Är hörlurar vågformsåterskapande?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Är hörlurar vågformsåterskapande?

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 11:39

Ja hur är det med det? Är hörlurar egentligen de precisionsljudåtergivare som de ibland framhålls vara? Bredbandselement är vad jag förstått inte alls speciellt duktiga på att återge alla frekvenser fasriktigt. Hörlurar är ju också bredbandselement så de kanske inte är så häftiga ur "exakhetssynpunkt"?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-03-31 11:47

Menar du fas när du skriver vågform? De är inte samma sak. Vågformsåterskapande (så som jag har sett det) är en egenskap i rummet och är knappast väsentlig för lurar.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2005-03-31 11:51

Jag har förstått det som att "vågformsåterskapande" betyder att högtalaren exakt återger den signal som den matas med.
Något som beror av (frånvaron av) fas och frekvensförvrängning?
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2005-03-31 12:16

Nu är jag inte hundra på detta men jag kan till nästan 99% säkerhet säga att de flesta hörlurar är av minimumfastyp alltså att alla fasskift beror på frekvensgången och avståndet till ljudkällan. Detta gäller för bredbandselement också. De är alltså faslinjära kan man säga även om fasresponsen beror av frekvensresponsen. För att de ska vara vågformsåterskapande krävs också att frekvensresponsen är rak inom och en bra bit utanför vågformens bandbredd, detta tror jag inte gäller för de flesta hörlurar.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2005-03-31 12:26

Bredbandselement med enkelkon är vanligen av minimumfastyp.
Ett högtalarsystem utan bredbandselement, men med delningsfilter mellan vanliga element är vanligen inte minimumfas...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Återgå till Generellt om hifi