Moderator: Redaktörer
PetterPersson skrev:Du generaliserar för mycket för att det ska bli någon substans i det du
skriver. Annan ytterst viktiga faktrorer är ju hornets utformning FÖRE
mynningen, det är där spridningsmöstret avgörs. Hur mynningen ser ut
har störst betydelse för medellåga frekvenser där det blir destruktiv
interferrens i horisontal/verikalled.
Vågen är heller inte plan från ett horn, vilket den är från en ideal linjekälla.
Återigen, det är bara att studera spridningskurvor för olika horn, sen får var och en dra sina slutsatser. Jag vet min...
W201 skrev:Finessen med horn är ju (bland annat) att man INTE vill ha en punktformig ljudkälla (med taskig impedansmatchning till omgivningen) utan en stor och bra "hävstång" att ta tag i den omgivande luften med!
Om frågan inte är så viktig kanske man inte behöver framföra sin (felaktiga/ej underbyggda) åsikt med så stor emfas?![]()
Jag har aldrig sett ett direktstrålande, konventionellt mid/high-horn som ser ut och fungerar som du beskriver. (Och just direktstrålande, konventionella mid/high-horn är det ju som sitter i peetwas Peaveylådor, och som du rekommenderar att han skall sätta 1/4 varv fel och sprida ljudet mot tak och golv. Det är därför jag invänder...)
W201 skrev:Förresten, inom PA har man inte bara konventionella horn (med sfärisk vågform) utan även linjekällor (som de du felaktigt jämför med horn.)
Hos dessa sk Line Arrays utstrålar en cylindrisk ljudvåg som i princip saknar utbredning i vertikalplanet. Därför måste man bygga höga staplar av lådor med inbördes vinkel av någon grad för att kunna täcka in publikområdet. Tack vare att spridningen endast görs i en dimension i stället för två kommer ljudet från dessa lådor att endast tappa 3 dB varje gång avståndet fördubblats, till skillnad från 6 dB vid konventionella modeller. I princip...
PetterPersson skrev:Återigen, det är bara att studera spridningskurvor för olika horn, sen får var och en dra sina slutsatser. Jag vet min...
PetterPersson skrev:Hjälp mig komma ihåg vad jag tyckte från början isåfall
Har du konstruerat egna waveguides för att använda ner mot 1500Hz
eller har du provat några av de färdiga som säljs på marknaden?
Vad säger du om slutradien på waveguiden, de är ju inget som finns i formeln för denna, men är väl nödvändig som det verkar?
Är en konstant radie egentligen optimalt som avslutning, eller kanske man skulle prova att avsluta med en tractrix- eller kugelwellenändelse?
PetterPersson skrev:Nix, inte provat någon propp. Undra vad det är för densitet i det materialet. Det skulle ju vara rätt lätt att prova....
PetterPersson skrev:Gillar fortfarande KW väldigt mycket. Dock verkar det som om då man vill
dela nedåt 1500 Hz blir spridningen vid höga frekvenser mycket dålig och
ställer speciella krav på rummet. Så vill man använda samma horn i ett
större frekvensomfång bör man som jag ser det använda en annan
princip. Mina som jag delade vid 3000 Hz lät helt underbart. Fråga bara
MagnusÖstberg, har var den senaste faktiskianen att besöka...
paa skrev:Ett horn med lägre gränsfrekvens blir ju "långsmalare" och får därav även smalare utstrålningsvinkel.
single_malt skrev:paa skrev:Ett horn med lägre gränsfrekvens blir ju "långsmalare" och får därav även smalare utstrålningsvinkel.
Ja fast som jag uppfattar petter så menar han att delningsfrekvensen påverkar ett och samma horns spridningsegenskaper. Det du skriver och som jag hänger med på är att olika utformning på horn påverkar spridningsegenskaperna.
Men jag kanske tolkar petter fel här!
Användare som besöker denna kategori: martinw och 21 gäster