Tycker din uppställning ser jättetrevlig ut, och de små justeringarna som föreslagits och som du redan provat (lite bredare isär och soffan lite längre bakåt) tror jag kommer att funka fint. Om det går tror jag du skulle tjäna på att "diffusera" bakväggen antingen med t.ex. en bokhylla eller med för ändamålet avsedda akustikprylar.
Du frågade tidigare om min centerhögtalare och om jag provat med resp. utan den. Det har jag inte gjort utan jag har bara kört med center till filmer och det funkar fint som sagt. Ino-systemet är så bra att man känner mer för att avnjuta filmer & skivor än att hålla på med hifi-experimenterande...
Mina lyssningsplatser består av en 3-sitssoffa och två fåtöljer, och centerhögtalaren gör ju då såklart att även den som sitter i en fåtölj och ser filmen får dialogen låst till TV:n. Men du verkar ju inte ha såna "sneda" lyssnare så det går säkert bra utan center också.
Vad gäller basen så kan ju ju dels expeimentera med placeringen, men du har inte funderat på ett par butt-kickers i soffan för .1-kanalen? Tror en skakare skulle kunna funka minst lika bra som en sub för upplevelsen, och det är förmodligen lättare att isolera skaket i soffan jämfört med ljudet från en subbas om man är rädd om grannsämjan. Jag själv kör utan vare sig subbas eller skakare, men sen har jag extremt lyhört också.
Återigen, kul att se din uppställning och kul att höra om ditt arbete och dina upplevelser!