Av vilken anledning kan man behöva Justera bias i slutsteg?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Tumme

Av vilken anledning kan man behöva Justera bias i slutsteg?

Inläggav Tumme » 2010-08-16 14:03

Varför kan man behöva justera bias i slutsteg? och vad blir det för ljudmässiga fel om den är feljusterad?

Thomas

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-08-16 15:50

Utan att vara expert på området så kan jag tänka mig att om några komponenters värden ändrar sig över tid så kan en justering vara nödvändig.

En obalans mellan höger och vänster kanal verkar vara ett troligt symptom.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-08-16 16:17

Du riskerar att få övergångsdistorsion. I ett klass B slutsteg är det en transistor som hand om den positiva delen av signalen medan det är en annan som har hand om den negativa delen. Övergångsdistorsion är när "överlämningen" mellan dem inte stämmer riktigt och det justeras med tomgångsströmmen.

Starkt förenklat, och givet att det är en transistorförstärkare vi pratar om :D

Det finns lite info här:

http://www.minhembio.com/forum/index.ph ... pic=143167

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2010-08-16 17:47

Är det vanligt att bias ändras med tiden?

Det kanske är många där ute som har slutsteg som biasen står fel på utan att dom vet.

Något som jag själv brukar undra över speciellt när man haft sina elektronikprylar ett tag är om något kan ha blivit sämre eller ändrats med tiden. Det är ju inte så enkelt att man själv har möjlighet eller kunskap att mäta för att se om allt står rätt till.

Thomas

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-08-16 20:50

ja, på sikt kan bias att ändra sig då slutsteg blir varma och det accelerar åldring, framför allt elektrolykondensatorer men även tex de potentiometrar som ställer in bios.

det är väldigt svårt att säga hur allvarligt problemet är då det är beroende av så många faktorer.

som exempel: jag mätte i min förstärkare(byggd dec 2004, körd 2005-2008 och den blir VARM) bios var ca +10 till - 50% fel mot rekommenderade värdena i servicemanualen . det tyder på två saker:

1) bios har drivit iväg
2) man har antagligen snåljusterat bios i fabriken

som exempel.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-16 21:51

Hm.. BIOS basic input output system? :)

Antar att här talas om BIAS, vilket i förstärkarsammanhang handlar om att definiera arbetspunkten.
På en vanlig bipolär transistor, mäter man DC-flödet genom emitter base och på en FET mäter man DC-flödet genom sourse och gate.

Man bör hålla sig till det värde servicemanualen förordar.
När bias är justerat, så bör även offset centreringen kontrolleras och justeras, till någonstans mellan +/- 50mV DC över högtalarterminalen.
Den som vet mest, tror minst.

MP

Inläggav MP » 2010-08-16 23:19

Ja det där var lite kul. :D
Själv föredrar jag att tala om tomgångsström på svenska. :)
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2010-08-16 23:25

Nja,man mäter väl tomgångsströmmen...?och dessutom genom koll-emitter.

Undrar om inte det engelska ordet "bias" har blivit lite felanvänt med tiden.Förr hette den ström som flyter i tomgång "standing current" eller "Quiescent current",medan "bias" bara var strömmen i den krets som behövdes för att åstadkomma just detta.

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2010-08-16 23:33

rikkitikkitavi skrev:ja, på sikt kan bias att ändra sig då slutsteg blir varma och det accelerar åldring, framför allt elektrolykondensatorer men även tex de potentiometrar som ställer in bios.

det är väldigt svårt att säga hur allvarligt problemet är då det är beroende av så många faktorer.

som exempel: jag mätte i min förstärkare(byggd dec 2004, körd 2005-2008 och den blir VARM) bios var ca +10 till - 50% fel mot rekommenderade värdena i servicemanualen . det tyder på två saker:

1) bios har drivit iväg
2) man har antagligen snåljusterat bios i fabriken

som exempel.

Det känns ju nästan som man borde ha besiktning på förstärkare kanske var tredje år för att få reda på om allt står rätt till speciellt om det kan bli så stora variationer som +10 till -50%

Thomas

Användarvisningsbild
Gastone

Re: Av vilken anledning kan man behöva Justera bias i slutst

Inläggav Gastone » 2010-08-17 00:58

Tumme skrev:Varför kan man behöva justera bias i slutsteg? och vad blir det för ljudmässiga fel om den är feljusterad?

Thomas

Om du byter rör av någon anledning i en rördrivet steg, är det en absolut fördel att kunna justera arbetspunkten, även en "fixed bias" behöver justeras om du byter till ett annat rör av "likvärdig typ", t.ex. ECC88 mot E88CC.
/Anders
Bygger: GainClone i ett InterM r500+ chassie. Färdig! DAC med Chrystal chip. Färdig!
Nästa projekt: Rörförsteg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-08-17 07:57

Tumme skrev:Det känns ju nästan som man borde ha besiktning på förstärkare kanske var tredje år för att få reda på om allt står rätt till speciellt om det kan bli så stora variationer som +10 till -50%

Det är inte alla konstruktioner som behöver justering.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-17 08:06

RogerGustavsson skrev:Det är inte alla konstruktioner som behöver justering.

IC?

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-08-17 09:25

eller smartare kretslösning...

Jag avser givetvis Bias, inte Bios. Det var länge sedan jag var inne och rotade i Bios för att trimma datorn...

Ett bättre uttryck är givetvis "quiescent current" , eller tomgångssström. Idle current har jag sett också någon gång.

Ja, givetvis mäter man över emittermotstånden. På en bra förstärkare finns det uttag för detta. Man vill nämligen INTE kortsluta emittermotståndet pga feta mätprobar eller nervösa ryckningar.

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-08-17 10:55

Att viloströmmen driver beror ofta på att potentiometern man trimmar driver lite.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-08-17 11:09

Ragnwald skrev:
RogerGustavsson skrev:Det är inte alla konstruktioner som behöver justering.

IC?

T.ex. Quad current dumping!

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2010-08-17 11:11

Eftersom det är så många som köper och vill ha dom populära begagnade slutstegen Nad 208, Rotel 991, 1080, 1090 som har många år på nacken, så kan man undra hur biasen är på dessa?.
Jag är själv lite sugen på ett begagnat Rotel 991 eller 1080 men blir då lite osäker när man inte vet om bias är rätt (eller något annat för den delen). Att lämna in för koll och justering kostar ju en del och då försvinner lite av vinsten med att köpa begagnat, men skulle nog kännas som ett måste i alla fall för mig om jag skall få någon ro i Hifi själen. Att ha den där känslan att det kan vara något som inte stämmer är inte kul.

Nu vet jag ju inte hur hörbart det är med felinställd bias men det låter ju som det kan vara skillnaden mellan ett transparent slutsteg kontra färgat. Kan det vara sådan skillnad? Det är väl mätbar distorsion som uppstår?

Thomas

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-17 17:15

Att justera bias är inte rymdforskning precis. En seriös justering, kan ta högst en 60 minuter och timpenning därefter.
Lämna in flera förstärkare, så justeras de samtidigt, till samma pris. :)

Användarvisningsbild
Stevebarkbit

Inläggav Stevebarkbit » 2010-08-22 09:47

Och vad säger expertisen om detta?:

http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html

Tiger i förstärkaren eller en höna av en fjäder?

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2010-08-22 10:28

Stevebarkbit skrev:Och vad säger expertisen om detta?:

http://www.tnt-audio.com/clinica/bias_e.html

Tiger i förstärkaren eller en höna av en fjäder?

Intressant läsning.

Det skulle vara väldigt intressant att veta hur många av dessa populära begagnade slutsteg som Nad 208, Rotel 991 och 1080 m.m som har fel värden på bias? Tänk om det skulle visa sig att flertalet har fel värden och man sitter där och tror att allt är frid och fröjd men så färgar slutstegen ljudet markant. Kan kanske var en orsak till att vissa inte tycker att dessa slutsteg låter så bra som dom kanske ska göra om det är slutsteg med fel bias dom lyssnat på.

Morello kanske vet lite om Nad 208 har behövts justerat bias som har reparerat en del?

Thomas

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-08-30 14:58

Att biasen driver lite med tiden betyder ingalunda att steget börjar "färga markant" eller liknande. Typiskt ändras överföringskarakteristikan ganska lite om man vrider lite på bias-poten, givet att man inte drar ned bias till noll eller nära noll.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Tumme

Inläggav Tumme » 2010-08-30 19:13

Morello skrev:Att biasen driver lite med tiden betyder ingalunda att steget börjar "färga markant" eller liknande. Typiskt ändras överföringskarakteristikan ganska lite om man vrider lite på bias-poten, givet att man inte drar ned bias till noll eller nära noll.

Då behöver man alltså inte vara speciellt orolig för att köpa ett begagnat slutsteg och vara orolig att det skulle färga ljudet om bias är fel?

Enligt länken som stevebarkbit länkade till så lät det som det var stora ljudskillnader när bias var fel.

Thomas

Användarvisningsbild
Wolfie
Inrökt

Inläggav Wolfie » 2010-08-31 14:10

Huruvida det märks mycket eller lite kan skilja sig mellan olika konstruktioner.

Alla förstärkarsteg är ju inte lika konstruerade...
Inga anknytningar

Återgå till Teknikforum