Moderator: Redaktörer
-Martin- skrev:I litteraturen finns rekommendationer att bakkanaler ska placerade med en höjd på kanske sisådär en 60 cm ovan öronen. Var kan detta komma ifrån? Med "rätt" avstånd till kanalerna runt omkring borde väl rekommendationen istället hamna på en höjd som är likvärdig den som gäller för LCR. Vad är det "bakom huvudet" skulle vara så speciellt jämfört med framför?
paa skrev:-Martin- skrev:I litteraturen finns rekommendationer att bakkanaler ska placerade med en höjd på kanske sisådär en 60 cm ovan öronen. Var kan detta komma ifrån? Med "rätt" avstånd till kanalerna runt omkring borde väl rekommendationen istället hamna på en höjd som är likvärdig den som gäller för LCR. Vad är det "bakom huvudet" skulle vara så speciellt jämfört med framför?
Öronen funktion skiljer sig kraftigt för framifrånljud resp bakifrånljud.
n-puh skrev:Nu är standard sådan att multikanalsljud är tänkt att mixas med samtliga kanaler i öronhöjd (och även spelas upp så på bio och hemma).
I surroundens barndom (vi talar biografer, magnetiskt ljud och 50-tal) satt
alltid surround-högtalarna där de skulle - högt.
För låg placering är ett modernt påfund, men ingenting som "dragit ned
standarden", som tur är.
-Martin- skrev:I litteraturen finns rekommendationer att surround-kanalerna ska placerade med en höjd på kanske sisådär en 60 cm ovan öronen. Var kan detta komma ifrån? Med "rätt" avstånd till kanalerna runt omkring borde väl rekommendationen istället hamna på en höjd som är likvärdig den som gäller för LCR. Vad är det "bakom huvudet" skulle vara så speciellt jämfört med framför?
-Martin- skrev:paa skrev:-Martin- skrev:I litteraturen finns rekommendationer att bakkanaler ska placerade med en höjd på kanske sisådär en 60 cm ovan öronen. Var kan detta komma ifrån? Med "rätt" avstånd till kanalerna runt omkring borde väl rekommendationen istället hamna på en höjd som är likvärdig den som gäller för LCR. Vad är det "bakom huvudet" skulle vara så speciellt jämfört med framför?
Öronen funktion skiljer sig kraftigt för framifrånljud resp bakifrånljud.
På vilket sätt? Rent intuitivt borde det vara likvärdigt. För att ta ett exempel: Det är ju rätt viktigt att en uppstående fara som närmar sig bakifrån kan uppfattas på rätt höjd.
paa skrev:n-puh skrev:Nu är standard sådan att multikanalsljud är tänkt att mixas med samtliga kanaler i öronhöjd (och även spelas upp så på bio och hemma).
Så här skriver iö i http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 77#1033777:I surroundens barndom (vi talar biografer, magnetiskt ljud och 50-tal) satt
alltid surround-högtalarna där de skulle - högt.
För låg placering är ett modernt påfund, men ingenting som "dragit ned
standarden", som tur är.
Finns det flera standarder, eller?
Var kan man läsa dessa standarder?
n-puh skrev:Nu ger ju Dolby labs och DTS riktlinjen "just above earlevel" för sina surroundsstem, inte "as high above earlevel as possible".
IngOehman skrev:Diskussionen handlar nu inte om fronthögtalarna utan om surroundhög-
talarna.
IngOehman skrev:n-puh skrev:Nu ger ju Dolby labs och DTS riktlinjen "just above earlevel" för sina surroundsstem, inte "as high above earlevel as possible".
Och varifrån kommer påståendet att standarden skulle säga "as high
above earlevel as possible"?![]()
Jag har aldrig hört talas om något sådant. Källa tack.
Vh, iö
-Martin- skrev:Så det blev lite fart i den här tråden. Va bra!
Och stämningen är på topp som vanligt...![]()
Nåväl, tråkigt att behöva medge det, men jag kommer i alla fall vara nödgad att montera mina fyra sido-surround "snorhögt" (dvs i taket riktade 30 grader nedåt mot "bortesta positionen" i soffan). Enda lösningen pga rumsutformningen. De två "surround bak" hamnar dock i öronhöjd (men så kommer det ju vara ett avstånd på ca 1,5 m mellan dem och soffan.
-Martin- skrev:I litteraturen finns rekommendationer att surround-kanalerna ska placerade med en höjd på kanske sisådär en 60 cm ovan öronen. Var kan detta komma ifrån? Med "rätt" avstånd till kanalerna runt omkring borde väl rekommendationen istället hamna på en höjd som är likvärdig den som gäller för LCR. Vad är det "bakom huvudet" skulle vara så speciellt jämfört med framför?
Gör du det. Jag har gett upp hoppet.IngOehman skrev:Med det kanske vi kan återgå till trådämnet?
MagnusÖstberg skrev:Gör du det. Jag har gett upp hoppet.IngOehman skrev:Med det kanske vi kan återgå till trådämnet?
Jag kommer hädanefter att avstå från skriftligt utbyte med dig. Jag lägger ingen skuld för det på dig, eftersom det skulle betyda att du förstår varför det inte går.
Sköt om dig!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster