Hur låg impedans klarar en Denon AVR av ?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LageB

Hur låg impedans klarar en Denon AVR av ?

Inläggav LageB » 2010-08-24 10:09

Hej,

Jag vet att liknande ämne diskuterats tidigare flera gånger men nu kunde jag typiskt inte hitta tråden. Någon här med snabba kloka svar ?

Jag har en Denon AVR 2807 och tittar på ett projekt där man parallelkopplar två Vifa P17 8 Ohms basar. Som jag förstår det, kommer impedansen då vara ca 3 Ohm vid 200-300Hz. Klarar AVR:en av det?

LageB

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-08-27 09:44

det beror nog hur högt effektuttag du har.

utan att ha servicemanual och schema framför mig kan jag nog påstå att förstärkaren klarar det utan att du bränner sönder utgångstranistorerna momentant. Men för att vara säker bör man ha ett schema för att se vilka utgångstransistorer som finns, vilka skyddskretsar som finns och säkert kunna beräkna Safe Operating Area för utgångstransistorerna.

Spelar du längre tid med hög effekt blir det problem:

den levererar 110W i 8 ohm.

Det betyder ca 30V rms spänning = ca 50V supply.
110W i 8 ohm betyder 3,7 A rms eller 5,2 A peak.

Effektförlusten blir då 50*3,7- 110W = 75W
(ineffekt- uteffekt)

Antag att max utström begränsas av ovan data+25% (mycket säkerhetsmarginal)

I 4 ohms last blir det då (3,7*1,25)^2 *4 ohm= 85W uteffekt.

Effektförlusten blir då 50*3,7*1,25-85 = 146 W
mao dubbelt så mycket som för 8 ohms last vilket den garanterat inte är designad för.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-08-27 11:21

Jag vet inte var nuffrorna kommer ifrån, men inte går systemet ner till 3 ohm i låda med seriella delningsfilterkomponenter i serie med elementen :?

Eller menar ni att inga MTM-högtalare på marknaden baserade på 8-ohmelement bör rekommenderas till hembioreceivrar, eller är det Denon särskillt? ;)

Den enda Denonmodellen som bevisligen har haft problem är 2105..
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-08-27 12:01

Det är heller inte alltid man kramar ur max effekt ur sina förstärkare. Antagligen stämmer beräkningen ovan men vad säger att man verkligen tar ut max effekt? Verkar vara en vanlig uppfattning att man behöver minst 500W för att få anständigt ljud....

Användarvisningsbild
rikkitikkitavi
Good loudness

Inläggav rikkitikkitavi » 2010-08-27 12:37

rikkitikkitavi skrev:
Spelar du längre tid med hög effekt blir det problem:

Jag har bara redovisat vad som behöver övervägas och vilka konsekvenser som kan ske.

Beräkningen är entydig, givet de antagande jag har gjort med matningsspänning etc pga avsaknad av mera indata.

Jag vet inte vad crest faktorn är för "normal" musik men jag kan inte tänka mig att det är ett problem vid vettiga lyssningsnivåer(dvs man uppfyller grundläggande krav på ljuddos enligt AMV riktlinjer) men utan att veta exakt vad LageB har för krav går det inte att ange ett bättre svar.

Utan schema är det inte möjligt att ens uppskatta vilket sving den kan tänkas ge över (3+lite ) ohm last.

Jag förutsätter att den har någon form av övertemperatur/överströmsskydd varför det är ganska lätt att testa i verkligheten var gränsen går.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-27 13:16

200 - 300Hz är ju toner som ligger på hela tiden vid musiklyssning.
Är inte kylflänsarna dimensionerade och tillräckligt stora, (vilket de säkerligen är i en flerkanalreceiver, om bara två kanaler utnyttjas), så blir fläns och trissor varmare än normalt och trissorna förmår inte avge den effekt man förväntar sig.

En trissa fungerar så, att ju varmare den blir desto mer ström läcker igenom, vilket bidrar till att den blir ännu varmare. Skyddskretsarna, om det finns sådana, häver dock detta, men det blir som att förstärkaren jobbar mot sig själv. Ju mer effekt som avgår i värme, desto mindre finns kvar för att driva högtalarna.

Men som sagt, jag tror Denons flerkanalreceivrar har tillräckligt stora kylflänsar för att klara lite misshandel med bara frontkanalerna drivandes.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2010-09-04 14:45

Powercube-mätning, Denon AVR-2807:

Bild
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
LageB

Inläggav LageB » 2010-09-05 10:24

Tack för jättebra svar.

Om jag sammanfattar som jag förstått det, så är alltså 2807 relativt ganska bra att klara låga impedanser, men man ska ändå undvika spela på hög volym med 3 Ohm belastning. :)

LageB

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-09-08 18:12

Supernollan skrev:Powercube-mätning, Denon AVR-2807:

Bild

Stämmer bra, detta. :)

De nyaste denonreceivrarna är dock inte alls lika strömstarka.

From -09 serien och framåt är alla denonreceivrarna betydligt mindre kapabla vid impedanser under 3 ohm.

Kan tillägga att "pyttereceivrarna" avr 1507 och den identiska 1707 ger mera effekt än avr 2807 ( från samma årgång ) vid 1 ohms belastning.

Såhär ser Denon avr 1707 ut:

Denon 1707, 3500:-

8ohm

124, 120, 118, 120, 125 watt

4ohm

202, 188, 185,187, 204 watt

2 ohm

266, 236, 225, 232, 266 Watt

1 Ohm

162, 157, 165, 146, 139 watt
Senast redigerad av Richard 2010-09-08 21:31, redigerad totalt 1 gång.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-09-08 19:02

Richard skrev:Kan tillägga att "pyttereceivrarna" avr 1507 och 1707 ger mera effekt än avr 2807 ( från samma årgång ) vid 1 ohms belastning.

Men värdena vid ett ohm är väl helt totalt ointressanta?
Inte ens om man har fyraohms-högtalare så går dom väl inte ner under två ohm nånstans, om dom är korrekt specade?
Och om man har högtalare som går ända ner mot ett ohm, så är det nog helt andra slutsteg man ska leta efter än de som sitter i AV-receivers!
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-09-08 21:27

paa skrev:
Richard skrev:Kan tillägga att "pyttereceivrarna" avr 1507 och 1707 ger mera effekt än avr 2807 ( från samma årgång ) vid 1 ohms belastning.

Inte ens om man har fyraohms-högtalare så går dom väl inte ner under två ohm nånstans, om dom är korrekt specade?
Och om man har högtalare som går ända ner mot ett ohm, så är det nog helt andra slutsteg man ska leta efter än de som sitter i AV-receivers!

Nja, detta visar ju på att de nyare modellerna ha skyddskretsar inbyggda. De tidigare denon-modellerna har inga alls. Ofta påverkar sådana tingestar ljudkvaliteten- även vid lättare belastningar. Men någon tumregel är det förstås inte. Risken utan skyddskretsar är istället att de kan gå sönder lättare.

Vissa Krellsteg är förvisso mera strömstarka- men hakar du på ett audio-research eller någon lågmotkopplad transistorhistoria så har de ju ingen chans mot de billigare, äldre denonreceivrarna, med avseende på både drivförmåga vid krävande belastning, samt i många fall även ljudkvalitet...

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-09-09 20:17

Ja, dom där gamla 1507 och 1707 är verkligen helt ointressanta som hembioreceivers. Inte nog med att de är omoderna och saknar både hdmi och de senaste ljudformaten, de har heller inte pre-out för frontarna som möjliggör att man kan koppla på andra slutsteg.

Enda användningsområdet skulle väl vara som 2-kanalsförstärkare vid datorn, om man kommer över dem riktigt billigt, typ 500 spänn.

Så Richard, släpp dom nu och gå vidare i livet. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-09 21:22

paa skrev:

Helt rätt paa!
Jag saknar dig.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-09-10 10:21

Det finns faktiskt en "dynamisk" impedans i högtalare som oftast förbises. Den skapas av att högtalarens impedans är så föränderlig över frekvens. Upplagrade energier internt skapar fenomen som förstärkaren ser som svårare belastning. Vilket det ju faktiskt är. Vid "rätt" kombinationer av frekvenser och dynamik (typ musík... :)) kan den dynamiska impedansen hamna långt under den som är specad.

Jag tror att detta behandlades i någon tråd för nåt år sedan har jag för mig.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-10 11:25

Richard skrev:Nja, detta visar ju på att de nyare modellerna ha skyddskretsar inbyggda. De tidigare denon-modellerna har inga alls.

Även de tidiga har skyddskretsar. Min 1802 har det. Att de kanske har lite större marginaler än de senare innan de ingriper är ju dock en annan sak.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-09-10 11:33

-Martin- skrev:Det finns faktiskt en "dynamisk" impedans i högtalare som oftast förbises. Den skapas av att högtalarens impedans är så föränderlig över frekvens. Upplagrade energier internt skapar fenomen som förstärkaren ser som svårare belastning. Vilket det ju faktiskt är. Vid "rätt" kombinationer av frekvenser och dynamik (typ musík... :)) kan den dynamiska impedansen hamna långt under den som är specad.

Ungefär här börjar en liten diskussion om dynamisk impedans:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 021#540021
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-09-10 12:40

Yep den var det även om du kommer rakt in i (den sedvanliga) mobbningsdiskussionen... :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-09-10 19:52

niklas skrev:Ja, dom där gamla 1507 och 1707 är verkligen helt ointressanta som hembioreceivers. Inte nog med att de är omoderna och saknar både hdmi och de senaste ljudformaten, de har heller inte pre-out för frontarna som möjliggör att man kan koppla på andra slutsteg.

Enda användningsområdet skulle väl vara som 2-kanalsförstärkare vid datorn, om man kommer över dem riktigt billigt, typ 500 spänn.

Så Richard, släpp dom nu och gå vidare i livet. :wink:

Kan hålla med om att de inte längre är moderna, men det finns väldigt få 2-kanaláre som låter bättre, och definitivt inte någon förstärkare i samma prisklass som låter ens i närheten så bra.

Så varför ska jag släppa denna juvel, avr 1507 ?

Naturligtvis så åker den ut såfort jag hittar något som låter tydligt bättre . Det har dock inte hänt ännu, fastän jag jämfört med förstärkare för 100000:-.

Nyare denonmodeller som tex avr 2309 har gjort både min bror och mig besvikna på 2-kanalsljudet. Och då hjälper det föga att denna nyare modell klarar de högupplösta blurayljuden.

Holografic pre 25 samt sentec pa 9 lät väldigt lika denonreceivern avr 1507 vid lyssningen hos eriken, så lika att någon skillnad troligen inte kan höras klart vid ett blindtest, trots att väldigt goda högtalare användes under lyssningen, nämligen pi 60.
Det är större skillnad mellan olika kablar, anser jag.

Anser du att holografic pre 25 och sentec pa 9 är kattskit ?

Jag förstår att det kan vara en aning svårt för dig att tro på detta, men det beror väl på att du knappast ens hört en Denon avr 1507, eller 1707 ?

Andra Denonmodeller låter troligen olika- eftersom de ofta mäter sämre, -med avseende på slutstegsdelen.

Så, gå vidare i livet nu, niclas- acceptera att det inte är omöjligt att det finns förstärkare för 2500:- som spelar skjortan ur av par audio-research steg för 100000:- :)

Men det kanske du redan vet, förstås. :wink:

Epilog:

Denon-receivrarna duger definitivt som rena 2-kanalare i en highendanläggning- och naturligtvis som ren overkill i en simpel datorutrustning.

Vadan denna snobbighet mot hifi som inte kostar mycket ?
Prestige ?

Betänk att jag själv möjligen förut haft dyrare stereoapparater än du själv- men jag har släppt prestigen helt numera. Jag skiter i om apparaterna är gjord av höns-skit eller kisel- det är det transparenta ljudet som är viktigt för mig- inte status eller pris längre.

Ljudkvalitetssameness och själva apparaterna är inte intressanta för mig längre.
Senast redigerad av Richard 2010-09-10 20:18, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-09-10 20:12

Naqref skrev:
Richard skrev:Nja, detta visar ju på att de nyare modellerna ha skyddskretsar inbyggda. De tidigare denon-modellerna har inga alls.

Även de tidiga har skyddskretsar. Min 1802 har det. Att de kanske har lite större marginaler än de senare innan de ingriper är ju dock en annan sak.

Din modell är från 2002. En dinosaurie-modell. 07-serien är från 2007. Fem år har runnit under broarna. Jag slår vad om en hel budweiser att de två förstärkarna 1802 och 1507 inte delar en pinal kretstekniskt.

Enligt carlssonplanet började Denonreceivrarna låta transparent from 05-serien.

Och slutade låta transparent from 09-serien ( då förstärkarna ännu en gång blev helt omgjorda, invändigt- ytmonterade komponenter överallt, och lägre vikt.... )

Detta stämmer bra med min egen erfarenhet, med brasklappen att vi ju inte lyssnat till alla modeller.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-09-11 06:59

paa skrev:
-Martin- skrev:Det finns faktiskt en "dynamisk" impedans i högtalare som oftast förbises. Den skapas av att högtalarens impedans är så föränderlig över frekvens. Upplagrade energier internt skapar fenomen som förstärkaren ser som svårare belastning. Vilket det ju faktiskt är. Vid "rätt" kombinationer av frekvenser och dynamik (typ musík... :)) kan den dynamiska impedansen hamna långt under den som är specad.

Ungefär här börjar en liten diskussion om dynamisk impedans:

http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... 021#540021

Prexis.

Såhär skriver IÖ på ett ställe:
--------
Men - även om man tycker att en högtalare som går under 4 ohm i min-impedans är felkonstruerad (om nu någon gör det) så bör man vara medveten om att en sådan kan utsätta en förstärkare för en dynamisk impedans om under 2 ohm, så det kan ändå finnas skäl att ställa krav på förstärkare att klara belastningar nedåt 2 ohm, även i svåra fasvinklar. Inte kanske att de skall kunna ge ifrån sig jättelika effekter i sådana impedanser, men de bör kunna hantera dem utan att skyddskretsarna stänger av eller aktiverar dramatiska effektsänkningar.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-09-11 11:43

samma carlssonplanet som på allvar tycker man ska hålla sig ifrån Rotel rb-1080 med blå lysdiod. :-) Jag är lite skeptisk till C-P ibland.

Har de någonsin skrivit något om Onkyos x07-serie som försteg/processor t.ex.? :-)

Hur definieras en enkel datoranläggning förresten? :-) Låter som att man ska ha en dyr dator eller ingen dator alls för att det ska bli bra tillsammans med "fin" elektronik. Många spelar ju rippad musik och spotify via just dator. Jag har en gammal fin AMD 64 X2 som spelar flac, spotify och mp3 tillsammans med det som skulle anses som fin elektronik. Funkar väldigt bra.

Bara några frågetecken som dök upp.

En till fundering. Är inte konstlast och signaler man använder vid F/E-lyssning designade så att man addresserar eventuella dylika problem? Man lyssnar väl inte bara på relativt snälla musiksignaler utan även andra signaler.?
"we have assumed control!"

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-09-11 21:29

Richard, jag betar av dina frågor och (märkliga) påståenden ett efter ett. :)
Richard skrev:Kan hålla med om att de inte längre är moderna, men det finns väldigt få 2-kanaláre som låter bättre, och definitivt inte någon förstärkare i samma prisklass som låter ens i närheten så bra.

Så varför ska jag släppa denna juvel, avr 1507 ?
Juvel o juvel. Det får du tycka om du vill, men man kan ju ha högre krav. Nu har jag inte nämnt någonting om att ljudkvaliteten som 2-kanalsförstärkare skulle vara undermålig, men man kan ha krav på in- och utgångar samt vilka format den kan hantera. Det är t.o.m. ganska sannolikt om man letar efter en hemmabioreceiver. Du pratar om dessa gamla grunkor som om de vore allas svar på allt och så är det inte. Största nackdelen är avsaknaden av pre-out för frontarna så att man inte kan hänga på slutsteg som färgar mindre.
Richard skrev:Naturligtvis så åker den ut såfort jag hittar något som låter tydligt bättre . Det har dock inte hänt ännu, fastän jag jämfört med förstärkare för 100000:-.

Nyare denonmodeller som tex avr 2309 har gjort både min bror och mig besvikna på 2-kanalsljudet. Och då hjälper det föga att denna nyare modell klarar de högupplösta blurayljuden.
Att du och din bror är besvikna är förstås tråkigt, men era tester är ändå värdelösa för alla utomstående då dessa inte är gjorda under tillräckligt kontrollerade former. Resultatet kan bli hursomhelst då.
Richard skrev:Holografic pre 25 samt sentec pa 9 lät väldigt lika denonreceivern avr 1507 vid lyssningen hos eriken, så lika att någon skillnad troligen inte kan höras klart vid ett blindtest, trots att väldigt goda högtalare användes under lyssningen, nämligen pi 60.
Det är större skillnad mellan olika kablar, anser jag.
Troligen? :roll:
Richard skrev:Anser du att holografic pre 25 och sentec pa 9 är kattskit ?
Varför skulle jag anse det? Märkligt fantasifulla antaganden...
Richard skrev:Jag förstår att det kan vara en aning svårt för dig att tro på detta, men det beror väl på att du knappast ens hört en Denon avr 1507, eller 1707 ?

Det har jag faktiskt inte, men väl 2307 (och äger 1802 samt 2105). De låter alla väldigt bra, och lika varandra. Fast nu var det inte just ljudkvaliteten i 2-kanal som jag anmärkte på, utan dess brist på funktioner. 1802 är i mitt tycke ett bättre val än 1507 då den är billigare (begagnat), har pre-out för frontar och sub, samt DAC:ar som är testade med väldigt bra resultat. De bedömdes ha ca 98% av Sentec Dianas prestanda, medans t.ex. 3802 var betydligt sämre. Senare Denon-receivers DAC:ar är inte testade (av LTS).
Richard skrev:Andra Denonmodeller låter troligen olika- eftersom de ofta mäter sämre, -med avseende på slutstegsdelen.
Troligen? Man behöver lyssna blint och nivåmatchat för att kunna avgöra det. Allt annat blir gissningar. Min gissning är att strömbegränsningen inte påverkar hörbart så länge man använder högtalare med vettig impedans.
Richard skrev:Så, gå vidare i livet nu, niclas- acceptera att det inte är omöjligt att det finns förstärkare för 2500:- som spelar skjortan ur av par audio-research steg för 100000:- :)

Men det kanske du redan vet, förstås. :wink:

Eftersom du skriver att jag ska acceptera något så antyder du att jag inte redan gör det. Vad får dig att tro det?
Richard skrev:Epilog:

Denon-receivrarna duger definitivt som rena 2-kanalare i en highendanläggning- och naturligtvis som ren overkill i en simpel datorutrustning.
Menar du att en 1507 och ett par piP är "highend"? I så fall är jag av en annan åsikt. Kombon låter säkert jättebra, men det kan också bli otroligt mycket bättre med större högtalare och bättre slutsteg samt akustikreglering i rummet.
Om det är overkill till datorn beror på vilka högtalare man har och hur starkt man vill spela. Man får anpassa förstärkarn efter vad den ska driva.
Richard skrev:Vadan denna snobbighet mot hifi som inte kostar mycket ?
Prestige ?
Snobbighet? Jag rekommenderar ju en billigare 1802 framför både 1507 och 1707, om man bara ska använda den till 2-kanalslyssning. Snobbigheten är det väl du som dras med eftersom du fortsätter att rekommendera den receiver du äger, trots att den är både omodern och saknar vettiga in- och utgångar. Ska du sälja den snart o vill dra igång en hype? :wink:
Richard skrev:Betänk att jag själv möjligen förut haft dyrare stereoapparater än du själv- men jag har släppt prestigen helt numera. Jag skiter i om apparaterna är gjord av höns-skit eller kisel- det är det transparenta ljudet som är viktigt för mig- inte status eller pris längre.

Ljudkvalitetssameness och själva apparaterna är inte intressanta för mig längre.
Vad jag äger eller har ägt har du knappast en aning om. Men om du är intresserad av transparens så rekommenderar jag att du börjar kika på separata slutsteg istället för de inbyggda i din receiver. Jag tycker också att piP plus en ensam sub lämnar en hel del att önska. Det kommer bli dyrare förvisso, men det finns oerhört mycket att förbättra i din egen anläggning. Möjligtvis kan du behålla kablarna... :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-09-13 06:33

Tja, jag vet att denon avr 1507 duger alldeles utmärkt att driva ett par pi 60.

Vi har ju jämfört med referensutrustning- jag, min bror och eriken.

Det är gott nog för mig.

Jag är medveten om att den största bristen är avsaknaden av pre-utgångar- dessa kan ju vara väldigt behändiga om man vill kunna spela starkare än de ca 120 ( uppmätta, 8 ohm ) watten som bioreceivern ger.

Att kunna haka på en Nad 208 vore därför inte fel.

Men ljudkvaliteten blir ju inte bättre på normala volymer.

Bättre än fullt genomsläpp av signalen kan det ju aldrig bli, liksom.. :wink:

...och naturligtvis så är pi 60 en klart bättre högtalare än piP.

Samtidigt så är både du och jag niclas medvetna om att det finns "highendhögtalare" i stativformat som låter klart sämre än piP. Trots en prisklass som ligger flera gånger högre.

Skulle nog därför klassa ljudet från piP som "highend", om man inte spelar så väggarna rasar, förstås.

Vad har du själv för högtalare, niklas ?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-13 07:22

Richard, jag måste nog till 100% hålla med Niklas.

Du verkar missa alla hans poänger.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
niklas

Inläggav niklas » 2010-09-13 13:59

Richard skrev:Tja, jag vet att denon avr 1507 duger alldeles utmärkt att driva ett par pi 60.

Vem har sagt att det inte "duger" till det?
Richard skrev:Vi har ju jämfört med referensutrustning- jag, min bror och eriken.

Vad du och din bror jämför med intresserar inte mig och knappast nån annan heller. Era tester är inte tillräckligt tillförlitliga, imho.
Richard skrev:Det är gott nog för mig.

Om det är gott nog för dig så är det gott nog för mig att det är så för dig. Men det innebär inte per automatik att det är så för alla andra. :wink:
Richard skrev:Jag är medveten om att den största bristen är avsaknaden av pre-utgångar- dessa kan ju vara väldigt behändiga om man vill kunna spela starkare än de ca 120 ( uppmätta, 8 ohm ) watten som bioreceivern ger.

Att kunna haka på en Nad 208 vore därför inte fel.

Men ljudkvaliteten blir ju inte bättre på normala volymer.

Jo, det blir den.
Richard skrev:Bättre än fullt genomsläpp av signalen kan det ju aldrig bli, liksom.. :wink:

Menar du att det är fullt genomsläpp med 1507? 8O FYI har alla receivrar som är testade av LTS har detekterats i F/E-lyssning, de flesta ganska enkelt.
Richard skrev:...och naturligtvis så är pi 60 en klart bättre högtalare än piP.

Samtidigt så är både du och jag niclas medvetna om att det finns "highendhögtalare" i stativformat som låter klart sämre än piP. Trots en prisklass som ligger flera gånger högre.

Skulle nog därför klassa ljudet från piP som "highend", om man inte spelar så väggarna rasar, förstås.

Man behöver inte ens spela i närheten av att väggarna börjar rasa för att få piP att låta illa. Det är en liten högtalare med ett 5-tums element.
Richard skrev:Vad har du själv för högtalare, niklas ?

Jag har ett gäng olika, men för tillfället lyssnar jag mest på pK som är uppkopplade vid tv'n i vardagsrummet. Tråden handlar dock inte om högtalare.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2010-09-13 14:16

Richard skrev:
Naqref skrev:

Din modell är från 2002. En dinosaurie-modell. 07-serien är från 2007. Fem år har runnit under broarna. Jag slår vad om en hel budweiser att de två förstärkarna 1802 och 1507 inte delar en pinal kretstekniskt.

Enligt carlssonplanet började Denonreceivrarna låta transparent from 05-serien.

Och slutade låta transparent from 09-serien ( då förstärkarna ännu en gång blev helt omgjorda, invändigt- ytmonterade komponenter överallt, och lägre vikt.... )

Detta stämmer bra med min egen erfarenhet, med brasklappen att vi ju inte lyssnat till alla modeller.

Vad CP tycker ger jag inte många centiner för. LTS har testat både 1802 och 2105 exempelvis. 1802 gavs en rekommendation men det fick inte 2105.
Men LTS är säkert klåpare som inte har en susning om vad de pratar om.
Intressant är at de större modellerna 2802 och 3802 inte fick några rekommendationer. 8)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-09-13 17:22

Av intresse undrar man helt enkelt huruvida skyddskretsar påverkar ljudet vid normal lyssning. Borde inte eventuellt stor påverkan märkas vid F/E-lyssning ? Har jag missat nåt ?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-09-13 17:38

mrGaskill skrev:Av intresse undrar man helt enkelt huruvida skyddskretsar påverkar ljudet vid normal lyssning. Borde inte eventuellt stor påverkan märkas vid F/E-lyssning ? Har jag missat nåt ?

Nej du har nog inte missat nåt, LTS har väl inte testat **09 eller nyare årsmodeller från Denon i någon FE-lyssningstest?
Numera pensionär.

Användarvisningsbild
mrGaskill
Semesterfirare

Inläggav mrGaskill » 2010-09-13 17:47

Näe det trodde inte jag heller. Men i något nummer kanske det testats någon förstärkare som låtit dåligt vid normal lyssning pga låg strömkapacitet vid 1 Ohm . Eller?

Lite synd att det är sådant fokus på Denon förresten. LTS med små resurser har väl testat Denon bara för att de ansetts bra någon gång i tiden och att man återkommer och testar och se hur de står sig. Undrar hur andra förstärkare skulle prestera i F/E-lyssning.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-13 18:05

mrGaskill skrev:Näe det trodde inte jag heller. Men i något nummer kanske det testats någon förstärkare som låtit dåligt vid normal lyssning pga låg strömkapacitet vid 1 Ohm . Eller?

Det finns inte särskillt många högtalare med den impedansen, och LTS högtalarlast testar inte nere vid 1 ohm heller.
Jag saknar dig.

Nästa

Återgå till Teknikforum