Less is more (hemmabio, antalet bakhögtalare) ???

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Skulle du då, i genomsnitt alltså, klara dig med:

Enbart ett superbt frontsystem (vanlig stereo om man så vill)
9
20%
Ett superbt frontsystem, och två bakhögtalare (4 eller 5 högtalare totalt)
11
24%
Ett fullödigt baksystem (minst 6 bakre högtalare, ett fullt frontsystem, dvs 3 högtalare fram)
16
36%
Här är valmöjligheten total, om du inte vill rösta på ovanstående, men ändå vill rösta typ....
9
20%

Antal röster : 45

Användarvisningsbild
Bamsefar

Less is more (hemmabio, antalet bakhögtalare) ???

Inläggav Bamsefar » 2005-03-23 13:44

Okej, låt oss säga att du köpt den senaste blockbusterDVDn, inte världens bästa kvalitet direkt (massmarket har inte direkt världens bästa masteringrykte om man så säger).

OBS! SUB / Bas oräknad.

Skulle du då, i genomsnitt alltså, klara dig med:
* Enbart ett superbt frontsystem (vanlig stereo om man så vill)
* Ett superbt frontsystem, och två bakhögtalare (4 eller 5 högtalare totalt)
* Ett fullödigt baksystem (minst 6 bakre högtalare, ett fullt frontsystem, dvs 3 högtalare fram)

Ge gärna en motivering varför du tycker att merkostnaden, på ett antal tusenlappar, är bättre än att skaffa flera (öhh ? dåliga ???) DVD-filmer (och CD-skivor såklart).
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Sanoj

Inläggav Sanoj » 2005-03-23 13:53

Jag skulle..öhh..klarat mig med TV:n...öhh..i genomsnitt..

Konstig fråga..

// Jonas

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-23 13:59

Bamsefar

Om det bara hade funnits DVD filmer av taskig kvalitet (det finns blockbuster filmer med superb kvalitet) hade kanske alt 2 varit ok.

Finns ett antal faktorer som påverkar:
-Typ av högtalare - spridningsegenskaper m.m.
-Storlek på rum - just mindre rum desto närmare högtalarna sitter man - desto fler behövs.
-Hur många skall lyssna - sitter folk på sidan uppskattas center mkt av de flesta.

men

Det blir inte sämre för att man har en kanonanläggning.

Svar: Alt 3

PS:

Jag sitter hemma med flunsa (varit hemma i fem dagar och försökte jobba idag men fick gå hem igen) och skall precis titta på Bad Santa. Jag antar att jag inte kommer att ha behov av vare sig bakhögtlare, basmoduler, takhögtalare eller min buttkicker :lol:

Edit: Buttkicker stavas ej buttlicker
Senast redigerad av Margaux 2005-03-23 14:03, redigerad totalt 1 gång.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2005-03-23 14:01

Varför skaffa massa dålig film? Håll dig till få, bra filmer värda att se om och satsa på bra ljud.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-23 14:08

Enbart främre högtalare eftersom det är stereo jag är intresserad av och vill lägga stålarna på. Hemmabio är inte så kul tycker jag. 8)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-23 14:18

Jag röstade på alternativ 3, eftersom jag har en sådan rigg med tio bakhögtalare, samt vill kunna lyssna på vad som helst. Både bra och dåliga filmer samt multikanals DVD-A, DTS, och SACD, m.m.

Jag förmodar att frågealternativ 3 är ställt så att man även får ha högtalare fram. :wink:
Senast redigerad av Johan_Lindroos 2005-03-23 14:19, redigerad totalt 1 gång.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-23 14:18

Jag tycker stereo låter bättre med lite ambiens från bakhögtalare. Men bara två bak är absolut för lite. Vrider man det mista på huvet så hörs det direkt var högtalaren står. Fyra bak är mycket, mycket bättre och det jag har fastnat för. Sex är naturligtvis ännu bättre, men nånstans finns en gräns med möblering och waf-faktor osv. Om blockbuster-DVD'n inte har så bra ljud så tänker inte jag koppla bort några bakhögtalare.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-03-23 14:20

Svårt mellan 2 och 3, mitt rum är inte långt nog att rymma 6 par bakre, möjligen 4.

Jag kör för närvarande 2.0 och 5.1 parallellt, dvs främre sidor är dubblerade. Nästa mål är ett par riktigt bra frontar så man kan växla mellan stereo och 5.1 som fortfarande är separata anläggningar.

Sedan kunde man ju önska att de inte mastrade sönder ljudet bara för att göra en DVD-version.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2005-03-23 15:08

svar 3...

Kör nu med 7 st OA51.3 (en är en "klon" med lite modifierat utseende för att funka som center) d v s 4 bakhögtalare och jag har 2 st till OA51.3 liggande som skall upp om möbleringen tillåter det...

/Stefan

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-23 15:13

Jag klarar mig med PCn till filmer. Valfria hörlurar duger gott.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-23 15:15

Ojojoj, riktigt bra surroundljud rockar ju fett!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2005-03-23 15:27

Det gör det säkert, men jag klarar ju mig med PCn. ;) Sen är det ändå roligare att se filmer på en biograf ju. :)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-23 15:30

Fast det blir för det mesta sämre ljud på biograferna och ser man film hemma så slipper man en massa fjortisar, långa tanter med hattar, godisprassel osv 8) :D
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Style

Inläggav Style » 2005-03-23 15:31

det är ju låmnga tanter med hattar och godisprasslet som är hela grejen med bio
Dogmatisk Mac-Taliban

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-03-23 15:34

Johan_Lindroos skrev:Jag förmodar att frågealternativ 3 är ställt så att man även får ha högtalare fram. :wink:

Bamsefar skrev:Ett fullödigt baksystem (minst 6 bakre högtalare, ett fullt frontsystem, dvs 3 högtalare fram)

:roll: :lol: :lol:
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
matså
Inaktiverad

Inläggav matså » 2005-03-23 15:36

Style skrev:det är ju låmnga tanter med hattar och godisprasslet som är hela grejen med bio

Stylan, jag betackar mig får sådan grej. Nej mästaren vill ha lugn o ro när han ser på film. 8)
Nu med Monitor Audio RX6, Yamaha 673. Ber om ursäkt för att min IQ är över den normala!

Användarvisningsbild
Bamsefar

Inläggav Bamsefar » 2005-03-23 15:37

Just det, kanske skall nämna att jag idag har någon form av 7.1 system: front+basar+center, 6 surround kopplade 1+2 per sida (ex+vanlig surround om skall vara petig).

Frågan är hur jag skall göra i framtiden....
Best Regards
Bamsefar

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2005-03-23 16:13

Bamsefar skrev:
Johan_Lindroos skrev:Jag förmodar att frågealternativ 3 är ställt så att man även får ha högtalare fram. :wink:

Bamsefar skrev:Ett fullödigt baksystem (minst 6 bakre högtalare, ett fullt frontsystem, dvs 3 högtalare fram)

:roll: :lol: :lol:

Ehum, kanske man läser lite för fort ibland. FAST, om parentesen syftar till "baksystem" så kanske det är bäst att ställa frontsystemet bak också! Blir nog mycket bra.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-23 20:44

Jag har ännu aldrig hört ett multikanalsystem som låtit som en förbättring. Jovisst, det låter från alla håll och kanter, tåget kommer bakifrån osv. Men det låter aldrig som i verkligheten. Bortsett från Rogers Waters konsert på Hovet på 80-talet där det spelades på en riktig 4-kanalsuppställning...
Akustiken i mitt vardagsrum må vara kass, eller ej. Men den räcker istället för att ha en massa rassel-rassel bakom ryggen....

Alltså, jag röstade på alternativ 1.

/ B

Användarvisningsbild
jonasz

Inläggav jonasz » 2005-03-23 21:51

Håller med Bill50x. Har aldrig heller hört ett multikanalsystem som fått mig att känna ett behov av att utvidga mitt tvåkanalssystem. Tycker helt klart att två riktigt bra frontar låter mer naturligt...

Jonas
"Det är bara Joakim von Anka och andra med personlighetsstörning som har pengar som mål" Hans Rosling

hifirocker

Inläggav hifirocker » 2005-03-23 23:31

alternativ 3.

Ljudkvaliteten på många dvd-filmer är verkligen något alldeles extra och grymt häftigt att uppleva i en ordentlig hembio anläggning (som exempelvis Johan Lindroos!) 8)

Användarvisningsbild
Magnuz

Inläggav Magnuz » 2005-03-23 23:31

"Sen är det ändå roligare att se filmer på en biograf ju."

Nej, nej, dvd är mycket bättre; man kan stänga av skiten.

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-23 23:48

Håller med Bill50x. Har aldrig heller hört ett multikanalsystem som fått mig att känna ett behov av att utvidga mitt tvåkanalssystem. Tycker helt klart att två riktigt bra frontar låter mer naturligt..

Detta är lite intressant.

Ofta under lyssningstest refererar man till att "ljudbilden gick långt utanför högtalarna" som om detta vore något positivt. Det skall inte högtalarna simulera fram det skall göras i mastringen!

Madonna och Roger Waters använder teknik som simulerar ljudbild utanför två källor. Men jag vill tex inte att en trio med Oscar Peterson och Ray Brown hoppar utanför högtalarna.

Däremot händer det ofta när jag släcker ner och tex spelar Air att jag spelar i PLIIx mode som sträcker ut ljudbilden 180 grader. Jag vill dock välja själv när ljudbilden skall sträckas ut (som inte är samma sak som att omsluta eller ambiens)

Bill50x - jag är helt övertygad att du skulle gilla det.

Edit

PS Och lutar jag mig tillbaka i soffan så kan till och med takhögtalaren som jag har förhöja upplevelsen. Det är mest en vanesak faktiskt.

/Joachim

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2005-03-24 10:21

Bamsefar!

Jag fattar inte riktigt frågan! Men jag tycker såhär:

Om jag av olika skäl, t ex ekonomiska, måste välja mellan ett grymt bra tvåkanalssystem eller ett något mindre bra multikanalsystem med massor av bakhögtalare väljer jag ett tvåkanalsystem.

Även om jag tittar på film är grunden ett mycket bra tvåkanalssystem.

Men om jag får tillräckligt med tid på mig (hehe) kommer det nog att sluta med tre frontar, fyra basmoduler och åtta bakkanalshögtalare. Det är vad jag klarar mig (bra) med i genomsnitt! :)

Svar på frågan???
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
molle

Inläggav molle » 2005-03-24 17:33

Jag håller med alla multihögtalarförespråkare här, det blir en helt annan och intensivare filmstämning med ett rejält batteri högtalare bakom och vid sidan av. Film i stereo blir lite platt i jämförelse, men en bra film klarar sig förstås bra i mono också.

Att bakhögtalarna bara skulle förmedla ett och annat "poff och svisch" är ju en rejäl missuppfattning.

Alt 3.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-03-24 17:37

Style skrev:det är ju låmnga tanter med hattar och godisprasslet som är hela grejen med bio

Hmm, undrar om inte jag är en lång tant. 8O
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2005-03-24 19:48

Margaux skrev:Ofta under lyssningstest refererar man till att "ljudbilden gick långt utanför högtalarna" som om detta vore något positivt. Det skall inte högtalarna simulera fram det skall göras i mastringen!

Det är inte högtalarna som ska simulera en bredare ljudbild. Men OM inspelningen är gjord "bred" ska inte högtalaren begränsa ljudet på bredden. Ett kriterium på bra högtalare (enligt mig) är att när man blundar så kan man inte peka ut var högtalarna står.

En multikanalssystem kostar alltid mer än ett stereo-dito. Om man lägger mellanskillnaden på bättre stereo-prylar blir kvalitén på ljudet bättre, även om det inte kommer från alla håll och kanter. Vid en given budget tycker jag ljudet från en två-kanalsanläggning är bättre.

En gång för länge sedan provade jag dock att koppla in en tredje högtalare som placerades bakom ryggen. Denna kopplade jag till de båda pluspolerna på högtalarutgången, dvs den återgav skillnadssignalen mellan vänster och höger högtalare. Det som slog mig då var att basen (på vinyltiden var ofta den allra lägsta basen i mono) av någon anledning blev tydligare och frigjordes från de främre högtalarna. Jimi Hendrix-plattor vann definitivt på denna tredje högtalare. Uppställningen då var Celestion Ditton 25 som främre högtalare och en AR 4x som bakre. Någon som minns dessa?

/ B

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-24 21:40

En multikanalssystem kostar alltid mer än ett stereo-dito. Om man lägger mellanskillnaden på bättre stereo-prylar blir kvalitén på ljudet bättre, även om det inte kommer från alla håll och kanter. Vid en given budget tycker jag ljudet från en två-kanalsanläggning är bättre

Ett multikanal system som skall spela stereo lika bra som ett tvåkanalssystem blir självklart mycket dyrare. Därmed inte sagt att ett multikanal system inte kan låta fantastiskt.

Jag tror att en anledning varför många tycker multikanal låter så dåligt är att man lagt nästan allt krut på tvåkanalerna (vilket kan vara helt korrekt prioritering) och väldigt lite på bakkanalerna. Det fungerar hjälpligt för film men blir hemskt vid musik. För att det skall låta bra för musik måste systemet vara balanserat.

/Joachim

Återgå till Generellt om hifi