paa skrev:peetwa skrev:paa skrev:Att få till nåt bra med en åttatummare borde vara mest spännande, annars är det ju bara att kopiera något av de väldokumenterade byggen som finns på nätet med 6.5" och DXT-diskanten, och det är väl kanske inte så nyskapande och kul, även om dom säkert är hemskt bra?
Jag får säga att det var sådär roligt att hitta Idunn när jag googlade på U18RNX/P. Skissade på en 15 liters låda med 18 cm bred baffel ca 35 cm hög. Med slits på baksidan. Men andra ordningens HP och LP. Känns rent spontant som den skulle kunna bli förbannat bra. Tänkte lite på lackad björkplywood men rundade kanter och lutad baffel istället för stegat om det behövs tidkorrigeras.
Då har du sett den här också förstås:
http://www.audioheuristics.org/projects ... R18DXT.htm
Ja, på bild. Men den där basen tycker jag ser lite svår ut så jag har inte grävt i det. Höjden på lådan diffar med någon cm, ä det är nog fan exakt den lådan jag jag simulerade fram i basta om man tar med avrundningarna. Värdet på spolen är det samma. Det blir till att plocka fram fulabsinten om det skall bli en unik konstruktion. Samtidigt kanske man inte behöver vara så unik hela tiden. Jag känner en lite lockelse av att bra köra "the midlle of the road".
Dock skulle en liten knubbig stativare med en 8" smaka mumma.