Moderator: Redaktörer
Manifestet skrev:– Vilka högtalare passar vilka rum, egentligen? –
När man skall välja sig ett högklassigt högtalarsystem så finns det massor av saker att tänka på (även om man redan är på det klara med att man är en person som primärt är intresserad av återgivning av musik, och som alltså väljer bort ”trevliga färgningar” som något av intresse) som det kan vara mycket vunnet att ha kontemplerat i förväg...
Denna lilla artikel försöker gå igenom i varje fall de flesta av dem!
När ett högtalarsystem skall väljas finns det minst fyra saker man bär tänka på:
1. Hur mycket ljudtryck vill man kunna alstra? (bredbandigt, respektive i basområdet)
2. Hur stort rum skall man använde dem i – och hur är det rummet beskaffat akustiskt?
3. Hur nära högtalarna kommer man att sitta?
4. Kommer man att vara kvar i det aktuella rummet för all framtid, eller kommer man att flytta?
Med dessa förutsättningar som utgångspunkt kan man konstatera följande punkter:
Punkt ett: Krav på ljudtrycksförmåga är något som var och en själv måste avgöra. Den som inte har en aning bör prova sig fram lite genom att provlyssna olika system, och med stöd av det försöka bedöma ungefär var ens eget behov ligger.
Den som vill veta vilket ljudtryck som respektive system kan skapa, bör titta under respektive högtalarsystems dataredovisning, samt sedan kolla i tabellen som finns redovisad i artikeln om tekniska data, där man kan utläsa ljudtrycksförmåga som funktion av avstånd från högtalarna.
Tänk på att man brukar behöva mer och mer ljudryckskapacitet ju mer man optimerar rummet, och det beror inte primärt på att ett akustiskt bra lyssningsrum stjäl så mycket ljudtryck, utan mera på att det låter så mycket bättre att spela starkt i vällämpade lyssningsrum!
Punkt två: Ju större rum man har, och ju mera efterklang samma rum har, desto större behov har man av ett högtalarsystem med hög direktivitet, och omvänt – ju mindre och efterklangligt dödare rum man har, desto mera spridning bör högtalarna som används i det ha. För det mesta låter nämligen högtalarsystem som allra bäst (eller rättare sagt samarbetar så harmoniskt som möjligt med stereosystemets egenskaper) när man på lyssningsplats har ungefär samma andel direkt som reflekterat ljud.
Det betyder att man skall sitta precis en rumsradie ifrån högtalarna, om de är helt rundstrålande. En rumsradie är i ett normalt svenskt vardagsrum faktiskt avsevärt kortare än en meter! Om man akustikbehandlar rummet så att det skall få optimala akustiska betingelser är det rätt lätt att skaffa sig en rumsradie som sträcker sig uppåt två meter ut i rummet. Vill man med behållning kunna avnjuta en ackurat musikåtergivning på längre avstånd behöver man alltså direktivitet. Alla Ino-högtalare har en viss direktivitet, och ju högre riktverkan en högtalare har - desto längre utöver dessa två meter, kan man sitta från den!
Till sist under punkt två vill jag göra lite reklam för att göra något åt rummet rent akustiskt om det inte är vällämpat för musikåtergivning som det är. Det blir för det mesta en mycket bra investering i välljud, väl så effektiv som den investering man gör i högtalarna, och ofantligt mycket värdefullare än de flesta populära tweeks!
Punkt tre: Ju närmare man sitter en högtalare, desto mindre ljudstrålande yta bör den ha, eftersom stora ytor uppvisar mera geometrisk distorsion när man ”ser” dem på nära håll, alltså akustiskt. Sådan leder till interferenser och klangfel.
För Ino Audios högtalarsystem gäller ungefär det följande för "högklassig" avlyssning:
System: Närgräns för högklassig lyssning, i optimalt rum:
Ino piX / piM / iX / iM = 0,3 meter (idealavstånd = 0,5 - 3 meter)
Ino piP / piPs / iP / iPs = 1 meter (idealavstånd = 2 - 4 meter)
Ino pi60 / pi60s / i14 / i16s = 2 meter (idealavstånd = 3 - 6 meter)
Ino i28 / i32s / i34es = 2,5 meter (idealavstånd = 3,5 - 7 meter)
Ino i56 / i64s / i68es = 4 meter (idealavstånd = 5 - 10 meter*).
*Det finns dock en speciell funktion som dessa tre system kan uppgraderas med, som heter D-option, som gör att närgränsen sjunker till sisådär 2,5 meter, för speciella tillfällen då det är önskvärt.
Gränserna är inte absoluta, man kan definitivt sitta lite närmare, men det blir sämre då. Lite längre avstånd än närgränsen skadar inte dock - i synnerhet inte i ett mycket bra rum.
Om man tar bort kravet ”högklassig lyssning” kan man sätta lite generösare närgränser än i det ovanstående. Låt säga 0,4 meter - 1,5 meter - 1,8 meter respektive 3 meter. Den absoluta närgränsen för i56s är sisådär 2,5 meter. Med detta menar jag: Sitter man närmare än så uppstår svårtartade destruktiva interferenser (utsläckningar).
adzer skrev:Var det jag var rädd för, då kan jag lägga min i16s planer på hyllan. På gott och ont.
Men jag antar att piPs + prof x-2 vid datorn kommer duga det med
adzer skrev:Var det jag var rädd för, då kan jag lägga min i16s planer på hyllan. På gott och ont.
Men jag antar att piPs + prof x-2 vid datorn kommer duga det med
DVD-ai skrev:adzer skrev:Var det jag var rädd för, då kan jag lägga min i16s planer på hyllan. På gott och ont.
Men jag antar att piPs + prof x-2 vid datorn kommer duga det med
jo, eller varför inte iPs i stäletl för piPs ?!
iPs är samam element fast en liten sluten låda, så sjukt smidiga högtalare och enligt mig mycket snyggare !
då har du en "kompakt anläggning" (om man bortser från pX-2) men som presterar något helt enormt !
adzer skrev:DVD-ai skrev:adzer skrev:Var det jag var rädd för, då kan jag lägga min i16s planer på hyllan. På gott och ont.
Men jag antar att piPs + prof x-2 vid datorn kommer duga det med
jo, eller varför inte iPs i stäletl för piPs ?!
iPs är samam element fast en liten sluten låda, så sjukt smidiga högtalare och enligt mig mycket snyggare !
då har du en "kompakt anläggning" (om man bortser från pX-2) men som presterar något helt enormt !
Jag har inte råd med allt på en gång som fattig student så blir piPs nu och basarna om ngot halvår när man sparat ihop pengarna.
Sen tror jag att piPs är lättare att sälja och man kan använda dem fristående i nåt annat rum den dagen man köper större frontar.
Det är för liten priskillad för att motivera iPs enligt mig.
DVD-ai skrev:adzer skrev:DVD-ai skrev:adzer skrev:Var det jag var rädd för, då kan jag lägga min i16s planer på hyllan. På gott och ont.
Men jag antar att piPs + prof x-2 vid datorn kommer duga det med
jo, eller varför inte iPs i stäletl för piPs ?!
iPs är samam element fast en liten sluten låda, så sjukt smidiga högtalare och enligt mig mycket snyggare !
då har du en "kompakt anläggning" (om man bortser från pX-2) men som presterar något helt enormt !
Jag har inte råd med allt på en gång som fattig student så blir piPs nu och basarna om ngot halvår när man sparat ihop pengarna.
Sen tror jag att piPs är lättare att sälja och man kan använda dem fristående i nåt annat rum den dagen man köper större frontar.
Det är för liten priskillad för att motivera iPs enligt mig.
J, om du inet ska köpa moduler nu så är det naturligtvis så att du ska köpa piPs och inte iPs.
Men har du funderat på om du ska ha piP eller piPs (som i signatur) eller hur menar du när du skriver piPs ?!
jag tycker att du ska ha piPs, jag tycker att skillnaden kan vara stor ! men allt e ju en fråga om kostnat också såklart![]()
Skillnaden mellan piP och iP är ju gentligen bara storleken, dom presterar likvärdigt
Jo.adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:r5
De säljs inte längre väl?
MagnusÖstberg skrev:Jo.adzer skrev:MagnusÖstberg skrev:r5
De säljs inte längre väl?
MagnusÖstberg skrev:Ring...
DVD-ai skrev:
jo, eller varför inte iPs i stäletl för piPs ?!
iPs är samam element fast en liten sluten låda, så sjukt smidiga högtalare och enligt mig mycket snyggare !
Ja, den var visst lömskadzer skrev:MagnusÖstberg skrev:Ring...
Så det är en lömsk modell som man måste ringa ang?
Vore ju skoj att få lite info så man inte behöver ringa och be om hela specifikationerna.
Du kanske kan fylla i lite info om du har?
Skall söka på forumet å se om jag hitar nåt.
adzer skrev:Skall piP fortfarande delas vid 80Hz?
Sen kan någon svara på min stativ fråga?
Hur skall jag få upp dem till öronhöjd?
MagnusÖstberg skrev:Sån där kombo använder jag ju redan, men jag har en annan frontbaffel på mina D27
Ragnwald skrev:adzer skrev:Skall piP fortfarande delas vid 80Hz?
Sen kan någon svara på min stativ fråga?
Hur skall jag få upp dem till öronhöjd?
80 till 100Hz är ok, men jag menade brantheten i delningsfiltren där.
Fråga2, sätt dig ner.
Vifa P17WJ+D27TG45phon skrev:MagnusÖstberg skrev:Sån där kombo använder jag ju redan, men jag har en annan frontbaffel på mina D27
Jo, jag vet, men inte med Ino B67 och Ino T11 väl?
Var det inte Audax-basar i dina lr nåt?
adzer skrev:
Jo men är det något annat än 80Hz rekommenderat till piP?
Ja det vet jag.
Diskanten på piP är ca 30cm över bordet. man får vara väldigt kort eller ha ett väldigt högt bord för att det skall bli öronhöjd.
Ragnwald skrev:adzer skrev:
Jo men är det något annat än 80Hz rekommenderat till piP?
Ja det vet jag.
Diskanten på piP är ca 30cm över bordet. man får vara väldigt kort eller ha ett väldigt högt bord för att det skall bli öronhöjd.
1. Nej
2.Bra
3.Diskant ca 85cm över golvet. Men det torde vara en rekommendation för att baselementet ska få tillräckligt golvstöd, när man kör fullregister.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster