Behöver hjälp med ett par Oa-5or.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
PeterE

Behöver hjälp med ett par Oa-5or.

Inläggav PeterE » 2010-08-02 22:40

Jag gjorde ett litet fynd i går då jag tittade efter möbler i min närhet på blocket.

Köpte ett par Carlsson Oa-5 vet inte vilken version för 200kr inklusive hemleverans med bil.

Lådorna är svartbetsade & sen lackade ser det ut som.
Sen är det där tunna svarta original gallret utbytt mot ett litet grövre metallfärgat galler.

Tyvär så vet jag inte vilket skick elementen är i då jag inte får loss skruvarna för baselementet & det sitter dessutom ett tygskydd ovanpå.

Fick loss alla 18 skruvar på själva baffeln & ändå så lossnar den inte.

Jag tänkte byta innerkablarna mot Ekk då dom gamla är utnötta.Tänker även sätta fast högtalarterminaler under lådorna.

Om baselementen är utslitna vilka element rekomenderas då som ersättare?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-08-02 23:13

Såg att det är bara en tunn röd kabel som sticker ut ur det ena hålet & den svarta är det bara en öggla som sticker ut så den tåten verkar sitta fast inne i lådan.
Det andra hålet är helt tomt & det kanske är någon typ av basport?
I den ena högtalaren så är det skummgummi plattor & i den andra någon typ av isolering med gröna ränder på.

F**n såg nu att på sidorna om högtalarna så sitter det högtalaruttag för Din kontakter.
Nu blev jag orolig & då kan man ju undra vad det är för kablar som sticker ut ur hålen in under lådorna.

Går bottenplattan under högtalaren att lossa på?
Det sitter en massa häftklammer i spånplattan & jag ser inga skruvar.
Har vi några experter här på forumet?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-02 23:54

Lådorna är troligtvis helt ihoplimmade. Räcker att lossa baselementet för att komma åt allt nödvändigt.
Var försiktig och skruva inte på dämpkorgarna, om elementen är justa.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Johan_H

Re: Behöver hjälp med ett par Oa-5or.

Inläggav Johan_H » 2010-08-03 09:39

PeterE skrev:...

Köpte ett par Carlsson Oa-5 vet inte vilken version för 200kr inklusive hemleverans med bil.

Tyvär så vet jag inte vilket skick elementen är i då jag inte får loss skruvarna för baselementet & det sitter dessutom ett tygskydd ovanpå.

Fick loss alla 18 skruvar på själva baffeln & ändå så lossnar den inte.

Om gallret är platt och sitter i jäms med högtalarlådans övre kant är det nog en OA5 typ-1. Om gallret har sidokanter och sticker upp över baffeln är det nog en typ-2.
___

Varför lossnar inte skruvarna till högtalarelementet? Är huvudena sönder (spåren förstörda) eller går de bara runt (muttrar på undersidan som roterar med skruven)?

Tre av skruvarna går nog till en dämpkorg som sitter under, de har inget med att lossa högtalarelementet att göra. Får jag gissa, borde högtalarelementet sitta fast med fyra skruvar, ofta med en gummibussning emellan.
___

Att lossa 18 skruvar borde räcka för att lyfta baffeln, det känns lite korkat att limma fast baffeln. Däremot kan den sitta fast lite i rester av lack eller färg i högtalarlådan. Går det att se om baffeln kan lossas lite i ena eller andra änden, dvs om den bara kärvar lite?

Kul projekt annars! :)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Behöver hjälp med ett par Oa-5or.

Inläggav paa » 2010-08-03 10:54

PeterE skrev:Om baselementen är utslitna vilka element rekomenderas då som ersättare?

Har du kollat på den här sidan:

http://www.carlssonplanet.com/oa5iii.php

Är du säker på att det är orginal Carlssonhögtalare, det gjordes massvis med piratkopior, mer eller mindre lika orginalet?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-08-03 20:56

Angående högtalarskyddet så är det metallgaller som inte är svarta utan blanka med en gummi kant runt om.

Det kan vara så att det gamla gallret som inte hade så stora hål i sig gått sönder någon gång & då kanske ersatts med något annat.

När jag tagit bort alla skruvarna så gick det tyvär inte att rucka på den då det sitter som gjutet & det kan mycket väl vara lack samt färg då lådorna är betsade en gång i tiden!

Runt baselementet så är det som ett filt skydd med 4st skruvar med någon form av gummi bricka under.

Jag tyckte att säljaren sa att det är äkta Carlsson högtalare som hennes far köpte under tiden det begav sig på låt mig gissa tidigt 70tal kanske.

Jo jag har varit inne på Carlsson planet & tittat lite.

Antingen är det typ 1 eller 2.
Osäker på vilken version det är som har 2st hål under lådan mot golvet.
Synd att det inte går att ladda upp bilder för då hade det varit lite lättare.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-08-03 22:47

Men om det nu är så att man kommer åt innandömmet endast genom att lyfta på baselementet & dom skruvarna bara snurrar kanske pga dålig gäng.
Vad är bästa sättet att komma få väck skruvarna för att ersätta dom med hela?

Är det att ta slagborrmaskinen & borra ur skruvarna helt & hållet eller finns det nåt knep?

Är det här version 1 som jag har så tänkte jag se om det går att höja upp baffeln eller möjligtvis sätta någonting under fästena till diskanterna.

Det blir nog att försöka renovera.
Vad jag tror är för kablar som ligger löst.
I låda 1 så är det några diskanter som inte låter ur den ena lådan.
Basen verkar vara hel.

Låda nummer 2 är helt stendöd.
Det sticker ut kablar ifrån den lådan också & jag gissar då på att kablarna rykts ur eller åkt ur bara.
Så det kan vara därför dom stått så länge hos säljaren i dennes förråd.
Senast redigerad av PeterE 2010-08-03 23:15, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Johan_H

Inläggav Johan_H » 2010-08-03 23:13

PeterE skrev:Men om det nu är så att man kommer åt innandömmet endast genom att lyfta på baselementet & dom skruvarna bara snurrar kanske pga dålig gäng.
Vad är bästa sättet att komma få väck skruvarna för att ersätta dom med hela?

Är det att ta slagborrmaskinen & borra ur skruvarna helt & hållet eller finns det nåt knep?

Är det här version 1 som jag har så tänkte jag se om det går att höja upp baffeln eller möjligtvis sätta någonting under fästena till diskanterna.

Går skruvarna runt (om det är träskruvar), kanske Du kan prova att lyfta dem med en tång eller nåt samtidigt som Du skruvar? Är gängorna helt slut borde man kunna dra dem försiktigt rakt upp, men det känns bättre att skruva samtidigt.

Är det muttrar på baksidan som också snurrar är det värre.

Det känns vanskligt att sätta igång och borra i skruvar som snurrar, man måste hålla fast skruven med nåt, och risken att slinta med borrmaskinen känns påtaglig.

Går det att knipsa av skruvens huvud med nån tång, plåtsax etc, eller såga med ett bågfilsblad? Kanske finns det utrymme under skruvhuvudet om man tar bort gummibrickan?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-08-03 23:23

Mm det ska jag testa.
Upptäckte nu att det sitter metallbrickor mellan skruven & den där gummi ringen som sitter längst ner.
Kommer man åt där så borde man kunna såga av som du skriver.
Men hur ska man sen få bort själva skruven tro?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-08-03 23:29

Läste nyss en grej på den där Carlsson sidan som någon länkade till!

60-TALSMODELLER:
När det gäller 60-talsserierna kan man med otur ha fått tag på ett par OA-4, OA-5 eller OA-6 som inte går att skruva isär. Bafflarna var i vissa mindre serier limmade vilket gör att man antingen tvingas såga upp kabinetten för att komma åt filtren (OA-4/OA-5) eller i fallet med OA-6 Typ II hålla på och rota via baselementhålet på undersidan. Ett fasansfullt arbete kan jag intyga!

Riktigt fasansfullt om det är så
:cry:

Det som retar mig till totalt vansinne är att dom 2 lådorna har helt olika isolerings matreal dvs tjockt skumgummi i den ena & typ stenull i den andra.

Så den förra ägaren måste ha varit in i åtminstone den ena lådan nån gång!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-08-03 23:36

Den här sidan kanske har några tips om hur det ser ut inuti:

http://www.troelsgravesen.dk/sonab.htm

Kolla även länken längst ner på sidan till servicemanualen.
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-04 12:15

Hej Peter

Ta gärna en titt i min renoveringstråd:

http://www.faktiskt.se./modules.php?nam ... 81a87822f4

Det är iofs inte OA5 original, men där ser du lite av hur det förmodligen ser ut inne i dina lådor. Det borde gå att såga upp botten och senare göra nya bottenskivor - inte så svårt. Då kommer du antagligen åt skruvarna från insidan. Om du tänker dig att lyfta upp toppbaffeln kan du ju ta typ en manuell sticksåg eller tigersåg och såga loss skivan med elementet kvar.

Tänk på att vara rädd om förstärkaren när du testar elementen så att du inte kortsluter något (med ev defekta element). Mät helst upp impedanser/motstånd innan du kopplar in dom.

Lycka till!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-08-04 16:37

Jag ska kolla på båda trådarna.
Det ser mörkt ut att komma åt uppifrån.
Så det blir nog att försöka såga upp den under ifrån om jag nu inte kommer på något annat sätt å ta mig in på!

Blir nog först att försöka med en mindre handsåg först.

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-04 20:30

Gravesens högtalare på nämnda websida är heller inte original....

Alla OA5 typ 2 har LIMMADE bafflar trots att det finns ett antal svarta skruv runt kanten på baffeln.

OA5 bas /mellanregister (Philips 9710M8) sitter fast med 4 st maskingängade skruv som fäster i ingängade mutterstycken (finns ett namn på mutterstyckena som jag inte just nu kommer ihåg) i baffeln.
Synligt är en svart metallbricka (16mm diam) överst på varje skruv därefter en gummipackning, som egentligen är en kabelgenomföring, samt ännu en svart bricka närmast högtalarelementet.
De andra 3 skruvarna UTANFÖR högtalarkorgen är till för att spänna dämpkorgen under högtalarelementet.

Alla OA5 typ 2 har en extra spånskiva som bildar "golv" för basreflexportarna. Man ser alltså inte de två basreflexhålen. Det gör man dock på OA5 typ1.

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-08-04 22:00

jansch skrev:Alla OA5 typ 2 har LIMMADE bafflar trots att det finns ett antal svarta skruv runt kanten på baffeln.

Hej Janne!
Är du verkligen säker på detta? Mina OA5 typ 2 som jag renoverar just nu har inte limmade bafflar vad jag kan se. För mig var det bara att lyfta baffeln rakt upp efter att jag lossat skruvarna. Eller så är det ett väldigt tunt lager av svagt, matt och transparent lim som är svårt att se.

Att se skillnad mellan OA5 typ 1 och typ 2 är för övrigt busenkelt. Man tar bort gallret och kör en motorsåg utmed högtalarlådans ovansida. Om diskanterna sitter kvar och är intakta efter denna behandling är det typ 1, om inte typ 2.

MVH
Carl

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-05 17:51

Intressant P5!
Jag har väl haft 5-6 par OA5typ2 och alla har varit limmade.... eller kanske var det en gång i tiden tätningsmassa.

Är det inte ens nån hårdnad tätningsgegga i äckelbeige färg på dina?

Provade med motorsågen...och nu är jag säker på att mina är typ2....

Användarvisningsbild
Frodrak

Inläggav Frodrak » 2010-08-05 19:16

jansch skrev:Intressant P5!

8O :lol: :D :)
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-08-05 20:50

jansch skrev:Intressant P5!
Jag har väl haft 5-6 par OA5typ2 och alla har varit limmade.... eller kanske var det en gång i tiden tätningsmassa.
Är det inte ens nån hårdnad tätningsgegga i äckelbeige färg på dina?

Kanske är det något i varje hörn på listen som baffeln sitter skruvad i, men knappt synbart. Tätning kan för övrigt behövas på dessa OA5 typ 2 för ramen som man skruvar baffeln i är inte helt plan. Jag löste det med sådan här tätningslist som finns på hifikit.

Det kan ju vara ett undantag också. Ngn sommarjobbare på Sonab som helt sonika glömt tätningsmassa. :)

Motorsågen funkar alltid för att bestämma typ. Om man inte har någon motorsåg så kan man ju låtsas att man har det. Sticker diskanterna upp tar motorsågen dem och det är Typ 2.

MVH
Carl

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-08-05 21:21

Jag vet inte om jag vågar prova med motorsågen inne i lägenheten.
Kanske om man lånar en eldriven.

Vill nog helst köra med någon lättare såg.
Om högtalarna är tätade både vid baffeln & bottenplattan varför är det då glipor typ ett smalt spår som går efter kanten runt baffeln?
Om jag ser rätt vill säga.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-05 23:07

PeterE skrev:Jag vet inte om jag vågar prova med motorsågen inne i lägenheten.
Kanske om man lånar en eldriven.

Ibland är det vanskligt att skämta utan att använda vederbörlig smiley. För att förhindra en ev massaker på dessa antikviteter vill jag därför mana till eftertanke innan föreslagen bearbetning verkställs!

Det bästa sättet att gå från typ 1 till typ 2 är inte att kapa sidorna utan att höja upp baffeln (eller göra en ny baffel om limmet gör det omöjligt att få loss den).

PeterE skrev:Om högtalarna är tätade både vid baffeln & bottenplattan varför är det då glipor typ ett smalt spår som går efter kanten runt baffeln?
Om jag ser rätt vill säga.

Det är många som undrat över detta och det är helt enkelt en del av "basreflexröret". Det finns ju inget rör in i lådan, utan öppningarna i botten tillsammans med den extra plattan utgör en slags slitsport.

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-08 18:35

Kalejdokom - Du har rätt....bäst att varna för att motorsågen kan bli slö.

Skämt åsido...

Det är en bra kommentar om "basreflexröret" i OA5typ1. Man hör ofta att det finns förbättringspotential i att sätta in ett "riktigt" basreflexrör i OA5typ1. Detta är inte riktigt sant. så länge man har ett hårt golv som underlag fungerar "basreflexporten" utmärkt.
Om man vill förbättra förutsättningarna om man har t.ex tjock matta under högtalarna kan man istället komplettera med en spån/MDF skiva i botten så resultatet motsvarar OA5typII.

OA5 typI och typII samt OA6 typI och typII har dåligt byggda lådor. Jag har några riktiga skräckexempel dokumenterade där bla förstyvningslisterna invändigt nästan skallrar mot lådsidorna. Lägg lim i alla skarvar som du kommer åt!!!
Fyll den smala springan som du pratar om runt baffel med lim eller tätningsmassa.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-09 21:27

jansch skrev: Fyll den smala springan som du pratar om runt baffel med lim eller tätningsmassa.

Jag tycker det är rätt praktiskt att nätet går ner i springan på OA6 T2. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-09 21:57

Phon - den var kul!

Jag menade nog inte den 6mm djupa spalt som bildas av att lådas sidostycken är nerfrästa till 5mm tjocklek i ovankant.....

Det räcker nog att fylla glappet som inte borde finnas mellan sidostycken och baffel och som brukar vara mellan 0 -1 mm.

Hur gör man för att klippa in bilder??? tänkte visa en uppsågad OA6typ2...

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-09 22:22

...uppsågad .... 8O 8O

e de tillåtet? :D

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-08-09 22:25

Jag råkar ha en bild som jag fått från Jansch på en av hans uppsågade OA6-2. Den säger kanske inte allt, men väl en del om byggkvalitén.

Bild

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-09 22:26

Ja just det, så där ser den ut ja.

här är två som inte är uppsågade .... ännu .... 8)

Bild

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-08-09 22:27

phon skrev:Ja just det, så där ser den ut ja.

här är två som inte är uppsågade .... ännu .... 8)

Ta det nu försiktigt! :)

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-09 22:32

Absolut. :)

:D :D

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-08-09 23:24

Det ser ju ut som ett mindre plockepinn inuti lådan. Vad har egentligen stagen för funktion? Det borde ju gå att få ihop en lika styv låda i MDF utan att använda alla dessa stag.

OA6 är för övrigt en högtalare som står på min önskelista just nu, den är häftig. :)

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-09 23:30

Tack Daniel A!. Jag trodde att man inte behövde ha nån server för att lägga upp bilder på Faktiskt.... Trodde det bara var på Carlssonplanet som det behövdes.
Har ganska många bilder som kan vara av allmänintresse.Tror jag

Som du nämner är ju byggkvaliteten på OA5 och OA6typ2 ruggigt dålig. Kolla in hur mycket av förstyvningslisterna som har fäst mot sidorna. Man ser det tydligt då spånplattans ytskikt sitter kvar där det har varit "kontakt".

Notera oxå tätningsgegga mellan baffelns underkant och sidor som har runnit.

Nästa

Återgå till Carlsson Illuminati