Moderator: Redaktörer
rikkitikkitavi skrev:Jag är också lite osäker på själva detekteringen. med en diod i serie fångar man inte insignaler < 0,5 V.
R1 skall vara så pass stort att man begränsar inströmmen till ett säkert värde (AT tiny har interna backdioder till matning och jord )
Frågan är vad som händer med negativa inspänningar?
Annars får man skapa en virtuell jord mitt på matningen 5V som kopplas till Signal GND. Allt flyter ju.
Kan man lyfta Signal GND mot jord med två-tre seriekopplade dioder?
Då kan insignalen svänga +-1,5 V peak och med en lagom spänningsdelare. Skall göra ritningen ikväll... om ingen hinner före.
Bosse, jag har inga synpunkter i övrigt till schemat. Kör utan mjukstart, det är bra synpunkter.

bomellberg skrev:mike34 skrev:Skulle bygga en separat hi2low modul för det i så fall.
Det låter intressant! Care to elaborate?
markusG skrev:Jag har inte gjort någon djupdykning så du/ni får ta det med en nypa salt men som jag förstod det så kan uprocessorn "vakna" när den får en signal och när den har vaknat kan den utföra instruktioner som att skicka en utsigal till ett relä eller vad man nu vill ha utfört.
Sedan kan man sätta en timer som går in och lyssnar efter signal på lämpliga tidsintervall. Finns ingen signal går den ner i sleep mode igen.
Det var den korta förklaringen som jag förstod den.
Jag ska ta en titt på det framöver och kan prata lite mer ingående med min vän nästa gång vi talas vid.
jansch skrev:Jag förstår inte problemet... går det inte att få tag i själva kretsen? Vad heter den?
Naqref skrev:Inte för att lägga min näsa i blöt mer än nödvändigt - varför en mcu?
Funktionen som behövs går att fixa med en dubbel op och lite motstånd, kondingar och dioder.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster