Moderator: Redaktörer
Sanjuro skrev:Basstöden kopplas in tillsammans med huvudhögtalarna (med en kort kabel direkt från högtalarna) och du behöver inget extra förstärkeri och inte dra dubbla kablar från förstärkaren. )
Sanjuro skrev:Med bs60 inkopplade ser förstärkaren bara en fjärdedel av lasten och du behöver alltså inte en extra eller en kraftigare förstärkare utan det blir ett sällsynt win-win fall där.
Nattlorden skrev:Varför skapa ett så udda system istället för att gå på toppar och basmoduler?
1: kontrollboxen kanske inte kan dämpa nog mycket, vet jag inget om dock....
2: filterfungtionen i bs60 stöden kommer nog inte att blir helt "rätt" om du ska seriekoppla så kommer den ena modulen's filter att påverka den andra.
svårt att se hur man skulle kunna lösa detta, förutom om man skulle ändra filtret, men. Njaaaa
Då känner jag med för att köra delat !
Nattlorden skrev:Tänk också på att om stärkaren håller på att storkna under effektkraven så är det då samma som skall sköta finliret samtidigt...
DVD-ai skrev:Impedansen "halveras" inte riktigt heller då bs60 väll ligger på en klart högre impedans än pi60(s) i >500Hz området, och oavsett så rör det sig om en så pas snäll impedans som någonstans kring 5-6ohm nominellt har jag för mig vilket inte ska vara något problem att ta med i beräkningen.
Men som sagt, systemkännsligheten ökar ca 6dB, = 1/4 av effekten krävs för att uppnå samma ljudtryck som utan bs60 (i området >500Hz då bara naturligtvis). Det man alltså gör med "dosan" är att dämpa signalen >500Hz så att det i slutänden motsvarar just 6dB >500Hz för att få en jämn respons. (tror inte den dämpar just 6dB hela vägen från 500Hz, utan stegrar från 500Hz och ner tills den når 6dB någonstans >500Hz, någonstans i det området där bs60 spelar hela odämpat av det inbyggda filtret.)
det som blir då är att steget i området >500Hz bara levererar 1/4 av den effekt som egentligen skulle erfodras för att uppnå samma amplitud som i övriga resister.
Almen skrev:DVD-ai skrev:Impedansen "halveras" inte riktigt heller då bs60 väll ligger på en klart högre impedans än pi60(s) i >500Hz området, och oavsett så rör det sig om en så pas snäll impedans som någonstans kring 5-6ohm nominellt har jag för mig vilket inte ska vara något problem att ta med i beräkningen.
Jag approximerade lite, visst. pi60 är specad till 7 ohm, bs60 8 ohm.Men som sagt, systemkännsligheten ökar ca 6dB, = 1/4 av effekten krävs för att uppnå samma ljudtryck som utan bs60 (i området >500Hz då bara naturligtvis). Det man alltså gör med "dosan" är att dämpa signalen >500Hz så att det i slutänden motsvarar just 6dB >500Hz för att få en jämn respons. (tror inte den dämpar just 6dB hela vägen från 500Hz, utan stegrar från 500Hz och ner tills den når 6dB någonstans >500Hz, någonstans i det området där bs60 spelar hela odämpat av det inbyggda filtret.)
det som blir då är att steget i området >500Hz bara levererar 1/4 av den effekt som egentligen skulle erfodras för att uppnå samma amplitud som i övriga resister.
Du har vänt fel på ">" i ovanstående, tror jag.
DVD-ai skrev:Men det är fortfarande inget som ska vara något problem för något vettig steg. Har steget problem med den lasten så ska man skicka ut steget genom fönstret! men vara noga med att öppna fönstret först såklart
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster