Jitter

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Jitter

Inläggav Piotr » 2005-03-28 20:08

Att ljudkvaliten kan höjas väsentligt i de flesta CD/SACD/DVD spelare genom att installera precisionsklocka är allmänt känt men vad händer egentligen?

Jitter nivåerna sänks och detta borde ju ge väsentligt lägre distorsion men har någon gjort mätningar vid ett sånt härna ingrepp?

/Peter

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2005-03-28 21:04

Att ljudkvaliten kan höjas väsentligt i de flesta CD/SACD/DVD spelare genom att installera precisionsklocka är allmänt känt

Är det? Det visste i alla fall inte jag. Kan du berätta mer?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-03-29 00:12

Taskig timing på fabrikslösningen ger dålig upplösning. In med en precisionsklocka med dedikerad strömförsörjning så får man i regel haksläpp.

Många tweakare hävdar att nästan lika bra resultat kan uppnås med ordentlig avkoppling med bra kondingar runt DAC.

Många tror att man är hemma om man lagt ut 5 lakan för sin maskin men förbättringar verkar vara möjliga på det mesta förutom det allra finaste.. läs dCS, Meitner osv. Själv läste jag naturligtvis om detta i flera år innan jag provade själv och ångrade mig snabbt att jag inte nappat tidigare. Har till dags dato moddat två Sony och en Marantz och det har gett ett stort lyft i kvalitet. Faktiskt mer än vad ny analogdel har givit.

/Peter

Återgå till Teknikforum