Dipol subbar och rumsresonanser?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Dipol subbar och rumsresonanser?

Inläggav avr7000 » 2003-11-02 22:57

Idag har jag två st subbar placerade i rummets främre hörn och tampas med en hel del rumsresonanser. peaker på typ 6 dB vid 40, 60 och 70 Hz, en dipp på 5 dB vid 50 etc...
Det mesta har jag lyckats räta ut med en Behringer 2496 aktivt digitalt delningsfilter med parametrisk Eq, (och jag måste säga att jag verkligen gillar den torra strama basen man får när man städat lite i frekvensgången). Jag vill naturligtvis hellre delvis komma till rätta med detta problem vid källan...
En idé är att bygga fler subbar och placera ut i fler av rummets hörn...

Dock har jag på senare tid börjat intressera mig för Dipolsubbar (Eq av dessa är ju numer inget problem med Behringer'n)

Hur mycket av rummets bredd, och höjd-resonans (60 och 70 Hz) slipper man med t ex 2 st Dipol sobbar i rummets främre hörn, alltså p g a dipolsubbarnas naturliga utsläckning i baffelns sidoriktning, d v s uppåt och åt sidan...

Vad händer med ljudvågorna när de kommer till den andra änden av rummet, kommer 60 Hz tonen som beter sig korrekt i den främe änden av rummet (p g a utsläckningen i dipolbasen) att löpa amok i andra änden av rummet för att sedan anfalla mig bakifrån?? :? :)

Någon med erfarenheter av dessa dipolkonstruktioner?

Jag kan nämna att det jag tänkt mig som ett första steg är att bygga två dipolbasar med 4 st 12 " proaudio i varje (samma som Svalander) i W eller H bafflar placerade ute i rummets främre hörn...

Tacksam för synpunkter och svar....

/Stefan

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Dipol subbar och rumsresonanser?

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-03 11:14

Har lyssnat ...och mätt... en del hos en ljudkompis som har stooora dipolsubbar och stooooora dipolsidosystem.

Hos honom var det varken bättre eller sämre än monopol-basmoduler. De gick "tillräckligt" lågt i frekvens.

Det man måste tänka på med dipolbasmoduler är att de inte kan placeras i rummnes hörn. De bör placeras i rummet ungefär där man har hastighetsmaximum. En hyfsat bra tumregel är vid 1/3 av rummetslängd. Linkwitz brukar rewkommendera att man vinklar dem kraftigt för minskad excitering av rumsresonanser. Men hos ljudpolaren blev det ingen som helst mätmässig, eller hörbar skillnad! Fast det KÄNNS ju logiskt att ha dem vinklade... :o

Sedan är det ju även lite dumt i och med att membranrörelser måste vara mycket större än ex en basreflexkonstruktion för att uppnå samma ljudtrycksnivå. Därav blir distorsionen motsvarande högre, tyvärr.

Användarvisningsbild
Isidor

Inläggav Isidor » 2003-11-03 12:41

Stefan,

Dipolegenskaper i lågfrekvensområdet är teoretiskt fördelaktigt eftersom man har en riktverkan som i genomsnitt ger 4.7 dB högre direktbidrag relativt rumsbidrag till den totala ljudtrycksnivån i lyssningspositionen. Om basmodulerna faktiskt fungerar som dipoler vid 60-70 Hz (liten baffel i förhållande till våglängden) så blir exciteringen av moderna vinkelrätt mot dipolriktningen (bredd och höjd) minimal. Problemet är att detta alls inte behöver vara någon fördel. Frekvensgången från dipoler blir helt dominerad av moder i rummets längdriktning och detta leder lätt till stora ojämnheter för låga frekvenser där antalet moder är få, speciellt som höjd- och breddmoder är undertryckta.

Frånvaro av vissa moder är oftast ingen bra idé. En jämn excitering av moderna är det man bör sikta på. Antingen skall man excitera noll moder eller så många moder som möjligt, mellanlägen bör man undvika!

Du kommer inte åt problemet globalt annat än med många källor eller mycket hög absorption i rummet. Varför inte nöja dig med lokal korrektion via equalizer? Du får en i det närmaste konstant frekvensgång i lyssningspositionen och även bättre egenskaper i tidsplanet med equalizer, så varför krångla till det mer än du behöver?

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-03 13:31

Precis.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don

Inläggav avr7000 » 2003-11-03 14:25

Lokal korrektion skall naturligtvis användas även med dessa dipoler, (jag har ju redan filtret/parametrisk eq).

Den kvarvarande längsmoden skall alltså eq'as ner...

Sedan är jag allmänt nyfiken på dipolbasar då jag läst på nätet att de skall ha en "friare", "naturligare" bas än monopoler...

Tack för all input... -gärna mer!

/Stefan

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2003-11-06 20:58

dipoler borde vara bättre för högre frekvenser och bi/monopoler bättre för låga frekvenser för att få reflexerna i fas

Återgå till Teknikforum