MiniDSP - En liten DSP helt enkelt

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-08-20 16:38

Sitter och leker lite med det avancerade tvåvägs-filtret. Mitt tilltänkta offer är
en gammal 25l. låda med en SLS10 i som jag tänkte leka lite LT med. Som jag
förstår det så behövs följande information för att kunna göra detta:

f(0), Q(0), f(p), Q(p)

Kan någon vara så vänlig att berätta vad denna grekiska betyder, samt hur jag
får fram dessa nuffror?

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-08-20 16:45

Låt mig gissa. Du behöver resonansfrekvensen för systemet och q-värdet för systemet så som det ser ut utan LT. Sedan behöver du ett mål och det givna målet ska ha en viss resonansfrekvens och ett q-värde. Det är alltså detta som ska knappas in men vad som är vad vet jag inte. :oops:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-08-20 16:59

Naq gissar riktigt.

I f(0) och Q(0) stoppar du in systemets (element + låda) resonansfrekvens och Q-värde. I f(p) och Q(p) fyller du i vilken resonansfrekvens och Q-värde du vill ha i det kompenserade systemet. Sen räknar excelbladet ut vad som behöver göras i filtret, vilket du sen knappar in i pluginen.

Här kan du läsa lite mer om hur Linkwitz Transform fungerar.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-08-20 17:01

Hur får jag då fram dessa siffror då?

Inget man kan räkna eller simulera fram antar jag?

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-08-20 17:15

Linkwitz excelblad till din räddning!

http://sound.westhost.com/linkxfrm.zip

I fliken Box så fyller du element och låddata. Det verkar inte som om fyllning tas med i beräkningen, så det kan vara värt att fylla i effektiv volym (verklig volym + isotermisering) i det fältet.

Det bästa hade kanske varit att mäta den färdiga lådan, men det vet jag inte hur man gör på ett enkelt sätt (inte på ett svårt sätt heller :oops: ). Den gissade datan från excelarket ger dig iaf något att börja leka med...
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-08-21 14:47

Tack för den Rundberg!

Har suttit och lekt lite med min dsp nu och allt verkar fungera som det ska,
gränssnittet är enkelt och intuitivt. Väldigt fint att man kan göra förändringar
på EQ och filter medan man spelar på högtalaren.

Ett problem är att det inte går att göra något med frekvenser under 20 Hz.
Jag leker som sagt med en SLS10 nu, och hade gärna lagt in ett HP-filter långt
ner, kanske med en -3dB runt 5 Hz eller något. Det låter inte vackert när man
kör ett svep nu. Detta är förvisso bara ett problem när man sveper men ändå.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-08-25 21:09

Ingår det en plugin i ett kit eller köpes den separat?
Vilken ska jag köpa revA eller revB när den är inkopplad mellan för och slutsteg?
(If you intend to feed an input signal higher than 0.9Vrms, make sure to choose RevB version in our webstore)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-08-27 22:01

Nu är man snart med i klubben. Har beställt ett kit med låda. :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-09-04 09:00

Laddade hem min plugin. Det ser ju otroligt smidigt ut! :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-09-09 11:49

Det här kan vara bra att veta...

Mmh, below 20Hz hey... quite low indeed!
We'll have to investigate what this means to implement this feature. Right now, if you put a bump with a PEQ (wide Q) at 20Hz, it will certainly affect lower frequencies (not showing on the graph, but still happening). Sub 20Hz would be quite hard to control I'd guess with such a large wavelength...
http://www.minidsp.com/support/forum/3-suggestion-box/671-sub-20hz-control

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-09 13:47

Har lusläst datablad och "säljtexter" men det framgår ingenstans vad man kan göra utan plug-ins. Måste man köpa till någon/några plug in för att kunna göra något överhuvudtaget?

Hur funkar det med leveranser och kostnader; frakt, moms, tull etc?

Antar att det är revB man ska ha om den placeras mellan för- och slutsteg i en "vanlig" setup?

Annars är det ju en måste-ha-produkt :).

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-09-09 13:51

Kalejdokom skrev:Har lusläst datablad och "säljtexter" men det framgår ingenstans vad man kan göra utan plug-ins. Måste man köpa till någon/några plug in för att kunna göra något överhuvudtaget?

Så fattar jag det

Kalejdokom skrev:Hur funkar det med leveranser och kostnader; frakt, moms, tull etc?

Mina prylar kostade 135$, det landade på drygt 1400 när allt var betalt. Detta inklusive de 230kr extra när jag fick betala i tull när jag hämatde ut paketet.

Kalejdokom skrev:Antar att det är revB man ska ha om den placeras mellan för- och slutsteg i en "vanlig" setup?

Annars är det ju en måste-ha-produkt :).

Jag har 0,9V varianten mellan för och slutsteg.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-09 14:13

Så här står det i manualen:

"Before connecting the MiniDSP board to the PC, install the plug-in software that was provided with the board or downloaded from the plug-in section of our online store."

Antar att dom menar att det kan ha följt med plug ins om man beställt dom samtidigt med kortet.

Fortfarande lite osäker på om man ska ha A eller B-varianten. Någon som har mer erfarenhet? B kanske gäller för proffessionell nivå, typ PA-bruk?

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-09-09 14:19

Kalejdokom skrev:Så här står det i manualen:

"Before connecting the MiniDSP board to the PC, install the plug-in software that was provided with the board or downloaded from the plug-in section of our online store."

Antar att dom menar att det kan ha följt med plug ins om man beställt dom samtidigt med kortet.

Fortfarande lite osäker på om man ska ha A eller B-varianten. Någon som har mer erfarenhet? B kanske gäller för proffessionell nivå, typ PA-bruk?

Du måste beställa en plugin. Den kan du ladda ned och leka med innan du fått din mindsp. RevB gäller nog om du vill kunna koppla in en volympot.

Användarvisningsbild
Rundberg
Redaktör²

Inläggav Rundberg » 2010-09-09 14:33

En plugin kostar 10 dolares och finns i några olika varianter, med tanke på utvecklingstakten och vilka funktioner som ingår i den avancerade stereovarianten (det är den jag har de andra vet jag inte mer än databladet om) är det tokbilligt!

Om du använder en CD eller liknande som källa skulle jag nog föreslå att du kör med Rev B, annars finns det nog risk att det överstyr.
Tone Distribution

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-09 15:12

I mitt fall kommer den att hamna mellan lågnivåutgången på min AVR (Marantz SR5003) och ett separat slutsteg. Varken Marantz eller Denon anger några data på sina lågnivåutgångar men det torde bli mer än 0,9V väl?

Nu hamnar förvisso signalen efter förstärkarens volymkontroll så insignalen lär ju variera med volymen.

Så här står det på MiniDSP's FAQ:

"Version B is meant for CD player line level (2Vrms), preamplifiers or any other source with higher output driving capabilities. If you intend to insert your miniDSP kit in line with such source, you better use this version otherwise overdriving of the input converters will result in saturation, aka poor sound quality."

Aftonbladet eller Expressen... :roll:

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-09 15:26

OK, lite googlande ger att Denon lämnar 1,2V/10kohm på sina line level outputs. Ska man tolka det som 1,2 V vid 0dB på volymratten eller är det alltid 1,2V ut oavsett volym?? Erkänner att det här med millivolt ligger lite under min kompetensnivå 8).

Sen lovar jag att inte fråga mer... :oops:

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-09-09 15:55

det kan man inte svara på utan att

1) står i någon manual
2) kollar i kopplingschemat varifrån kommer signalen
3) har testat i verkligheten
4) pratat med agent/försäljare mm som man litar på ger pålitlig information

tyvärr

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-09 15:58

rikkitikkitavi skrev:...tyvärr

Glädjedödare!

Jag har i alla fall PM:at MiniDSP's sales team så får vi se vad dom rekommenderar.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-09 16:30

Men eftersom det är så många som verkar påstå att de gör åt med stora effekter, då kan det bara vara RevB som gäller. RevA verkar mera tänkt för "mediabruk" som ofta ligger med 0.3V och harvar.

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-09-13 11:22

Denna verkar för rolig för att inte införskaffas.

Skulle det gå att bygga ett delat system, med Mupps i toppen och ett tappat horn som bas och använda denna som dels delning (vanlig tvåvägs plugin) samt lite LT på basen?

Jag vill bygga ett litet smutt partysystem, dator + Mupps + TH, så enkelt som möjligt. Kanske ett 4-kanals slutsteg där två kanaler bryggas till basen.
Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-09-13 11:25

bomellberg skrev:Denna verkar för rolig för att inte införskaffas.

Skulle det gå att bygga ett delat system, med Mupps i toppen och ett tappat horn som bas och använda denna som dels delning (vanlig tvåvägs plugin) samt lite LT på basen?

Jag vill bygga ett litet smutt partysystem, dator + Mupps + TH, så enkelt som möjligt. Kanske ett 4-kanals slutsteg där två kanaler bryggas till basen.

Då ska du nog ha denna http://www.minidsp.com/onlinestore/details/56/13/audio-plug-ins/2way-peq-21-plug-in

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-09-13 11:28

Jamen titta! Vad kul!

Beställning lagd. :-)

EDIT: Drog tillbaka den. Jag funderar på en billig hemmabioreciever istället, där får jag delningen på köpet, samt kan använda några slutsteg till att driva basen (om jag fipplar lite).
Senast redigerad av bomellberg 2010-09-13 11:45, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-13 11:43

Jag ställde följande fråga till DSP4YOU:

I will use it between my Marantz AVR and a separate amp i.e. after the AVR's volume control. Output is 1.2V/10kohm nominal. Do I need rev A or B?

...och fick följande svar:

Thanks for your interest in our miniDSP kits, Rev A for miniDSP will work best in your case. It will have higher sensitivity, and better dynamic range results. Hope this information helps.

Jag förstår fortfarande inte varför man har två olika line level modeller, men det blir väl att beställa RevA då :roll:.

bomellberg, vilken modell köpte du?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-09-13 11:47

Jag köpte inte. När jag kom till PayPal hade jag ångrat mig. Kanske köper jag en ändå att ha till mina baspallar. Mitt eget digitala filter går lite trögt.

Tänk på att det står 0.9V RMS och 2.1Vpp. Mät utgången på din Marantz och kolla om den kan överstiga 2.1Vpp. Gör den det så är det RevB som gäller.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-13 11:55

OK, kan man mäta direkt på RCA-kontakten? Med multimeter AC ? Eller behöver man oscilloskop?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-09-13 11:56

För att vara på säkra sidan föreslår jag ett skåp. Det är lite tricky att veta om din multimeter mäter Vpp eller Vrms.

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-09-13 12:21

Nja, jag tycker inte man behöver ett skåp bara man vet vad man gör.

Multimetern mäter antingen Vp (likriktat) med skalan är justerad så att det blir Vrms ( Vp*0,7071) om det inte är en dyrare True RMS mätare.

Därför visar multimeters bara rätt för ren sinusvåg om de inte är True RMS.

Så ja, det går utmärkt att mäta med en vanlig multimeter givet ovan.

Men mät med en signal på 50-60 Hz , billigare multimeters har inte så hög frekvensgång på AC mätningar. Inte alla dyrare heller.
Mätfelen kan bli betydande över ett par hundra Hz eller under 40 Hz.

en 50 Hz signal kan man skapa med test CD eller liknande, eller från Tombstone/Tone (www.tolvan.com)

Vad heter din multimeter?

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2010-09-13 17:06

rikkitikkitavi skrev:Nja, jag tycker inte man behöver ett skåp bara man vet vad man gör.

Exakt.

Användarvisningsbild
Kalejdokom
ARTist

Inläggav Kalejdokom » 2010-09-13 19:24

rikkitikkitavi skrev:Vad heter din multimeter?

Det är en "no name" från Ljudia, digital sak som mäter DCV/ACV/ohm samt dioder och transingar. Det står "CHY 10 multimeter" på framsidan. Inköpt på det glada 90-talet. CE-märkt...

FöregåendeNästa

Återgå till DIY-forum