Moderator: Redaktörer
subjektivisten skrev:Men om du får lyssna på en annan version med mindre kompression som låter både bättre och man kan spela högre, så skulle inte det vara roligare?
subjektivisten skrev:Att musiken är viktigare än ljudet är inget nytt, iaf för mig. MEN, kompression är något som inte beror på dåliga prylar eller dyl för det är något man gjort efteråt. Som att lägga EE på alla filmer fast det absolut inte behövs.
subjektivisten skrev:Ah, märkte nu att vi snacka om hennes senaste skiva, var fortfarande inne på hennes skiva "Robyn" som har snackats om innan. Hennes senaste skiva, body talk pt 1 låter verkligen uruselt! Hyperkomprimerat, extremt orent, distat och jobbig. Spelade Dancing on my own och det var svårt att spela högre än 70 dBA (83 dBC) när det låter så illa. Vet inte hur man kan missa det men man kanske ska vara glad för det antar jag?
subjektivisten skrev:Ah, märkte nu att vi snacka om hennes senaste skiva, var fortfarande inne på hennes skiva "Robyn" som har snackats om innan. Hennes senaste skiva, body talk pt 1 låter verkligen uruselt! Hyperkomprimerat, extremt orent, distat och jobbig. Spelade Dancing on my own och det var svårt att spela högre än 70 dBA (83 dBC) när det låter så illa. Vet inte hur man kan missa det men man kanske ska vara glad för det antar jag?
Aerob skrev:Jag tycker senaste skivan låter som man kunde tänka sig att den skulle låta,
och också som den borde låta. Kan inte annat än hålla med om vad kasper
har skrivit dom senaste inläggen. Det är ju trots allt Robyn, inte Patricia Barber.
Mitt system tillåter inte mig att njuta av Patricia Barber för övrigt.
Ps. Din lilla tanke Subjektivisten, är smått motsägelsefull.
subjektivisten skrev:Kanske, kanske inte. Jag njuter fast på klart lägre volym.
Det kan ju även vara så att jag och/eller mitt system/rum medger större skillnader mellan skivorna och därmed ger större njutning genom varje skivas olikhet från den andra. En tanke.
IngOehman skrev:...kommer här en, sett ur det pyskolågiska perspektivet, rätt
intressant bön, som jag alldeles nyss hörde Amit yttra:
Ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
Ge mig mod att förändra det jag kan förändra,
Ge mig förstånd att inse skillnaden.
...
IngOehman skrev:tomjut skrev:Jag tycker plattan låter helt OK för vad det är, en discodunkspopplatta.
Hur mycket dynamik behöver man av synttrummor liksom.
Behöver vet jag inte (det är nog olika från person till person vad man
tycker sig behöva), men en mängd dynamik som JAG kan tänka mig vilja
ha, är just den som trummisen ville spela.
Jag vet inte vad du föreställer dig att synttrummor är för något, men du
tycks mena att de av någon anledning inte behöver återges med den
dynamik de spelats, eller? Eller menar du att de inte har/kan ha någon
dynamik?
Det är ju liksom ingen cembalo vi talar om. Synttrummor kan vara hur
dynamiska som helst. Eller menar du att det finns skäl att tro att efter-
som de är programmerade så vill man (av något för mig okänt skäl) inte
vill att det skall finnas någon dynamik?
Tengil skrev:Det enda som Subjektivisten opponerar sig emot är väl just att den är onödigt komprimerad, vilket gör att den distar svårt när man vill dra på lite, hur musiken uppfattas är ju subjektivt.
Sedan om man tycker att det inte gör något att man medvetet skadar musiken är ju en helt annan sak.
Vh Christer
tomjut skrev:Sorry att det tog så lång tid för mig att svara, missade faktiskt hela inlägget. När jag skrev synttrummor så syftade jag på trummaskin. I en discodänga av någorlunda modernt snitt så brukar inte dynamik vara av intresse, så vitt jag kan förstå. Tvärtom ska det ju vara taktfast och stelt för att ge önskad effekt, det ska inte låta analogt. Tänk robotljud och strobeljus.
Naturligtvis kan man ju programmera med dynamik (eller spela på synttrummor), men jag har svårt att se vad det skulle tillföra i den här typen av musik.
nolimitsoya skrev:tomjut skrev:Sorry att det tog så lång tid för mig att svara, missade faktiskt hela inlägget. När jag skrev synttrummor så syftade jag på trummaskin. I en discodänga av någorlunda modernt snitt så brukar inte dynamik vara av intresse, så vitt jag kan förstå. Tvärtom ska det ju vara taktfast och stelt för att ge önskad effekt, det ska inte låta analogt. Tänk robotljud och strobeljus.
Naturligtvis kan man ju programmera med dynamik (eller spela på synttrummor), men jag har svårt att se vad det skulle tillföra i den här typen av musik.
Men, asså, dynamik är ju inte att trumslagen låter olika starka varje gång, utan att exempelvis trumslagen kan låta starkare än ett annat ljud. Det kan vara mekaniskt, taktfast och dynamiskt samtidigt.
Tvärt om krävs det viss dynamik för att det ska bli ett distinkt 'dunk'.
kasper skrev:Tja, jag tyckte att vi så smått började få igång ett samtal om vad som gör att vi värderar annorlunda, vilket jag tycker är ett steg vidare. Men i strikt mening är det väl OT, det kan du ha rätt i.
/G
subjektivisten skrev:kasper skrev:Tja, jag tyckte att vi så smått började få igång ett samtal om vad som gör att vi värderar annorlunda, vilket jag tycker är ett steg vidare. Men i strikt mening är det väl OT, det kan du ha rätt i.
/G
Jag och ingen annan vad jag har sett ifrågasätter musiken men hur det låter.
Laila skrev:Tengil skrev:Det enda som Subjektivisten opponerar sig emot är väl just att den är onödigt komprimerad, vilket gör att den distar svårt när man vill dra på lite, hur musiken uppfattas är ju subjektivt.
Sedan om man tycker att det inte gör något att man medvetet skadar musiken är ju en helt annan sak.
Vh Christer
Min fetning
I all välmening, distar musiken mindre svårt om man
inte "vill dra på lite", alltså inte spelar jättehögt ?
kasper skrev:subjektivisten skrev:kasper skrev:Tja, jag tyckte att vi så smått började få igång ett samtal om vad som gör att vi värderar annorlunda, vilket jag tycker är ett steg vidare. Men i strikt mening är det väl OT, det kan du ha rätt i.
/G
Jag och ingen annan vad jag har sett ifrågasätter musiken men hur det låter.
Oj, nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar? Jag kanske läser dåligt. Om du har lust får du gärna förklara en gång till, så att jag förstår bättre. Jag får inte riktigt ihop det jag skriver med det du skriver. Sorry.
/G
PekkaJohansson skrev:Vad som rimligen avsågs var att man ogärna spelar en distorsionsbemängd inspelning lika starkt som en lågdistorderande. Det tar med andra ord stopp snabbare om inspelningen innehåller mycket distorsion. Så länge som man spelar svagt kan man lyssna även på orena inspelningar och/eller dåliga produktioner utan att störas alltför illa.
Med vänlig hälsning
Pekka
tomjut skrev:Förvisso, men nu var det ju just trummorna jag diskuterade. Hur de förhåller sig till andra "instrument" i låtarna nivåmässigt har jag ingen uppfattning om eller synpunkt på.
kasper skrev:Ok, jag kanske ska förklara var jag går bet.
Så här tänker jag: Nej, ingen ifrågasätter musiken. Och varken du eller jag ifrågasätter att det är rejält komprimerat (även om jag vill lite flytta fokus från kompressionen till musiken, vilket måhända är OT).
kasper skrev:Du föreslog att det handlade om anläggning och rum (underförstått att du hade bättre av båda)
Jag föreslog att det kunde handla om att jag, i detta fall, hade lättare att acceptera felen eftersom jag 1.) Som gammal musiker måhända har lätt att skita i ljudkvalite till förmån för innehål samt 2.) att jag blev så begeistrad av Robyns stil och låtar att jag kanske hade lättare att strunta i ev. artefakter.
Jag kan ha fel, du kan ha fel, vi kan båda ha rätt osv. Vem vet?
tomjut skrev:nolimitsoya skrev:tomjut skrev:Sorry att det tog så lång tid för mig att svara, missade faktiskt hela inlägget. När jag skrev synttrummor så syftade jag på trummaskin. I en discodänga av någorlunda modernt snitt så brukar inte dynamik vara av intresse, så vitt jag kan förstå. Tvärtom ska det ju vara taktfast och stelt för att ge önskad effekt, det ska inte låta analogt. Tänk robotljud och strobeljus.
Men, asså, dynamik är ju inte att trumslagen låter olika starka varje gång, utan att exempelvis trumslagen kan låta starkare än ett annat ljud. Det kan vara mekaniskt, taktfast och dynamiskt samtidigt.
Tvärt om krävs det viss dynamik för att det ska bli ett distinkt 'dunk'.
Förvisso, men nu var det ju just trummorna jag diskuterade. Hur de förhåller sig till andra "instrument" i låtarna nivåmässigt har jag ingen uppfattning om eller synpunkt på.
subjektivisten skrev:Så det är inte alls ett måste för extremt bra system och rum, men det hjälper nog. Det viktigaste är nog erfarenhet och lärdomen hur det låter. Så jag är tämligen säker på att även du skulle kunna störa dig lika mycket som jag, Pekka mfl på det usla ljudet.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 226 gäster