Moderator: Redaktörer
kung skrev:johaneriksson: Det borde väl inte hindra stora försäljare av högtalarelement, typ europe audio, att köpa in 500 st?
Ska höra med dom.
kung skrev:Hur ser basreflexröret ut inuti högtalaren? Vad har det area?
Ett problem med discovery-basarna är att 13,5 liter (?) är för stort
Simulerar med en stor puckel runt avstämningen hur lågt man än stämmer avGår väl att lösa med serieresistas eller nåt annat trick. Det beror på att elementen har så lågt Q-värde. Men jag litar inte på ScanSpeaks mätningar. Ska leta reda på nån som mätt elementen. Jag tror 15W/4434G00 lämpligast. Har föredömligt hög känslighet för att vara 5" (4" membranarea) och enligt SS rullar det av mycket fint utan svåra uppbrytningar. X434G00-serien har även större linjär slaglängd (+/- 4,2mm) än X424G00-serien.
Aerob skrev:När du kallar det där för provlådor så blir jag förnärmad...
niclas skrev:Ska filas lite på proportionerna, just nu är det väl tight mellan golv
och slits på den nedåtriktade varianten.
paa skrev:Om man ska bygga en låda liknande OD11 på ca 10 liter så är det med dagens moderna element troligen en bättre kompromiss att välja ett 5 1/4" element än ett 6.5" element. Jämför med t.ex äggen, piP och pK.
paa skrev:Så här skrev jag på sid 1 i tråden, och det står jag fortfarande för:paa skrev:Om man ska bygga en låda liknande OD11 på ca 10 liter så är det med dagens moderna element troligen en bättre kompromiss att välja ett 5 1/4" element än ett 6.5" element. Jämför med t.ex äggen, piP och pK.
Kraniet skrev:ska du bygga flera så är det nog idé att göra en gjutform och gjuta i plast eller fiberarmerat flytspackel
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 18 gäster