Flint skrev:PS. Vill bara förtydliga att det icke var jag som författade ovan nämnda PM.
Vi får väl hoppas att det var IÖ själv. R-vslickeri av sällan skådat slag

Moderator: Redaktörer
IngOehman skrev:Det vore något det...
MLK är en av mina ytterst få hjältar.
Vh, iö
Du fick till det bra där på slutet förresten.
Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Hur kommer det sig att rördiggare ofta tycks gilla soundet ur dessa switchförstärkare?
(Mytbaserad) spekulation:
Rörstärkare är snällare mot bl a S-ljud vilket ofta beskylls bero på lägre motkopplingsgrad (TIM och det där tjafset). Klass-d slutsteg ligger och jobbar hela tiden med maximal slewrate och konstruktionerna är gjorda för det vilket göra att hastighetsklippning inte inträffar (eller inträffar hela tiden men är s a s kompencerat för). Detta gör att både klass-d och rörstärkare i gemen kanske beter sig snällare än vad huvuddelen av vad många SS-förstärkare gör?
rhenrics skrev:Flint skrev:PS. Vill bara förtydliga att det icke var jag som författade ovan nämnda PM.
rhenrics skrev:Flint skrev:PS. Vill bara förtydliga att det icke var jag som författade ovan nämnda PM.
Vee-Eight skrev:
Just S-ljuden är det som jag mest uppskattar hos klass D, eller snarare frånvaron av s-ljuden.
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Hur kommer det sig att rördiggare ofta tycks gilla soundet ur dessa switchförstärkare?
Rörstärkare är snällare mot bl a S-ljud vilket ofta beskylls bero på lägre motkopplingsgrad (TIM och det där tjafset). Klass-d slutsteg ligger och jobbar hela tiden med maximal slewrate och konstruktionerna är gjorda för det vilket göra att hastighetsklippning inte inträffar (eller inträffar hela tiden men är s a s kompencerat för). Detta gör att både klass-d och rörstärkare i gemen kanske beter sig snällare än vad huvuddelen av vad många SS-förstärkare gör?
Just S-ljuden är det som jag mest uppskattar hos klass D, eller snarare frånvaron av s-ljuden.
Naqref skrev:Vee-Eight skrev:
Allt låter *om det *aknar *-ljud allt*å?![]()
*=s
Birger skrev:Jag kan hålla med om att en förstärkare som mäter bra har bättre förutsättningar att låta bra. Det konstiga är att jag ofta föredragit förstärkare som haft enligt H&M usla kuber. Ofta men inte alltid.
Så även hos mig har det varit så ibland att den mest korrekta återgivaren inte alltid förmedlat musiken bäst.
Glömmer inte en mässa med Jättelika Krellsteg och Krellcdspelare och med Apogee som högtalare.
Det lät sunk, rent av en otrevlig och hård återgivning.
IngOehman skrev:
När jag tänkt på det några sekunder insåg jag att vi inte var oense. Tvärtom fann jag beskrivningen rätt träffande (aj, den var dålig...). Och för Faktiskts skull skall jag göra en ansträngning för att inte dra pikadollen, ens när någon skjuter mig i ryggen, i försök att hävda sig själva...
Vi får se om jag lyckas lika bra som du Flint...
Vh, Ing. Öhman
Vee-Eight skrev:Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Hur kommer det sig att rördiggare ofta tycks gilla soundet ur dessa switchförstärkare?
IngOehman skrev:Vee-Eight skrev:Naqref skrev:Johan_Lindroos skrev:Hur kommer det sig att rördiggare ofta tycks gilla soundet ur dessa switchförstärkare?
S-ljuden blir oftast lite undertryckta - mindre skarpa, mera "brusaktiga".
....
De beter sig alltså ganska likt de tidiga enbits-CD-spelarna. För det mesta försnällande och utsuddande, men kan sticka till när det hettar till.
Flint skrev:Kan det vara så att s-ljud är misshandlade redan från början dvs. vid inspelningen. I och för sig har jag bara prata med några amatörstudioägare men dom menar att dom har ett helvete med just S:en och förmodligen deessar och filtrerar dom hejvilt redan i studiojobbet..
Vh, iö
PS. Hon är söt också.
IngOehman skrev:Sorry, mitt förra inlägg var en respons på Martins inlägg. Inte menat att förtydliga mig för dig, jag förstod att du skulle förstå min fråga direkt.![]()
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], Lundarn och 13 gäster