phloam skrev:Pekka - Naturligtvis vore det bättre med en Telefunken och bra inspelning även idag, men det är liksom inte min poäng att förneka det - mer att det är lätt att för oss att tänka bort den utveckling som skett, på gott och ont, att se oss hifi-folk som den målgrupp alla andra borde rätta sig efter (eftersom det är välljud man vill ha). Jag vill mer visa att man kan tänka ganska annorlunda idag, med visst fog, eftersom mediautvecklingen gett oss andra förutsättningar än på den tiden. Nånting har hänt på vägen som gör vi inte längre har bandspelare och dynamiska inspelningar.
Om Human League hade funnits idag hade de kanske dragits med i racet, s.a.s.
De har de gissningsvis - jag har inte kollat deras senaste plattor så noga.
Jag förstår fortfarande inte vilken utveckling det är som du talar om. Vad jag vill säga är att situationen inte är så annorlunda i dag mot på 50-, 60-, 70- eller 80-talet. Kidsen spelar i enklare och/eller portabla anläggningar medan deras föräldrar har mer kapabla anläggningar. Även andra lyssningsmiljöer, som dansklubbar och i bilen, har varit relativt konstanta. Det är alltså något annat än ändrade lyssningsvanor som förklarar loudness race. Jag har försökt peka på dem: viljan att höras mest i radio (som började med allt hårdare graverade singlar redan på 60-talet) och cd-skivans införande som paradoxalt nog blev starten för det moderna loudness race då masteringfirmorna behövde något nytt att göra när vinylpressningen försvann. Min kritik handlar om att ljudförstörelsen är irrationell - förutom att låta illa behövs den helt enkelt inte. Att Tom Pettys senaste platta kommer på BD i oförstörd form och på cd i förstörd form tyder på att masteringparadigmet är oerhört starkt efter de senaste femton åren - om nu inte Pettys bolag helt enkelt är ute för att jävlas med cd-köparna.
Jag sitter just nu och försöker sammanställa en hyggligt välljudande pop- och rockplatta till helgens mässa. Det är förtvivlat svårt att hitta något som duger som är tillräckligt välproducerat bland det som är utgivet efter 1992. Jo, förresten, Donald Fagen från 1993 och tyska gruppen Fool's Garden från 1995 kvalar in.
Med vänlig hälsning
Pekka