Moderator: Redaktörer
torig skrev:Birger skrev:Håller med. Ljudet på den skivan är inte bra. Synd för Robyn är duktig även om musiken kanske inte alltid är min kopp te
Konstigt. Jag tycker att både skivan och ljudet är bra![]()
/mvh
torig skrev:Konstigt. Jag tycker att både skivan och ljudet är bra![]()
/mvh
subjektivisten skrev:torig skrev:Konstigt. Jag tycker att både skivan och ljudet är bra![]()
/mvh
Vad är det som låter bra med den? Du störs inte av den dynamiska kompression den har?
torig skrev:Nu är jag ingen "mätnisse" så jag kan inte uttala mig om skivan har en "dynamisk kompression". Jag tycker bara den är bra helt enkelt och har inga bekymmer att spela den på hög nivå. Det räcker för mig
subjektivisten skrev:torig skrev:Nu är jag ingen "mätnisse" så jag kan inte uttala mig om skivan har en "dynamisk kompression". Jag tycker bara den är bra helt enkelt och har inga bekymmer att spela den på hög nivå. Det räcker för mig
Det har inget med mätningar att göra, tror inte jag har kört den genom masvis ens. Det är något som hörs, rätt så tydligt med. Jag kanske är extra känsligt mot sånt.
torig skrev:OK! Jag trodde "dynamisk kompression" enkelt kunde påvisas mha mätningar.
Nattlorden skrev:"Dancing on my own" - typisk billåt. Funkar ok att lyssna på så där halvkoncentrerat i den störmiljön. Funkar sämre i halvdåliga lurar via standardljudkort - börjar störa mig på kompets brist på attacker och låga dynamik. Sången funkar huvudsakligen ok, Robyn har nog inte direkt en röst som funkar i stor dynamik - men även här har man valt att extrakomprimera henne till dist i det som "skall upplevas som" ett starkt parti... fastän det bara är fusk-starkt genom att dista det som om anläggningen pressas till klippning... och då tror folk att det spelas starkt.
Jag skulle inte kunna tänka mig att prova lyssna på den i hemmastereon... och då tycker jag ändå att det är en bra låt.
_Fredrik_ skrev:Jag tror att man bör ha väldigt bra högtalare för att kunna uppskatta skivan, öppet sinnelag är också en bra grej även om det inte är lika viktigt som att ha bra högtalare.
torig skrev:Nattlorden skrev:"Dancing on my own" - typisk billåt. Funkar ok att lyssna på så där halvkoncentrerat i den störmiljön. Funkar sämre i halvdåliga lurar via standardljudkort - börjar störa mig på kompets brist på attacker och låga dynamik. Sången funkar huvudsakligen ok, Robyn har nog inte direkt en röst som funkar i stor dynamik - men även här har man valt att extrakomprimera henne till dist i det som "skall upplevas som" ett starkt parti... fastän det bara är fusk-starkt genom att dista det som om anläggningen pressas till klippning... och då tror folk att det spelas starkt.
Jag skulle inte kunna tänka mig att prova lyssna på den i hemmastereon... och då tycker jag ändå att det är en bra låt.
DET säger onekligen en del...
/mvh
Kimpost skrev:torig skrev:Nattlorden skrev:"Dancing on my own" - typisk billåt. Funkar ok att lyssna på så där halvkoncentrerat i den störmiljön. Funkar sämre i halvdåliga lurar via standardljudkort - börjar störa mig på kompets brist på attacker och låga dynamik. Sången funkar huvudsakligen ok, Robyn har nog inte direkt en röst som funkar i stor dynamik - men även här har man valt att extrakomprimera henne till dist i det som "skall upplevas som" ett starkt parti... fastän det bara är fusk-starkt genom att dista det som om anläggningen pressas till klippning... och då tror folk att det spelas starkt.
/mvh
Ja, det säger att han tycker att den låter illa redan med "halvdåliga lurar via standardljudkort". Av det drar han erfarenhetsmässigt slutsatsen att det skulle låta än mer illa på hans hemmastereo.
Jodå men jag hade öppet sinnelag när jag gjorde det.Nattlorden skrev:_Fredrik_ skrev:Jag tror att man bör ha väldigt bra högtalare för att kunna uppskatta skivan, öppet sinnelag är också en bra grej även om det inte är lika viktigt som att ha bra högtalare.
Då har du inte provat att lyssna på sådan här musik i något väldigt bra, för då tror jag verkligen inte du skulle sagt så.
torig skrev:Kimpost skrev:torig skrev:Nattlorden skrev:"Dancing on my own" - typisk billåt. Funkar ok att lyssna på så där halvkoncentrerat i den störmiljön. Funkar sämre i halvdåliga lurar via standardljudkort - börjar störa mig på kompets brist på attacker och låga dynamik. Sången funkar huvudsakligen ok, Robyn har nog inte direkt en röst som funkar i stor dynamik - men även här har man valt att extrakomprimera henne till dist i det som "skall upplevas som" ett starkt parti... fastän det bara är fusk-starkt genom att dista det som om anläggningen pressas till klippning... och då tror folk att det spelas starkt.
/mvh
Ja, det säger att han tycker att den låter illa redan med "halvdåliga lurar via standardljudkort". Av det drar han erfarenhetsmässigt slutsatsen att det skulle låta än mer illa på hans hemmastereo.
... och mer där till.
/mvh
Kimpost skrev:Ja, jag glömde att det också säger vilket parti han röstar på i riksdagsvalet. Vidare noterar jag att hans favoritfärg är grön, och att han tycker om en god köttbit. Det är kul att läsa mellan raderna.
Nattlorden skrev:Kimpost skrev:Ja, jag glömde att det också säger vilket parti han röstar på i riksdagsvalet. Vidare noterar jag att hans favoritfärg är grön, och att han tycker om en god köttbit. Det är kul att läsa mellan raderna.
Två av tre verkar du ha prickat in, bra jobbat. Men du får gärna upplysa om det första - för det kan jag inte svara på själv.
Då tillhör inte du "vissa". Jag håller med dig helt och hållet.Nattlorden skrev:Det görs av försäljningsskäl, inte av ljudkvalitetsskäl. Något slintande tror jag inte på... ibland kanske det blir felställt på något instrument som de själva inte hör, men det vore fåtalet undantag. Nej, det är fullständigt medvetet utfört i tron att konsumenterna vill ha det så... och tyvärr verkar majoriteten göra det... eller i varje fall inte bryr sig över.
Gränsen mellan när det används artistiskt och när det går till överdrift är naturligtvis både fin, personlig och anläggningsspecifik.
När det går ut över det musikaliska intrycket tycker jag det är fullt tillåtet att framföra klagomål. De flesta hade inte märkt av lite mindre kompression - däremot är det solklart att den stora mängden hade klagat ifall den tagits bort helt.
torig skrev:Nattlorden skrev:"Dancing on my own" - typisk billåt. Funkar ok att lyssna på så där halvkoncentrerat i den störmiljön. Funkar sämre i halvdåliga lurar via standardljudkort - börjar störa mig på kompets brist på attacker och låga dynamik. Sången funkar huvudsakligen ok, Robyn har nog inte direkt en röst som funkar i stor dynamik - men även här har man valt att extrakomprimera henne till dist i det som "skall upplevas som" ett starkt parti... fastän det bara är fusk-starkt genom att dista det som om anläggningen pressas till klippning... och då tror folk att det spelas starkt.
/mvh
_Fredrik_ skrev:Jag tror att man bör ha väldigt bra högtalare för att kunna uppskatta skivan, öppet sinnelag är också en bra grej även om det inte är lika viktigt som att ha bra högtalare.
subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Jag tror att man bör ha väldigt bra högtalare för att kunna uppskatta skivan, öppet sinnelag är också en bra grej även om det inte är lika viktigt som att ha bra högtalare.
Jag tror det krävs rätt dålig hörsel att uppskatta ljudet. Något man kan tänka på när folk rek eller påstår saker om olika ljudprylar
Nattlorden skrev:Det görs av försäljningsskäl, inte av ljudkvalitetsskäl. Något slintande tror jag inte på... ibland kanske det blir felställt på något instrument som de själva inte hör, men det vore fåtalet undantag. Nej, det är fullständigt medvetet utfört i tron att konsumenterna vill ha det så... och tyvärr verkar majoriteten göra det... eller i varje fall inte bryr sig över.
subjektivisten skrev:_Fredrik_ skrev:Jag tror att man bör ha väldigt bra högtalare för att kunna uppskatta skivan, öppet sinnelag är också en bra grej även om det inte är lika viktigt som att ha bra högtalare.
Jag tror det krävs rätt dålig hörsel att uppskatta ljudet. Något man kan tänka på när folk rek eller påstår saker om olika ljudprylar
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 86 gäster