Hur dåliga är "digitala" förstärkare?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

matson

Hur dåliga är "digitala" förstärkare?

Inläggav matson » 2005-03-26 11:21

Ja, är det något att ha egentligen? Tänker på Ice och Tripath i första hand, men finns det någon annan som är okej så får någon gärna tipsa om den.

Låg dist(under 0,1%) genom hela audiobandet samt rak frekvensgång(även i översta oktaven med varierande impedans) får vara minimikrav.

Finns det några som klarar dom kraven?

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-26 11:30

Användarvisningsbild
Margaux

Inläggav Margaux » 2005-03-26 11:57

Vad är det för teknik i Linns Monoblock?

De låter ialla fall extremt bra.
Det finns bara två typer av musik. Bra musik och dålig musik.

/Joachim

matson

Inläggav matson » 2005-03-26 12:12

Tacten har inte rak frekvensgång och ganska hög dist. Tyvärr.

Linn är väl uppbyggt av TDA7293 eller vad dom heter. För klena är dom nog om jag minns rätt.

Marbrink

Inläggav Marbrink » 2005-03-26 13:15

Linn Klimax 500 solo ger 290 watt i 8ohm och 500 watt i 4ohm. Men så kostar de också en förmögenhet... :(

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Hur dåliga är "digitala" förstärkare?

Inläggav Piotr » 2005-03-26 14:25

matson skrev:Ja, är det något att ha egentligen? Tänker på Ice och Tripath i första hand, men finns det någon annan som är okej så får någon gärna tipsa om den.

Låg dist(under 0,1%) genom hela audiobandet samt rak frekvensgång(även i översta oktaven med varierande impedans) får vara minimikrav.

Finns det några som klarar dom kraven?

Distorsionskraven finns det flera som fixar med råge, speciellt under 1-5k. Finns väl de som är raka också. Tror ICE presterar 0.005%THD i mellan å bas, minns ej upp till vilken effekt.

Hypex moduler är ju väldigt populära samt har ett vettigt pris.

/Peter

Användarvisningsbild
n-puh

Inläggav n-puh » 2005-03-26 15:32

Blir inte klass "D" förstärkare tämligen lastkänsliga om man måste ha kraftiga filter på utgången för att inte släppa igenom RF?

Teniken verkar ha en lite motsägelsefull egenskap. Å ena sidan lovar den höga uteffekter med mycket god verkningsgrad men å andra sidan ökar det kraven på LP-filtrering. Någon högre grad av global återkoppling är väl inte direkt möjlig heller för att bekämpa olinjäritet.

Eller? Jag är inte så insatt..

Användarvisningsbild
Haakan_W
HåkanBråkan

Inläggav Haakan_W » 2005-03-26 20:31

matson skrev:Tacten har inte rak frekvensgång och ganska hög dist. Tyvärr.

Linn är väl uppbyggt av TDA7293 eller vad dom heter. För klena är dom nog om jag minns rätt.

vad jag kan läsa på hifiklubben ser det ju bra ut? vad baserar du hög dist samt "sne" frekvensgång på?

Sondek

Inläggav Sondek » 2005-03-26 20:45

TDA7293 är en vanlig CMOS effekt IC och tillhhör inte kategorin så kallade digitala förstärkare (Ska väl vara pulsbredmodulerande förstärkare egentligen ? :? )

Linn Klimax 500 solo är dessutom uppbyggd av gamla hederliga Sanken trissor...

Så här är det inte frågan om hur dåligt de låter utan snarare hur bra! :lol:

Fast fel tråd i detta fall...

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-26 21:21

Jodå, feedback och PWM går bra det... tror nog ingen inte använder det. Det som varierar är huruvida feedback plockas innan eller efter filtret och det påverkar distorsion och impedans i toppen framförallt.

LC audio använder ingen feedback efter filtret..

ICE använder både signal tappad före och efter filtret..

Hypex (tror jag) använder så pass mycket feedback efter filtret att den blir den modulen som är mest okänslig för olika laster och avrullning i toppen.

/Peter

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2005-03-27 02:39

Mina erfarenheter hittills är att tekniken redan kommit så långt att apparatera går att använda upp till flera hundra Hz med rimligt god ljudkvalitet.

Jag tror att det finns goda möjligheter att utvecklingen går vidare i bra tempo, men jag väntar mig inte att de skall gå att använda fullregistrigt på många år. I varje fall inte om man använder samma normala (lika höga) krav som man ställer på en linjärförstärkare, läs <0,01% distorsion upp till över 20 kHz.

Att sedan nyhetens behag, i kombination med att det tar lite tid att "lära känna" nya fel tillräckligt väl för att man skall inse att man inte vill ha dem i sin lyssningskedja, gör att de redan idag av vissa betraktas som användbara även bredbandigt. Det är inte oväntat. Det är ju precis samma reaktion som när Technics och Philips för sisådär 15 år sedan lanserade de första (förskräckliga) enbitsomvandlarna - de höjdes till skyarna av hifi-pressen.

Men detta att apparaterna är bredbandigt användbara redan idag tror jag är idéer som alla kommer att omvänderas när utvecklingen gått framåt såpass att det blir uppenbart för alla att det där som lät så "nytt" kanske inte var så kul i längden ändå...

I F/E-lyssing är dessa saker förstås uppenbara redan idag.

I förstärkare för lågfrekvensdelen av audioområdet är tekniken mycket intressant redan idag dock. Om den appliceras bra. Man kan använde de bästa av dem upp till ett par kHz eller så med lyckat resultat.

Vh, iö
Senast redigerad av IngOehman 2005-06-22 02:38, redigerad totalt 2 gånger.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-27 10:13

Att påstå att tekniken ligger i sin linda och ännu enbart är användbar i lågfrekvensområdet är rent dravel. Då har man uppenbarligen inte lyssnat på (eller läst specen för) Tacts heldigitala förstärkare.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-27 10:57

rhenrics skrev:Att påstå att tekniken ligger i sin linda och ännu enbart är användbar i lågfrekvensområdet är rent dravel. Då har man uppenbarligen inte lyssnat på (eller läst specen för) Tacts heldigitala förstärkare.

Är det en sådan som HIFIklubben har? Kan inte säga att jag blev vidare värst imponerad av den. Fast den hade ju vill ha faktor med utseendet iaf! :D
admin

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2005-03-27 11:19

Rhenrics:

Kan jag få be om lite mer ödmjukhet i inläggen. Vore trist med ytterligare tråd med dumförklaringar och gliringar, och här måste jag dra lite i bromsen så det inte rusar iväg igen. Vi vet alla vart det slutar isf.

Glad påsk!

/Daniel
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-27 11:21

rhenrics....

Efter som att jag inte orkar att leta själv så kanske du kan ge en länk till dennna spec som är så bra ??

Jag har iaf aldrig sett en sådan stärkare ge bra mätvärden högrt upp men det kanske du har gjort ??

Att sen säga att man tycker att den låter bra är en helt annan sak, alla tycker om olika saker.

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-27 12:02

besan skrev:rhenrics....

Efter som att jag inte orkar att leta själv så kanske du kan ge en länk till dennna spec som är så bra ??

Jag har iaf aldrig sett en sådan stärkare ge bra mätvärden högrt upp men det kanske du har gjort ??

Att sen säga att man tycker att den låter bra är en helt annan sak, alla tycker om olika saker.

//jonas

http://www.tactaudio.dk och klicka på produkter, t ex M2150, Millenium (som varit en högpresterande digitalförstärkare sedan -98!) eller den nya TDAI2200. Distorsion på <0.01 % över 20-20kHz vid alla effektuttag enligt deras spec. Jag har tidigare lyssnat på och jämfört med bl a Holfi (olika modeller och för/slutsteg), Amplifix, Advantage Thor, Marantz PM17 mkII, Musical Fidelity (A3.2, A3/A300 för- och slutsteg, Tri-Vista), Krell 400xi/300iL + några till, samt Tact M2150. Den enda som ens kommer i närheten av Tacten är tri-vistan för 65000 kr (Tacten kostar ca 30000). Trivistan spelar mer oansträngt vid högre volymer men brusar å andra sidan mer och har sämre kanalseparation, men bortsett från detta är ljudkaraktären mycket lik. Tacten är känslig för inspelningskvalitén på cd:n eftersom den plockar pcm:n direkt och omvandlar till pwm. Fördelen är att den får med detaljer och rumsinformation som jag aldrig hört maken till tidigare (kan iofs bero på att cd-spelarna inte var tillräckligt bra i de övriga förstärkarfallen), plus att det går att köra med i princip vilken billig dvd-spelare som helst som transport.

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-27 12:04

Slartibartfast skrev:Är det en sådan som HIFIklubben har? Kan inte säga att jag blev vidare värst imponerad av den. Fast den hade ju vill ha faktor med utseendet iaf! :D

Hifiklubben säljer Tact, men vilken av dem du lyssnade på är ju svårt att svara på.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-27 12:05

rhenrics skrev:
Slartibartfast skrev:Är det en sådan som HIFIklubben har? Kan inte säga att jag blev vidare värst imponerad av den. Fast den hade ju vill ha faktor med utseendet iaf! :D

Hifiklubben säljer Tact, men vilken av dem du lyssnade på är ju svårt att svara på.

De har alltså inte bara heldigitala förstärkare?
admin

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-27 12:12

Vee-Eight skrev:Rhenrics:

Kan jag få be om lite mer ödmjukhet i inläggen. Vore trist med ytterligare tråd med dumförklaringar och gliringar, och här måste jag dra lite i bromsen så det inte rusar iväg igen. Vi vet alla vart det slutar isf.

Glad påsk!

/Daniel

Tycker bara det är lite synd att det redan i ursprungsfrågan verkar tas för givet att något är dåligt, och att man sedan får läsa ett svar som i princip dumförklarar alla som lyssnat på digitala förstärkare och uppskattat vad de hört, och kjallar det för nyhetens behag. Ungefär som om man som lyssnare då skulle vara omogen/okunnig och egentligen inte vet vad man vill ha eller hur det ska låta för att passa en själv. Att jag då påtalar att ett svar dessutom är nonsens ur ren faktasynvinkel var definitivt inte menat som någon dumförklaring eller gliring. Men ok, jag ska inte börja tjafsa om det. Lyssna själva och avgör är mitt råd!

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-27 12:15

Slartibartfast skrev:
De har alltså inte bara heldigitala förstärkare?

De har en semidigital förstärkare som tydligen mätte rätt dåligt i en tyskt hifitest beträffande distorsion. Sedan har de heldigitala förstärkare/slutsteg och rumskorrektionsförsteg. Den jag lyssnat på är en M2150 heldigital förstärkare, kopplas till digitalutgången på en cd/dvd-spelare.

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-27 12:18

Jag kan fortfarande inte hitta något om 0.01 20-20khz ??

Inte för att jag är superkung men det där verkar vara otroligt att en digital stärkare skulle kunna prestera något sådant. Sen att man kan tycka att den låter bra är ju helt klart upp till var och en....

//jonas
Om det inte var meningen att man skulle äta djur, varför är dom då gjorda av kött ??

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-27 12:33

Den jag måste hört var 2175, lustigt hur de har blandat och givit med siffrorna på hifiklubbens hemsida. Har du haft den hemma/har du den hemma nu eller?

Jag har ju hört den med mer okänd övrig utrustning.
admin

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-27 12:36

besan skrev:Jag kan fortfarande inte hitta något om 0.01 20-20khz ??

Inte för att jag är superkung men det där verkar vara otroligt att en digital stärkare skulle kunna prestera något sådant. Sen att man kan tycka att den låter bra är ju helt klart upp till var och en....

//jonas

Sista sidan: http://www.tactaudio.dk/downloads/2150/2150_manual.pdf

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2005-03-27 12:40

Ojdå, sedär stog det ju. Är inte detta just det som man klagat på med digitala stärkare ? Vad är det mer som brukar vara problem om man jämför med valinga stärkare ?

//jonas

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-27 12:41

Slartibartfast skrev:Den jag måste hört var 2175, lustigt hur de har blandat och givit med siffrorna på hifiklubbens hemsida. Har du haft den hemma/har du den hemma nu eller?

Hörde den hos en kompis tillsammans med ett par goldenage-högtalare med Thiel&Partner element och en Pioneer dv-515 transport, som köpts beg för 400 spänn.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-27 12:48

rhenrics skrev:
Slartibartfast skrev:Den jag måste hört var 2175, lustigt hur de har blandat och givit med siffrorna på hifiklubbens hemsida. Har du haft den hemma/har du den hemma nu eller?

Hörde den hos en kompis tillsammans med ett par goldenage-högtalare med Thiel&Partner element och en Pioneer dv-515 transport, som köpts beg för 400 spänn.

Konstigt det känns att inte behöva någon DAC... Galet! Nåja jag kan inte disskutera dem då jag inte hört dem, men om du gillar dom är det bra! Men jag kan väl bara inflika att deras specar kanske är glädjespecar och man kanske ska mäta själv för att vara litet på det klara med vad de gör... finns ju många glädjemätningar i denna bransch som du mkt väl vet!

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Pelle

Inläggav Pelle » 2005-03-27 12:56

Två exempel från verkligheten kanske säger en del:

Arken 2004: Audioconcept biampade (triampade) ett par VLM
stativare. Man använde både rör (ASL) och digital förstärkning (vet ej märke).
Många liksom jag själv reagerade över hur bra det lät.
En del menade detta var mässans bästa ljud. Well....
I efterhand fick jag veta att digitalförsärkaren användes
till toppen.

Köpenhamnsmässan 2005: Embla audio digitalförstärkare
med dynaudio stativare. Oj vad det lät platt.

Jag har inte blivit klok på hur digitala förstärkare
egentligen låter.

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant

Inläggav Slartibartfast » 2005-03-27 13:02

Alltså, det kan ju ha en heel del med resterande utrustning att göra också! Men det är ju inte omöjligt att någon ligger före i utveckligen av digitala steg!

Det vore ju helt klart intressant om de kunde börja skeppa ut kalla saker som bränner upp vilken högtalare som helst om den vill, som dessutom väger litet och är jättepyttenytteliten! :D

Men jag tror att det är för nytt fortfarande, precis som Ingvar här ovan. Fast han har ju testat dem och konstaterat (att de han testat iaf) inte var någe vidare i högre frekvenser.

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
rhenrics
Inaktiverad

Inläggav rhenrics » 2005-03-27 13:03

Slartibartfast skrev:
Konstigt det känns att inte behöva någon DAC... Galet! Nåja jag kan inte disskutera dem då jag inte hört dem, men om du gillar dom är det bra! Men jag kan väl bara inflika att deras specar kanske är glädjespecar och man kanske ska mäta själv för att vara litet på det klara med vad de gör... finns ju många glädjemätningar i denna bransch som du mkt väl vet!

Mvh Jocke

Visst kan det vara glädjespecat, men för min del...så länge det låter bra så... :wink:

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2005-03-27 13:13

rhenrics skrev:Att påstå att tekniken ligger i sin linda och ännu enbart är användbar i lågfrekvensområdet är rent dravel. Då har man uppenbarligen inte lyssnat på (eller läst specen för) Tacts heldigitala förstärkare.

8O Jag har hittills inte sett någon digitalstärkare som bjuder på prestanda som är i närheten av en högklassig linjärstärkare.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Nästa

Återgå till Generellt om hifi