Sentec pa77 modifikation

Diskussion om äldre men fortfarande intressant HIFI hålls här.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zvenamp

Sentec pa77 modifikation

Inläggav zvenamp » 2010-08-03 19:56

nu blev det ingen jättesteg :cry:

men jag fick tag i 4 st sentec pa77 slutsteg varav 2 st fungerar fint
o dem två andra är mindre deffekta dvs likspänning på högtalarutgång osv.... inga större problem där då jag har redan hittat alla felen

två av dem fyra stegen är så kallade 100 watts varianten...

till frågan kan man utan större modifikationer stoppa in TIP35C & TIP36C i dem som inte är 100 watt ?

original på två av dem MED MINDRE EFFEKT sitter det TIP33A TIP34A (TIP34C/TIP33c)
ANLEDNINGEN TILL FRÅGA ÄR ATT JAG HAR REDAN TIP35C/TIP36c HEMMA liggandes

VAD JAG KAN SE SÅ ÄR DET KOLLEKTORSTRÖMMEN O FÖRLUSTEFFEKTEN SOM ÄR STÖRRE.....
KAN DET FINNAS BEGRÄNSNINGAR I NÄTTRAFO ?

det är exakt samma komponenter i övrigt förutom nättrafo som ser mindre ut ( fast knubbigare och högre ) i 100 watts modellen....

NU ÄR INTE JAG NÅT STÖRRE HEJARE PÅ SMÅSIGNAL PRYLAR
MER ÄN ATT JAG KAN FELSÖKA O LÄSA SCHEMA O LAGA...
(SYSSLAR NORMALT MED RÖRSTÄRKARE SOM EXTRAKNÄCK) SÅ JAG ÄR TACKSAM FÖR ALLA SVAR... :) :)

SKALL BYGGA ETT AKTIVT 3.1 SYSTEM MED ELEKTRONISKT DELNINGSFILTER DVS 2* 3 VÄGS PLUS MONO SUBBAS....

O DESSA STEG LEVERARAR PRECIS SÅ MYCKET JAG BEHÖVER.... :P :lol:
Tube or not Tube? thats no problemos Bild

Användarvisningsbild
orven

Re: Sentec pa77 modifikation

Inläggav orven » 2010-08-06 20:18

zvenamp skrev:nu blev det ingen jättesteg :cry:

men jag fick tag i 4 st sentec pa77 slutsteg varav 2 st fungerar fint
o dem två andra är mindre deffekta dvs likspänning på högtalarutgång osv.... inga större problem där då jag har redan hittat alla felen

två av dem fyra stegen är så kallade 100 watts varianten...

till frågan kan man utan större modifikationer stoppa in TIP35C & TIP36C i dem som inte är 100 watt ?

original på två av dem MED MINDRE EFFEKT sitter det TIP33A TIP34A (TIP34C/TIP33c)
ANLEDNINGEN TILL FRÅGA ÄR ATT JAG HAR REDAN TIP35C/TIP36c HEMMA liggandes

VAD JAG KAN SE SÅ ÄR DET KOLLEKTORSTRÖMMEN O FÖRLUSTEFFEKTEN SOM ÄR STÖRRE.....
KAN DET FINNAS BEGRÄNSNINGAR I NÄTTRAFO ?

det är exakt samma komponenter i övrigt förutom nättrafo som ser mindre ut ( fast knubbigare och högre ) i 100 watts modellen....

NU ÄR INTE JAG NÅT STÖRRE HEJARE PÅ SMÅSIGNAL PRYLAR
MER ÄN ATT JAG KAN FELSÖKA O LÄSA SCHEMA O LAGA...
(SYSSLAR NORMALT MED RÖRSTÄRKARE SOM EXTRAKNÄCK) SÅ JAG ÄR TACKSAM FÖR ALLA SVAR... :) :)

SKALL BYGGA ETT AKTIVT 3.1 SYSTEM MED ELEKTRONISKT DELNINGSFILTER DVS 2* 3 VÄGS PLUS MONO SUBBAS....

O DESSA STEG LEVERARAR PRECIS SÅ MYCKET JAG BEHÖVER.... :P :lol:

TIP 34... IC(A) = 10, VCBO(V) = 60, VCEO(V) = 60, PD(W) = 80, Package = TO-3P, HFE(Min/Max) = 20/100, IC/VCE(A/V) = 3.0/4.0, VCE(SAT)(V) = 1.0, ic / IB(A/mA) = 3.0/300

TIP.. 33 IC(A) = 10, VCBO(V) = 100, VCEO(V) = 100, PD(W) = 80, Package = TO-3P, HFE(Min/Max) = 20/100, IC/VCE(A/V) = 3.0/4.0, VCE(SAT)(V) = 1.0, ic / IB(A/mA) = 3.0/300

TIP 35A..IC(A) = 25, VCBO(V) = 60, VCEO(V) = 60, PD(W) = 125, Package = TO-3P, HFE(Min/Max) = 15/75, IC/VCE(A/V) = 15/4.0, VCE(SAT)(V) = 4.0, ic / IB(A/mA) = 25/5.0A

TIP 36A..IC(A) = 25, VCBO(V) = 60, VCEO(V) = 60, PD(W) = 125, Package = TO-3P, HFE(Min/Max) = 15/75, IC/VCE(A/V) = 15/4.0, VCE(SAT)(V) = 4.0, ic / IB(A/mA) = 25/5.0A

EX TIP 33 http://www.bourns.com/pdfs/tip33.pdf

En transformator är beräknad till vad den ska klara av i den applikation som den ska driva med lite plus.
Begränsning finns i form av att den inte orkar utan knäar samt blir överhettad.
Senast redigerad av orven 2010-08-06 20:32, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-08-06 20:31

tja jag fick fatt i schemat för100 wataren... o ser att det skiljer på ca 10 motstånd i värden... + att det har tillkommit en zenerdiod på 27 volt
o spänningståligheten på nätdelskondingar är 50 volt istället för 40 volt.... o en 120vA trafo 2*24 volt (lillen har en 75vA 2*22 volt)

hmm undra om man skulle öka på från 2200uf till ca 3300uf i nätdelen.... skulle nog ge lite mer dynamik... vi högre effekt uttag

Användarvisningsbild
orven

Inläggav orven » 2010-08-06 20:44

zvenamp skrev:tja jag fick fatt i schemat för100 wataren... o ser att det skiljer på ca 10 motstånd i värden... + att det har tillkommit en zenerdiod på 27 volt
o spänningståligheten på nätdelskondingar är 50 volt istället för 40 volt.... o en 120vA trafo 2*24 volt (lillen har en 75vA 2*22 volt)

hmm undra om man skulle öka på från 2200uf till ca 3300uf i nätdelen.... skulle nog ge lite mer dynamik... vi högre effekt uttag
Du får en lugnare gång med lite större eller fler kodningar. Fler kondingar i stället för en konding är bättre.
Effekten ökar du inte med att höja kondingens värde.
Vad du ska titta på om du ska byta transistorer, är hur lättdrivna är transistorerna som satt där.
Hur är dom du ska använda o.s.v.
Klarar befintligt drivsteget att driva mer och större sluttrissor?
Kika på olika data på nätet.

Användarvisningsbild
zvenamp

Inläggav zvenamp » 2010-08-07 12:04

orven skrev:
zvenamp skrev:tja jag fick fatt i schemat för100 wataren... o ser att det skiljer på ca 10 motstånd i värden... + att det har tillkommit en zenerdiod på 27 volt

Du får en lugnare gång med lite större eller fler kodningar. Fler kondingar i stället för en konding är bättre.
Effekten ökar du inte med att höja kondingens värde.
Vad du ska titta på om du ska byta transistorer, är hur lättdrivna är transistorerna som satt där.
Hur är dom du ska använda o.s.v.
Klarar befintligt drivsteget att driva mer och större sluttrissor?
Kika på olika data på nätet.

....
he he tack för infon.....ville bara tala om att jag absolut inte är helt grön
i elektronik har reparerat i 10 år åt min lokala musikhandlare dock så har jag koncentrerat mig på rörteknologi..... lite större spänningar dvs...

det jag tror på är precis som du att kasta in mindre kondingar o fler av dem o öka kapacitancen med ökad värde så finns det mer pulver för kraftig bas...
jag har märkt på det fungerande steget (100 wattaren) att den plattar ut basen vid kraftigt pådrag (OBSERVERA att inte overload lampan tänts ännu) visserligen så är kondingarna original o säkert mäter ESR rent åt helvetet (har inte haft tid o mäta upp dem....)

men med större konding bank...så går det nog att klämma ut större dynamik ... innan skiten bottnar...
ljudförvrängning/ dist/ 50-60hz-brum uppstår om kondingar tömts innan toppeffekten uppnås som förstör ljudet

men jag skall nog iallafall renovera alla slutstegen o byta ut alla e-kondingar... o tantalskiten

o som sagt drivsteget i 100 wattaren är indentiskt som i dem mindre... förutom dessa ca 10 motstånd som har lite andra värden...

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-07 12:17

Lytbanken får större betydelse om du lastar steget med lågimpediva högtalare.
Det går ju även att bygga monoblock av dem om du ska få ut mer ström per kanal i kombination med strömtåligare trissor.
Den som vet mest, tror minst.

Återgå till Vintage-hifi