Jahapp, nu är det klart! Tack alla för tips och råd längs vägen!
Detta är en sammanställning av resan...
Jag började med att ta ner min gamla rullduk och måtta upp var grejorna ska sitta.
Efter det var det bara att såga. Fein Multimaster skär lätt och behändigt ut rutor där man vill ha dem. Efter att ha hostat en stund efter att ha fått lösullen i skallen och städat upp såg det ut så här! :
Bulls Eye! Rätt på en golvbjälke!
Aja, det finns ju flera (vet ju jag eftersom jag byggt själv) så det är bara att göra ett uttag och såga vidare. En stund senare hade jag fått bort den också. Ovanför ser man aluminiumplåten till golvvärmen i övervåningen.
För att lyfta upp duken har jag skaffat en vinsch från Jula. Ganska liten och behändig, inte alltför stor och bullrig, och redan från början utrustad med ändlägesbrytare. Plus att den är för 230 volt! Vilken vinnare! B)
Dessvärre var den gjord för att hängas upp i ett rör och bara sådana fästen hängde med.
Jag fick göra egna fästen och använde ett par kraftiga spikplåtar.
Då var själva vinschen uppe - bara resten kvar!
Si Black Diamond har en mycket kraftig ram. Den hålls ihop i hörnen med L-järn som skjuts in i urfrästa, eller snarare strängpressade spår. Dessa spår var väldigt frestande att använda och jag lurade länge på hur ett par fästen skulle kunna se ut.
Till slut testade jag med en vanlig vagnsbult - och den passade perfekt!
Nu var det bara att åka till de gamla vännerna Bauhaus, Biltema och Classe för att bunkra material. Själva subramen som kopplas mot vinschen byggde jag av 30x30 och 40x20 aluminiumprofiler från Bauhaus, som för övrigt hade ett mycket bra sortiment. Där hittade jag också ett par passande kraftiga gångjärn.
Den nya subramen passades in mot dukramen för att den ska kunna lyfta och hänga upp den med någorlunda jämn belastning. Viktigt är ju också att hela härligheten hänger ner på rätt höjd och, när den är uppfälld, jämns med taket.
Ännu viktigare är ju nästan att ramen hänger rakt. Trapetsoidkontrollen på projektorn skall undvikas till varje pris!
Nu hängde den naturligtvis snett. Att den skulle göra det hade jag ju redan förstått men jag visste inte riktigt hur mycket. Först hade jag gångjärnen längst bak, men efter första upphängningen flyttade jag dem till mellan sub- och dukram.
Men fortfarande hängde den snett.
Aja, funderafundera. Under tiden fanns annat att göra.
Vinschen var utrustad med ett handtag på kabel, med nödstopp och upp- och nerknapp. I handtaget satt även en motorkondensator.
Jag ville inte ha ett fult, gult handtag hängande! Hur skulle jag få till något annat? Dra ny kabel och sätta en manöverpanel på väggen?
Nej.
Som tur var kikade jag i Kjell & Co:s katalog och hittade en
fjärrstyrning. En tvåkanals fjärrstyrning med, visade det sig, kapacitet att switcha 230 volts ström. Perfekt.
Nästan.
Styrningen till vinschmotorn var tvåpolig.
Det löste sig med hjälp av två flerpoliga relän för 230 volt, som styrs av 12 volt.
Perfekt. Fjärrmottagaren är ju också driven av tolv volt så ström fanns ju redan på plats.
Efter lite klurande hade jag kommit på hur det skulle kopplas.
Det funkade faktiskt på en gång utan att ta eld eller nånting!
Ramen åkte upp snyggt och prydligt, nu var det bara att sätta tillbaka dukmaterialet och fundera på balansen..
Inspirerad av hur man burkar på segelbåtar tänkte jag att man skulle ha en vikt som skjuts ut när duken är nere - men eftersom hela duken ska parkeras så nära taket som möjligt måste den ju fällas ihop...
Här är lösningen: Två L-profiler i aluminium som precis omsluter 30x30-röret och hålls ihop av en bult som även fäster vikten - i detta fall en tvåkilos zinkanod från Biltema.
För att inte balansvikterna ska falla ut för långt och/eller belasta gångjärnet för mycket offrade jag ett par bitar spännband som jag smälte i hålen och ändarna så de inte ska fransa upp sig. Sen skruvade jag dit dem med plåtskruv och bricka.
Vikterna är fästade i nederkant med bultar som gångjärn och använder repellerande magneter för att knuffa ut armarna vid nerfällning och dämpa fallet inåt vid uppfällning.
Klurigt va?
Hur det hela funkar kan du se här:
http://www.youtube.com/watch?v=uTw92xYJrZY