Så är inte fallet med godtycklig medelnivå.

Jag påstår inte att det inte går.
Moderator: Redaktörer
phloam skrev:Håller med Morello. Jag tycker själv att om reglering behövs så känns det mest en indikation på att man inte förstått själva roten till problemet; hur det uppstått från början.
Inspelningsteknik har ändrats radikalt under senare år, misstänker jag, så problemet skulle lika gärna kunna ha sitt ursprung t.ex. ren människa-maskininteraktion som något annat. Nån som undersökt? Tvivlar på det.
Morello skrev:Det måste rimligtvis vara upp til varje producent att bestämma även över tonkonstverkets medelnivå.
Det räcker inte med att radions medelnivå underskrider -23dBFS för att fonogrammen skall produceras med samma nivå. Det finns väldigt många andra markndskanaler där folk vill höras mest.
Tror det är bättre att få folk att tänka och kanske tänka om, snarare än att pådyvla regler om medelnivå.
Morello skrev:Svante, den där analogien var av sämsta sort. OM man inte följer CD-standarden kan det bli svårt för konsumenten att spela fonogrammet - inte bra.
Så är inte fallet med godtycklig medelnivå.![]()
Jag påstår inte att det inte går.
Svante skrev:Morello skrev:Själva poängen med att reglera till -23dBFS måste vara självklar för alla, men själva verkställigheten tror jag är en absurd tanke, som kräver en STASI-liknande organisation.
Därför, av sociala/mänskliga skäl behövs ett nytt medium där man inte KAN spela in en medelnivå över -xxdBFS. Jag tror som du att det blir svårt att införa den standarden på CD-mediet.
Egentligen så vore det inte konstigare att ha en sån standard än att man bara får lägga 16 bit 44100 Hz 2-kanalsljud på CD. Den standarden håller sig nästan alla till, trots att det vore bättre att lägga tex ett snålkodat 24 bit flacliknande format på skivan.
Utmaningen i att ta fram en sån standard ligger i att skriva den så att ingen enskild aktör har något att vinna på att bryta den.
STASI eller inte, standarder har ju den egenskapen att de får folk att uppföra sig på ett sätt som på det stora hela gagnar individen om tillräckligt många följer den. Audiodistributionsmedia behöver en sådan standard och jag tycker att det är synd att du rycker på axlarna och säger att det inte går att införa en sån.
_Fredrik_ skrev:Alltså, jag tänker så här: Om man inför en mätregel för radiostationernas sändningar om endast medelnivå och inte nåt som tar ställning till hur energin frekvensmässigt ser ut så kommer det kanske att bli, precis som Philip var inne på, ett race som handlar om att låta ljust och högt istället för limiterat och högt. Detta är värre skulle jag vilja påstå.
Jag har försökt tyda dokumenten som Cody länkade till, men inte fattat hur det ska funka.
LEQ mätning som jag tjatar om mäter över tid, vilka frekvenser som materialet har och nivån, vilket ställer till problem för en radiostation som kanske vill sända live, dock finns det mjukvara som mäter LEQ M eller A hyfsat snabbt, men inte så att det tillåter sändning i realtid, iaf vad jag vet.
Nån som kan förklara, eller är det egentligen ingen här som vet?
nolimitsoya skrev:phloam skrev:Håller med Morello. Jag tycker själv att om reglering behövs så känns det mest en indikation på att man inte förstått själva roten till problemet; hur det uppstått från början.
Hur tänker du då?
gnypp45 skrev:Du tror fortfarande inte på den gängse förklaringen till Loudness War ser jag. Vi får väl vänta tills det kommer en brett upplagd sociologisk undersöknig i ämnet.
phloam skrev:nolimitsoya skrev:phloam skrev:Håller med Morello. Jag tycker själv att om reglering behövs så känns det mest en indikation på att man inte förstått själva roten till problemet; hur det uppstått från början.
Hur tänker du då?
Att reglering genom gränsvärden eller rekommendationer bara är lindring av symptom på nåt underliggande och allvarligare problem. Varför väljer musikproducenter och artister "tokmastra" bort välljud, när det är musik de sysslar med? Varför prioritera bort välljud i beständiga media (mp3, CD) redan i produktion bara för att "låta högst" gammal flyktig FM-radio som ingen ens orkar spela in från längre?
Varför tokmastra om gammal musik som redan är introducerad, välkänd och inte ens behöver konkurrera med nåt nytt? Jag får det inte att gå ihop. "Låta högst" känns fortfarande som en placebo-förklaring.
Det kan ju kanske vara en bra info-signal eller så, men jag tycker det visar att man famlar i mörkret vad gäller egentliga orsaker till loudnessracet. Då hade man ju kunnat införa restriktioner som botat sjukdomen istället.
Naqref skrev:Lyssnar nu på Robyns senaste (släpptes idag) och jag har nog hört betydligt sämre mastrade skivor. Kanske ska ta med den och dema på Arken...
subjektivisten skrev:Naqref skrev:Lyssnar nu på Robyns senaste (släpptes idag) och jag har nog hört betydligt sämre mastrade skivor. Kanske ska ta med den och dema på Arken...
Testa "del ett", den som kom i våras. T ex dancing on my own låten.
Naqref skrev:Aningens bättre.
IngOehman skrev:
Vill hon att det skall klippa så skall hon såklart göra så!
Vh, iö
Morello skrev:IngOehman skrev:
Vill hon att det skall klippa så skall hon såklart göra så!
Vh, iö
Frågan är om hon reflekterat hur förskräckligt det låter? Förvånansvärt många tycker inte att vansinneskompression är något stort problem eller till och med något problem alls, vilket förvånar mig mycket.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 108 gäster