Ino för närfältslyssning

Diskussion och gemyt om Ino-produkter, gamla som nya.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Ino för närfältslyssning

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 14:52

Hejsan. Jag tänkte höra lite vad folk har för erfarenheter av Ino högtalare för närfältslyssning. Att piP fungerar mycket bra vet jag redan, men hur är det med de lite större systemen.
Hur skulle i14 och i16s låta från under 1m avstånd?

Sen har jag en till fråga.
Vad för typ av stativ skall man ha på skrivbordet för att piP skall komma upp i öronhöjd?

Användarvisningsbild
Erik_AA

Inläggav Erik_AA » 2010-09-15 15:26

Jag tycker inte pi60 funkar nåt bra på 1m avstånd iaf och detsamma borde väl gälla för de andra modellerna du nämner. piM däremot, där kan vi snacka bra stereobild på under halvmeterns avstånd!
Dator -> Denon 2308 -> NAD 208 -> pi60+bs60
iAudio7 -> TA-2024 -> piM

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 15:44

Jo de fungerar säkert riktigt bra. Dock är jag inte intresserad av något mindre än piP.

Men då du lyssnade på pi60 hade du dem verkligen så nära varandra som skall ha vid det avståndet?
Jag menar om de står 3m isär och man går fram och sätter sig 1m ifrån dena ena så låter det självklart inte bra.
Ca 85cm isär borde de stå om du är en meter ifrån dem.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2010-09-15 15:50, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-15 15:47

Försöker skrive en post med lite egna intryck då jag testat en hel del med detta. Men får inte det tydligen....

det gnälls på något HTML Cod som inte är tillåten... ?! :x
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-15 15:50

Hej, jag har haft iPs, piP och i16s och testat närfälltslyssning, iPs och piP fick arbeta på detta sättet under sammanlagt ca 1år och det fungerade (såklart) helt fantastiskt bra satt ca 1,7-1,8m från centrum mellan högtalarna.

När jag först skaffade mina i16s å ställde jag dom på skoj på samma sätt och spelade, det lät "bra" men det fattades "närvaro" och ljudbilden va väldigt märklig... den blev liksom uppdelad och suddig ut mot högtalarna sett. det lät alltså bara "normalt" om ljudet som befan sig ganska nära exakt mitten i ljudbilden.

Nu sitter jag ca 2m från högtalarna, vilket är minimum !!!
jag har själv testat och att under 2m och då blir det väldigt kraftigt sämre för varje dm känns det som... redan 2m känns lite för nära, men har inte möjlighet till störra avstond som det ser ut idag...

Jag rekommenderar inte att du skaffar något större än iP eller piP om du ska sitta mindre än 2m från högtalarna, inte om du vill ha en homogen och naturlig ljudbild i alla fall :)

bäst i mitt rum hittils låter faktiskt ändå iPs + ProfundusP-4 som jag hade innan, jag sitter alltså antagligen lite för nära och rummet tillåter inte riktigt den placering m.m. som skulle behövas för att i16s ska komma till sin rätta
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 15:53

Var det jag var rädd för, då kan jag lägga min i16s planer på hyllan. På gott och ont.

Men jag antar att piPs + prof x-2 vid datorn kommer duga det med :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-15 15:53

Konstruktören skriver följande (du kanske har läst):

Manifestet skrev:– Vilka högtalare passar vilka rum, egentligen? –

När man skall välja sig ett högklassigt högtalarsystem så finns det massor av saker att tänka på (även om man redan är på det klara med att man är en person som primärt är intresserad av återgivning av musik, och som alltså väljer bort ”trevliga färgningar” som något av intresse) som det kan vara mycket vunnet att ha kontemplerat i förväg...
Denna lilla artikel försöker gå igenom i varje fall de flesta av dem!

När ett högtalarsystem skall väljas finns det minst fyra saker man bär tänka på:
1. Hur mycket ljudtryck vill man kunna alstra? (bredbandigt, respektive i basområdet)
2. Hur stort rum skall man använde dem i – och hur är det rummet beskaffat akustiskt?
3. Hur nära högtalarna kommer man att sitta?
4. Kommer man att vara kvar i det aktuella rummet för all framtid, eller kommer man att flytta?

Med dessa förutsättningar som utgångspunkt kan man konstatera följande punkter:

Punkt ett: Krav på ljudtrycksförmåga är något som var och en själv måste avgöra. Den som inte har en aning bör prova sig fram lite genom att provlyssna olika system, och med stöd av det försöka bedöma ungefär var ens eget behov ligger.
Den som vill veta vilket ljudtryck som respektive system kan skapa, bör titta under respektive högtalarsystems dataredovisning, samt sedan kolla i tabellen som finns redovisad i artikeln om tekniska data, där man kan utläsa ljudtrycksförmåga som funktion av avstånd från högtalarna.
Tänk på att man brukar behöva mer och mer ljudryckskapacitet ju mer man optimerar rummet, och det beror inte primärt på att ett akustiskt bra lyssningsrum stjäl så mycket ljudtryck, utan mera på att det låter så mycket bättre att spela starkt i vällämpade lyssningsrum!

Punkt två: Ju större rum man har, och ju mera efterklang samma rum har, desto större behov har man av ett högtalarsystem med hög direktivitet, och omvänt – ju mindre och efterklangligt dödare rum man har, desto mera spridning bör högtalarna som används i det ha. För det mesta låter nämligen högtalarsystem som allra bäst (eller rättare sagt samarbetar så harmoniskt som möjligt med stereosystemets egenskaper) när man på lyssningsplats har ungefär samma andel direkt som reflekterat ljud.
Det betyder att man skall sitta precis en rumsradie ifrån högtalarna, om de är helt rundstrålande. En rumsradie är i ett normalt svenskt vardagsrum faktiskt avsevärt kortare än en meter! Om man akustikbehandlar rummet så att det skall få optimala akustiska betingelser är det rätt lätt att skaffa sig en rumsradie som sträcker sig uppåt två meter ut i rummet. Vill man med behållning kunna avnjuta en ackurat musikåtergivning på längre avstånd behöver man alltså direktivitet. Alla Ino-högtalare har en viss direktivitet, och ju högre riktverkan en högtalare har - desto längre utöver dessa två meter, kan man sitta från den!
Till sist under punkt två vill jag göra lite reklam för att göra något åt rummet rent akustiskt om det inte är vällämpat för musikåtergivning som det är. Det blir för det mesta en mycket bra investering i välljud, väl så effektiv som den investering man gör i högtalarna, och ofantligt mycket värdefullare än de flesta populära tweeks!

Punkt tre: Ju närmare man sitter en högtalare, desto mindre ljudstrålande yta bör den ha, eftersom stora ytor uppvisar mera geometrisk distorsion när man ”ser” dem på nära håll, alltså akustiskt. Sådan leder till interferenser och klangfel.
För Ino Audios högtalarsystem gäller ungefär det följande för "högklassig" avlyssning:

System: Närgräns för högklassig lyssning, i optimalt rum:
Ino piX / piM / iX / iM = 0,3 meter (idealavstånd = 0,5 - 3 meter)
Ino piP / piPs / iP / iPs = 1 meter (idealavstånd = 2 - 4 meter)
Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)
Ino i28 / i32s / i34es = 2,5 meter (idealavstånd = 3,5 - 7 meter)
Ino i56 / i64s / i68es = 4 meter (idealavstånd = 5 - 10 meter*).

*Det finns dock en speciell funktion som dessa tre system kan uppgraderas med, som heter D-option, som gör att närgränsen sjunker till sisådär 2,5 meter, för speciella tillfällen då det är önskvärt.

Gränserna är inte absoluta, man kan definitivt sitta lite närmare, men det blir sämre då. Lite längre avstånd än närgränsen skadar inte dock - i synnerhet inte i ett mycket bra rum.

Om man tar bort kravet ”högklassig lyssning” kan man sätta lite generösare närgränser än i det ovanstående. Låt säga 0,4 meter - 1,5 meter - 1,8 meter respektive 3 meter. Den absoluta närgränsen för i56s är sisådär 2,5 meter. Med detta menar jag: Sitter man närmare än så uppstår svårtartade destruktiva interferenser (utsläckningar).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 15:55

Tack almen men manifestet har man allt läst från pärm till pärm.
Tänkte bara om någon hade några andra erfarenheter, men det verkar det inte finnas.

ja då sparade man 30k då ^^

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-15 15:56

adzer skrev:Var det jag var rädd för, då kan jag lägga min i16s planer på hyllan. På gott och ont.

jo, eller varför inte iPs i stäletl för piPs ?!

iPs är samam element fast en liten sluten låda, så sjukt smidiga högtalare och enligt mig mycket snyggare !

då har du en "kompakt anläggning" (om man bortser från pX-2) men som presterar något helt enormt !
Mvh//David

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-15 15:57

adzer skrev:Var det jag var rädd för, då kan jag lägga min i16s planer på hyllan. På gott och ont.

iPs är samam element fast en liten sluten låda, så sjukt smidiga högtalare och enligt mig mycket snyggare !

då har du en "kompakt anläggning" (om man bortser från pX-2) men som presterar något helt enormt !
Mvh//David

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-15 15:57

r5
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 16:01

DVD-ai skrev:

Jag har inte råd med allt på en gång som fattig student så blir piPs nu och basarna om något halvår när man sparat ihop pengarna.

Sen tror jag att piPs är lättare att sälja och man kan använda dem fristående i nåt annat rum den dagen man köper större frontar.

Det är för liten priskillad för att motivera iPs enligt mig.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2010-09-15 16:18, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 16:06

MagnusÖstberg skrev:r5

De säljs inte längre väl?

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-09-15 16:12

adzer skrev:
DVD-ai skrev:

Jag har inte råd med allt på en gång som fattig student så blir piPs nu och basarna om ngot halvår när man sparat ihop pengarna.

Sen tror jag att piPs är lättare att sälja och man kan använda dem fristående i nåt annat rum den dagen man köper större frontar.

J, om du inet ska köpa moduler nu så är det naturligtvis så att du ska köpa piPs och inte iPs.

Men har du funderat på om du ska ha piP eller piPs (som i signatur) eller hur menar du när du skriver piPs ?!
jag tycker att du ska ha piPs, jag tycker att skillnaden kan vara stor ! men allt e ju en fråga om kostnat också såklart :)

Skillnaden mellan piP och iP är ju gentligen bara storleken, dom presterar likvärdigt :)
Mvh//David

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 16:17

DVD-ai skrev:
adzer skrev:
DVD-ai skrev:

Jag har inte råd med allt på en gång som fattig student så blir piPs nu och basarna om ngot halvår när man sparat ihop pengarna.

J, om du inet ska köpa moduler nu så är det naturligtvis så att du ska köpa piPs och inte iPs.

Men har du funderat på om du ska ha piP eller piPs (som i signatur) eller hur menar du när du skriver piPs ?!
jag tycker att du ska ha piPs, jag tycker att skillnaden kan vara stor ! men allt e ju en fråga om kostnat också såklart :)

Skillnaden mellan piP och iP är ju gentligen bara storleken, dom presterar likvärdigt :)

Jag skall köpa signatur pluttar :D

Även om skillnaden kanske inte är värt priskillnaden så är det skönt att vet att jag då har den bästa närfältshögtalaren ino audio har.
Bara det är värt pengarna imo :)

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-15 16:41

adzer skrev:

Jo.
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 16:42

MagnusÖstberg skrev:
adzer skrev:

Jo.

ok jag hittar inget i varken manifestet eller prislistan om dem?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-15 16:46

Ring...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 16:48

MagnusÖstberg skrev:Ring...

Så det är en lömsk modell som man måste ringa ang?

Vore ju skoj att få lite info så man inte behöver ringa och be om hela specifikationerna.

Du kanske kan fylla i lite info om du har?
Skall söka på forumet å se om jag hitar nåt.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-15 20:50

DVD-ai skrev:

Hänger på vilket delningsfilter som ska användas, hur brant det skär.
Man vill ju inte ha en svacka runt 80Hz.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 21:28

Skall piP fortfarande delas vid 80Hz?

Sen kan någon svara på min stativ fråga?
Hur skall jag få upp dem till öronhöjd?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-15 21:59

adzer skrev:
MagnusÖstberg skrev:Ring...

Så det är en lömsk modell som man måste ringa ang?

Vore ju skoj att få lite info så man inte behöver ringa och be om hela specifikationerna.

Du kanske kan fylla i lite info om du har?
Skall söka på forumet å se om jag hitar nåt.
Ja, den var visst lömsk :)

Lite drygt 5 liters låda med Ino B67 samt en metaldiskant. i5 hade en domediskant, och det föredrar jag. Jag jobbar själv med att få fram en sådan modell eftersom jag gillar den!

http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=33427&highlight=i5

Bild
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-09-15 22:37

Snygga lådor! :)
Om du förlänger dom lite kan du få in en sån här kombination som ligger på mitt hallgolv.
Det kan låta hyfsat om det också. :)

Bild

2 x B67 + T11, gånger två.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-15 22:39

Sån där kombo använder jag ju redan, men jag har en annan frontbaffel på mina D27 ;)

Bilden är Slartis, inte min :)

Ps.. fixa en mini i28 har jag funtat på..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-15 22:53

adzer skrev:Skall piP fortfarande delas vid 80Hz?

80 till 100Hz är ok, men jag menade brantheten i delningsfiltren där.
Fråga2, sätt dig ner.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2010-09-15 22:58

MagnusÖstberg skrev:Sån där kombo använder jag ju redan, men jag har en annan frontbaffel på mina D27 ;)

Jo, jag vet, men inte med Ino B67 och Ino T11 väl? :)
Var det inte Audax-basar i dina lr nåt?
Senast redigerad av phon 2010-09-15 22:59, redigerad totalt 1 gång.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-15 22:59

Ragnwald skrev:
adzer skrev:Skall piP fortfarande delas vid 80Hz?

80 till 100Hz är ok, men jag menade brantheten i delningsfiltren där.
Fråga2, sätt dig ner.

Jo men är det något annat än 80Hz rekommenderat till piP?

Ja det vet jag.

Diskanten på piP är ca 30cm över bordet. man får vara väldigt kort eller ha ett väldigt högt bord för att det skall bli öronhöjd.
Senast redigerad av AndreasArvidsson 2010-09-15 23:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-15 23:00

phon skrev:
MagnusÖstberg skrev:Sån där kombo använder jag ju redan, men jag har en annan frontbaffel på mina D27 ;)

Jo, jag vet, men inte med Ino B67 och Ino T11 väl? :)
Var det inte Audax-basar i dina lr nåt?
Vifa P17WJ+D27TG45
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-16 00:28

adzer skrev:

Ja det vet jag.

Diskanten på piP är ca 30cm över bordet. man får vara väldigt kort eller ha ett väldigt högt bord för att det skall bli öronhöjd.

1. Nej
2.Bra
3.Diskant ca 85cm över golvet. Men det torde vara en rekommendation för att baselementet ska få tillräckligt golvstöd, när man kör fullregister.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-09-16 00:44

Ragnwald skrev:
adzer skrev:

Ja det vet jag.

1. Nej
2.Bra
3.Diskant ca 85cm över golvet. Men det torde vara en rekommendation för att baselementet ska få tillräckligt golvstöd, när man kör fullregister.

På 3an så vill jag förtydliga att högtalarna kommer stå på ett skrivbord som jag kommer sitta i en stol framför.
Mao kommer inte golvet ha speciellt mycket med saken att göra.

Däremot vill jag ha upp dem lite så man får diskanten i öronhöjd. en sådär 10cm eller så borde vara lagom.
Finns det några bra stativ för detta?

Nästa

Återgå till Wänner af Ino