Michael fixar ljudet i V70N

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Michael fixar ljudet i V70N

Inläggav Michael » 2010-05-29 20:19

Jag har köpt en ny/gammal bil med stereo i... eller rättare sagt flerkanalssurround. För det finns "Dolby Pro Logic II Surround Sound". Nämde i en annan tråd att jag köpt ett gäng Dynaudio. Lite kryptiskt, vet inte om någon förstog det. Det är i alla fall Dynaudio element i bilen. Volvo's värsting system "Premium Sound System", dock utan sub.
8" bas, 3" mellan, 1" diskant
6,5" bas, bakdörr
D-stolpe diskant+mellan (en dome)

Nu är det så att det låter inte riktigt bra. Jobbigt att lyssna på. Diskanten tycker jag verkar lyft. En bekant sa med engång att det distade. Just då när han lyssna och en ny låt på CD, så kom det något lite märkligt ljud bakifrån, men inte fram. Skumt. Det visade/hörde sig att det ibland kommer missljud från högre bakdörr högtalaren.

Idag så tog jag bort innerpanelen på bakdörren och se va hittar vi här...
Bild
Men, va är de för något i mitten :(
Bild
En lim klick med långa trådar. Det var även trådar på flera ställen på upphängningen. Tog bort trådarna och lim klicken...
Bild
Hål 8O
Måste täppa till det.

Denna skumgummi bit fladdrar med i musiken...
Bild
Kan ju inte va så bra. Limmet har lossnat...
Bild

Undra om man kan kalla det för basreflex. Med den stora skumgummi plattan som slavbas!
Bild

Så här ser dörrpanelen ut...
Bild

Fortsättning följer...

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-05-31 20:05

Limmade skumgummibiten med Tremco Lim & Byggfog. La runt hela biten. Hålet i membranet fick lite stål-epxoy. Öppnade även andra bakdörren. Där satt skumgummit fast runt om. Jag tror de varit inne i höger dörren och slitit loss, utan att limma igen. I morse monterade jag tillbaks panelerna.

Nästa steg blir att göra lite mätningar.

//Michael

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-05-31 21:52

Började den här nerrivningen av bilen för att du tänkte tvätta lädersitsarna lite? ;)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-06-01 13:36

Stännande projekt, har själv lyssnar i en V70 med exakt det där systemet och jag tyckte basen va påträngande med värsta partypuckeln...
Diskanten var som sagt hissad och när man krämade rock så blev ljudet lite hårt i karaktären, kul att se om du får något ordning på det hela :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-06-01 20:25

MagnusÖstberg skrev:Började den här nerrivningen av bilen för att du tänkte tvätta lädersitsarna lite? ;)

Nä, jag är ju klar med invändig tvätt/rengöring. Jag har rullat ett par veckor med bilen. Drar mindre bensin än min förra på motorväg :)

Jag hoppas jag kan lossa kontakten vid slutsteget, så jag kan mäta högtalarna. Det sitter under passagerar stolen. Jag hade loss hela steget när jag rengjorde, skulla passat på då.

För att få någon bas så måste jag vrida upp bas ratten väldigt mycke. Tyvärr blir basen bullrig och jobbig. Misstänker det beror på att djupbasen blir förstark. Vissa låtar blir det extra mycket bas på. Exempelvis house musik (tror jag det kallas), som spelades på radion sent när jag hade åkt långt. Typ samma dunk-dunk hela tiden och låg diskant (läs inte så skrikig). Dunkade rätt ordentligt i bilen och hjälpte till att hålla mig vaken sista biten hem.

Någon som vet hemlig-knapp-tryckningarna för att komma in i service menyn (eller liknande) i HU-850 stereon?

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-06-02 05:58

Mich skrev:
MagnusÖstberg skrev:Började den här nerrivningen av bilen för att du tänkte tvätta lädersitsarna lite? ;)

Nä, jag är ju klar med invändig tvätt/rengöring. Jag har rullat ett par veckor med bilen. Drar mindre bensin än min förra på motorväg :)

Jag hoppas jag kan lossa kontakten vid slutsteget, så jag kan mäta högtalarna. Det sitter under passagerar stolen. Jag hade loss hela steget när jag rengjorde, skulla passat på då.

För att få någon bas så måste jag vrida upp bas ratten väldigt mycke. Tyvärr blir basen bullrig och jobbig. Misstänker det beror på att djupbasen blir förstark. Vissa låtar blir det extra mycket bas på. Exempelvis house musik (tror jag det kallas), som spelades på radion sent när jag hade åkt långt. Typ samma dunk-dunk hela tiden och låg diskant (läs inte så skrikig). Dunkade rätt ordentligt i bilen och hjälpte till att hålla mig vaken sista biten hem.

Någon som vet hemlig-knapp-tryckningarna för att komma in i service menyn (eller liknande) i HU-850 stereon?

//Michael

Byt huvodenhet så blir det bättre
http://www.jagrullar.se/forum/search.php?fid[]=35

titta där och se om du hittar coderna för att komma in i apparaten
sen vilken tilverkare som har gjort enheten så är den ökänd men det lutar åt daewood hade det varit en cr model så hade alpine tillverkat den.

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-06-02 23:11

boom: Din länk kom till söksidan, det kanske var meningen så.

Menar du att huvudenheten (HU-850) är 'inte så bra'?
Va jag hört så skall det vara bra ljud i Volvona.

PS. Jag har även en V70 -99 med standard stereo i (vet ej vilken nivå/modell, men kan kolla det). Det låter bra, mycket bra skulle jag nog vilja säga. Har även en kompis som haft en liknande, som var förvånad över hur bra ljud det är. Jag som haft en rätt fin Alpine i min 850 -96a med Infinity högtalare. Som låtit dåligt :( -99an är mycke mycke bättre.

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-06-03 17:46

Mich skrev:boom: Din länk kom till söksidan, det kanske var meningen så.

Menar du att huvudenheten (HU-850) är 'inte så bra'?
Va jag hört så skall det vara bra ljud i Volvona.

PS. Jag har även en V70 -99 med standard stereo i (vet ej vilken nivå/modell, men kan kolla det). Det låter bra, mycket bra skulle jag nog vilja säga. Har även en kompis som haft en liknande, som var förvånad över hur bra ljud det är. Jag som haft en rätt fin Alpine i min 850 -96a med Infinity högtalare. Som låtit dåligt :( -99an är mycke mycke bättre.

//Michael

Du har inga slutsteg i 850 och troligen har du felet till dåligt ljud där

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-06-03 20:21

Aha, du tänkte så.

men... ett slutsteg är det allt i HU-850n, till center kanalen.

Det kan ju vara så att någon varit inne och pillat på EQ inställningar. Någon skrev att i fabriken så laddas EQ inställningar ner för det aktuella systemet (borde vara bilmodell och högtalare).

Vi får se va mätningarna visar. Tar nog lite tid innan det blir gjort. Är panik med grejorna som skall med på DIY-träffen just nu.

//Michael

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-06-03 21:40

Mich skrev:Aha, du tänkte så.

men... ett slutsteg är det allt i HU-850n, till center kanalen.

Det kan ju vara så att någon varit inne och pillat på EQ inställningar. Någon skrev att i fabriken så laddas EQ inställningar ner för det aktuella systemet (borde vara bilmodell och högtalare).

Vi får se va mätningarna visar. Tar nog lite tid innan det blir gjort. Är panik med grejorna som skall med på DIY-träffen just nu.

//Michael

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 35&t=39499

Kan fungera på din apparat om inte köp något annat som är bättre det gjorde jag .

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-06-05 11:34

Vad gäller dolda menyer har jag nu hittat information på webben som säger att det inte finns några i HU-850. Det är nog därför som det är svårt att hitta info om hur man tar sig in i dom :(

Tyvärr är det missljud från höger dörr fortfarande. Det har t.ex. 'skrapat' i den när det var prat på radion, på låg volym. Vad kan det vara? Kan talspolen ha blivit skadad? Jag borde nog lossa elementet och spela på det löst och med annan elektronik. Tyvärr är det nitat (ej skruvat).

Angående att eventuellt byta ut stereo (huvudenheten), så är det väl svårt att hitta någon som kan snacka Volvo-CAN-språket, eller?

//Michael

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-08-08 12:45

Högtalaren har jag fortfarande inte fixat men lite annat har jag gjort

Min CCM (Climate Control Module) gick sönder, en CANbus ansluten låda med rattar och knappar. Naturligtvis straxt innan midsommarafton och detta innebar ingen luft eller kyla i bilen. Köpte en begagnad några minuter innan skroten stängde dagen innan midsommarafton. Så jag fick luft och kyla i bilen. Lyckades sedan laga min CCM :o :) ...tyvärr lyckades jag även ha sönder CD-växlaren i bilstereon :( Jag har lagat den lite, men den funkar ändå inte. Jag har däremot fixat så jag kan spela via ett USB-minne...

Denna låda skall in i bilen, en GROM-USB2-VOL01. Jag köpte den från Carputer-shop, gick på £116.
Bild

Nyfiken som jag är så var jag ju tvungen att titta inuti:
Bild

Kontakten på sladden som följde med:
Bild

Tyvärr fel kontakt, det skall vara denna typ:
Bild

Plus att kontakten måste vara vinklad åt rätt håll för att kunna tryckas i (neråt), det var den inte.
Bild

Fick en ny kabel (gratis från USA). Den har rätt kontakt och rätt vinklad, men det är fortfarande fel hona som används om man har RTI (men det har inte jag).
Nu kvittar det för mig, för jag kunde inte vänta. Gjorde en egen sladd. Jag råkade nämligen ha rätt 8-pin DIN kontakt hemma.

Först får vi kolla upp hur den är kopplad. Detta är den kontakt som skall in i burken:
Bild

Kopplingsschema:
Bild

Då jag inte hade någon vinklad kontakt, så blir det lite special.
Klippte av metallhöljet runt om. Lödde på sladdarna:
Bild

Sedan på med fog/lim:
Bild

Fog/lim även i andra änden. Den kan nämligen gå emot inne i bilen, speciellt vid montering. Så jag ville skydda sladdarna.
Bild

Sedan på med tyg-tejp, som jag tog bort från original kablaget. Se så fin, en kort liten tjusig kabel:
Bild

Kabel monterad. Den röda är strömmatning. Ansluts till en kabel i den gröna kontakten, uppe till vänster.
Bild

Burken monterade jag på ramen som stereon och CCMen sitter i. Fick såga bort en plast bit som stack ut.
Den kommer precis innanför förvaringsfacket (där det kan sitta en integrerad mobiltelefon).
Bild

Följde med en lång USB kabel. Jag ville dock ha en kort och helst (p.g.a. platsbrist) en vinklad kontakt.
Var hitta en sådan... inte lätt. Höll på att ge upp men efter lång tids sökning så hitta jag en på dustinhome (säljs via Deltaco):
Bild

Här sitter den kabeln:
Bild

Monterade hon-änden inuti förvaringsfacket, åtkomligt från kupen.
Gjorde hål i förvaringsfacket, in med kontakten och sedan fog/lim.
Bild

Här är kontakten inuti lådan:
Bild

Jag hade ett USB minne med relativt stort hölje.
Tog bort plast höljet och monterade en krympslang över:
Bild

Så här ser det ut inne i kupen. Skall byta krympslangen till en svart.
Bild

//Michael

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-08-08 13:15

Hur hanterar du innehållet på USB-minnet?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Michael
LEDaren

Inläggav Michael » 2010-08-08 23:25

Bilstereon tror det är en CD-växlare med tio skivor. Jag tänkte använda max 6 'skivor', ty jag har snabbvalsknappar för sex skivor (den interna har så många). 'Skivorna' är mappar på rooten på USB-minnet. Där i ligger sedan låtarna på 'skivorna'. Går att ha max 99 låtar per 'skiva', det blir några skivor dä. Hoppa mellan låtorna görs med << och >> knapparna. Vilka även finns på ratten.

Växla mellan radio och USB går bra med knapparna "FM" och "CD". Trodde inte det skulle gå med CD knappen, för den går även till den interna CD-växlaren.

Låtnamn och annat visas tyvärr inte i displayen. Tyvärr o tyvärr... det är nog bra igentligen, slipper man stirra på den.

//Michael

Återgå till DIY-forum