Ska bygga men vad och av vad?

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Ska bygga men vad och av vad?

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-26 04:21

Jag ska leka lite med ett stycke trä, men vad är det för något? De som sålde det visste inte, far hade några gissningar men vi vet inte säkert faktiskt. Det är stavlimmad skiva (inplastad på bilden), men av samma träslag rakt igenom.

Bild

Så nu kommer de två frågorna i dagens faktisktquiz.. vad är det för träslag, och vad ska det bli?!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Ska bygga men vad och av vad?

Inläggav paa » 2005-03-26 05:04

Slartibartfast skrev: Det är stavlimmad skiva (inplastad på bilden), men av samma träslag rakt igenom.

Så nu kommer de två frågorna i dagens faktisktquiz.. vad är det för träslag, och vad ska det bli?!
Mvh Jocke

Det är intressant vilken skillnad i färg det kan vara på kärnvirke och ytved på många träslag, som furu och pockenholz. Medan andra inte uppvisar någon skillnad alls, som gran och björk.
Ingen aning om vad det är dock, men borde väl gå att bygga någon subwoofer av?
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
Belker

Inläggav Belker » 2005-03-26 09:13

Kanske nå'n sorts rosewood-spill. Sydamerikanskt?

Vad göra? Diffusorer kanske. Brokigt trä/mönster, oregelbundna former. Tungsågat?

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-26 18:55

Jag tror det vara helt sjukt tungsågat.. farsan kunde inte göra märke med nageln hur han är försökte, vilket han tom kunde göra i den oljade eken! 8O

Det ska bli något mindre hifimässigt, men något som inverkar på akustiken. Mitt rum har några problem, ett är att det är enormt stort och har några av de fetaste bassproblemen man kan tänka sig (med tanke på att jag måste sitta mitt i rummet dessutom) och så har jag ett stort skrivbord som är lagom kissigt uppställt på ena sidan av anläggningen. Denna ska bytas mot en lite mer slimmad! :)

Mvh Jocke

PS Jag vet inte vad det är för träslag, så ni får jättegärna fortsätta komma med förslag! DS
admin

Återgå till DIY-forum