Skillnad 10 vs 40 sek frekvenssvep

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
micke5721

Skillnad 10 vs 40 sek frekvenssvep

Inläggav micke5721 » 2010-08-02 19:32

Hej,

Nu är det dags att mäta igen. Mätte jättemycket igår med 4 basar, 2 LTS och 2 PX. Försöker bilda mig en uppfattning om skillnaden 2 extra basar kan ge. Trots att det är två helt olika basar inbillar jag mig att man kan få ut något av dessa mätövningar :D .

Dagens dilemma är att tonkurvan ser väldigt olika ut beroende på hur långt (i tid räknat) själva svepet varar. Nedan visas en bild av ett svep på 10 sek och ett på 40 sek. Frågor jag har är:

1 Hur kan det bli så här olika bara för att längden på svepet ändras?

2 Är det bättre att svepa längre tid än kort?

Bild

VH Micke

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2010-08-02 19:59

ju längre svep destå mer bidrag från rummet kommer med i mätningen.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2010-08-02 20:38

Okej det är så man ska tänka :) .

På mätningen jag lade in så det den kortvariga (10 sek) som ligger högst i nivå.

1. Så anledning till att den längre (40 sek) mätning ligger lägre i nivå vid 20 - 40 Hz och 120 -200 Hz är att det sker någon form av utfasning mellan direktljud och rumsbidrag vid dessa frekvenser?

2. Om man vill försöka mäta sig till en så pass bra placering som möjligt (i basen), vad är då bäst att använda, korta eller långa svep?

3. Vad är långt och vad är kort egentligen då det gäller ett svep, går det att ange sekunder per oktav?

4. Tombstone är förinställt på 20 - 20000 Hz under 18 sek, dvs 1.8 sek per oktav, är det ett vettigt utgångsläge?

VH Micke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-02 22:23

Nåt är sjukt.

Blir det likadant om du gör om det flera gånger, eller har du bara mätt en gång på varje?

10 resp 40 s gäller det 20-20000 Hz eller sveper du bara 20-200 Hz?

Vilken kurva är det vi ser egentligen är det verkligen mikrofonsignalen, eller är det L-R (vänster minus höger kanal)? Är det L-R är det med stor sannolikhet inte en vettig kurva vi ser. Vi vill bara se den kanal som mikrofonen är kopplad till L eller R.

Står mikrofonen på exakt samma sälle vid de två mätningarna?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2010-08-03 06:47

Det blir samma resultat om jag mäter flera ggr.

10 resp 40 s gäller bara 20-200 Hz. Har bara jag hunnit svepa 20-200 Hz förutom en par svep 20 - 80 Hz igår kväll. Även då blev det stor skillnad på kurvorna då jag ändrade längden på svepet.

Mikrofonen står på exakt samma ställe vid mätningarna.

Finns boven bland nedanstående inställningar (sweep duration är det jag provat ändra mellan 10 och 40 sek) ?

Bild

En sak jag märkt är att justeringar jag gör på min EQ knappt märks på de snabba -mätningarna, på de långsammare mätningarna har justeringarna starkare effekt.

VH Micke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-03 09:14

Du svarade inte på den viktigaste frågan:

Svante skrev:Vilken kurva är det vi ser egentligen är det verkligen mikrofonsignalen, eller är det L-R (vänster minus höger kanal)? Är det L-R är det med stor sannolikhet inte en vettig kurva vi ser. Vi vill bara se den kanal som mikrofonen är kopplad till L eller R.

...fast av skärmdumparna ser jag att det är L-R du visar, eftersom kurvan är svart. Om du inte använder en loopbackkabel från utgång till R in (vilket jag inte tror att du gör) så är det det som är problemet.

Ta och dra i nivåaxeln till vänster tills de blåa kurvorna kommer fram. Bocka sedan bort R och L-R i bildens överkant. Då ser du kurvorna som är intressanta.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-08-03 10:14

Svante:
Hmmm... skumt! Den blå linjen är ju så rackarns rak, utan krussiduller och sånt som brukar höra till rumsmätningar? Vad är det som blir fel med de andra kurvorna? Går det att förklara på ett pedagogiskt sätt? :-)

En annan mätning från Micke:
Bild

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-03 14:06

Hmm, det kanske är den röda då...

Ja, förstås, tankefel av mig. Jag tyckte att svarta kurvan såg uppochnervänd ut och R-kanalen är ju uppochnervänd i L-R. Tankegroda!

Visa R-kanalen i stället.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-08-03 15:33

Aha, ja den ser ju betydligt taggigare ut, nästan lite för taggiga... :?

Men i så fall ser ju frekvenskurvan riktigt fin ut, trots allt. Micke får vid tillfälle testa att göra nya mätningar med röda kurvor och olika långa mätsvep för att verifiera att kurvorna inte skiljer mer än marginellt. :-)

Bild[/img]
Senast redigerad av Kitchenmaster 2010-08-03 19:13, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-08-03 17:51

Dags att prova den gula kurvan, eller? :)

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2010-08-03 18:52

Jag använder inte en loopbackkabel Svante. Här kommer 4 för mig väldigt konstiga mätningar som gör att jag inte kan tolka det på något annat sätt än att något är väldigt fel :( . Tyvärr syns kurvorna lite dåligt på sina håll efter att jag förminskat bilderna, men det som är konstigt framgår dock ändå.

L-R är den översta (riktiga kurvan?)
L den i mitten (utjämnad kurva?)
R den nedersta (???????????)

Nedan bild visar basarna kopplade så att de spelar i fas, ett 5 sekunders svep och ett 40 sekunders svep:
Bild

Nedan bild visar basarna kopplade så att de spelar ur fas, ett 5 sekunders svep och ett 40 sekunders svep.
Bild

Kurvorna ser inte alls ut att var i synk med varandra då man jämför 5 sekunders svepet mot 40 sekunders svepet, varför blir det så? Jag lutar mest åt att det är inställningar i TombStone eller ljudkortet i datorn. Men då datorn kan spela musik utan att det låter ens det minsta fel så borde det ju inte vara ljudkortets utsignal i alla fall, möjligen mikrofoningången som spökar.

Jag testade även ett 200 sekunders svep och även detta svep mätte klart annorlunda.

VH Micke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-03 19:26

Nä, de där kurvorna är helsjuka.

Jag tror inte att det kommer in någon mikrofonsignal till datorn.

Kolla windowsmixern så att det verkligen är mikrofoningången Tombstone lyssnar på.

Synkproblemen måste du också åtgärda och det har jag skrivit en websida om, som man kommer till om man klickar på länken i settingsrutan (i senaste versionen av Tombstone). Läs den. Verkligen.

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-08-03 19:56

Har du betalat programlicensen? :D

Om du betalade med check: prova banköverföring. :P

Mvh E*
Senast redigerad av E 2010-08-03 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-03 19:57

E skrev:Har du betalat programlicensen? :D

Mvh E*

Jadå det har han, alla noll kronorna :D .

Användarvisningsbild
E

Inläggav E » 2010-08-03 19:58

Käck summa!

Mvh E*

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2010-08-03 21:13

Det kommer mikrofonsignal till datorn det kan jag lova :).

Jag har ställt upp 3 platser för mikrofonen. 90, 120 och 140 cm från bakväggen och det blir olika mätvärden beroende på vart jag mäter. Jag har mätt med högtalare på följande ställen och olika placeringar ger olika resultat:
1. PX2 i hörnen bakom lyssningsplatsen.
2. PX2 framme vid mina pi60.
3. 2st LTS basar ställda i hörnen bakom lyssningsplatsen + PX2 framme vid mina pi60 (dessa kurvor som presenterats).

Jag har mätt samma scenario i upp till 3 ggr i rad med samma resultat. Kurvorna ändras av att jag mäter på olika högtalaruppställningar, ändrar tiden för sinussvepet eller flyttar mikrofonen.

Jag har 3.0.0.3 men lyckas inte med att ladda ner den senaste versionen, verkar vara fel på servern. Den här sidan har jag länk till i 3.0.0.3 http://user.faktiskt.io/svante/tombston ... rigger.htm.

Nu måste jag hitta på något innan jag bryter ihop :wink: … Blir väl några nya försök imorrn

VH Micke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-03 22:31

micke5721 skrev:Det kommer mikrofonsignal till datorn det kan jag lova :).

Jag har ställt upp 3 platser för mikrofonen. 90, 120 och 140 cm från bakväggen och det blir olika mätvärden beroende på vart jag mäter. Jag har mätt med högtalare på följande ställen och olika placeringar ger olika resultat:
1. PX2 i hörnen bakom lyssningsplatsen.
2. PX2 framme vid mina pi60.
3. 2st LTS basar ställda i hörnen bakom lyssningsplatsen + PX2 framme vid mina pi60 (dessa kurvor som presenterats).

Jag har mätt samma scenario i upp till 3 ggr i rad med samma resultat. Kurvorna ändras av att jag mäter på olika högtalaruppställningar, ändrar tiden för sinussvepet eller flyttar mikrofonen.

Jag har 3.0.0.3 men lyckas inte med att ladda ner den senaste versionen, verkar vara fel på servern. Den här sidan har jag länk till i 3.0.0.3 http://user.faktiskt.io/svante/tombston ... rigger.htm.

Nu måste jag hitta på något innan jag bryter ihop :wink: … Blir väl några nya försök imorrn

VH Micke

Ok, hmm. Du har rätt websida, och att kurvorna hamnar förskjutna i sidled så är det med stor säkerhet triggproblem. Står triggnivån verkligen på -20 dB? Om du kopplar bort mikrofonen, hur ser kurvorna ut då (jag frågar för att det kan vara elektriskt läckage från ut till in på något sätt)?

Kan du beskriva precis all utrustning som är inkopplad?

mike34

Inläggav mike34 » 2010-08-03 22:34

"Record whats being played" kanske ? Kan va nått sånt påslaget.
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-03 22:36

Och jo, jag vet inte om det framgick, men L (den blå kurvan) är alltså vänster kanal in på ljudkortet, R (röd) är höger, och L-R (svart) är vänster minus höger.

Om du inte har loopback är den svarta kurvan oanvändbar.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-04 11:07

Svante skrev:Och jo, jag vet inte om det framgick, men L (den blå kurvan) är alltså vänster kanal in på ljudkortet, R (röd) är höger, och L-R (svart) är vänster minus höger.

Jag skulle vilja ha en fjärde box att ticka, som ger Memorized - Current .... :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2010-08-04 18:29

Svar på dina frågor Svante:

Ingående utrustning är följande:

* Ljudkort/dator är min bärbara dator med inbyggt ljudkort (IDT Audio).
* Försteg är en Denon AVR 3803.
* Filter: CR80S
* EQ: DBX 131
* Slutsteg: Nad 216

* Mätmic: Från en Sony receiver.

Då jag provar datorns inbyggda mikrofon (som mäter helt annorlunda) hamnar kurvorna även där i osynk då jag ändrar hastighet på svepet.

Om jag mäter utan mikrofon så upptäcker inte programmet triggern så ingen mätning startas.

Har provat mellan -5 och -40 i trigger nivå allt där mellan funkar. Kör som standard på -20.

Ska ägna resten av kvällen åt att lyssna på sinussvep och musik. Jag är mer och mer säker på att något är felinställt så innan jag kommer fram till vad det är så är det hörseln som gäller 8) .

VH Micke

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2010-08-05 22:10

Trodde ett tag att problemet satt i min bärbara då jag inte kunde installera senaste versionen av TombStone idag.

Nu har jag provat även på min stationära och där går det inte heller. Det genereras ett textdomunet utan innehåll med namanet "SprucErr". Nu då jag ser textdokumentet så kommer jag ihåg att samma texdokument genererades även på min bärbara, fast det deletade jag samma sekund som det dök upp :wink: .

Någon som vet vad de är som felar då "SprucErr" dokumentet skapas?

Ska troligen pröva med att lägga in Windows 7 imorrn, då kanske problemet försvinner :D ?

VH Micke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-05 23:20

micke5721 skrev:Trodde ett tag att problemet satt i min bärbara då jag inte kunde installera senaste versionen av TombStone idag.

Nu har jag provat även på min stationära och där går det inte heller. Det genereras ett textdomunet utan innehåll med namanet "SprucErr". Nu då jag ser textdokumentet så kommer jag ihåg att samma texdokument genererades även på min bärbara, fast det deletade jag samma sekund som det dök upp :wink: .

Någon som vet vad de är som felar då "SprucErr" dokumentet skapas?

Ska troligen pröva med att lägga in Windows 7 imorrn, då kanske problemet försvinner :D ?

VH Micke

Sprucerr är en gammal rest, jag borde ta bort den. Den behöver inte betyda att något är fel, den genereras så fort man kör programmet, utan (fel-)orsak. Jag har för mig att jag loggade fel i den en gång i tiden, men använder den inte aktivt längre.

Händer det ingenting alls när du försöker köra programmet?

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2010-08-06 07:37

Det som beskrivs här nedan händer även i ”felsäkert läge”.

Direkt efter att jag dubbelklickat på programmet dyker följande upp:

Bild

Klickar jag sedan på att jag vill se informationen i felrapporten så kommer följande upp:

Bild

VH Micke

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-06 10:42

Darn...

Jag har sett det där på några datorer nu, och det är just Tombstone som det händer med och just de senare versionerna. Kruxet är att det inte händer på någon av mina datorer och sånt där är snudd på hopplöst att debugga utan att man kan sitta och programmera med datorn som det händer på.

Ok, så just nu har jag ingen lösning. Sorry.

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-08-06 11:18

Det händer just nu på min laptop oxå. Det gick att köra tombstone från ett usb-minne ett tag men inte nu längre.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-08-06 11:31

Kanske någon Windows Update som har stängt av någon funktion av säkerhetsskäl ?
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-06 11:33

Vilket OS? XPsp2, sp3?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
PeterAkemark

Inläggav PeterAkemark » 2010-08-06 11:42

Efter att ha manipulerat med upplösningen på skärmen, 1280x800/16bitar, så fungerar Tombstone igen. Jag ändrade också på text och ikon storleken.

Jo, maskinen har XP Sp3
Senast redigerad av PeterAkemark 2010-08-06 12:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
micke5721

Inläggav micke5721 » 2010-08-06 12:18

Nu fungerar allt klockrent :D !

Efter att jag lade in Windows 7 så var det inga problem att köra den senaste versionen av TombStone.

Kurvan är mikroskopiskt förskjuten om jag jämför 5 sekunders svep mot 200 sekunders svep mellan 20 - 200 Hz. Ingen förskjutning alls om jag jämför svep på 18, 40 och 200.

Äntligen kan jag starta min tester på allvar :D . Tack till alla som varit delaktiga i att föröka komma på vad felen varit och ett speciellt tack riktat till dig Svante som gjort det möjligt för mig och många andra att utför mätningar i hemmet gratis!

VH Micke

Nästa

Återgå till Teknikforum