Ska jag skaffa mig en sub till ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-09-09 23:26

subjektivisten skrev:Och hur tror du det hade blivit om man haft 2 eller 4 st i studion istället?
Ja du hade kunna spela högre, det är skillnaden. Men det var väl stående vågor det handlade om och inte hur högt man kunde spela?

Ska tillägga att jag själv har fyra basar hemma, men inte för att spela skithögt, utan för att slipa problem med rummet. Det är rummet det är fel på, inte antalet basar.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-09 23:32

Vee-Eight skrev:Trångt? ;)

:)

Tänkte precis skriva det att poängen med en sub är väl i grunden att spara utrymme jämfört med två stora högtalare. Tillräcklig bas med en enda kub som man kan gömma undan. Skaffar man två så kan man ju lika gärna ha två stora högtalare istället.

Visst, två eller fyra sub'ar ger säkert bättre basljud, men då skulle man kanske ha prioriterat basen bättre från början?? :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-09 23:44

phloam skrev:Visst, två eller fyra sub'ar ger säkert bättre basljud, men då skulle man kanske ha prioriterat basen bättre från början?? :)

När då, hur då?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-10 01:25

_Fredrik_ skrev:
subjektivisten skrev:Och hur tror du det hade blivit om man haft 2 eller 4 st i studion istället?
Ja du hade kunna spela högre, det är skillnaden. Men det var väl stående vågor det handlade om och inte hur högt man kunde spela?

Så du tror inte det skulle bli jämnare basrespons i rummet med fler basar?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-09-10 07:26

phloam skrev:Tänkte precis skriva det att poängen med en sub är väl i grunden att spara utrymme jämfört med två stora högtalare. Tillräcklig bas med en enda kub som man kan gömma undan. Skaffar man två så kan man ju lika gärna ha två stora högtalare istället.

Nja det kan också vara för att det är lättare att hitta en topp man är nöjd med än en högtalare som spelar hela registret. Det är ont om högtalare med en vettig output under 20hz?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-09-10 07:42

subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:

När du hör ett rum med rejäl basabsorbtion så kommer du förstå. Låt oss säga så här, tror du att det blir jämnare basresons utomhus med flera basar?
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-10 08:29

2-ch skrev:
phloam skrev:Tänkte precis skriva det att poängen med en sub är väl i grunden att spara utrymme jämfört med två stora högtalare. Tillräcklig bas med en enda kub som man kan gömma undan. Skaffar man två så kan man ju lika gärna ha två stora högtalare istället.

Nja det kan också vara för att det är lättare att hitta en topp man är nöjd med än en högtalare som spelar hela registret. Det är ont om högtalare med en vettig output under 20hz?

Ok, men om man då har två toppar som inte klarar 20 hz så bra så borde det kanske det räcka med en sub för den biten? Eller ska man ha stora fullregisterhögtalare - plus 2-4 subbar?? Dum fråga kanske :roll: :D

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-09-10 22:28

Mina högtalar placer inagr ser ut så Här

V: Högtalare ---Sub ----TV / Stereobänk -----H :Högtalare[b][/b][size=18][/size]

Min ide är att klämma in en sub för varje kanal.

Inbillar mig att basen blir starkare från en kanalen.

Skulle också vilja veta om det finns filter att sätta in som klipper bort alla frekvenser över 80 HZ.
Om det är värt priset.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-09-10 22:59

_Fredrik_ skrev:
subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:

När du hör ett rum med rejäl basabsorbtion så kommer du förstå. Låt oss säga så här, tror du att det blir jämnare basresons utomhus med flera basar?

Ska försöka att hjälpa subben lite o tipsa han om
att ute i det fria så övergår rummets stående vågisar
lätt till liggande dito, eller om det var tvärser om ? :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-10 23:07

_Fredrik_ skrev:När du hör ett rum med rejäl basabsorbtion så kommer du förstå. Låt oss säga så här, tror du att det blir jämnare basresons utomhus med flera basar?

Exakt VAD får dig att tro jag inte hört det? :?
Menar du att det INTE blir jämnare bas med flera basar i ett rum med basabsorbtion?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-09-10 23:59

Poppen skrev:Mina högtalar placer inagr ser ut så Här

V: Högtalare ---Sub ----TV / Stereobänk -----H :Högtalare

Inbillar mig att basen blir starkare från en kanalen.

Skulle också vilja veta om det finns filter att sätta in som klipper bort alla frekvenser över 80 HZ.
Om det är värt priset.

Det känns inte riktigt som du vet vad du har för krav. Fast jag kan ju ha fel.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-09-11 09:05

subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:När du hör ett rum med rejäl basabsorbtion så kommer du förstå. Låt oss säga så här, tror du att det blir jämnare basresons utomhus med flera basar?

Exakt VAD får dig att tro jag inte hört det? :?
Menar du att det INTE blir jämnare bas med flera basar i ett rum med basabsorbtion?
Ja, om den är tillräcklig, det var därför jag gjorde jämförelsen med utomhus.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-09-11 11:00

Poppen skrev:

Det där har jag haft en livlig diskussion om på ett annat forum...

Är det någon som har synpunkter på hur det i praktiken skulle bli om man körde en sub till varje kanal i ett sjukanalssystem via pre-out, givetvis förutsatt att stärkaren hade pre-out till samtliga kanaler, och placerade subborna under/bredvid varje högtalare ?

I mitt tycke borde det absolut optimala vara att samtliga sju kanaler i ett system kunde återge 10-20k Hz. Inte jättelätt att uppnå med en fullrangetalare, men borde sånär gå att uppnå att få ihop hyfsat med en vettig talare och en subba till varje kanal.

Emot: Man kan inte lokalisera ljud när frekvensen blir så låg, och därmed inte HÖRA var basen kommer ifrån.

För: Man kan KÄNNA var basen kommer ifrån.

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-11 12:38

Frågan är hur de subsoniska frekvenserna är mixade, i 7.1 spår?

Är de mixade på samma sätt som högre frekvenser?

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-09-11 13:03

Om man ställer in så man inte nyttjar LFE så borde väl informationen skickas ut i kanalerna istället...?
Annars går ju en massa information förlorad, och då skulle det naturligtvis inte bli så bra...

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-11 15:07

bakerman22 skrev:Om man ställer in så man inte nyttjar LFE så borde väl informationen skickas ut i kanalerna istället...?
Annars går ju en massa information förlorad, och då skulle det naturligtvis inte bli så bra...

Jo, men är de inspelade för att skickas ut specifikt för tex höger bak ?

Eller är hela LFE i mono, eller front stereo!? Om så är fallet, så finns det ingen vits med att placera en sub vid respektive surround. Bortsett från eventuella rumsliga bas fördelar naturligtvis. :)

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2010-09-11 15:49

nadifierad skrev:
bakerman22 skrev:Om man ställer in så man inte nyttjar LFE så borde väl informationen skickas ut i kanalerna istället...?

Eller är hela LFE i mono, eller front stereo!? Om så är fallet, så finns det ingen vits med att placera en sub vid respektive surround. Bortsett från eventuella rumsliga bas fördelar naturligtvis. :)

Verkar osannolikt att informationen bara försvinner bara för att man inte tar ut den via sub-out...?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-11 16:20

phloam skrev:Eller ska man ha stora fullregisterhögtalare - plus 2-4 subbar?? Dum fråga kanske :roll: :D

Väldigt! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-11 17:00

bakerman22 skrev:
nadifierad skrev:

Verkar osannolikt att informationen bara försvinner bara för att man inte tar ut den via sub-out...?

Att den skulle försvinna säger jag inte! Men finns det specifik LFE innehåll adresserat till tex höger bak? Eller är LFE innehållet det samma som skickas till tex höger front!?

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-11 17:10

LFE är en kanal, alltså mono. LFE är inte specifikt basinformation utan basinformation med väldigt stor amplitud.

Det finns spelare och receiver där LFE kastas om man sätter sub=no.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-11 17:14

Almen skrev:LFE är en kanal, alltså mono. LFE är inte specifikt basinformation utan basinformation med väldigt stor amplitud.

Det finns spelare och receiver där LFE kastas om man sätter sub=no.

Jo, men om man inte använder sig av LFE, är då infrainnehållet inspelat i surround, eller är det samma "gröt" som distribueras till alla kanalerna? :?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-09-11 17:20

Brukar fördelas på vänster och höger fram då de brukar vara de mest baskapabla.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-11 18:07

_Fredrik_ skrev:Ja, om den är tillräcklig, det var därför jag gjorde jämförelsen med utomhus.

Ok, så med EN sub och en basabsorbent så får man lika jämn och bra bas i hela rummet som med 4 väl placerade subbar och basabsorbent?

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-09-11 19:10

En sub räcker mer än väl för att fylla
det här forum(m)et i alla fall ! :wink:
Senast redigerad av Laila 2010-09-11 19:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-09-11 19:23

subjektivisten skrev:
_Fredrik_ skrev:Ja, om den är tillräcklig, det var därför jag gjorde jämförelsen med utomhus.

Ok, så med EN sub och en basabsorbent så får man lika jämn och bra bas i hela rummet som med 4 väl placerade subbar och basabsorbent?

Snälla subben, vad _Fredrik_ försöker säga, tror jag,
är att i en välkonstruerad ljudanpassad studio, så kan
en sub mycket väl låta nog så bra, eller bättre än tex.
fyra subbar i ett för ändamålet(musiklyssning) sämre
anpassat rum. Tror du inte att det kan vara möjligt ?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2010-09-11 21:23

Laila skrev:
subjektivisten skrev:

Snälla subben, vad _Fredrik_ försöker säga, tror jag,
är att i en välkonstruerad ljudanpassad studio, så kan
en sub mycket väl låta nog så bra, eller bättre än tex.
fyra subbar i ett för ändamålet(musiklyssning) sämre
anpassat rum. Tror du inte att det kan vara möjligt ?
Precis så! :P

Vet inte om subjektivisten vet det, men jag har fyra basar hemma och det endast pga rummets tillkortakommanden, så jag förstår när det är en stor fördel.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-09-11 21:33

EN till??????
köp fem sex stycken till
jag käkade lunch med missanplass i dag
han hade tio subbor
en lagom mängd :D
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-09-11 22:06

Stackarn, måste vara jobbigt med så mycket kvinnfolk
hemma. O han är ensam grabb förstår jag !? :)

Användarvisningsbild
Poppen

Inläggav Poppen » 2010-09-11 22:26

Mitt problem är att jag använder mig av 2 kanaler. Inte 7 eller 5.

Jag lysssnar på musil inte film. har fortfarande en tjock TV. Tvn byts ut när den går sönder.

Jag lysnar på musik i 2 kanaler.

En ny dum fråga är

Varför man inte bygger subbar som klipper samtliga frekvenser över en viss nivå förstår jag inte. Går det inte bygga sådana delningsfilter.

Ska man sätta motstånd på 8 Ohm mellan + och minus på högtalar utgångarna på subben för att uppnå det.

Eller är jag ute och cycklar i gen.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-11 22:30

_Fredrik_, Vad svarar du?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi