Hjälp mig att placera ut basmoduler.

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Hjälp mig att placera ut basmoduler.

Inläggav misanplass » 2010-08-02 21:43

Jag behöver Er hjälp med att placera ut basmoduler i mitt rum.
Lådor skall sågas till inom kort så det är lite brådis... Placeringen styr i viss mån utformningen utav lådorna. Det rör sig om 8 eller 10 stycken med en invändig volym på 27 liter per låda.

Jag hade tänkt mig en infra-lösning, måste lådorna då spela nära varandra för att det skall fungera?

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2010-08-03 12:38

Ta bort tv-bänk och bygg 8 kuber som du ställer i bredd längs hela väggen, en lång vägghängd hylla strax över allt och ev. ett snyggt tyg som döljer alla basar, TV på den vägghängda hyllan.

Stefan
Hjälpte Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

mike34

Inläggav mike34 » 2010-08-03 22:32

Häng dom på rad längs upp i taket. Jag skulle vilja prova det rent ljudmässigt. Inte det lättaste eller snyggaste. Bara för test skull. kan de bli bra tro ?
Va ?!?! Flyger dom ÖVER solen? - Christer Olsson

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-03 22:45

Ta hål i golvet och låt dem spela uppåt. Går säkert bra att täcka med ett solitt galler som tål att trampas på.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-08-03 23:12

Nattlorden skrev:Ta hål i golvet och låt dem spela uppåt. Går säkert bra att täcka med ett solitt galler som tål att trampas på.

Ungefär som hos Bo Hansson alltså 8)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-08-03 23:30

Nattlorden skrev:Ta hål i golvet och låt dem spela uppåt. Går säkert bra att täcka med ett solitt galler som tål att trampas på.

Hehe, då får jag nog ta ett snack med paret som bor i lägenheten under mig...

avr7000 skrev:Ta bort tv-bänk och bygg 8 kuber som du ställer i bredd längs hela väggen, en lång vägghängd hylla strax över allt och ev. ett snyggt tyg som döljer alla basar, TV på den vägghängda hyllan.

Stefan

Detta är absolut det enklaste för mig möbleringsmässigt. Att placera modulerna mot den vägg som är bakom TV´n som ändå är outnyttjad är ju att föredra.

mike34 skrev:Häng dom på rad längs upp i taket. Jag skulle vilja prova det rent ljudmässigt. Inte det lättaste eller snyggaste. Bara för test skull. kan de bli bra tro ?

Intressant idé, jag provar med golvplacering först.
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-08-04 09:12

misanplass skrev:Hehe, då får jag nog ta ett snack med paret som bor i lägenheten under mig...

Det bör du nog göra ändå, du kommer att få huset att skaka... 8)

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-04 10:37

misanplass skrev:

Hehe, då får jag nog ta ett snack med paret som bor i lägenheten under mig...

Aha.. då hade jag läst på dåligt eller bara dragit egna slutsatser - jag antog det var ovanvåningen på en villa.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2010-08-04 12:37

Mysigt rum f ö. :)
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-08-04 19:23

Trevligt rum! Hur låter det nu med tanke på att soffan står mitt i rummet? Det brukar ge klen bas. Som redan nämnts så lär basen leta sig ner till grannarna inunder när du investerat i en mängd basmoduler...

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2010-08-04 20:25

RogerGustavsson skrev:Trevligt rum! Hur låter det nu med tanke på att soffan står mitt i rummet? Det brukar ge klen bas. Som redan nämnts så lär basen leta sig ner till grannarna inunder när du investerat i en mängd basmoduler...

Tack! Mycket riktigt är det "minst bas" i soffan om man sitter mitt framför högtalarna, "mest bas" i rummet är det vid platsen för skrivbordet. Har haft funderingar på att flytta bak "sweetspot" en bit för att testa men låtit bli pga oro för reflexer från taket. En annan bidragande orsak till att jag inte testat är att jag tycker det låter bättre(mer perspektiv/djup) om jag lutar mig framåt 10-20cm när jag sitter i soffan. En förflyttning längre bak har därför inte känts rätt.

Återgå till Teknikforum