Robyn mastrar i bilen

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-08 22:40

phloam skrev:Pekka - Naturligtvis vore det bättre med en Telefunken och bra inspelning även idag, men det är liksom inte min poäng att förneka det - mer att det är lätt att för oss att tänka bort den utveckling som skett, på gott och ont, att se oss hifi-folk som den målgrupp alla andra borde rätta sig efter (eftersom det är välljud man vill ha). Jag vill mer visa att man kan tänka ganska annorlunda idag, med visst fog, eftersom mediautvecklingen gett oss andra förutsättningar än på den tiden. Nånting har hänt på vägen som gör vi inte längre har bandspelare och dynamiska inspelningar.

Om Human League hade funnits idag hade de kanske dragits med i racet, s.a.s.

De har de gissningsvis - jag har inte kollat deras senaste plattor så noga.

Jag förstår fortfarande inte vilken utveckling det är som du talar om. Vad jag vill säga är att situationen inte är så annorlunda i dag mot på 50-, 60-, 70- eller 80-talet. Kidsen spelar i enklare och/eller portabla anläggningar medan deras föräldrar har mer kapabla anläggningar. Även andra lyssningsmiljöer, som dansklubbar och i bilen, har varit relativt konstanta. Det är alltså något annat än ändrade lyssningsvanor som förklarar loudness race. Jag har försökt peka på dem: viljan att höras mest i radio (som började med allt hårdare graverade singlar redan på 60-talet) och cd-skivans införande som paradoxalt nog blev starten för det moderna loudness race då masteringfirmorna behövde något nytt att göra när vinylpressningen försvann. Min kritik handlar om att ljudförstörelsen är irrationell - förutom att låta illa behövs den helt enkelt inte. Att Tom Pettys senaste platta kommer på BD i oförstörd form och på cd i förstörd form tyder på att masteringparadigmet är oerhört starkt efter de senaste femton åren - om nu inte Pettys bolag helt enkelt är ute för att jävlas med cd-köparna.

Jag sitter just nu och försöker sammanställa en hyggligt välljudande pop- och rockplatta till helgens mässa. Det är förtvivlat svårt att hitta något som duger som är tillräckligt välproducerat bland det som är utgivet efter 1992. Jo, förresten, Donald Fagen från 1993 och tyska gruppen Fool's Garden från 1995 kvalar in.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2010-09-08 22:44, redigerad totalt 1 gång.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-09-08 22:44

Pekka, om du räknar musik som text Tower of Power till pop, så blir et avsevärt lättare.

Jag sammanställde en CD med 15 spår till mässan och det var tillräckligt svårt trots att jag endast valde bort konstmusik.
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-08 22:47

Morello skrev:Undrar hur mitt eget alster "lose my head" med Trinquettes mäter. Någon som vill kolla? Finns på Spotify.

Hittar inte den, men väl denna:

Bild
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-08 22:49

Morello skrev:Pekka, om du räknar musik som text Tower of Power till pop, så blir et avsevärt lättare.

Jag sammanställde en CD med 15 spår till mässan och det var tillräckligt svårt trots att jag endast valde bort konstmusik.

Fusion och västkustrock är kanske inte min starka sida, även om Fagen bitvis nog kan föras till det senare facket. Däremot hade jag en tanke på att ta med Jay Graydons projekt "Airplay" från 1980 utgivet på Japan-cd 1995, men alltför tydliga pumpningseffekter från inspelning eller mastering gjorde att jag ändrade mig. Men kanske något med Weather Report från 1978 på tidig cd? :-)

Lyssnar nu på Fagens "Kamakiriad" från 1993 och visst låter den rejält mycket bättre än en del som jag lagt på min platta. Men jag låter å andra sidan inte bara ljudkvaliteten utan också trivselfaktorn bestämma vilka låtar som kommer med.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-08 23:14

Pekka, har du Rickie lee jones - Flying cowboys? I sådant fall, lägg in denna låten.

Bild

Den kan man spela på hur högt som helst, om anläggningen pallar med det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-08 23:21

The Police, Tea in the Sahara från Synchronicity

Bild
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-08 23:25

subben,

Jäklar i min lilla låda! Har inte plattan, men kommer att skaffa den omedelbart!

Almen,

Jag köpte förstautgåvan av "Synchronicity" efter att ha sett den där grafen, men ingen toppfaktor i hela världen kommer att få mig att spela plattan igen - "Every breath you take" undantagen, förstås. :-)

Nu är vi en bit från "Robyn mastrar i bilen", inte sant? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-08 23:29

PekkaJohansson skrev:Jag köpte förstautgåvan av "Synchronicity" efter att ha sett den där grafen, men ingen toppfaktor i hela världen kommer att få mig att spela plattan igen - "Every breath you take" undantagen, förstås. :-)

Ah, Tea in the Sahara som är så fantastisk! Bara basspelet (och -soundet) är värt hur mycket som helst.

En sak är säker, Pekka: vi slåss sällan om samma skivor i backarna. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-08 23:30

Almen skrev:Ah, Tea in the Sahara som är så fantastisk! Bara basspelet (och -soundet) är värt hur mycket som helst.

En sak är säker, Pekka: vi slåss sällan om samma skivor i backarna. :)

Bara för att du talar så väl om Police ska jag ge plattan ytterligare en chans!

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-08 23:35

PekkaJohansson skrev:Jag förstår fortfarande inte vilken utveckling det är som du talar om. Vad jag vill säga är att situationen inte är så annorlunda i dag mot på 50-, 60-, 70- eller 80-talet. Kidsen spelar i enklare och/eller portabla anläggningar medan deras föräldrar har mer kapabla anläggningar. Även andra lyssningsmiljöer, som dansklubbar och i bilen, har varit relativt konstanta.

Jo, visst kan man se likheter - men lika gärna en rad olikheter. En sak är t.ex. att "enklare anläggningar" idag inte är enkla signalmässigt. Det låter jäkligt bra, ända fram till dekoderbiten (förstärkare/högtalare). Kanske leder det till att man mastrar - inte för bäraren, mediet - utan mer direkt för användningen? Man tänker annorlunda vid prod/mastering fastän man kanske inte borde. Tom Petty på CD används annorlunda än Tom Petty på BD och mastras därefter.... Bättre teknik - men fler ställningstaganden.

Jag tror inte att Robyns val är irrationella, bara annorlunda och svåra att förstå för oss som växt upp med 70/80tal som referens för hur det "ska vara".

Återkommer med större tankeskärpa imorgon.... :)

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-09-08 23:38

PekkaJohansson skrev:Kidsen

Lyssnar inte och har aldrig lyssnat på
a) Donal Fagen
b) Jennifer Lee Jones
c) Tower of Power

Åt audiofilerna vad audiofilerna tillhör :)
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-09 00:15

He he - jag hittade följande kommentar på nätet om Ricki Lee Jones-plattan, som är producerad 1989:

I do wish it could be reissued, though (along with each CD that preceded it). As with most pre-90s CDs, the overall volume level is quite low compared to more recent discs.

Vi får hoppas att skribenten till slut upptäckte den utmärkta uppfinningen volymkontroll... :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2010-09-09 00:53

Förstår inte folk att nivåökningen sker på bekostnad av ljudkvalitet?
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-09 07:47

Morello skrev:Förstår inte folk att nivåökningen sker på bekostnad av ljudkvalitet?

Nej.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-09 09:06

Morello skrev:Förstår inte folk att nivåökningen sker på bekostnad av ljudkvalitet?

Nej. Och ännu värre är att såna som philip försvarar mastring/remastring och tokkomprimering i syfte att den ökar ljudkvaliteten. Fullständigt makalöst idiotiskt (utom i kanske några enstaka undantag).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-09 09:23

Samtidigt kan man se det som att skiv/musik-industrin anpassar sig till lyssning i bulltriga miljöer typ bil/buss/t-bana i trehundrakronors Mp3-spelare där det enda kravet är att höras igenom bakgrundsbruset. Om man ser det så verkar dom trots allt ha lyckats - med nånting.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-09-09 12:19

Flint skrev:Samtidigt kan man se det som att skiv/musik-industrin anpassar sig till lyssning i bulltriga miljöer typ bil/buss/t-bana i trehundrakronors Mp3-spelare där det enda kravet är att höras igenom bakgrundsbruset. Om man ser det så verkar dom trots allt ha lyckats - med nånting.
Finns nog en del som skriver i den här tråden som inte håller med dig om det, dvs att hårt komprimerad hävdar sig bättre i vissa enklare system och bullriga miljöer. Jag håller med dig, en toklimiterad låt hörs bättre på Hennes & Maurtitz än en som inte är det.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-09 12:37

_Fredrik_ skrev:
Flint skrev:Samtidigt kan man se det som att skiv/musik-industrin anpassar sig till lyssning i bulltriga miljöer typ bil/buss/t-bana i trehundrakronors Mp3-spelare där det enda kravet är att höras igenom bakgrundsbruset. Om man ser det så verkar dom trots allt ha lyckats - med nånting.
Finns nog en del som skriver i den här tråden som inte håller med dig om det, dvs att hårt komprimerad hävdar sig bättre i vissa enklare system och bullriga miljöer. Jag håller med dig, en toklimiterad låt hörs bättre på Hennes & Maurtitz än en som inte är det.

Jag ser det så här. Att med hårdkomprimerad musik är det lättare att hitta lämplig nivå vid lyssning i bullrig miljö så att musiken "alltid hörs". Speciellt om komprimeringen kompletteras med den konstgjorda klarhet som ofta också läggs på. Med mindre komprimering (större dynamik) finns det risk att de låga svaga partierna försvinner i störljuden och att de starka däremot blir för höga och irriterande för hörseln. Vet inte om det stämmer men jag tror det.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-09-09 12:38

subjektivisten skrev:Pekka, har du Rickie lee jones - Flying cowboys? I sådant fall, lägg in denna låten.

Bild

Konstigt hur det kan bli när man börjar behärska ett verktyg lite, att man
till sist tycker att sådana där kurvor blir direkt vackra!

Måste skaffa den där skivan. Gillar henne ju mycket.

Vh, iö

- - - - -

PS. En kul parentes är att jag länge trodde att hennes plattor (alltså de
jag hört = inte den du visar) varit mycket diskanthöjda. Sedan träffade
jag henne, och konstaterade att hon har en naturligt väldigt ljus röst.

Alltså det är inte tonläget jag tänker på så utan själva klangen.

Jag minns min första tanke - jäsiken, hon har ju diskantkontrollen upp-
vriden till och med live! ;)

Nu tror jag väl att hon trots allt sjungit i lite ljusa mickar, i varje fall på
några plattor, och jag utesluter inte klanglig manipulation i övrigt heller,
men min poäng är att den nog är mindre än man kanske tror när man
först kommer i kontakt med hennes röst per fonogram.

PPS. Är det bleckblås man ser på inspelningen, eller är det ett slaginstru-
ment?
Senast redigerad av IngOehman 2010-09-09 12:46, redigerad totalt 1 gång.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-09-09 12:41

Flint skrev:Jag ser det så här. Att med hårdkomprimerad musik är det lättare att hitta lämplig nivå vid lyssning i bullrig miljö så att musiken "alltid hörs". Speciellt om komprimeringen kompletteras med den konstgjorda klarhet som ofta också läggs på. Med mindre komprimering (större dynamik) finns det risk att de låga svaga partierna försvinner i störljuden och att de starka däremot blir för höga och irriterande för hörseln. Vet inte om det stämmer men jag tror det.

Stämmer. Provat att spela rejält dynamisk musik på ett party? Det funkar inte, ibland hörs ingenting, ibland får gästerna skrika till varandra för att samtala.

Skillnaden i synsätt är att jag tycker man väljer musik efter miljö och syfte, inte att man anpassar all musik till "värsta scenariot".

/ B

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-09 12:54

Bill50x skrev:
Flint skrev:Jag ser det så här. Att med hårdkomprimerad musik är det lättare att hitta lämplig nivå vid lyssning i bullrig miljö så att musiken "alltid hörs". Speciellt om komprimeringen kompletteras med den konstgjorda klarhet som ofta också läggs på. Med mindre komprimering (större dynamik) finns det risk att de låga svaga partierna försvinner i störljuden och att de starka däremot blir för höga och irriterande för hörseln. Vet inte om det stämmer men jag tror det.

Stämmer. Provat att spela rejält dynamisk musik på ett party? Det funkar inte, ibland hörs ingenting, ibland får gästerna skrika till varandra för att samtala.

Men då är det låtar med terassdynamik. Visst, de kan vara problematiska, men de flesta partylåtar har trots allt ganska jämn nivå.

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-09 12:57

Almen skrev:Men då är det låtar med terassdynamik. Visst, de kan vara problematiska, men de flesta partylåtar har trots allt ganska jämn nivå.

Alternativt hur högt störnivån ligger.

Användarvisningsbild
IngOehman

Inläggav IngOehman » 2010-09-09 12:58

Det finns fall där det stämmer, men normalt är det snarare tvärtom, det är
i varje fall min erfarenhet, det vill säga mera dynamisk musik kan spelas
mycket starkare utan att störa och maskera tal, och hörs därför även bättre
själv.

Det är lite som när två galaxer passerar varandra - eftersom de båda är rätt
så glesa (det mesta av dem är vakuum) så passerar de varandra utan att
mycket händer. Inget krockar.

Två kompakta fenomen däremot stör varandra illa. Ett hårdkompimerat
material kan man rätt lätt maskera nästan perfekt med lite brus som ligger
bara några dB över medelnivån.

Därför fungerar högdynamiskt material bäst i nästan alla sammanhang,
inklusive i bilen.

Men man måste skilja mellan dynamiskt och dynamiskt. Material som har
stor terassdynamik, men liten intrinsisk dynamik (ungefär som om man
har ett komprimerat material som man ändrar volymen på) kommer i de
svaga partierna att vara känsligt för "drunkning".

Klassisk musik av terass-dynamisk sort klarar sig t ex inte alls bra i ett
kraftigt grundsorl. De svaga passagerna försvinner.

Men populärmusik av olika slag som inte drabbats av kompressor brukar
inte utmärka sig på det viset, utan snarare kännetecknas de (i bästa fall)
av att ha en stor bevarad transientdynamik och det hjälper den faktiskt
bara att klara sig i en sorlande miljö. Det gör den LÄTTARE ett höra under
sorlet, och det gör även att den som sagt maskerar mindre för folk som
försöker samtala.

Två glesa saker kan leva tillsammans utan att kollidera. ;)

Två kompakta, och kollision uppstår. :(

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-09 13:07

Går att simulera med ett experiment. Att lägga ett fast ganska högt bakgrundssorl på en låt men i några versioner med musiken remastrad till lite olika crestfaktor och och kolla om man uppfattar någon skillnad. Man kanske kan lägga musiken säg 3-6dB över sorlet mätt RMS.

Öhman, du verkar prata mer ur ett önskeperspektiv än en testad verklighet hur folk i gemen uppfattar det här.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-09-10 09:11

IngOehman skrev:Det finns fall där det stämmer, men normalt är det snarare tvärtom, det är
i varje fall min erfarenhet, det vill säga mera dynamisk musik kan spelas
mycket starkare utan att störa och maskera tal, och hörs därför även bättre
själv.

Det är lite som när två galaxer passerar varandra - eftersom de båda är rätt
så glesa (det mesta av dem är vakuum) så passerar de varandra utan att
mycket händer. Inget krockar.

Två kompakta fenomen däremot stör varandra illa. Ett hårdkompimerat
material kan man rätt lätt maskera nästan perfekt med lite brus som ligger
bara några dB över medelnivån.

Därför fungerar högdynamiskt material bäst i nästan alla sammanhang,
inklusive i bilen.

Men man måste skilja mellan dynamiskt och dynamiskt. Material som har
stor terassdynamik, men liten intrinsisk dynamik (ungefär som om man
har ett komprimerat material som man ändrar volymen på) kommer i de
svaga partierna att vara känsligt för "drunkning".

Klassisk musik av terass-dynamisk sort klarar sig t ex inte alls bra i ett
kraftigt grundsorl. De svaga passagerna försvinner.

Men populärmusik av olika slag som inte drabbats av kompressor brukar
inte utmärka sig på det viset, utan snarare kännetecknas de (i bästa fall)
av att ha en stor bevarad transientdynamik och det hjälper den faktiskt
bara att klara sig i en sorlande miljö. Det gör den LÄTTARE ett höra under
sorlet, och det gör även att den som sagt maskerar mindre för folk som
försöker samtala.

Två glesa saker kan leva tillsammans utan att kollidera. ;)

Två kompakta, och kollision uppstår. :(

Vh, iö
Ibland undrar jag om du har praktisk erfarenhet eller om det bara är teorier?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-09-10 09:29

IngOehman skrev:
PPS. Är det bleckblås man ser på inspelningen, eller är det ett slaginstru-
ment?

Det är en virveltrumma.
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-10 09:31

subjektivisten skrev:Pekka, har du Rickie lee jones - Flying cowboys? I sådant fall, lägg in denna låten.
---

Är det original-CD:n, eller är det 24 Carat Gold Edition?

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!

Inläggav Flint » 2010-09-10 09:38

Bill50x skrev:Skillnaden i synsätt är att jag tycker man väljer musik efter miljö och syfte, inte att man anpassar all musik till "värsta scenariot".

/ B

Instämmer. Här väljer ju skivbolagen bort oss som som lyssnar under lite mer ordnade former. Bättre vore att förse mp3-spelarna eller eg. all uppspelningsutrustning med en dunderkompressor som är justerbar mellan 0dB crestfaktor och orört. Jag skulle t.ex. kunna tänka mig att komprimera filmljud rejält eftersom jag inte gillar den löjliga imponatorverkan som effektljuden är tänkta att ge. Dialogen ligger inte sällan 20-30dB under smällarna, har jag mätt.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-09-10 09:55

Flint skrev:
Bill50x skrev:Skillnaden i synsätt är att jag tycker man väljer musik efter miljö och syfte, inte att man anpassar all musik till "värsta scenariot".

/ B

Instämmer. Här väljer ju skivbolagen bort oss som som lyssnar under lite mer ordnade former. Bättre vore att förse mp3-spelarna eller eg. all uppspelningsutrustning med en dunderkompressor som är justerbar mellan 0dB crestfaktor och orört. Jag skulle t.ex. kunna tänka mig att komprimera filmljud rejält eftersom jag inte gillar den löjliga imponatorverkan som effektljuden är tänkta att ge. Dialogen ligger inte sällan 20-30dB under smällarna, har jag mätt.
Håller med om att ibland är det ganska smaklöst med stor dynamik i vissa filmer.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2010-09-10 09:59

En slag slog mig; för att få genomslag på kravet på en medelnivåbegränsning kanske inte (möjligheten till) ökad ljudkvalitet är vad som appelerar mest till skivbolagen. Men att slippa justera volymkontrollen mellan olika låter är nog nåt alla kan relatera till, och som folk i gemen nog skulle tycka är en bra sak.

Chansen till att få igenom en medelnivåbegränsning med de argumenten är nog betydligt större än att hävda taskigt ljud. Artister & skivbolag kommer ju aldrig att tillstå att nya plattan med Robyn har en undermålig ljudkvalitet, så den dörrn är nog stängd för gott. Men att plattan med Robyn låter "för högt" och att kidsen måste sänka ipoden är säkert argument som kan bita. Istället för att alla andra skivor skruvar upp ljudet - som i dag - , är det ju bättre att Robyn skruvar ner.

Vad finns det förresten för standarder i dag som bestämmer hur en digital ljudfil ska "se ut" oavsett om den ligger på en BD Audio-skiva elller på Spotify? Vem eller vilka ska man påverka för att få till en medelnivågräns?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi