Behöver hjälp med ett par Oa-5or.

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-09 23:33

P5 - Du har väl sett några av mina OA6 or som är uppbyggda med MDF och mellanväggar, precis som OA116 och OA2212?

Daniel A - Du har väl fått en bild av mej på dom oxå?

Användarvisningsbild
P5

Inläggav P5 » 2010-08-10 09:31

jansch skrev:P5 - Du har väl sett några av mina OA6 or som är uppbyggda med MDF och mellanväggar, precis som OA116 och OA2212?

Jo, de har jag ju sett. Jag minns dock inte hur de såg ut inuti men de kändes väldigt genuina i alla fall.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-08-10 12:32

Det lär finnas någon sorts bildlagringsfunktion på Faktiskt, men jag tror att man måste logga in på en särskild FTP-server för att att kunna ladda upp bilderna.

Här kommer flera av de intressanta bilder som jag fått på Jansch' OA-6.2-nybygge:

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Samt slutligen en närbild på några limytor i den uppsågade gamla lådan:

Bild

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-08-10 12:35

Något jag undrar över är: vad var det för finish på dina gamla lådor, jansch? I den bild som postats av phon ser man en trevlig fanerad yta i mellanregisterkammaren, men så ser det inte ut på dina. Är det skillnad på typ 2 och typ 2A i detta avseende?

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-10 12:53

Du menar på insidan av sidorna? Det är nog bara spärrfaner för att det inte skall slå sig så mycket.

Jansch' lådor ser ju otroligt fina och välgjorda ut. :)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-10 13:09

Svar:
De gamla lådorna med de taskiga limfogarna var vitlackade. Ingen faner på insidan. Dessa var OA6typ2 vilket enklast framgår av endast ETT basreflexrör.
Vet inte om denna första version av OA6typ2 hade faner på insidan när de hade fanerad utsida. Borde dock ha haft det pga av den bräckliga konstruktionen.

De allra flesta är ju OA6typ2A och då har de 2 basreflexrör och bla 2st "boostswitchar" för mellanregister och bas vilket typ2 inte har.

De nya lådorna har ingen faner på insidan trots att utsidan är fanerad med ask som synes. Det behövs inte då dels lådan är tillräckligt styv dels är fanerad på ett sätt som inte skapar stora krympspänningar.
Som synes har jag gjort en inre "baffel" för basreflexrören och rundat av ändarna, detta minskar blåsljud och ger lägre distorsion.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-08-10 20:08

Det ser fint ut & lådorna verkar vara ganska så stora på bilderna.
6.2 är det dubbla 8tums basar då eller?

Pratade med någon som jag känner om mina Oa-5or & han trodde nästan att dom var gerade ifrån insidan & sen fastdragna med skruv inifrån.

Men om man måste såga upp baffeln eller så är det metallsåg som gäller eller går det med en vanlig modell mindre snickarsåg?

Men däremot kan ju själva baffeln vara limmad om jag har otur.
Tror att jag ska försöka göra som den där snubben på carlssonplanet gjorde att han fäste nya högtalaranslutningar underifrån & satte fast ett par basportar också.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-08-10 20:17

jansch skrev: Vet inte om denna första version av OA6typ2 hade faner på insidan när de hade fanerad utsida. Borde dock ha haft det pga av den bräckliga konstruktionen.
.
Jag tror att Daniel såg bilden jag lade upp, där är det faner på insidan av sidorna. Det är den första versionen utan boost-switchar.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-10 21:15

Peter E - Titta lite på Carlssonplanet, där finns alla modeller utom just skillnaden mellan OA6typ2 och OA6typ2A.

Kolla in OA6 (den första OA6:an) som hade 2 inbyggda rörslutsteg, det som drev bashögtalaren hade negativ utgångsimpedans (ACE Bass principen)!!!
det andra slutsteget drev mellanregister och diskanthögtalare

OA6typ2 och OA6typ2A har samma högtalarbestyckning dvs en9710M i basen och en i mellanregistret. Till diskanten 4st Peerless MT20. det inbyggda slutsteget driver bara basen. Det betyder att högtalaren som sådan måste matas från ett normalt slutsteg/förstärkare/reciever.

Skillnaden mellan typ2 och typ2A är bl.a
- två basreflexrör
- Boostswitchar
- extern åtkomliga säkringar
- lampa integrerad i av/på knappen
- ett motståndsvärde ändrat i slutsteget
- lite högre matningsspänning

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-08-10 22:51

Okej..
Jag har läst & kollat en hel del på carlssonplanet forumet.
Men tyvär så har jag inte tagit mig tid att bli medlem där ännu.

Visste själv intens att det fanns basreflex portar i carlsson högtalare.

Användarvisningsbild
Daniel_A

Inläggav Daniel_A » 2010-08-10 22:55

jansch skrev:Skillnaden mellan typ2 och typ2A är bl.a
- två basreflexrör
- Boostswitchar
- extern åtkomliga säkringar
- lampa integrerad i av/på knappen
- ett motståndsvärde ändrat i slutsteget
- lite högre matningsspänning

För att förtydliga kanske man ska säga att typ 2 saknar allt detta medan typ 2A har det.
Senast redigerad av Daniel_A 2010-08-11 09:18, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-11 00:12

Fantastiskt fint bygge jansch. Tror Stig och gubbarna på Sonab hade tappat hakan.
Den som vet mest, tror minst.

jansch

Inläggav jansch » 2010-08-11 12:48

Ragnvald - Tack för komplimangen!

Det är alltid kul att göra det bättre än "proffsen". Jag behöver ju inte tänka på lönsamheten så det handlar ju mest om tålamod.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-08-11 13:50

Ragnwald skrev:Fantastiskt fint bygge jansch. Tror Stig och gubbarna på Sonab hade tappat hakan.

Medhåll, sådana här byggen blir man glad av att se. Böjer min rygg i krum och säger respekt.. :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-08-30 14:59

Förra veckan så köpte jag en snickarsåg bahco som även går att klyva med.
Så då borde jag kunna komma in i lådan under ifrån.
Undrar bara om det går att sätta dit bottenplattan igen eller om jag måste sätta dit en ny?

När jag väl kommit in i lådan så borde jag se vad det är för fel.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-18 01:37

Nu har jag äntligen kommit igång lite bättre & baffeln är öppen!
Jag ser nu i ena lådan att gubben som haft lådorna innan börjat lite smått & den ena lådan har skummgummi i sig & den andra vanlig isolering.
Jag tänker byta skummgummi även till den andra också.

Såg även att i botten plattan mot golvet så är det 2stycken hål som mäter 50mm.
Min fråga är var det så även original på version 1 som jag har?
Varför är det 2st hål?

Jag har bestämt mig för att byta bort DIN uttagen mot nya moderna & vart tycker ni att jag kan placera dom nya högtalaranslutningarna?
.
Sen så såg jag att kablarna är väldigt tunna & jag ser vart dom går någonstans.

Min fråga är kan man byta enbart dom som går till högtalarterminalen eller hur brukar andra göra?
Baffeln ska även höjas så jag kommer att fixa ribbor också.
Hur gör man då med pinnarna som ska hålla fast skydden kapar man dom bara i lämplig längd?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-11-20 16:37

Jag har bytt dom dåliga originalkablarna ifrån kortet till den nya terminalen mot en enkel men ändå tunn hyffsad kabel som jag hade hemma & som jag tyckte innehöll bra med koppar.
Dom 2 50mms hålen i bottenplattan vad gör man åt dom?
Sätter man dit basrör med portar eller vad rekomenderas?

Funderar på att ta bort dom 2 pinnarna under lådan & sätta dit andra fötter då dom som sitter där nu mer påminner om tassarna under köksstolar som man har i köket!

Upptäckte dock en konstig grej dom så kallade omtalade 3 skruvarna har förra ägaren varit & fingrat på då han satte skummgummi i den ena lådan samt även inne i det där metallgallret som sittter runt högtalarmagneten.

Får hoppas att högtalarna kommer att fungera ändå.

Tänkte även testa att laborera med att prova sätta dit rör till portarna!
Men vart får man tag i rör som är 50mm runt om?

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-12-28 00:38

Nu har jag fått mina Carlsson Oa-5 typ 1 att låta.

En av skruvarna till upphängningen på en av basarna var väldigt trasig & höll inte fast basen.
Så jag & en kompis fick prova oss fram med en ny skruv.
Men det blev bra till slut ändå.
Även 2st basrör per låda är monterade också :D
Tyvär så var lådorna ganska skadade i faneren på det stället där den gamla högtalarterminalen så jag gjorde en grej som jag tror skulle få alla carlsson snubbar här på forumet att skrika rakt ut.

Men det var bättre att jag fick någon användning av lådorna så att dom slapp hamna på tippen & dom låter bättre till vinyl än tillsammans med datorn!

jansch

Inläggav jansch » 2010-12-28 13:38

PeterE - OA5:or är inte så ovanliga (Sveriges mest sålda sterohögtalare) så det är väl inte så farligt att modifiera/måla eller nåt sådant. Jag har nog slaktat minst 5 par.......

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-12-28 16:21

Jo jag vet att dom är ganska så vanliga.
Okej så då trampar ja inte på någons tår då.

Fick tag i nytt dämpmatreal 2 stora kassar med vanlig vit stoppning för 100kr hos en snäll möbeltapetserare.
Bytte kabel till basarna då den var trasig så ja fick en enkel typ lampsladd av en granne.
50mms rör ca 1meter fick jag av en gammal granne.

Spelar just nu dire straits på dom & upptäcker att någon av diskanterna är trasiga då den skorrar fan vad tråkigt.
Gillar inte att det skorrar ifrån vänster högtalare!

Har inte tänkt att höja upp baffeln något då jag tycker att det låter bra ändå.

Original fötter är fortfarande kvar.
Men jag undrar om det kanske inte skulle låta bättre om man hade ett par lite högre vad rekomenderas?

Hyffsad bas ändå ur dessa små gamla högtalare.

jansch

Inläggav jansch » 2010-12-28 20:38

Med basrör får du nog höja upp lådan litegrann så inte botten "förlänger" basröret.

8 ohms diskanter finns det gott om.... =billiga

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-12-28 20:49

Okej.
Hittade inte så många som gjort det där med basröret.
Men då borde det enklaste bli att limma på en extra bottenplatta ovanpå den andra.

Jag kom på att det är inte alla låtar jag spelar som diskanten skorrar utan endast vissa kanske då diskanten används mer.
Spelar det någon roll vilken tjocklek jag väljer?
Läste någonstans om att vissa nyare carlsson typ oa-14 har en extra botten.
Vill minnas att ja läste tror det var på Carlssonplanet att man endast behövde en extra botten om man har en tjockmatta under & jag har trägolv typ parkett i min lägenhet.

Men jag tror att det bör vara minst 16mm man ska använda sig utav.
Tippar på att original bottenplattan är mellan 18-20mm!

jansch

Inläggav jansch » 2010-12-28 21:11

Såhär är det:

På OA5 typ1 som du troligtvis har bildas "basreflexröret" mellan bottenbaffeln och golvet. Det är alltså inte hålen som är "basreflexrör". Hålen är bara INRE MYNNINGEN på basreflexröret och slitsen mellan botten och golv (när lådan står på golvet) är den yttre mynningen.
Detta skapar problem när man vill höja lådorna eller stller dom på en mjuk matta (t.ex ryamatta).

OA5typ2 ser exakt likadan ut men har en EXTRA botten i ca 9mm spånplatta som då bildar en fast yttre portmynning åt basreflexröret. Den na kan alltså ställas på en mjuk matta utan att avstämningen ändras.

På dina MODIFIERADE högtalare med basreflexrör måste du ha så mycket fri luft under högtalaren att basreflexrören kan "andas fritt". Dvs att basreflexporten inte förlängs av att botten är för nära golvet. Du skall alltså INTE sätta på en extra bottenplatta!!!!
Jag antar att du räknat på de nya basreflexrören utan nåt extra tillskott i form av en slits som bildas av botten/golv.

Slutsats: Jag TYCKER du borde ha så höga fötter att botten på högtalaren åtminstone befinner sig sådär 4 cm från golvet. Kanske räcker 3cm.
Mät impedanskurvan och kolla!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-12-28 21:57

Aha då missförstod ja ditt förra inlägg.
Ja det där med fötter har jag ju funderat över även tidigare.
Men inte kommit på vilka fötter som kan passa.
Har försökt att se om jag hittat fler som provat med basrör men inte lyckats att hitta.

Är sugen på några bra fötter gärna som man kan justera höjden i efterhand.
Till ex på en hemmabyggd bok & filmhylla som ja har så monterade jag ett par mindre ben på dom som det går att fixera höjden med en skruv man rör på.

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-12-28 22:15

Har börjat leka lite med enkla medel.
Först så stoppade jag 2st oöppnade tvättmedelsförpackningar under den ena högtalaren mot ytterkanden efter trälisten & ljudet blev genast lite mer levande.

Senare så lade jag även 2st hockeypuckar som jag förde in på samma sätt fast rätt under fötterna i stället.

Till slut så kommer jag nog på vilken av höjderna som lämpar sig bäst respektive högtalare.
Om jag utgår ifrån lite av vad du skrev så skulle jag gissa på att jag måste upp en ganska så bra bit pga att jag kör med dubbla avgasrör per låda :roll:

Nu har jag provat med mer tvättmedelspaket & det blev bättre även på den andra.
Resultatet är att jag måste fixa fötter som hissar upp högtalarna åteminstone 60mm ifrån golvet.
Mäter 65mm ifrån kanten till golv!

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2010-12-29 00:00

Gällande diskanterna så hittade jag ett par på hifikit
http://www.hifikit.se/index.php?id=2725
Jag förstår att det rekomenderas att jag byter alla då det kanske är bäst att dom är i samma sort men som det ser ut nu i min ekonomi så ids ja inte göra det riktigt än.

Om jag verkligen anstränger mig å sätter örat emot den vänstra högtalarlådan & lyssnar nog så att jag då märker vilket element det är som är trasigt.
Kan man byta enbart den eller dem som är trasiga då en efter en eller blir det inge bra?

jansch

Inläggav jansch » 2010-12-29 12:29

Byt inte EN diskant till nåt annat! T22 kräver dessutom att du modifierar filtret.....

Användarvisningsbild
PeterE

Inläggav PeterE » 2011-01-02 17:17

Du har Pm jansch!

Användarvisningsbild
genstruktur

Re: Behöver hjälp med ett par Oa-5or.

Inläggav genstruktur » 2016-12-21 14:07

Står ett par sådana här hemma hos min far, längesedan de användes.

http://www.carlssonplanet.com/hogtalare ... a-5-typ-1/
Ja tror det är den modellen i alla fall. Osäker på om de ens fungerar.

Är de något att ha? Värda något? Eller bara att åka till tippen med de?
Just den modellen verkar inte få några lovord angående ljudkvalité direkt när man läser.
Att leva ett liv, inte vinna ett krig

Användarvisningsbild
darkg
Ljushuvud

Re: Behöver hjälp med ett par Oa-5or.

Inläggav darkg » 2016-12-21 18:55

genstruktur skrev:Står ett par sådana här hemma hos min far, längesedan de användes.

http://www.carlssonplanet.com/hogtalare ... a-5-typ-1/
Ja tror det är den modellen i alla fall. Osäker på om de ens fungerar.

Är de något att ha? Värda något? Eller bara att åka till tippen med de?
Just den modellen verkar inte få några lovord angående ljudkvalité direkt när man läser.

Du länkar ju redan till en god fingervisning om svaren på frågorna :-)
Don’t just do something, sit there.

FöregåendeNästa

Återgå till Carlsson Illuminati