Behöver man stora förstärkare - större än man tror?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Om man har normalkänsliga högtalare (säg 87 dB), hur stor förstärkare behöver man då?

Omröstningen slutade 2003-11-05 12:14

5 triodwatt räcker bra
2
8%
Upp till 30 watt kan man behöva om man vill spela starkt
1
4%
200 W räcker till alla tänkbara musikspelningssituationer i ett vardagsrum
7
27%
Man kan faktiskt speciellt när man spelar okomprimerad musik, ha användning av både 500 W och mer.
16
62%

Antal röster : 26

Användarvisningsbild
IngOehman

Behöver man stora förstärkare - större än man tror?

Inläggav IngOehman » 2003-11-03 12:14

Jag fick en PM-fråga förra veckan, som jag tyckte var så bra att många borde få se den, så med frågaren (Piazzollas) tillstånd lägger jag ut den här på forum som start på en ny tråd:

Piazzolla skrev:
Hej
Detta känns lite som att be Newton plocka äpplen, men ändå. När man nu har tillgång till kundskap skall man väl fråga!?

Jag har 2st monoblock på 50W, jag "skruvar" upp volymen som mest till 20% av max för att det skall låta högt, tjänar jag något på att skaffa mer effekt när jag köper nytt??

Tacksam för svar

Frågan är mycket bra, men inte alldeles entydig. För att kunna besvara den måste jag därför dela upp den i två möjliga betydelser (där alternativ två är det intressantare):

Alternativ 1 - när jag "skruvar" upp volymen som mest till 20% av max effekt (=10 W) för att det skall låta högt, tjänar jag något på att skaffa mer effekt när jag köper nytt??

Svaret på alternativ 1 är: Nej du tjänar ingenting på ett större slutsteg, i varje fall inte om det slutsteg du använder nu har låg distorsion. Låter det illa innan du når upp till klippning är situationen förstås en annan och det kan vara klokt att byta ut det, men isåfall beror det ju på att det låter illa vid 10 W, inte att det klipper vid 50W. Att byta till ett större slutsteg är då bara en poäng om det låter bättre vid 10 W än det ursprungliga.

Alternativ 2 - När jag "skruvar" upp volymen som mest till 20% av max (volymratten går från klockan 7 till 5, och jag drar upp till max klockan 10) för att det skall låta högt, tjänar jag något på att skaffa mer effekt när jag köper nytt??

Svaret på alternativ 2 är: Det kan man inte veta. Det finns ingen garanti för att fullt pådrag med volympotentiometern motsvarar full uteffekt. I själva verket är det inte ens troligt. Nästan alla apparater på marknaden är så konstruerade att de kan bringas till klippning långt innan volymkontrollen är dragen i botten.

Många saker spelar in, utnivå från CD-spelaren, maximal gain från förförstärkaren och förstärkning i slutsteget. Vanliga siffror är 2 V RMS från CD-spelaren, 6 - 20 dB (2 - 10 ggr) gain från försteget samt 30 dB (31,6 ggr) gain från slutsteget.

Multiplicerar man ihop dessa siffror ser man att man vid "max pådragen volym" (poten i botten) får någonting från 2 * 2 * 31,6 = 126,4 volt RMS till 2 * 10 * 31,6 = 632 volt RMS.

Effekten vid de båda fallen blir (givet att förstärkaren inte klipper) alltså hela 2000 W respektive 50 000 W. :o

Som alla förstår är inte "full volym" samma sak som full (maximal) uteffekt. Tvärtom når man normalt full uteffekt långt, långt innan volymen är dragen i botten. Vill man utveckla detta kommer man till en för många oväntad slutsats:

De alla flesta människor spelar med klippande förstärkare oftare än de tror.

I synnerhet gäller detta vid spelning av dynamisk musik. Klippning låter inte så illa på transienter som de flesta tror, men degradationen påverkar ändå musikupplevelsen illa. Dock hör de flesta hur mycket bättre det låter när man byter till en förstärkare som är så kraftig att den inte klipper när vi spelar så högt vi vill.

Således: Frågan är som synes svår att besvara. Spelar Piazzolla på eller över klippnivå? Skulle han ha glädje at en större förstärkare? Svaret på frågan beror på tre delfrågor (jag har ingen av de tre delarna), nämligen:

1. Hur pass dynamisk musik på skiva äger Piazzolla?

2. Hur högt vill Piazzolla spela?

3. Hur hög känslighet har Piazzollas högtalare?

Så var det med det! :wink:

Svårare än så är det inte. Fast jag inte har svaren, hoppas att problemet är utbenat i varje fall.

Vh, Ing. Öhman
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-11-03 12:32

En följdfråga blir hur stora transienter (eller vad man skall kalla det) en "normal" högtalare tål utan att dista allt för mycket?
Det kanske inte alltid är nån vits med en stor förstärkare om högtalaren börjar bete sig underligt långt innan förstärkaren klipper?

(vad jag menar med "normal" vet jag inte ens själv...)

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Re: Behöver man stora förstärkare - större än man tror?

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-03 13:27

Röstknappen verkar inte funka för mig idag! Jag röstar på det nedersta alternativet.

Själv har jag provat med en binge olika slutsteg. Jag har liksom Ingvar funnit att det spelar stor roll vilket dynamiskt innehåll musiken har. Med normalkomprimerad popmusik räckte 2 x 60 watt till topparna alldeles utmärkt med högtalare med ganska hög verkningsgrad, typ 92 dB/m/2,83 V. Med mer dynamiskt musik klippte det nästan DIREKT, utan att det ljudtrycksnivån var speciellt stark.

Emellertid, med 300 watt, eller 600 watt har jag inte upplevt det som några direkta märbara problem.

För "säkerhets skull" har jag ibland kört med stegen bryggade med klippeffekt vid ca 2 kW (klaras under ca 0,5 s, ca 1 kW kontinuerligt). Om jag ska vara ärlig har jag troligen inte haft behovet att spela så starkt, åtminstone inte under längre stunder än någon enstaka minut. Annars har jag ju min "snälla" granne att tänka på (och restan av grannarna ovanför honom också för den delen... :roll: )

Å ANDRA sidan, om man använder vanligt förekommande stativhögtalare av finare modeschang använda "som vanligt" utan basmoduler., så märker man ju att de börjar dista redan vid ett fåtal watts ineffekt vid låga frekvenser, så i såna fall är det inte säkert att man upplever några direkta fördelar med effekter över 100 watt.

Å TREDJE sidan skulle man kunna skilja på transienter breoende på frekvensområde. Ofta kan högfrekventa transienter, typ kantslag på trumma o. likn. göra att man behöver ofantliga effektresurser för att undvika klippning, medans basregsitret ofta klaras av med en "tillräckligt" stor förstärkare som driver elementet till maximalt konutslag vilket ofta räcker med 100-150 watt för en normal 10":a á 12":a i stor låda.

Bludderbludder...

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2003-11-03 13:33

Johan_Lindroos skrev:Å TREDJE sidan skulle man kunna skilja på transienter breoende på frekvensområde. Ofta kan högfrekventa transienter, typ kantslag på trumma o. likn. göra att man behöver ofantliga effektresurser för att undvika klippning, medans basregsitret ofta klaras av med en "tillräckligt" stor förstärkare som driver elementet till maximalt konutslag vilket ofta räcker med 100-150 watt för en normal 10":a á 12":a i stor låda.

Bludderbludder...

Testade detta genom att filtrera upp en signal (digitalt) i tre delar med delningsfrekvenser på 300hz och 2700hz. Och på de låtar jag testade så var det "diskanten" som hade högst maxamplitud, basen var dock mer utbredd i tiden så den hade större energiinnehåll. Efter denna test så skulle jag vilja ha starkare effektsteg till diskanten (eller fixa en diskant med högre känslighet)

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-03 14:09

_HELLO LowFI geek!

"Hur pass dynamisk musik på skiva äger" lyssnaren som behöva x-antal W
för o tillfredställa sitt dagliga välljudsbehov, kan gärna betonas 1st gång till...
..."Hur pass dynamisk musik på skiva äger" lyssnaren?

( F.ö så vill A* (utan att vara 1st smöris( säga (skriva( att detta är mkt väl
skrivet! (av Ö (A*lltså ;)!)))))))

Mvh A*

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-03 14:24

Röstningen funkar inte för mig heller, jag är för 200w linjen. Iof är jag ingen ljudtrycksfanatiker.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2003-11-03 14:32

Postknappen fungerade inte.

Vet inte vad jag ska svara riktigt, beror på vilka högtalare man har. Ska jag gå efter mitt system som låter ok till moderata ljudnivåer så är det (med aktiv drift) 2 X 80 NADWatt upp till 80 Hz, 2 x 70 RotelWatt mellan 80-1600 Hz (-6d punkter) och 2x50 Watt mellan 1600-20000 Hz.

Borde motsvara åtminstonde 2x200 Watt, enkel förstärkare.

Thomas

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2003-11-03 14:32

Det blir ju litet lustigt att rösta på en så´n här sak. För som flera varit inne på, så beror det ju på...

Min ena anläggning har en c:a 2x100W förstärkare och måttligt tungdrivna högtalare. Jag har i princip aldrig känt behov av att spela högre än vad jag gör.

Den andra anläggningen har också c:a 2x100W förstärkare men med besvärliga högtalare. Där händer det ibland att när man vill dra på ordentligt, så hedjar man sig för att det börjar låta för komprimerat - inte för starkt. Lösningen här kanske skulle vara en starkare förstärkare. Eller andra högtalare.

En litet lustig sak som hände när jag "höll på med" nätkablar för ett par år sedan var att nivån där det började låta komprimerat, subjektivt höjdes något i bägge anläggningarna.

Det handlar inte om några jättelika dB-skillnader, utan mer typ att volymen kunde vridas till "kl.13" i stället för "kl.12" innan komprimeringen satte in.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-11-03 15:46

Jag vet inte vad som gått snett, men röstningen verkar inte fungera, vi får ta ett nytt försök när det går att få den att funka.

Jag skickar ett PM till Jonas så får vi se om det går att fixa.

Vh, iö

PS. Många har svarat att det beror på vilka högtalare man har, men det ingick ju i frågan att de har en känslighet om 87 dB.

Förvisso kan olika högtalare ha olika svår impedans också, men denna potentiella förstärkarsvårighet inbegrips ju inte i uteffektspecifikationen ändå.

Dessutom är högtalares strömslukningsförmåga typiskt mycket lägre än gängse uppfattningar. Förstärkare som kan lämna 100 ampere eller mer är möjligen mindre relevant än andra egenskaper hos förstärkare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2003-11-03 15:52

"Förstärkare som kan lämna 100 ampere eller mer är möjligen mindre relevant än andra egenskaper hos förstärkare."

Håller inte med. Med sådan strömkapacitet kan man även använda förstärkaren som svets. Det är därför sådana förstärkare ofta är så dyra, man slipper köpa en svets och då ter sig priset som ett riktigt fynd!
Fan, det här borde jag ha tänkt på tidigare, men det dök just nu bara...

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-03 15:58

Svetsar brukar väl köra likström? Då för man se till att skaffa ett monstersteg som ÄVEN är DC-kopplat!

Sagt av en som är icke-svetsinsatt...

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-03 16:12

Jag råkade svetsa lite med min Callisto för ett halvår sedan. Lite dc offset har man ju alltid och när man kortsluter utgången ja då går det ström. I mitt fall smälte lite av kontakte men inget hände, bar lite sotigt 8O Callisto slog inte ens av 8) Det bara duttade till så säkringarna han väl inte gå.
Senast redigerad av Rydberg 2003-11-03 16:54, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2003-11-03 16:48

Rydberg skrev:Jag råkade svettsa lite med min Callisto...

Uhh... Låter kinky!

:o Dejtar ni eller? :wink:

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2003-11-03 16:56

LOL, nu är det stavfelet ändrat!

Dyslektiker i världen - Fönrenen edrer.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-11-03 17:57

Tycker det är konstigt att ingen sagt något om hur linjäriteten är vad gäller impedansen. Att förstärkaren orkar att dubbla åtminstone ner till ca 3 ohm är av ytterst intresse för hur det låter.
Alla högtalare ändrar impedans med frekvensen och det kommer givetvis påverka ljudet mycket om inte förstärkaren orkar med. Följden blir att förstärkaren kommer spela lite "högre" vid de frekvenser som inte faller kraftigt i impedans, vilket medför ett förvrängt ljud.

ta som exempel en normal förstärkare på
100 w 8 ohm
150 w 4 ohm
210 w 2 ohm

Låt nu säga att man spelar på 30 w 8 ohm nominellt vilket innebär att det finns transienter på 90 w 8 ohm.
Högtalaren vi spelar på har en dip i impedansen vid
40-50 Hz impedans ca 4 ohm
2400-2700 Hz impedans 3.6 ohm
15500-16000 Hz impedans 2.5 ohm
och för övriga frekvenser ligger det mellan 5-14 ohm

Med detta exempel så ska alltså förstärkaren klara av att lämna 90 w 8ohm, 180 w 4 ohm och 360 w 2 ohm för att inte klippa. Uppenbarligen så klarar alltså inte förstärkaren detta eftersom den lämnar 150 w 4 ohm och 210 w 2 ohm. Resultatet blir att förstärkaren klipper i basen (40-50 hz), mellan registret (2400-2700 Hz) och även i diskanten. Dessa frekvenser kommer även att undertryckas och inte spela ut som övriga frekvenser med ett förvrängt ljud.

OBSERVERA att effektuttaget behöver inte vara stort innan förstärkaren också når sina begränsningar.
Det är inte för inte som bra och oftast riktigt dyra förstärkare dubblerar effekten vid halverad impedans.

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-11-03 18:35

Många utav er har kanske märkt att ljudet har mer pondus och auktoritet när man lyssnar via en Krell 200 wattare jämfört med t.ex deras 50 wattare (ksa serie) även vid normal volym. Orsaken är att 50 wattaren (även om den dubblerar sin effekt ner till 2 ohm) inte ger vad den borde utan klipper i de dynamiska transienterna (se exempel med mitt tidigare inlägg).

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-03 18:47

Hej!

A*ldrig märkt av detta har :wink: 8) !!

Mvh A*

Användarvisningsbild
piazzolla

Inläggav piazzolla » 2003-11-03 19:03

Hej

Frågan är ju upplagd här för att alla skall få glädje av I.Ö:s kundskaper, så spec. vad jag använder är kanske inte jätteinteresant för er andra men jag vill ändå svara på:

1. Hur pass dynamisk musik på skiva äger Piazzolla?

2. Hur högt vill Piazzolla spela?

3. Hur hög känslighet har Piazzollas högtalare?

Så var det med det! :wink:

1: Jag köper inte skivor med musik jag inte gillar bara för att de har grym dynamik, men då jag är en allätare (nästan) och har något tusental skivor så borde ju ganska nånga ha bra dynamik

2: Jag "vill" spela högt, men bor i lägenhet (dock inte så lyhörd).

3: Känsligheten är 90dB

Stort tack till alla, samt extra stort till Öhman

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-11-03 19:57

IngOehman skrev:[size=9]Många saker spelar in, utnivå från CD-spelaren, maximal gain från förförstärkaren och förstärkning i slutsteget. Vanliga siffror är 2 V RMS från CD-spelaren, 6 - 20 dB (2 - 10 ggr) gain från försteget samt 30 dB (31,6 ggr) gain från slutsteget.

Multiplicerar man ihop dessa siffror ser man att man vid "max pådragen volym" (poten i botten) får någonting från 2 * 2 * 31,6 = 126,4 volt RMS till 2 * 10 * 31,6 = 632 volt RMS.

Effekten vid de båda fallen blir (givet att förstärkaren inte klipper) alltså hela 2000 W respektive 50 000 W. :o

Förutsatt att det är 8 ohms last! Vid lägre impedanser så blir det ännu värre. Exemplet är inte vidare reellt i detta fall. :wink:

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-11-03 21:05

Han kanske utgår från sina egna konstruktioner....... :wink:

:lol: :lol: :lol: 8)

MORE POWER TO THE PEOPLE
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2003-11-03 21:18

En liten följdfråga..... ofta ser man tillverkare ange rekommenderad effekt för deras högtalare.... både min- och maxgräns. Kan man ha för mycket effekt för en högtalare....?

Personligen så tycker jag det är bättre att ha effekt nog så att det är högtalaren som sätter stopp för hur högt man kan spela snarare än det motsatta... :idea:

MVH. Christian

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix

Inläggav Audiomanikern » 2003-11-04 00:59

Hej C!
Callisto skrev:Högtalaren vi spelar på har en dip i impedansen vid
...15500-16000 Hz impedans 2.5 ohm

- Är denna diskant typ tankesaga tagen ur luften? Ty annars har till
maken missfoster manad element-konstruktion iaf A*ldrig skådat :mrgreen: 8) !!

Mvh A*

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2003-11-04 02:01

Jag bor i en garderob på 5 m2 och använder 5 watt till mina hornhögtalare och det räcker. :lol: :wink: :twisted:
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-11-04 03:03

Att Watt är bra att ha när det händer saker borde det nog inte vara nån tvekan om, men det är ju en prisfråga samtidigt.

Antar att vid normal lyssningvolym så klipper de flesta förstärkare när det brakar loss, frågan är då om man väljer en 'bra' 70wattare eller en 'lite sämre' 150wattare för samma peng? Eller den som klipper mjukast, etc.

500W kvalitet kostar mycket pengar. 8)
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
dole

Inläggav dole » 2003-11-04 11:58

Säg att jag har en högtalare med 92db verkningsgrad på en meters avstånd från högtalaren. Hur många db har jag när jag sittrer 3.5 meter från dito. Jag kommer inte ihåg hur stor förlusten är i ljudtryck, men den borde vara lite relevant. Valet av förstärkare borde således vara lite beroende av hur långt jag har till högtalaren för att uppnå det ljudtryck jag strävar efter. :roll:

mvh dole
Vill ha en vinylsvarv NU!

Callisto
Saknad † 2017

Inläggav Callisto » 2003-11-04 12:10

Audiomanikern skrev:Hej A!
Callisto skrev:Högtalaren vi spelar på har en dip i impedansen vid
...15500-16000 Hz impedans 2.5 ohm

- Är denna diskant typ tankesaga tagen ur luften? Ty annars har till
maken missfoster manad element-konstruktion iaf A*ldrig skådat :mrgreen: 8) !!

Mvh A*

Jag hade en gång i tiden ett par kappa 9, de låg på 1.5 ohm från 8.000-20.000 Hz. Nu var de förvisso mycket speciella när det gäller impedansförlopp. Mina ML har en dip ner till 1.2 ohm någonstans runt 19-20 kHz.
Egentligen spelar det ingen roll var dessa dippar uppstår (oftast nära delningsfrekvenser) eftersom det alltid påverkar ljudet negativt ifall man inte har en "duktig motor" som klarar av det.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2003-11-04 13:31

Som tur är, är effektbehovet klart mindre i diskantområdet eftersom musiken vanligtvis har betydligt lägre nivå i det frekvensområdet. Då gör det inte lika mycket om högtalarna har en dipp där.

Användarvisningsbild
Ecca

Inläggav Ecca » 2003-11-04 14:17

"500W kvalitet kostar mycket pengar"

Kanske inte så mycket trots allt:

http://www.emblaaudio.no

9677 NOK för 2*500Watt! (ex. moms iofs)

Personligen kan jag dock inte tänka mig att man behöver så mycket effekt när man lyssnar på musik. Eftersom den förstärkare jag nu använder utvecklar just 30 Watt (single-ended) prövade jag att vrida på riktigt ordentligt tidigare idag. Jag upplevde dock aldrig att förstärkaren tappade fattningen, trots att jag spelade nästan plågsamt högt. Visserligen är mina högtalare lättdrivna, och jag kan tänka mig att finns många högtalare som behöver mer än 30 Watt för att spela ut till fullo - men 500 Watt :!: :?: Om man spelar så högt att det krävs 500 Watt för att inte förstärkaren ska klippa har man förmodligen övergått från att lyssna på musik till att lyssna på ljud...

/Erik

Användarvisningsbild
Magnus

Inläggav Magnus » 2003-11-04 14:28

Ett piano kan peka på ca 110dB i verkligheten så nog kan det krävas effekt om man vill ha realistiska ljudstyrkor, eller är det också bara ljud och inte musik då (även i verkligheten) :wink:
//Magnus

Born to lose -Live to win

*mag på www.hififorum.nu www.autopower.se www.dvdforum.nu www.helgon.net
*m_a_g på www.smygis.com
Foto: www.fatalpath.tk

Användarvisningsbild
Lazyworm

Inläggav Lazyworm » 2003-11-04 14:41

Jag röstar på mer effekt åt folket, jag tror säkert att 500w eller mer går åt ibland ifall man vill kunna spela relativt högt och samtidigt kunna återge dynamiska utsvängningar i musiken utan att förstärkaren klipper.
Sen är ju frågan ifall det är värt så mycket pengar som det kostar att uppgradera sig dit :?:

Just nu har jag 1 par högtalare som ligger på 87dB och ett par som ligger på 102dB, jag vet att det spelas ganska högt innan mina 50W stärkare klipper när jag spelar på Hornen men det är långt ifrån HÖGT...

Om man då ser på hur mycket effekt jag skulle få mata mina 87db högtalare innan dom spelar lika högt som hornen spelar med 50W
(detta är förutsatt att dubbling av effekt ger 3dB ökning, jag glömmer alltid bort om det är 3 eller 6dB som riktiga dB ökningen vid dubblerad effekt.)

(102-87)/3=5 jag ska alltså dubbla effekten 5ggr (2,5ggr om det är 6dB för dubbling) för att kunna spela lika högt på de högtalarna...

5*50=250W och vid dessa 250W in i 87dB högtalare är det ganska högt för normallyssning men inte ifall man vill ha fest med disco :twisted: .

Audiomanikern tänkte säkert på mer traditionella dome diskanter
:)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi