Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Allt som kan sägas kan sägas till musik. Exempelvis så här:
http://www.youtube.com/watch?v=S0zMHf7J15g
Obs. exempel, så jag hoppas ingen tar det personligt nu.
MagnusÖstberg skrev:IngOehman skrev:Diskussionen handlar nu inte om fronthögtalarna utan om surroundhög-
talarna.
Ändrad. Borde helt skitit i den här kommentaren. Åtminstonde lyckas jag inte, och har inga som helst förhoppningar om att jag skall lyckas förklara varför den upplevdes märklig.
Nattlorden skrev:Allt som kan sägas kan sägas till musik. Exempelvis så här:
http://www.youtube.com/watch?v=S0zMHf7J15g
Obs. exempel, så jag hoppas ingen tar det personligt nu.
IngOehman skrev:-Martin- skrev:Så det blev lite fart i den här tråden. Va bra!
Och stämningen är på topp som vanligt...![]()
Nåväl, tråkigt att behöva medge det, men jag kommer i alla fall vara nödgad att montera mina fyra sido-surround "snorhögt" (dvs i taket riktade 30 grader nedåt mot "bortesta positionen" i soffan). Enda lösningen pga rumsutformningen. De två "surround bak" hamnar dock i öronhöjd (men så kommer det ju vara ett avstånd på ca 1,5 m mellan dem och soffan.
Det kan nog blir rätt bra det också. Nöden har ingen lag - så det är lika bra att bestämma att det blir det, nu direkt!
Kan nämna att (förvisso beroende på utstrålningsegenskaper) det finns ett samband mellan höjd och vinkling som kan användas för att optimera lyssningsfältet i hemmabiografen, och utan att jag vet så mycket om varken hur det ser ut hos dig eller dina högtalares utstrålningsegenskaper, så brukar det bli ungefär såhär (gäller framförallt sidohögtalarna, och i synnerhet de främsta två om fler än två används, och jag utgår även ifrån att surroundhögtalarna är helt vanliga högtalare):
A. Högtalarna på idealisk höjd (18-23 grader upp) - uppvinkling ~20 - 25 grader.
B. Högtalarna "lite för högt" (24-29 grader upp) - uppvinkling mellan noll och ~20 - 25 grader.
C. Högtalarna väldigt högt (30-35 grader upp) - ingen uppvinkling, eventuellt en svag nedvinkling.
(Dock blir sällan mer än 15 grader bra.)
Att sätta dem så högt det går i ett rum (~35 grader i de flesta rum brukar det bli) och sedan vinkla ned dem hela 30 grader brukar vara en dålig ide - eftersom det får det bakre ljudfältet att kantra väldigt illa om man hamnar snett.
Vh, iö
- - - - -
PS. För eventuella högtalare på väggen bakom lyssnaren gäller lite andra saker, och där kommer även helt andra och nya faktorer in i vad som brukar "blir bäst" - inklusive sådana saker som dukens egenskaper(!) och lite annat smått och gått.
IngOehman skrev:Räkneuppgift: Hur mycket större rymdvinkel skall surroundhögtalarna
representera, än fronthögtalarna?
IngOehman skrev:-Martin- skrev:Så det blev lite fart i den här tråden. Va bra!
Nåväl, tråkigt att behöva medge det, men jag kommer i alla fall vara nödgad att montera mina fyra sido-surround "snorhögt" (dvs i taket riktade 30 grader nedåt mot "bortesta positionen" i soffan). Enda lösningen pga rumsutformningen. De två "surround bak" hamnar dock i öronhöjd (men så kommer det ju vara ett avstånd på ca 1,5 m mellan dem och soffan.
Det kan nog blir rätt bra det också. Nöden har ingen lag - så det är lika bra att bestämma att det blir det, nu direkt!
Kan nämna att (förvisso beroende på utstrålningsegenskaper) det finns ett samband mellan höjd och vinkling som kan användas för att optimera lyssningsfältet i hemmabiografen, och utan att jag vet så mycket om varken hur det ser ut hos dig eller dina högtalares utstrålningsegenskaper, så brukar det bli ungefär såhär (gäller framförallt sidohögtalarna, och i synnerhet de främsta två om fler än två används, och jag utgår även ifrån att surroundhögtalarna är helt vanliga högtalare):
A. Högtalarna på idealisk höjd (18-23 grader upp) - uppvinkling ~20 - 25 grader.
B. Högtalarna "lite för högt" (24-29 grader upp) - uppvinkling mellan noll och ~20 - 25 grader.
C. Högtalarna väldigt högt (30-35 grader upp) - ingen uppvinkling, eventuellt en svag nedvinkling.
Att sätta dem så högt det går i ett rum (~35 grader i de flesta rum brukar det bli) och sedan vinkla ned dem hela 30 grader brukar vara en dålig ide - eftersom det får det bakre ljudfältet att kantra väldigt illa om man hamnar snett.
Vh, iö
- - - - -
PS. För eventuella högtalare på väggen bakom lyssnaren gäller lite andra saker, och där kommer även helt andra och nya faktorer in i vad som brukar "blir bäst" - inklusive sådana saker som dukens egenskaper(!) och lite annat smått och gått.
Eri skrev:Jag har precis samma förutsättningar som du Martin, måste också montera i taket. IÖ:s förslag C verkar vara det som skulle passa bäst för min del monterade 35 grader upp. Som mina planer ser ut nu tänker jag bygga Bosso/Muppo i slutet utförande 1,5 L med kondensator på 660 microfarad enligt Nagrefs förslag.
Frågan är nu vilken position man utgår ifrån för att få rätt placering i sidledd för 35 grader. Jag tänker mig att man utgår från öronhöjd, men skall man beräkna från lyssningsplatsen i mitten eller den längst bort på motsatt sida till resp. högtalare eller något annat? Hur skall högt. placeras djupled? Bakre högtalare också i taket, hur skall dom sitta i förhållande till sidohögt. Jag har ca 1.5m till bakre vägg från lyssningsposition, det står också bokhyllor vid bakre vägg.
Hoppas IÖ återkommer i tråden och rätar ut frågetecknen.
Martin, hoppas det är OK att jag ockuperar din tråd, men jag tyckte vi hade ungefär samma problem och att vi båda kan få hjälp till en bra lösning.
E skrev:Fast kanske är 30 graders vertikal öppning rimligare för frontarna?
Alltså två tredjedelar av 45 grader.
De representerar då en rymdvinkel om 1∕9π sr.
Och surrarna representerar resten av halvsfären: 17∕9π sr.
Surroundhögtalarna får då den svåra uppgiften att representera en
17 gånger så stor rymdvinkel som fronthögtalarna!
Igen: Tror jag.
Mvh E*
PS. π skall föreställa talet pi.
Eri skrev:IngOehman skrev:-Martin- skrev:Så det blev lite fart i den här tråden. Va bra!
Vh, iö
- - - - -
Jag har precis samma förutsättningar som du Martin, måste också montera i taket. IÖ:s förslag C verkar vara det som skulle passa bäst för min del monterade 35 grader upp. Som mina planer ser ut nu tänker jag bygga Bosso/Muppo i slutet utförande 1,5 L med kondensator på 660 microfarad enligt Nagrefs förslag.
Frågan är nu vilken position man utgår ifrån för att få rätt placering i sidledd för 35 grader. Jag tänker mig att man utgår från öronhöjd, men skall man beräkna från lyssningsplatsen i mitten eller den längst bort på motsatt sida till resp. högtalare eller något annat? Hur skall högt. placeras djupled? Bakre högtalare också i taket, hur skall dom sitta i förhållande till sidohögt. Jag har ca 1.5m till bakre vägg från lyssningsposition, det står också bokhyllor vid bakre vägg.
Hoppas IÖ återkommer i tråden och rätar ut frågetecknen.
Martin, hoppas det är OK att jag ockuperar din tråd, men jag tyckte vi hade ungefär samma problem och att vi båda kan få hjälp till en bra lösning.
Eri skrev:Jag skall försöka förtydliga mig. Till att börja med är mitt problem att jag inte har några sidoväggar inom räckhåll från lyssningsplattsen (soffa). Om man sitter i soffan har man till höger en fönstervägg ca 1,5m bort( hela väggen är fönster ca 5,2m lång), till vänster finns en vägg ca 3,5 meter bort, till bakvägg är det ca 1,4 m.
Problemet är alltså var skall jag placera mina surrounder? När jag då läste ditt inlägg här ovan ,som jag citerade, verkade ju förslag C använbart för mig 30-35 grader upp i taket.
Problemet är nu hur man räknar ut var någonstans i taket högtalarna skall placeras i sidled och djupled i förhållande till lysningspositionen. Från vilken utgångspunkt beräknar man dessa 30-35 grader. Avståndet i sidledd beror ju på vilken nivå mellan tak och golv man utgår ifrån. Min tanke är att man utgår från öronhöjd i lyssningspossition. Sedan är ju frågan om man skall utgå från mittplatsen eller den närmast eller längs bort (i soffan), det påverkar ju också placeringen. Sedan återstår ju frågan hur högtalarna skall placeras i djupled ( avstånd, vinklar ?). Jag har tänkt mig 6st högt för 5.1 ljud. Hoppas mina problem blev tydligare nu.
Eri skrev:Jag hade ju hoppats på att få lite vägledning på mina problem. Jag borde kanske lagt till att takhöjden är 2,4m så det är inte frågan om att placera högtalarna jättehögt. Att jag fastnade för förslag C var för att slippa få högtalarna alltför långt åt sidorna. Det kanske var ett feltänk från min sida. Grundproblemet är ju att att det inte finns några sidoväggar och att bakväggen är 1,4m bort, dessutom står det bokhyllor längs denna fylld med böcker, skivor och filmer. Dom gör säkert nytta för akustiken i rummet. Jag vet inte vad jag mer kan lägga till för att du skall kunna ge mig ett gott råd till placering. Jag är inte ute efter det optimala utan ett hyfsat resultat. Du borde med dina kunskaper och erfarenheter kunna ge mig några riktlinjer som gör att resultatet i alla fall blir bättre än om jag sätter upp dom på en höft.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster