gnypp45 skrev:
Här tror jag att du sätter likhetstecken mellan dynamik och terrassdynamik, Phloam. Varför gör du det?
Nja, det vill jag inte göra, jag menar mer att i praktiskt lyssning så händer ungefär detta: Man höjer volymen för att lyssna på en tyst passage - sen kommer ett högre parti* - vilket gör att transienter** och/eller vissa ljud upplevs jobbiga (för högt)*** - så man vill sänka. Resultatet blir en jojo-lyssning.
Problemet med för hög volym är ju i praktiken att vissa ljud (inte sällan just transienta) är för jobbiga.
Jag har i ärlighetens namn inte stor erfarenhet av att lyssna mycket på komprimerad pop, däremot av dynamisk varierad musik med "jobbiga" ljud, i öppna lurar och i störande miljöer.
Jag vet att jag då ofta fått jobba med volymen när jag helst skulle ha velat koppla av och lyssna.
Rätta mig om jag har fel - men är inte komprimering svaret om man skulle vilja _sänka_ lyssningsnivån till en i alla lägen behaglig nivå - samt kunna höra de svaga partierna bättre - samt slippa en del obehagligt starka eller transienta ljud? Eller?
Att säga att man kan "höja avsevärt", tvärs genom alla störningar, utan att dynamiskt ljud "låter illa", ja, det är ju självklart, men det är ju precis det man vill slippa med lurar? Dra på så man riskerar skada hörseln? Om man nu vill lyssna i en störande miljö utan att sitta med fingret på volymknappen hela tiden på helspänn.
* i.e. terasssdynamik
** - ej terass
*** - även om de egentligen är mindre skadliga än vad många tror, som sagts
@phon - men alla gillar inte in-ear, man kanske inte heller vill stänga ute omvärlden. Iofs pekar ju det stora utbudet av in-ear och aktiv störningseliminering på att ett problem med störade ljud finns idag när man lyssnar på musik.
Sammanfattning: Det enklaste svaret på alla dessa problem är inte att sätta komprimeringsknappar på apparaterna, inte att bara sälja in-earlurar - utan att se till att signalen i alla lägen är så lättlyssnad som möjligt, vare sig man lyssnar på köksradion, i mobilen, via datorhögtalarna, i bilen osv. Hifi-lyssnandet är nog tyvärr ganska marginellt.
Och med detta i bakhuvudet (hur det ser ut, att så få lyssnar hifi-mässigt) så vill merparten av alla artister att deras musik ska "höras" bra i de enkla sammanhangen - inte "låta" bra hemma hos ett fåtal hifi-intresserade som vet vad terassdynamik är

Därav "högre är bättre".
Hoppas jag fick det att gå ihop där, och att du/ni förstår hur jag tänker bättre

Nåt "radiorace" tror jag fortfarande inte på som enskild faktor.