Omräkning rund port till slitsport

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Frodrak

Re: Omräkning rund port till slitsport

Inläggav Frodrak » 2010-08-27 06:24

niklas skrev:
Frodrak skrev:Ja, hur gör man?
Jag ska bygga basmoduler av mina fynda-basar och 43 liter med en port på 68mm dia x 440 mm längd förefaller bli bra enligt andras uträkningar.
440mm rörlängd blir knepigt att få plats med i lådan...

Om det är den där "mjuka" fynda-tian så behöver den minst 27x27 cm för att monteras. Det kan du ha som bredd på lådan och sedan öka höjden för att få plats med porten ovanför (eller nedanför). Så utgick jag ifrån och räknade bort den volym som elementet och porten stjäl i lådan (gjorde den djupare) och fick ett innermått (djup) på 52 cm har jag för mig. Där får en port på 44 cm plats ju...

Jag har inte de exakta måtten i huvudet för hur lådan skulle bli, men jag kan försöka rota fram dem om du är intresserad. :)

Du får hemskt gärna leta fram måtten!
Just nu har min snabbskiss kommit fram till ett djup på 450 mm.
Don't worry about avoiding temptation. As you grow older, it will avoid you.

Ett par Vifa D25AG-69-06 sökes...

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-08-27 09:05

Ett litet tips när det gäller att få till "runda vinklar" i en slitsport, som kanske är enklare än att t.ex böja plywood, är att använda vanliga lister för snickerier, typ kvartsstav och hålkäl. Här exempel från Abi Trä's sortiment (i Göteborg):

Bild

Hålkälen kräver visserligen lite bearbetning vid inpassning till hörnet, men den händige snickaren fixar väl det :). Jag skulle tro att det räcker att lägga en fogsträng längs kanterna för att undvika turbulens i kröken. Hoppas ni fattar hur jag tänker!

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-08-29 21:13

niklas skrev:
boom skrev:
Frodrak skrev:Äsch, jag kör på 43 lit,22 Hz, med 50% isotermisering.
Får då istället en port på 68*377.
Då får det plats och simmen ser fin ut iaf i tråden om fyndabasarna :)

Stort tack för all hjälp :)

Varför så låg avstämning och så mycket isotermering som 50% dom kommer att kvävas av sin egen isotermering.

Vad stämde du av dina lådor till? Har för mig 22-23 Hz blev snyggt med default roomgain i Basta!. Kanske inte alla som kan räkna med så mycket roomgain dock.

Dom är avstämda till 26hz sen andvänder jag RSW1060 basen sen sitter dom i 45 liter färdig låda och spelar så klockspelt blir omruskat man får mycket för 295 och skall man köra 12st i framtiden så bör dom ruska om ganska rejält.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-08-29 23:16

Jaha, du använder ett annat element, då blev det genast helt ointressant för denna tråden.

boom
Semesterfirare

Inläggav boom » 2010-08-30 05:45

niklas skrev:Jaha, du använder ett annat element, då blev det genast helt ointressant för denna tråden.

Den andra var slut så man tar vad man får .

Föregående

Återgå till DIY-forum