Hotspur skrev:iö skrev:Detta leder ofta till att ägarna av sådana kedjor även blir fast i övertygelsen att objektivt lågfärgande apparater är dåliga! Och att förespråkare för en LTS-liknande filosofi måste ha fel.
Där misstar du dig, för mig finns faktiskt gråskalor...
Det är inte alltid de där gråskalorna är så tydliga i dina inlägg.
Och misstar mig gör jag inte alls, jag skrev "ofta", inte alltid. Och inte ett ord om vem det syftar på.
Det syftar nämligen inte på någon speciell person alls, bara medelsnittet av dem med "subjektivt ihopkombinerade apparatkedjor" som jag träffat och lärt känna, och som i vissa fall kommit till visshet.
I princip ALLA har uttalat sig extremt negativt om LTS och det sätt att se på musikåtergivning som ofta presenteras av LTS-människor, innan de av egen erfarenhet insett att det varit relevant.
Hotspur skrev:Hifi handlar inte om rätt och fel, utan om huruvida återgivningen känns bra.
Där kom ett exempel direkt!

Vart tog nu den där berömda gråskalan vägen?
Visst
kan hög fidelitet handla om rätt och fel, det gör den definitivt för den som intresserar sig för just vad som är rätt och fel. Den som
bara bryr sig om hur det "känns" är däremot kanske inte så intresserad av fideliteten, utan bara av slutintrycket, utan jämförelse med hur det borde ha låtit.
Jag skulle vilja påstå att alla sätt att se på verkligheten är okej.
Men det finns inget skäl att kalla något för något annat än det är - är man intresserad av hög fidelitet (trohet) måste man jämföra med insignalen när man lyssnar på utsignalen. Annars kan man näppeligen bedöma troheten mot den förstnämnda. Det vill säga den som inte alls är intresserad av rätt och fel är inte intresserad av fidelitet. Vissa kan vara intesserade av fidelitet "under vissa förutsättningar", exempelvis att de vill lyssna på goda inspelningar med hög fidelitet i anläggningen, men gärna färgar återgivningen så att det "känns bra" när sämre skivor spelas.
Där har du en fin liten gråskala.
Vh, iö
PS. Välkommen tillbaka Flint!
Vad har du gjort under bortavaron? Du verkar ha blivit... snällare?

Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).