Moderator: Redaktörer
Ja det verkar finnas ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan? Det enda som jag skulle ha emot EQ, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Och ändå kommer samma rekommendation om "minst 4 subbar för att det ska bli bra" att dyka upp i hundratals trådar framöver.
_Fredrik_ skrev:Ja det verkar minna ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan. Enda som jag skulle ha emot EQ egentligen, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Och ändå kommer samma rekommendation om "minst 4 subbar för att det ska bli bra" att dyka upp i hundratals trådar framöver.
En sak till jag tilltalas faktiskt av att ha flera små basar än en stor jävel, det är lätta att placera dessa snyggt.
Finns det nån som testat Inos delningsfilter mot tex Behringers delningsfilter som dessutom har EQ?
Ja den enda erfarenhet jag har ev EQ och bas var med Velodynes EQ-tillsats och med en sub, den anses väl som ganska dålig och dyr, men jag kom ihåg att det gav stora förbättringar, dock var den för dyr, runt 6 lakan, så jag lämnade tillbaka den.steveo1234 skrev:_Fredrik_ skrev:Ja det verkar minna ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan. Enda som jag skulle ha emot EQ egentligen, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
En sak till jag tilltalas faktiskt av att ha flera små basar än en stor jävel, det är lätta att placera dessa snyggt.
Finns det nån som testat Inos delningsfilter mot tex Behringers delningsfilter som dessutom har EQ?
Motståndet mot "ännu en apparat" har jag full förståelse för då jag hade precis samma inställning. Dessutom var det jobbigt att installera och tog många timmar att lista ut exakt vad jag egentligen ville uppnå. Dessutom är alla EQ rätt fula tycker jag. Men, för min del kom ändringen när jag såg resultatet av försiktigt eq´ande. Det var mycket svårt för mig att värja mig mot de förbättringar som jag först såg andra uppnå och sen mätte upp själv och inte minst skillnaden i den egna upplevelsen mellan eq´at och icke eq´at. Jag kan stänga av mina filter med ett knapptryck och det är rätt stor skillnad...
_Fredrik_ skrev:Ja det verkar finnas ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan? Det enda som jag skulle ha emot EQ, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
bakerman22 skrev:_Fredrik_ skrev:Ja det verkar finnas ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan? Det enda som jag skulle ha emot EQ, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Jag tycker att det är bättre att ha flera stora jävlar.![]()
Vilken EQ kör ni på då ? Vilken är bra och framför allt lättanvänd för mej som är ganska oteknisk, och har dåligt tålamod...?
_Fredrik_ skrev:Berätta mer!kodapa skrev:Jag måste forstätta vurma för minidsp. Brusar inte och är väldigt lättanvänd. Om man inte är nöjd är det ju heller ingen jätteinvestering...
steveo1234 skrev:
En behringer är kladdig att arbeta med och är inte anpassad för de som har dåligt tålamod.
Antagligen letar du efter en Velodyne SMS-1 med uppdaterad mjukvara. Helt grafisk och enkel att ställa in men inte jätteflexibel.
KarlXII skrev:steveo1234 skrev:
En behringer är kladdig att arbeta med och är inte anpassad för de som har dåligt tålamod.
Antagligen letar du efter en Velodyne SMS-1 med uppdaterad mjukvara. Helt grafisk och enkel att ställa in men inte jätteflexibel.
Nej, det stämmer inte riktigt. Jag ställde in LT och eq på under en timme utan att ha sett grejorna innan. Det är applikationen för pc som är hemligheten.
_Fredrik_ skrev:Ja den enda erfarenhet jag har ev EQ och bas var med Velodynes EQ-tillsats och med en sub, den anses väl som ganska dålig och dyr, men jag kom ihåg att det gav stora förbättringar, dock var den för dyr, runt 6 lakan, så jag lämnade tillbaka den.steveo1234 skrev:_Fredrik_ skrev:Ja det verkar minna ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan. Enda som jag skulle ha emot EQ egentligen, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Motståndet mot "ännu en apparat" har jag full förståelse för då jag hade precis samma inställning. Dessutom var det jobbigt att installera och tog många timmar att lista ut exakt vad jag egentligen ville uppnå. Dessutom är alla EQ rätt fula tycker jag. Men, för min del kom ändringen när jag såg resultatet av försiktigt eq´ande. Det var mycket svårt för mig att värja mig mot de förbättringar som jag först såg andra uppnå och sen mätte upp själv och inte minst skillnaden i den egna upplevelsen mellan eq´at och icke eq´at. Jag kan stänga av mina filter med ett knapptryck och det är rätt stor skillnad...
ThePreTor1aN skrev:_Fredrik_ skrev:Ja den enda erfarenhet jag har ev EQ och bas var med Velodynes EQ-tillsats och med en sub, den anses väl som ganska dålig och dyr, men jag kom ihåg att det gav stora förbättringar, dock var den för dyr, runt 6 lakan, så jag lämnade tillbaka den.steveo1234 skrev:_Fredrik_ skrev:Ja det verkar minna ett litet motstånd mot att koppla in en EQ, jag vet tex inte varför jag inte har gjort det, det kanske är nån hifirädsla, att det det måste varafå grejer i kedjan. Enda som jag skulle ha emot EQ egentligen, är att det blir en till apparat som ska ha ström. Sen är de väl ofta så att om en auktoritet säger att det är bästa att ha multipla basar så blir det lätt nåt man klamrar sig fast vid, istället för att testa hur det funkar rent praktiskt.steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Prova Anti-mode 8033C, min funkar bra!
http://www.component.se/forum/index.php ... 2604&st=60
ThePreTor1aN skrev:Prova Anti-mode 8033C, min funkar bra!
http://www.component.se/forum/index.php ... 2604&st=60
steveo1234 skrev:För mig i alla fall går den fetbort då den inte är justerbar på något vettigt sett. "Tuta och kör"-lösningar som ska passa alla passar sällan någon...
steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Ragnwald skrev:Genom att eq:a en eller två frontplacerade basar, kan det bli rätt bra i sweetspot, en punk i rummet på någon kvadratmeter.
Men om man flyttar sig till fotöljen bredvid eller reser sig, så uppfattar man omedelbart någon ny utsläckning
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Och än en gång så dör en tråd där argumenten mot kravet på multipla subbar för bra resultat blir för jobbigt att hantera.
Vad har du fått det ifrån? Har du ens HÖRT ett rum med multipla högtalare och basabsorbering?
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Genom att eq:a en eller två frontplacerade basar, kan det bli rätt bra i sweetspot, en punk i rummet på någon kvadratmeter.
Men om man flyttar sig till fotöljen bredvid eller reser sig, så uppfattar man omedelbart någon ny utsläckning
Håller inte med. Bara att testa att eqa med måtta. Först har man ju förhoppningsvist gjort det man kan med placeringen så att det inte behövs justeras så mycket. Sen om man delayar också så att basarna spelar I takt har man inte mer skillnad melon olika platser än vad dom flesta högtalare ger. Undrar var alla har lārt sig att det blir så dåligt?
Egna tester eller gamla rykten?
Jag förutsätter att man anvânder en modern digital eq och inte en gammal analog eq vilka kan ge större problem om man inte tänker efter innan.
Mvh/Harryup
steveo1234 skrev:KarlXII skrev:steveo1234 skrev:
Nej, det stämmer inte riktigt. Jag ställde in LT och eq på under en timme utan att ha sett grejorna innan. Det är applikationen för pc som är hemligheten.
Ja, men, bakerman är inte riktigt en kille som verkar gilla att koppla in midiinterface och liknande så jag tror inte det hade blivit så lyckat. Själv kör jag "manuellt" även om det vore smidigt att koppla in och styra elektriskt. Vad är det egentligen som behövs för det?
steveo1234 skrev:Hmm, innan jag svarar på dina frågor så väntar jag nog in dina svar på de frågor jag ställt till dig tidigare i tråden.
subjektivisten skrev:steveo1234 skrev:Hmm, innan jag svarar på dina frågor så väntar jag nog in dina svar på de frågor jag ställt till dig tidigare i tråden.
Efter du svara min fråga + hur du EQar så basen låter stort sett lika över större delen av rummet.
bakerman22 skrev:steveo1234 skrev:KarlXII skrev:steveo1234 skrev:
Ja, men, bakerman är inte riktigt en kille som verkar gilla att koppla in midiinterface och liknande så jag tror inte det hade blivit så lyckat. Själv kör jag "manuellt" även om det vore smidigt att koppla in och styra elektriskt. Vad är det egentligen som behövs för det?
FAN vad jag gillar när folk förstår mej !!![]()
Vilken av Behringerna är det som är bäst, och mest flexibel då ?
Harryup skrev:Ragnwald skrev:Genom att eq:a en eller två frontplacerade basar, kan det bli rätt bra i sweetspot, en punk i rummet på någon kvadratmeter.
Håller inte med. Bara att testa att eqa med måtta. Först har man ju förhoppningsvist gjort det man kan med placeringen så att det inte behövs justeras så mycket. Sen om man delayar också så att basarna spelar I takt har man inte mer skillnad melon olika platser än vad dom flesta högtalare ger. Undrar var alla har lārt sig att det blir så dåligt?
Egna tester eller gamla rykten?
Jag förutsätter att man anvânder en modern digital eq och inte en gammal analog eq vilka kan ge större problem om man inte tänker efter innan.
Mvh/Harryup
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 29 gäster