Fastigheten där jag bor har precis blivit bostadsrättsförening. Mycket meck är det med en sådan, men det ger också nya möjligheter! Som till exempel att bygga gemensamma bekvämlighetsinrättningar, kostnaden utslagen per lägenhet blir ju väldigt låg när man är många som delar. Bland medlemmarnas idéer finns pool, bastu och lekrum för barnen, men också en idé om ett lekrum för vuxna -- dvs "brottarbio" i källaren!
Detta leder till frågan om vad som är ett lämpligt biorum. Vid en snabbinventering har jag hittat två rum som idag inte används till någonting. Det ena rummet är 3,5 x 4,2 m och det andra är 3,8 x 5,0 m. Takhöjden är ca 2,3 m.
Jag antar att ett större rum är att föredra i det allmänna fallet, men det större rummet lider(?) dock av stora värmerör som löper mitt i taket, parallellt med kortväggarna, och det lilla rummet lider av att vara granne med ett vattenpumpsrum och en tvättstuga.
Vad tror expertpanelen? Finns förutsättningar för ett mycket bra resultat om man har pengar, eller skall man helst försöka hitta ännu större rum? Är rören ett ljudmässigt handikapp eller tvärtom en fördel?
Annars finns förstås ett stort pannrum, men det ligger två våningar ner i marken och har lite dumma dimensioner, stora pelare och annat.