Motordriven upphängningsanordning - Nu färdig!

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Motordriven upphängningsanordning - Nu färdig!

Inläggav KarlXII » 2010-08-15 18:14

Jag ska börja fixa med projektorduken så jag kan få upp den i taket när den inte används.

Måste bara få till en bra lösning på motorbiten. Funderade på ett manuellt vajerspel men de är så stora och...nej, det blir inte bra.
Fördelen är att de är tysta.

Ludvig på component använde ju ett 12 volts vajerspel men det är inte heller optimalt. Dels behöver man strömförsörja via batteri och dels är det för bullrigt.

Nej, en 230 volts motor med fjärrstyrning som är tystgående vore optimalt. Det finns ju markismotorer som vore ganska bra, de fyller kravspecen plus att de har bra möjligheter till ändlägesinställningar.
Jag har inte riktigt koll på hur de ser ut men på bilder ser de ut som om de ska sitta inne i röret på vilken markisen rullas upp.
Finns det någon som har koll på om och hur man skulle kunna sätta en trissa på en sån motor för att kunna rulla upp en, säg, fyra-sex millimeters lina på?

Eller någon annan lösning? :D
Senast redigerad av KarlXII 2010-08-30 09:48, redigerad totalt 1 gång.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-08-15 21:07

Kan du inte göra en skiss på ungefär hur du har tänkt dig? Det kanske passar bäst med en manuell lösning t.ex.

LasseA

Inläggav LasseA » 2010-08-15 21:09

Garageportsmoj? :D

(en skiss vore nog inte så dumt, greppar inte riktigt vad du vill göra)

Användarvisningsbild
dalkarl

Inläggav dalkarl » 2010-08-15 22:57

De här har en väldigt utförlig katalog, 96 sidor över markismotorer/tillbehör:

http://www.beckermotor.se/

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-08-15 23:14

En dum fråga:

Finns det inte motordrivna dukar att köpa?
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-08-15 23:16

Rundberg skrev:En dum fråga:

K12 har en "stel" duk som måste firas upp som en skiva.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-08-15 23:21

Fick iof en idé, men det innebär två skenor i taket, troligen lika långa som duken är hög, minst.

Skall se om jag kan skissa upp det.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-08-15 23:25

Naqref skrev:
Rundberg skrev:En dum fråga:

K12 har en "stel" duk som måste firas upp som en skiva.
OK, det var inte helt glasklat i originalinlägget.

Då föreslår jag helt enkelt block och talja 8)
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-15 23:27

Skena samt vire eller lina på rulle funkar bra om du vill rulla upp fast du emot dig upp i taket. Skall du köra med stela delar så behövs nog att skena gör åt båda hållen och då blir dubbelt så lång som dukhöjden.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-08-15 23:43

Bild

Till höger skall det stå "vinsch", vilket inte kom med av ngn skum anledning. Iaf, överst på duken monterar man två hållare av tillräcklig längd för att bildhöjden blir bra. På hållaren monteras lättrullande hjul som placeras i en skena. Denna skena skruvas fast i taket så att duken mkt lätt kan glida fram och tillbaka. I dukens underkant fästs en tunn vajer, som via ett block (monterat en liten bit bakom skenan) dras till vinschen. Här kan du använda tex en liten torkarmotor (för vindrutetorkare) med snäckväxel, vilket borde ha rätt hastighet och tillräckligt moment.

Min tanke är med alltsammans är att när vajern dras in så "faller" duken pga flyttad tyngdpunkt framåt, men styrs av skenorna, tills den är helt upphissad plant mot taket. När den hissas ned igen, löper hjulen tillbaka och duken blir helt lodrät av sin tyngd. Man kan tex använda sig av flera block för att gömma vinschen.
Senast redigerad av Vee-Eight 2010-08-15 23:48, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2010-08-15 23:48

Jag och sambon har som plan att bygga en duk med ett stort foto på uppspänd fotoduk på baksidan. Då har man en fin bild på väggen så vänder man bara på den när man ska titta på film.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-08-16 01:32

Härligt med lite spånande!
Jag var medvetet lite luddig i förstaposten för att se vad som händer. :)

Okej, det är ju lite speciellt i mitt hus. Att vika upp duken med baksidan nedåt görs inte så lätt av två orsaker:
Man har inget utrymme framåt att vinka på. Jag har varit inne att göra som en låda där jag vinklar upp duken och skjuter in den, men dels måste man då stå på en pall för att nå, eller som V8:s skiss visar, ha "hjälparmar" utåt för linorna då det helt enkelt inte finns något tak där.
Sen är det så att duken bäst förvaras horisontellt med framsidan/dukväven nedåt eftersom upphängningsanordningen för dukmaterialet då blir avlastat med själva innerkanten på ramen.

Det jag lurar på nu är en mycket simplare lösning: Gångjärn fram, hissa upp den bak. Om motern sen blir infälld i taket eller om linorna styrs till annan position mha block vet jag inte riktigt ännu.

Bild

Det är lite beroende på vilken motor som går att fixa. Nu ikväll såg jag att Clas Ohlson faktiskt har en 230 volts vinsch. Den skulle kunna funka, men den är säkert mycket bullrig.

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2010-08-16 02:15

Leta reda på en mekanik till en motordriven garageport och modda, låt oss sedan få se lite bilder i en byggtråd !

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-08-16 12:31

Jag skrev en del i Ludvigs tråd om torkarbladsmotorer. Dessa är dock 12V, men de är ganska tysta och billiga.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-08-16 12:34

KarlXII:

Din enklare lösning medger inte att duken kan placeras nära en bakvägg, eftersom det måste finnas plats för den att svänga undan. På min skiss så kan man placera blocket precis vid väggen, framsidan på duken är på höger sida, så framsidan kommer att peka nedåt i uppfällt läge. Den funkar också prima med lutande tak, bara man har den högre takhöjden närmast filmtittaren. Vinschen får då bara jobba lite mer, men kommer ligga slätt mot taket i detta fall också.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-08-16 12:43

Vad har du ovanför taket? Själv har jag klurat på en lösning där man kan dra upp duken på vinden...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-08-16 13:18

Vinschar brukar gå för fort. Köp en billig batteridriven skruvdragare och motera isär... så kan du reglera hastigheten med att ge den lägre spänning.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-08-16 14:12

En annan idé vore t.ex. att använda två dörrstängare på var sin sida av modellen som man kan ställa "dörren/duken" i fullt öppet läge. Dom brukar kunna vara rejält starka, men det beror på vad vikten på duken är?

Du kanske skulle kunna köpa en annan billig duk på blocket som har en somfy-motor du kan använda dig av att modda till. Den brukar ju t.o.m. ha reglerbara switchar för hur långt den skall köra ut resp. in duken vilket kanske kan komma till användning i ändlägena?

Tja...det var vad jag hade att bjuda på... :wink:
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-08-16 14:23

Ludvigs konstruktion som visas på Component och någon filmsnutt på nätet är ju en bra konstruktion som tar liten takyta i anspråk. Det är väl motorn som du vill ersätta med något bättre? En följdfråga blir hur stabil ramen till din filmduk är och om du kan få dit hjul, gångjärn, leder och annat jox i befintlig ram eller om du behöver en separat ”bärram” för det.

På sidan 138 i nedanstående länk finns en typ av led som borde kunna funka om du måste bygga ihop en separat bärram av andra aluprofiler samt vill ha bildsidan på duken nedåt för att undvika damm som lägger sig, plus få duken på rätt höjd över golv. På sidorna 136-137 finns några olika gångjärn för aluprofiler. (Profiler som leden passar mot finns i föregående sidor.)
http://www.eie.se/admin/UploadFile.aspx ... S_high.pdf

EIE Maskin verkar ha även motorer, växlar och annat som skulle funka för dig men det blir nog överkurs prismässigt för en nedhissbar filmduk. http://www.eie.se/

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-16 15:07

Vee-Eight skrev:KarlXII:

Din enklare lösning medger inte att duken kan placeras nära en bakvägg, eftersom det måste finnas plats för den att svänga undan. På min skiss så kan man placera blocket precis vid väggen, framsidan på duken är på höger sida, så framsidan kommer att peka nedåt i uppfällt läge. Den funkar också prima med lutande tak, bara man har den högre takhöjden närmast filmtittaren. Vinschen får då bara jobba lite mer, men kommer ligga slätt mot taket i detta fall också.
Hans duk kommer hänga väldigt långt från bakvägg.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-16 15:12

kodapa skrev:Vad har du ovanför taket? Själv har jag klurat på en lösning där man kan dra upp duken på vinden...
Golvet på ovanvåningen :)
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-08-16 22:27

Tack för alla tips. :D
Återkommer lite senare med lite bilder på aluminiumprofilen som utgör dukramen. Det är ju naturligtvis skönast att slippa borra i den när den har bra spår på baksidan...

Användarvisningsbild
slockna

Inläggav slockna » 2010-08-17 14:51

jag är SÄKER på att jag sett en fin lösning på minhembio.com hittar den inte tyvärr. det var i alla fall löphjul i skenor, precis som V8:s skiss

* * * * * * * * * *

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-08-19 15:10

Hur går det? :)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-08-19 15:17

kodapa skrev:Hur går det? :)

Det går bra. Jag håller på och fixar just nu. Springer mellan hålet i taket och datorn för att vila upp mig lite för jag har så satans ont i ryggen.
Jag lägger ut bilder och berättar senare. :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-08-19 15:31

KarlXII skrev:
kodapa skrev:Hur går det? :)

Det går bra. Jag håller på och fixar just nu. Springer mellan hålet i taket och datorn för att vila upp mig lite för jag har så satans ont i ryggen.
Jag lägger ut bilder och berättar senare. :)

Oj vad nyfiken jag blev nu... ;)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-08-29 20:56

Jahapp, nu är det klart! Tack alla för tips och råd längs vägen!

Detta är en sammanställning av resan... :)

Jag började med att ta ner min gamla rullduk och måtta upp var grejorna ska sitta.
Bild

Efter det var det bara att såga. Fein Multimaster skär lätt och behändigt ut rutor där man vill ha dem. Efter att ha hostat en stund efter att ha fått lösullen i skallen och städat upp såg det ut så här! :

Bild

Bulls Eye! Rätt på en golvbjälke!
Aja, det finns ju flera (vet ju jag eftersom jag byggt själv) så det är bara att göra ett uttag och såga vidare. En stund senare hade jag fått bort den också. Ovanför ser man aluminiumplåten till golvvärmen i övervåningen.

Bild

För att lyfta upp duken har jag skaffat en vinsch från Jula. Ganska liten och behändig, inte alltför stor och bullrig, och redan från början utrustad med ändlägesbrytare. Plus att den är för 230 volt! Vilken vinnare! B)

Bild

Dessvärre var den gjord för att hängas upp i ett rör och bara sådana fästen hängde med.
Jag fick göra egna fästen och använde ett par kraftiga spikplåtar.

Bild

Då var själva vinschen uppe - bara resten kvar!
Si Black Diamond har en mycket kraftig ram. Den hålls ihop i hörnen med L-järn som skjuts in i urfrästa, eller snarare strängpressade spår. Dessa spår var väldigt frestande att använda och jag lurade länge på hur ett par fästen skulle kunna se ut.
Till slut testade jag med en vanlig vagnsbult - och den passade perfekt!

Bild

Nu var det bara att åka till de gamla vännerna Bauhaus, Biltema och Classe för att bunkra material. Själva subramen som kopplas mot vinschen byggde jag av 30x30 och 40x20 aluminiumprofiler från Bauhaus, som för övrigt hade ett mycket bra sortiment. Där hittade jag också ett par passande kraftiga gångjärn.

Bild

Den nya subramen passades in mot dukramen för att den ska kunna lyfta och hänga upp den med någorlunda jämn belastning. Viktigt är ju också att hela härligheten hänger ner på rätt höjd och, när den är uppfälld, jämns med taket.

Bild

Ännu viktigare är ju nästan att ramen hänger rakt. Trapetsoidkontrollen på projektorn skall undvikas till varje pris!

Nu hängde den naturligtvis snett. Att den skulle göra det hade jag ju redan förstått men jag visste inte riktigt hur mycket. Först hade jag gångjärnen längst bak, men efter första upphängningen flyttade jag dem till mellan sub- och dukram.
Men fortfarande hängde den snett.

Bild

Aja, funderafundera. Under tiden fanns annat att göra.
Vinschen var utrustad med ett handtag på kabel, med nödstopp och upp- och nerknapp. I handtaget satt även en motorkondensator.

Bild

Jag ville inte ha ett fult, gult handtag hängande! Hur skulle jag få till något annat? Dra ny kabel och sätta en manöverpanel på väggen?

Nej.

Som tur var kikade jag i Kjell & Co:s katalog och hittade en fjärrstyrning. En tvåkanals fjärrstyrning med, visade det sig, kapacitet att switcha 230 volts ström. Perfekt.
Nästan.
Styrningen till vinschmotorn var tvåpolig.
Det löste sig med hjälp av två flerpoliga relän för 230 volt, som styrs av 12 volt.
Perfekt. Fjärrmottagaren är ju också driven av tolv volt så ström fanns ju redan på plats.
Efter lite klurande hade jag kommit på hur det skulle kopplas.

Bild

Det funkade faktiskt på en gång utan att ta eld eller nånting! :D

Ramen åkte upp snyggt och prydligt, nu var det bara att sätta tillbaka dukmaterialet och fundera på balansen..

Inspirerad av hur man burkar på segelbåtar tänkte jag att man skulle ha en vikt som skjuts ut när duken är nere - men eftersom hela duken ska parkeras så nära taket som möjligt måste den ju fällas ihop...

Här är lösningen: Två L-profiler i aluminium som precis omsluter 30x30-röret och hålls ihop av en bult som även fäster vikten - i detta fall en tvåkilos zinkanod från Biltema. :D

Bild

För att inte balansvikterna ska falla ut för långt och/eller belasta gångjärnet för mycket offrade jag ett par bitar spännband som jag smälte i hålen och ändarna så de inte ska fransa upp sig. Sen skruvade jag dit dem med plåtskruv och bricka.

Bild

Vikterna är fästade i nederkant med bultar som gångjärn och använder repellerande magneter för att knuffa ut armarna vid nerfällning och dämpa fallet inåt vid uppfällning.

Klurigt va? :)

Hur det hela funkar kan du se här:
http://www.youtube.com/watch?v=uTw92xYJrZY
Senast redigerad av KarlXII 2010-08-29 21:29, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard

Inläggav Fjonkalicious » 2010-08-29 21:09

Hehe snajsigt.

Inget man smyger direkt med på kvällen kanske ... ?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-08-29 21:31

Fjonkalicious skrev:Hehe snajsigt.

Inget man smyger direkt med på kvällen kanske ... ?

Ingen större fara - det verkar låta mer på filmen än i verkligheten. :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-08-29 22:00

Fräsigt! :)

Nästa

Återgå till DIY-forum