CC i BRF?

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

CC i BRF?

Inläggav Christer_Tamm » 2010-08-27 10:58

Fastigheten där jag bor har precis blivit bostadsrättsförening. Mycket meck är det med en sådan, men det ger också nya möjligheter! Som till exempel att bygga gemensamma bekvämlighetsinrättningar, kostnaden utslagen per lägenhet blir ju väldigt låg när man är många som delar. Bland medlemmarnas idéer finns pool, bastu och lekrum för barnen, men också en idé om ett lekrum för vuxna -- dvs "brottarbio" i källaren!

Detta leder till frågan om vad som är ett lämpligt biorum. Vid en snabbinventering har jag hittat två rum som idag inte används till någonting. Det ena rummet är 3,5 x 4,2 m och det andra är 3,8 x 5,0 m. Takhöjden är ca 2,3 m.

Jag antar att ett större rum är att föredra i det allmänna fallet, men det större rummet lider(?) dock av stora värmerör som löper mitt i taket, parallellt med kortväggarna, och det lilla rummet lider av att vara granne med ett vattenpumpsrum och en tvättstuga.

Vad tror expertpanelen? Finns förutsättningar för ett mycket bra resultat om man har pengar, eller skall man helst försöka hitta ännu större rum? Är rören ett ljudmässigt handikapp eller tvärtom en fördel?

Annars finns förstås ett stort pannrum, men det ligger två våningar ner i marken och har lite dumma dimensioner, stora pelare och annat.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-27 12:05

Det större rummet är ju inte stort, men borde vara klart användbart.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-27 15:34

Idealet var väl att minsta bredd skulle vara 4,5m eller större, har jag för mig. Men vem har inte fått kompromissa.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-08-27 15:59

Nackdelen med denna typ av lyx, är att det ökar på föreningens löpande kostnader rätt rejält, istället för att hyra ut utrymmet till något företag och istället ha det som stor inkomstkälla för att kunna sänka avgifterna.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-27 16:12

Alexi skrev:Nackdelen med denna typ av lyx, är att det ökar på föreningens löpande kostnader rätt rejält, istället för att hyra ut utrymmet till något företag och istället ha det som stor inkomstkälla för att kunna sänka avgifterna.
Vissa lokaler är inte åtkommliga, eller attraktiva nog.

Det är bra med kreativt tänkande.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-08-27 16:45

MagnusÖstberg skrev:
Alexi skrev:Nackdelen med denna typ av lyx, är att det ökar på föreningens löpande kostnader rätt rejält, istället för att hyra ut utrymmet till något företag och istället ha det som stor inkomstkälla för att kunna sänka avgifterna.
Vissa lokaler är inte åtkommliga, eller attraktiva nog.

Det är bra med kreativt tänkande.
Absolut, men man ska var medveten om riskerna. Ofta är det väldigt bra sammanhållning i en förening vid ombildandet, sedan börjar folk sälja och nya flyttar in som inte är del av sammanhållningen, saker börjar försvinna, gå sönder och dessa lokaler börjar mer fungera som ett irritationsmoment grannar emellan istället för att binda dem samman.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Christer_Tamm

Inläggav Christer_Tamm » 2010-08-27 18:28

Visst har du en poäng i det, men detta är inte lokaler med fönster, wc, pentry och access direkt från gatan, utan naken betong som endast har access från källargången under jord. Sådant är väl inte särskilt attraktivt för företag? Årshyran är annars för en motsvarande lokal runt 8.000 kr, vilket inte är någon jättesumma för föreningen om det ställs mot den ökade trivseln och attraktiviteten på bostadsmarknaden -- kanske är det inte bara trevnadsskapande, utan till och med en ren vinstaffär för medlemmarna om man bara tänker sig för?

Notera att detta bara är idé av många. Det kan bli precis vad som helst med dessa utrymmen. Vi bestämmer ju tillsammans, så det kan lika gärna bli ett syrum eller nåt...

Berätta gärna om era erfarenheter av sådana här gemensamhetsutrymmen, både bra och dåliga är intressanta att ta del av!

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-27 18:59

Då borde kanske tråden ligga under Öppen diskussion, istället för ett entusiastforum och med lämplig rubrik?

Vi funderar på bastu och relaxavdelning samt snickerirum.
Jag saknar dig.

Återgå till Wänner af Ino