Bryggkoppling

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Trepip

Bryggkoppling

Inläggav Trepip » 2010-08-16 14:08

Jag har en fundering på att bygga en eller flera förstärkare framöver.
Ett alternativ som jag har tittat på är denna:
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/ot641243_e.pdf
och köra den bryggkopplat vid 28-29V.

Men som jag har förstått det så ska man se till att högtalarimpedansen inte blir för låg.

Min fråga är vad är det som gör att man "ska" (ska kanske skriva bör?) ha dubbla impedansen hos högtalaren vid bryggkoppling.
En följdfråga är om det gäller för alla effektuttag eller om det bara är vid max eller nära max som det blir ett problem om högtalarimpedansen är för låg.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-08-17 09:51

Jag ska kanske tillägga att jag inte är låst vid TDA7294
däremot så har jag redan de trafos som jag ska använda.

Men som sagt tidigare, denna tråden handlar om varför
impedansen inte får bli lika låg vid bryggkoppling som vid
"normal"? koppling.
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
Nip

Inläggav Nip » 2010-08-17 12:41

I den bryggkoppling jag känner till arbetar varje steg i motfas och genererar lika stor negativ potential på ena sidan som den positiva på det andra steget.

Så dubbel spänning ger att totala högtalarimpedansen mellan stegen borde dubblas om inte ett steg skall få lägre ohm-tal än det är designat för.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-08-17 17:08

Ansluter du en 8ohms last till en vanlig förstärkare ser den 8ohm.
En bryggkopplad förstärkare består ju av två effektförstärkare som arbetar i motfas som Nip skriver.
De två stegen vid bryggkopplingen gör att det maximala spänningssvinget ut dubbleras, vilket ökar effekten fyrdubbelt! (Effektlagen, Ohm du vet)
Men nu 'ser' varje förstärkarsteg halva lasten var, så varje steg ser nu 4ohm.

Går man från 8 till 4ohms last på ett steg dubbleras effekten. Gör man det på två steg som i en bryggkoppling fyrdubblas såklar effekten.

Alltså trollar man inte fram fyrdubbla effekten, utan det är farbror Ohm som vanligt :)

Dock är det så att impedansen varierar med frekvensen hos högtalare, och mina högtalare är märkta med 8ohm, men de går ner till 4ohm på lägsta stället.
Detta resulterar i att varje förstärkarhalva vid en bryggkoppling ser 2 ohm just där.
Detta kan vara en för tung last för många steg...
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-08-17 21:55

Eftersom utspänningen blir den dubbla så blir ju också strömmen i en given last, den dubbla. Därmed blir effekten den fyrdubbla.
Högtalaren är ju fortfarande på 8 ohm, om den var det från början.
Nätdelen måste klara den ökade strömmen.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-08-18 19:48

Tack för bra förklaringar!

Men jag är fortfarande inte på det klara med vari begränsningen uppstår.
Är det att strömmen inte räcker till vid max effekt eller att det blir för varmt månne?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-08-18 20:32

Eftersom utspänningen clir den dubba så dubblas också strömmen.
Förstärkarna måste klara den nya höga strömmen, om den inte är avsedd att bryggas så klara den nog inte högre ström. Om du dubblar högtalarens impedans så blir strömmen hälften så stor, vilket förstärkaren kanske klarar.
Ofta paralellkopplar man två eller flera förstärkar för att klara högre ström.
titta på den här http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=22972&start=0

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-19 19:30

Vardera kanelen ser bara halva högtalarimpedansen, så i praktiken måste du ju alltså bedömma hur bra steget i normalkoppling skulle klara att driva en högtalare med halva impedansen den i verkligheten har.

Nu dubblar ju få steg exakt, så det blir ju sällan fyrdubbla effekten vid bryggkoppling... Emotiva-steget som är på 2x300W gissades i testartikeln i MoLT ge cirkus 1000W bryggat - alltså inte 1200.

Gäller ju att se upp så man inte har högtalare som dippar lågt vid någon frevens... tar vi klassiska extremexemplet Kappa-9 så skulle det ju innebära att vardera förstärkarhalvan vid extremfreksensen skulle se 0,45 ohm... och det gillar "ju" troligen ingen stärkare... (möjligtvis finns det något extremt i bilsvängen...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-19 19:34

Trepip skrev:Men jag är fortfarande inte på det klara med vari begränsningen uppstår.
Är det att strömmen inte räcker till vid max effekt eller att det blir för varmt månne?

Nätdelen måste ju palla med att leverera nog... och det finns ju maxgränser för allt... vad som går att kyla bort och säkerligen vad transistorerna pallar internt. Hade det inte varit så, så hade ju alla förstärkare gått att skuva upp effekten på med större nätdel och bättre kylning...
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-08-20 08:24

hassez skrev:Eftersom utspänningen clir den dubba så dubblas också strömmen.
Förstärkarna måste klara den nya höga strömmen, om den inte är avsedd att bryggas så klara den nog inte högre ström. Om du dubblar högtalarens impedans så blir strömmen hälften så stor, vilket förstärkaren kanske klarar.
Ofta paralellkopplar man två eller flera förstärkar för att klara högre ström.

Betyder detta att det är förlusterna som leder till värme som begränsar?
Och om man paralellkopplar flera så sprider man värmen på fler chip?

Här fanns det ju lite att läsa, jag har börjat men är inte riktigt igenom det än...

Nattlorden skrev:Vardera kanelen ser bara halva högtalarimpedansen, så i praktiken måste du ju alltså bedömma hur bra steget i normalkoppling skulle klara att driva en högtalare med halva impedansen den i verkligheten har.

Hur gör man en sådan bedömning? Finns den informationen i databladen?
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-08-20 08:43

I databladet visas några exempel för bryggkoppling. Där visas för 8 Ohm en drivspänning på +-25V och för 16 Ohm +-35V. De 28-28V som du nämnt är kanske inte optimalt för "vanliga" högtalare?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-08-20 09:44

Trepip skrev:Betyder detta att det är förlusterna som leder till värme som begränsar?
Och om man paralellkopplar flera så sprider man värmen på fler chip?

Ja det stämmer, i databladet anges max ström, överskrider man den så blir den interna uppvärmnigen så stor att den inte låter sig kylas bort.
IC'n eller sluttrissorna har för stor termisk resistans.
Med paralellkoppling fördelar man förlustvärmen på flera chip.

När det gäller färdiga effektförstärkare så är väl sällan nätdelen dimensionerad för att klara ett dubblat effektutag, därför får man i praktiken inte ut 4 ggr så hög effekt vid bryggkoppling.
Värmeproblemen finns där också. Kylaren är nog inte dimensionerad för dubbelt effektuttag.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-08-20 11:00

Det finns flera orsaker till att man inte får ut fyrdubbla effekten vid bryggkoppling. Förstärkarens utgångsimpedans är en till...

Användarvisningsbild
Trepip

Inläggav Trepip » 2010-08-20 22:48

Tackar så mycket för allas förklaringar, nu känns det mer som att jag förstår begränsningarna.

Om det nu visar sig att jag vill bryggkoppla även om det inte är optimalt i alla fall så kan det vara en lösning att också parallellkoppla har jag förstått. Kan man parallellkoppla alla chip eller ska jag söka efter något särskilt i databladen?

Som kommentar kan jag säga att jag har nu frångått mitt tidigare förslag med TDA7294 pga figur 26 i databladet visar att freq.resp. inte visar på några vidare bra siffror annat än mellan 100Hz och 20kHz, jag hade tänkt mig att denna förstärkaren skulle jobba som basförstärkare primärt... :oops:
Mot ljusare tider

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-08-20 23:00

Förstärkaren i typexemplet har väl en seriekondensator och är därmed AC-kopplad. Det är nog därför man får den där avrullningen nedåt i frekvens tror jag. En större kondensator sänker den undre gränsfrekvensen.

Parallellkoppling av förstärkarchipp gör att förstärkaren kan driva tyngre last, precis! :) Men det är viktigt att de enskilda förstärkarna då jobbar lika mycket, annars kan steget bli onödigt varmt och tom gå sönder.
Det är viktigt att chippen har så lika förstärkning som möjligt, samt att deras DC-offset är hyggligt lika. Förstärkningen fixas med precisionsmotstånd. Man kan nog även komplettera med potentiometer om man vill...
DC-biasering kan lösas antingen med en potentiometer även där för att trimma, eller DC-servo som jobar aktivt.

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2010-08-20 23:18

Trepip skrev:Tackar så mycket för allas förklaringar, nu känns det mer som att jag förstår begränsningarna.

Om det nu visar sig att jag vill bryggkoppla även om det inte är optimalt i alla fall så kan det vara en lösning att också parallellkoppla har jag förstått. Kan man parallellkoppla alla chip eller ska jag söka efter något särskilt i databladen?

Som kommentar kan jag säga att jag har nu frångått mitt tidigare förslag med TDA7294 pga figur 26 i databladet visar att freq.resp. inte visar på några vidare bra siffror annat än mellan 100Hz och 20kHz, jag hade tänkt mig att denna förstärkaren skulle jobba som basförstärkare primärt... :oops:

Använd gärna LM3886

här finns mer info
http://www.national.com/an/AN/AN-1192.pdf
läs också igenom tråden du fick tidigare

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-03 19:55

Ibland får man en känsla av att vissa tycker att det är något magiskt med bryggkoppling. Ahhh... fyra gånger högre efffekt liksom taget ur luften på något sätt. Så är det ju inte. Det är bara ren matematik - nätdelsspänning, ri och belastnigsimpedans.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-09-03 19:59

Precis exakt så! :)
ollebolle skrev:Alltså trollar man inte fram fyrdubbla effekten, utan det är farbror Ohm som vanligt :)

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-03 20:03

ollebolle
Så är det.

Användarvisningsbild
ollenorell

Inläggav ollenorell » 2010-09-03 21:17

Då är vi synnerligen överens! :D

Återgå till Teknikforum