Moderator: Redaktörer
Sanny_X skrev:En förstärkare ska förstärka insignalen, punkt!
Kan vi inte ha en sticky med "mättips", typ vad som är hörbart. Hur mycket en "godtagbar" förstärkare kan dista, brusa m.m.
Vilka krav en apparat MINST ska leva upp till.
En förstärkare ska förstärka insignalen, punkt!
Hotspur skrev:Ponera att majoriteten tycker bättre om den, är den då fortfarande
sämre? Sämre på vad? Skall inte en förstärkare vara bra på att återge musik, snarare än att mäta snyggt?
Johan_Lindroos skrev:Jag vill bara försiktigt påminna dig om att jag tydligt försvarade dig för någon vecka sedan (i 668-efterfäljaren till 668-tråden?) då du med emfas påpekade att man ska inte själv nödvändigtvis ska behöva ha ett lyssningsintryck för att få uttala sig om en specifik produkt.
Hotspur skrev:Tumregelmässigt kan man säga att THD över 0,1% ger hörbarhet.
Likaså frekvensgångsavvikelser på ca 0,3 dB (lite plusminus) över
ett frekvensområde som inte får vara alltför smalt. Och liknande.
Och den objektiva teorin överenstämmer förstås alltid
med den subjektiva praktiken/musikupplevelsen?
Jag skriver om gränser för hörbarhet
En alldeles förträfflig idé. Gör samtidigt en musikalisk utvärdering i relation till mätresultaten och varför inte en omgång b/t? Det borde avgöra saken.Morello skrev:Om någon har ett M2150 i sin ägo, ställer jag utan tvekan upp på att mäta apparaten för att finna svar på de spörsmål som uppenbarligen intresserar deltagarna i mötet. Jag har möjlighet att mäta THD och IM ned till cirka 0.001% (-100 dB).
Flint skrev:Johan_Lindroos skrev:Ja tjenare Flint, det var ett tag sedan!
Tjenare.
Jo, det var det. Jag försvinner ett tag när jag märker att jag tjatar om samma saker i ett kör. Har läst ert forum nu i någon vecka. Värst vad det har stormat. Det finns några andra här som också borde ta en time-out ibland.
Hur går det med din bashatande granne? Har ni gjort upp nu?
Flint skrev:
Hotspur skrev:Jag skriver om gränser för hörbarhet
...som förstås gäller för alla musikälskare, oavsett hörsel och lyssningsvana?
Magnuz skrev:"
Förbättringen är ju just subjektiv, d.v.s. den upplevs olika av olika personer (och av vissa som en försämring). Jag skulle nog säga att det finns få förstärkare som distar så mycket att det inte finns någon person som gillar dem. Det finns rörförstärkare som är mycket omtyckta och som distar våldsamt. Över huvud taget är det väldigt vanskligt att försöka dra generella slutsatser utifrån andras tycke och smak.
IngOehman skrev:Hotspur skrev:Jag skriver om gränser för hörbarhet
...som förstås gäller för alla musikälskare, oavsett hörsel och lyssningsvana?
När man sätter upp sådana här tumregelmässiga gränser (Johans var alldeles för snälla dock) gäller de förstås för dem som hör allra bäst. Det går inte att sätta upp gränser för något annat. Det finns ju de som är helt döva, och för dem upphör alla hörbarhetsgränser att betyda något.
Om någon nöjer sig med lägre prestanda är han/hon således självklart i sin fulla rätt. Både om de beror på att han/hon "nöjer sig" med sämre, eller om det beror på att personen ifråga hör felen - och gillar dem!
Men den som ställer de högsta kraven har samma rätt, och kan orimligen kritiseras för att ställa höga krav, ens om de betyder att någon annans älskling blir kritiserad.
Ingen sanning kan vara otillåten.
Om någon däremot kallar en (hypotetiskt) perfekt återgivare för "dålig", är det rimligt att efterfråga en förklaring på vad personen ifråga menar med dålig.
Vh, iö
Ingen sanning kan vara otillåten
rhenrics skrev:Frågan gällde nu inte om distorsion, färgning och förvansking går att upptäcka och analysera m h a F/E-test, utan huruvida deras närvaro är avsiktlig eller ej. Går det att lägga på vilken dist som helst och nästan alltid få en subjektivt upplevd förbättring av den, eller krävs det ett handlag?
förespråkare för en LTS-liknande filosofi måste ha fel
Bill50x skrev:Kul att du är tillbaka Flint! Saknad av många, inklusive undertecknad...
Det gör du helt rätt i (att göra annat alltså)! Att du återkommer just nu då, när det är mer återupprepning än någonsin!
Undrar egentligen hur det ligger till med hyreslagen? Är det "nolltolerans" som gäller egentligen? Det står typ: "man får inte störa sina grannar" el.likn. Eller borde det inte vara tillåtet inom sunt förnuft att spela musik ibland?
Precis, två olika saker. Det ena att leta fel till förbannelse, för att man vill/måste undersöka saken ifråga. Annars kan man ju lika bra skita i det och lyssna på sina plattor och må lika trevligt ändå. Själv ligger jag mer åt det senaste då jag skaffar en pryl till mig själv. Att leta fel brukar jag mest göra då jag måste skriva en artikel om något, vilket oftast inte är så kul, mer av tidsödande karaktär. Då är det ju desto viktigare att man har fog för det man skriver, och även viktigt att försöka sätta storleken på "fel" om man nu ska kalla det så, i relation till hur hörbara de är.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 17 gäster