Simuleringsprogram Simba / Mäthårdvara Mätro-2

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-06-22 22:59

Här ovan har jag visat en ganska avancerad mätjigg.

Hur vill ni att en jigg skall vara byggd?
Funktioner?
Enkel?
Avancerad?
Inbyggd förstärkare och mikrofonförstärkare?

Här är några exempel:

http://www.linnaraudio.com/matinstrument/matro1/vad_ar_matro_1/index.htm

http://www.linnaraudio.com/matinstrument/matro2/091116_Matro-2/vad_ar_matro_2/index.htm

http://www.linnaraudio.com/matinstrument/matro2_rela/index.htm

http://www.linnaraudio.com/matinstrument/matro-k-sw/matro_k_hur_bygga/index.htm

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-23 10:00

jag gillar enkla grejjor, ju enklare ju bättre, det enklaste mätsystemet jag vet är nog clio, föredömligt tack vare sin egen hårdvara, för mig är nog clio måttstocken, om clio bara funnits i en usb-version...

mätprogram för vanliga ljudkort har ju den stora fördelen att vara billiga, nackdelen är meckandet med kopplingar och tillbehör

det som egentligen behövs är en enkel kopplingsdosa för impedansmätningar och en vettig mikstärkare för panasonickapslarna, just mikstärkaren är av någon anledning väldigt svår att hitta å köpa

jag skulle gärna se att någon startade en produktion av sådana
Bikinitider

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-06-23 13:47

celef skrev:jag gillar enkla grejjor, ju enklare ju bättre, det enklaste mätsystemet jag vet är nog clio, föredömligt tack vare sin egen hårdvara, för mig är nog clio måttstocken, om clio bara funnits i en usb-version...

mätprogram för vanliga ljudkort har ju den stora fördelen att vara billiga, nackdelen är meckandet med kopplingar och tillbehör

det som egentligen behövs är en enkel kopplingsdosa för impedansmätningar och en vettig mikstärkare för panasonickapslarna, just mikstärkaren är av någon anledning väldigt svår att hitta å köpa

jag skulle gärna se att någon startade en produktion av sådana

Jag har en mickförstärkare på papper än så länge (tidsbrist).
http://www.linnaraudio.com/matinstrument/matro2/091116_Matro-2/vad_ar_matro_2/Linnar_mikamp_kretskort.png

Jag har också en kabel på gång. Alltså en kabel som man löder ihop enligt ett mönster. Genom att sätta i kontakter eller dra isär kontakter kan man mäta allt so går att mäta med alla förekommande mjukvara.
Skulle det vara något?

Jag har hållit inne med den pga att jag inbillat mig att det intefinns något intresse.

Clio är bra, antagligen det bästa som finns för de pengarna som tyvärr är för mycket för vanligt folk.

Om jag kommer så långt att jag (och en kille till) realiserar mätdelen i Simba så kommer program och mätjigg anpassas så att det blir enklalste möjliga. har inte kollat in problematiken ännu så jag kan inte lova att det blir bättre.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-06-23 19:30

linnar skrev:Jag har en mickförstärkare på papper än så länge (tidsbrist).
www.linnaraudio.com/matinstrument/matro ... tskort.png

japp, en god mikstärkare för panasonic-kapslarna är mycket önskvärt, den måste erbjuda gainkontroll, clip-indikator samt nödvändig bias-spänning, rak tonkurva med stor bandbredd och låg dist

Jag har också en kabel på gång. Alltså en kabel som man löder ihop enligt ett mönster. Genom att sätta i kontakter eller dra isär kontakter kan man mäta allt so går att mäta med alla förekommande mjukvara.
Skulle det vara något?

Jag har hållit inne med den pga att jag inbillat mig att det intefinns något intresse.

dom flesta bygger nog denna själv, jag monterade ett motstånd och switch i en överbliven liten plastlåda (från llab)

Clio är bra, antagligen det bästa som finns för de pengarna som tyvärr är för mycket för vanligt folk.

ja det är lite för dyrt, 7000:- för lite-versionen, hade lite sålts för 7000:- med usb hade jag slagit till

Om jag kommer så långt att jag (och en kille till) realiserar mätdelen i Simba så kommer program och mätjigg anpassas så att det blir enklalste möjliga. har inte kollat in problematiken ännu så jag kan inte lova att det blir bättre.

har du kollat in praxis, dom använder väl en sådan kombination av egen och befintlig hårdvara som du funderar kring
Bikinitider

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-06-23 21:27

celef skrev:har du kollat in praxis, dom använder väl en sådan kombination av egen och befintlig hårdvara som du funderar kring

Jag har kollat förut men inte så noggran. Nu när du skrev detta så kollade jag igen.

Praxis är sju resor krångligare än något annat jag sett.
Den använder både USB och ljudkort. Dessutom används en avancerad jigg som man inte bygger själv en kväll. Utöver det används en kopplingsdosa. Till detta kopplas ett externt slutsteg som inte verkar kalibreras genom mätsystemet.

Mätro-1 och Mätro-2 kopplas till ljudkortet. Klart.
Båda slänger man ihop på en kväll.

Mätro-3 kommer att kopplas in till USB-uttag på datorn. Klart.
Mjukvaran installeras också i Mätro-3. Vart man än kopplar in Mätro-3 så finns mjukvaran där till användning. Man spara sina mätfiler också i Mätro-3 så att de alltid följer med vart man nu går.

Mätro-Kabel (har inte namngett den ännu) kopplas till ljudkortet och till ett externt slutsteg. dessutom kopplas mikrofonen in via en extern mikrofonförstärkare.
Sedan kalibrera man, mäter frekvens och impedans genom att dra ur och koppla in några RCA-kontakter.

Det jag menar med att anpassa Simba till hårdvaran är att kanske kunna reglera nivån in och ut i Simba och inte med jiggen eller ljudkortets mjukvara.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-06-29 23:59

Jag har filat lite på simba:

http://www.linnaraudio.com/programvara/simba.exe

Än så länge handlar det bara om "interfäjset".

.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-09-14 22:13

Har ändrat på trådnamnet då det blivit en del Mätro-2 grejer här åxå!

.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-09-14 22:26

Mätro-2 är uppdaterad. Allt är förenklat mycket kopplingar är bortlockade. Nivåkontrolerna är borta. Nu skall nivån regleras i mjukvaran.

Lite bilder:

Förslag till panelutformning. Man kan utforma panelen som man vill.
Bild

Nya kopplingsschemat
Bild

Kretskort med komponenter. Man ser igenom kortet en aning där kretsarna går.
Bild

Samma som ovan fast här ser man inte igenom kortet.
Bild

Kretskortet avigsida
Bild

Kretskortet rätsida
Bild

Jorddragningen på kretskortet (ett sätt att se så det inte finns några slingor)
Bild

Här är det intressantaste. Det är så här jag gör när jag bygger prototyper. Tänker utveckla idén för jag har under åren fått en hel del mail där man vill välja bort kretskortet och i stället dra trådar direkt. Problemet har varit att det lätt kopplas fel (Mätro-1 som exempel).
Jag efterlyser en metod med tråddragning som är lätt att genomföra men svårt att göra fel.
Mina idéer:
- Krestkort där man drar trådar på ovansidan och borrar hål för jordtrådar som löds mot kopparskiktet på undersidan.
- Tunn träskiva där man skruvar ner minikopparskruv i lödpunkterna.
- Mer?
Bild

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-09-14 22:40

Mätro-2 innehåller slutsteg och mikrofonförstärkare. Jag tänker också göra kretskort/trådkoppling för dessa separat med tiden.

Här är lite data:

Följande data har uppmäts för slutsteget:
- Effekt 4 eller 8ohm 20 Watt
- Frekvensgång +-0,25db 20 - 20.000 Hz
- Frekvensgång 4 - 100.000 Hz
- Distorsion THD typiskt 0,009 %

Följande data har uppmäts för mikrofonförstärkaren:
- Inspänning DC +9 Volt
- Max signal in (LED varning)2,0V
- 1st 9v batteri, driftid omk 50 Tim
- Phantomspänning +-2% Just.bart 0-9 V
- Brusnivå vid 25hz -96 dBv
- Brusnivå vid 100hz -102 dBv
- Brusnivå vid 1000hz -115 dBv
- Distorsion THD Max 0,0015%
- Distorsion THD Typisk 0,0005%
- Frekvensgång -0,00db 20 - 35.000 Hz
- Frekvensgång -0,20db 8 - 100.000 Hz
- Frekvensgång -1,00db 2,5 - 200.000 Hz
- Frekvensgång -3,00db 1,25 - 290.000 Hz
- Frekvensgång total 1 - 600.000 Hz
- Fasgång +- 0 Grader 25 - 20.000 Hz
- Fasgång +- 5 Grader 8 - 30.000 Hz
- Fasgång +-10 Grader 3 - 130.000 Hz
- Fasgång +15 -45Grader 1 - 600.000 Hz

Källhänvisning för mikrofonförstärkaren:
http://users.rcn.com/rhcamp/mm2v1p1.pdf
http://mysite.verizon.net/tammie_eric/audio/preamp/preamp.html
http://mysite.verizon.net/tammie_eric/audio/preamp2/preamp2.html
Ursprungliga mikrofonförstärkarens upphovsman:
http://eel.st.usm.edu/~jmneal/preamp1.htm

Observera att det Eric Wallin skriver om modifiering inte finns med på det kretskort han visar i bild. Det finns däremot med på den prototyp som visas. Bygger man enligt beskrivningen på sidorna får man den äldre versionen. Höll på å mickla med det ett tag innan jag förstod att det blandats friskt på hemsidan.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-15 13:50

Man bör kanske inte kalla det fantommatning om det är biasmatning, för det är det väl?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-09-15 15:49

Har du sett denna konkurrent till Mätro-2? Kostar en tusenlapp såvitt jag förstår.

Bild
Bild

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-09-15 16:42

UrSv skrev:Har du sett denna konkurrent till Mätro-2? Kostar en tusenlapp såvitt jag förstår.

Bild
Bild

Du får gärna berätta vad det är för nåt: har letat runt på deras hemsida (Hifidyi.net ???)
utan nån framgång.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-15 16:46

shit, bara fronten på apparaten ser ju ut att kosta en tusing
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-15 18:18

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-09-15 18:35

HifiDIY har massor med skoj saker. Dock inte så bra hemsida eller engelska...

RogerGustavsson har rätt länk ovan.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-09-15 18:35

RogerGustavsson skrev:Man bör kanske inte kalla det fantommatning om det är biasmatning, för det är det väl?

Helt rätt!
Jag kallar det alltid bias.
Orsaken till fantomen i texten är att jag helt sonika kopierat text.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-09-15 18:37

UrSv skrev:Har du sett denna konkurrent till Mätro-2? Kostar en tusenlapp såvitt jag förstår.

Nej, jag har inte sett den!
Skall kolla närmare vad det handlar om.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-15 18:41

UrSv skrev:HifiDIY har massor med skoj saker. Dock inte så bra hemsida eller engelska...

Hittade du ett pris någonstans?

Användarvisningsbild
UrSv

Inläggav UrSv » 2010-09-15 19:15

RogerGustavsson skrev:
UrSv skrev:HifiDIY har massor med skoj saker. Dock inte så bra hemsida eller engelska...

Hittade du ett pris någonstans?

Den brukar kosta USD 149 komplett med låda och USD 99 utan. Jag hade ju inte snikat utan tagit den med lådan. Riktigt trevliga lådor och jag har deras USB-DAC i samma låda. Välbyggt och riktigt fin finish.

Edit: Jag ser nu att de tar USD 49 för kit utan låda. Helt sjukt billigt.

http://shop2.hifidiy.net/index.php?main ... ucts_id=95

Det kompletta kitet:
http://shop2.hifidiy.net/index.php?main ... ucts_id=96

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-15 19:25

Blir tydligen ca 178 € med frakt plus ev. tull och moms.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-09-15 19:36

Jag har nu kollat igenom mätapparaten från Kina.

Den kan INTE ersätta Mätro.

Det verkar som om den bara kan användas till JustMLS.

En komplett mätapparat är egentligen en ersättare för att mäta med kablar och löst slutsteg och mikrofonförstärkare.
När man mäter med dessa lösa delar blir det en hel del att koppla om mellan mätningarna. Kalibreringen blir osäker då kablarna inte kopplas på exakt samma sätt osv. Dessutom kalibreras oftast inte slutsteget med resten och definitivt inte mikrofonförstärkaren.

Mätro är exakt samma som ovanstående beskrivning med den skillnaden att alla omkopplingar osv görs via omkopplare. Slutsteg och mikrofonförstärkare är kopplade så att de också kalibreras med resten.

Den kineskiska lådan har inga omkopplare för kalibrering eller olika sätt att mäta (frekvens o impedans).
Troligtvis måste man byta kablar för hand. Då har man endast uppnått idén med särskild mätslutsteg och mikrofonförstärkare.

På plats i Sverige lär den kosta avsevärt mer än Mätro-2.

Mätro-2 kanske kostar några hundringar att bygga för de som inte redan har elektronikskrot hemma.

Det jag vill uppnå är låg kostnad, lätt att bygga, exakt att mäta med, och för alla förekommande mätmjukvara.

.
Senast redigerad av Linnar 2010-09-15 19:40, redigerad totalt 1 gång.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-09-15 19:37

Inlägget ovan lades in två gånger med ett "ERROR" efteråt?!

Could not insert new word matches

DEBUG MODE

SQL Error : 1030 Got error 127 from storage engine

INSERT INTO ftbl_bbsearch_wordmatch (post_id, word_id, title_match) SELECT 1043980, word_id, 0 FROM ftbl_bbsearch_wordlist WHERE word_text IN ('kollat', 'igenom', 'mätapparaten', 'kina', 'ersätta', 'mätro', 'verkar', 'användas', 'justmls', 'komplett', 'mätapparat', 'egentligen', 'ersättare', 'mäta', 'kablar', 'löst', 'slutsteg', 'mikrofonförstärkare', 'mäter', 'lösa', 'delar', 'hel', 'del', 'koppla', 'mellan', 'mätningarna', 'kalibreringen', 'osäker', 'kablarna', 'kopplas', 'exakt', 'sätt', 'osv', 'dessutom', 'kalibreras', 'oftast', 'slutsteget', 'resten', 'definitivt', 'mikrofonförstärkaren', 'ovanstående', 'beskrivning', 'skillnaden', 'omkopplingar', 'görs', 'via', 'omkopplare', 'kopplade', 'kineskiska', 'lådan', 'inga', 'kalibrering', 'frekvens', 'impedans', 'troligtvis', 'byta', 'hand', 'endast', 'uppnått', 'idén', 'särskild', 'mätslutsteg', 'plats', 'sverige', 'lär', 'kosta', 'avsevärt', 'mätro2', 'kostar', 'hundringar', 'bygga', 'redan', 'elektronikskrot', 'hemma', 'uppnå', 'låg', 'kostnad', 'lätt', 'förekommande', 'mätmjukvara')

Line : 287
File : /u02/webdata/faktiskt.se/includes/functions_search.php

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2010-09-15 21:29

Låter bra, det lilla jag fattar :D .
Lycka till!

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-15 21:57

Linnar skrev:Mätro-2 kanske kostar några hundringar att bygga för de som inte redan har elektronikskrot hemma.

Det jag vill uppnå är låg kostnad, lätt att bygga, exakt att mäta med, och för alla förekommande mätmjukvara.

Har du öppnat shopen nu?
Den som vet mest, tror minst.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-09-15 22:37

Ragnwald skrev:
Linnar skrev:Mätro-2 kanske kostar några hundringar att bygga för de som inte redan har elektronikskrot hemma.

Har du öppnat shopen nu?

Nej!

Tidsbrist du vet.....

Det jag kommer att sälja i shopen blir mikrofoner till att börja med.
Därefter möjligtvis delar till Mätro kanske också delar till mikrofonförstärkare osv.

Om jag hade tid kanske jag skulle ta fram riktiga byggsatser och en del komponenter som många vill ha men som är svårt att få tag på.

Linnar

Inläggav Linnar » 2010-09-15 22:37

Samma inlägg två gggr!
Får felmeddelande ibland när jag postar enligt ett inlägg ovan. Samtidigt kan det bli två samma inlägg.

Linnar

Inläggav Linnar » 2011-01-08 23:51

Jag har filat lite på simba:

www.linnaraudio.com/programvara/simba.exe

Än så länge handlar det bara om "interfäjset".
Lite simuleringsmöjlighet finns det för sluten låda och bara element. Det är dock bara test ännu så det stämmer inte riktigt. Sluten låda använder SEAS beräkningsmodell.

Föregående

Återgå till DIY-forum