Ska jag skaffa mig en sub till ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-09-16 11:50

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Hmm, innan jag svarar på dina frågor så väntar jag nog in dina svar på de frågor jag ställt till dig tidigare i tråden.

Efter du svara min fråga + hur du EQar så basen låter stort sett lika över större delen av rummet.

Jag förstår inte riktigt varför det ska låta stort sett lika över hela rummet så fort man pratar om bas??? 8O
Man kan ju ändå inte får det låta lika med Fronthögtalare över hela rummet. Dessutom är inte basen lika sweetspot känslig som ljudet från Frontarna.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-09-16 11:53

ThePreTor1aN skrev:
subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Hmm, innan jag svarar på dina frågor så väntar jag nog in dina svar på de frågor jag ställt till dig tidigare i tråden.

Efter du svara min fråga + hur du EQar så basen låter stort sett lika över större delen av rummet.

Jag förstår inte riktigt varför det ska låta stort sett lika över hela rummet så fort man pratar om bas??? 8O
Man kan ju ändå inte får det låta lika med Fronthögtalare över hela rummet. Dessutom är inte basen lika sweetspot känslig som ljudet från Frontarna.

Jag förstår din poäng men jag tycker att du har delvis fel. Jag har en uppställning där jag har två snurrfotöljer närmast högtalarna men en soffa längre bak mot väggen. Jag är on axis på alla platser men basen skiljer väldigt mycket mellan mitt i rummet och mot bakvägg.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-16 12:05

Det är ju liksom lite trist med stora toppar och djupa dalar av basinformation i rummet eftersom det kan bli väldigt påtagligt till skillnad från fronthögtalarna. synd om polaren bredvid har en 10db dipp.

Men jag skall inte övertala dig, du har säkert inte alls upplevt vad jag gjort.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-16 13:58

steveo1234 skrev:Ok, då delar vi på det då. Jag svarar på en av dina frågor och du svarar på en av mina? :D

Jag EQ´ar inte basen så det låter i stort sett lika över större delen av rummet. Jag EQ`ar bara för lyssningsplats eftersom det bara är där jag lyssnar.

Din tur :)

Då har vi olika krav. Jag vill inte ha sjögång i mitt rum.
Vad var frågan jag skulle svara på?
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-16 13:59

2-ch skrev:
Harryup skrev:
Ragnwald skrev:Genom att eq:a en eller två frontplacerade basar, kan det bli rätt bra i sweetspot, en punk i rummet på någon kvadratmeter.
Men om man flyttar sig till fotöljen bredvid eller reser sig, så uppfattar man omedelbart någon ny utsläckning

Håller inte med. Bara att testa att eqa med måtta. Först har man ju förhoppningsvist gjort det man kan med placeringen så att det inte behövs justeras så mycket. Sen om man delayar också så att basarna spelar I takt har man inte mer skillnad melon olika platser än vad dom flesta högtalare ger. Undrar var alla har lārt sig att det blir så dåligt?
Egna tester eller gamla rykten?
Jag förutsätter att man anvânder en modern digital eq och inte en gammal analog eq vilka kan ge större problem om man inte tänker efter innan.

Mvh/Harryup

Intressant. Jag har inte vågat pilla på delayen än, men om man nu har 2 basar med samma avstånd till lyssningsplatsen behöver man ens tänka på deley då?

Inte inbördes, men jämför mot sidosystemen.

Mvh/harry up

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-09-16 14:06

MagnusÖstberg skrev:Det är ju liksom lite trist med stora toppar och djupa dalar av basinformation i rummet eftersom det kan bli väldigt påtagligt till skillnad från fronthögtalarna. synd om polaren bredvid har en 10db dipp.

Vad fyller du ut dippen med? I fas signal eller delvis urfas signal?
Mäter man bara frekvensgång får man aldrig reda på det.
Håller med dig I princip att det att det är bättre med flera subbar men jag tycker inte det rävcker fullt ut.
Mvh/harry up

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 14:14

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Ok, då delar vi på det då. Jag svarar på en av dina frågor och du svarar på en av mina? :D

Jag EQ´ar inte basen så det låter i stort sett lika över större delen av rummet. Jag EQ`ar bara för lyssningsplats eftersom det bara är där jag lyssnar.

Din tur :)

Då har vi olika krav. Jag vill inte ha sjögång i mitt rum.
Vad var frågan jag skulle svara på?

Min fråga var:
"Hur tänker du där?
Jag påstår att rummet har minst 3 resonansfrekvenser som bestäms av den första stående vågen mellan de parallella ytorna (frontvägg/bakvägg, sidvägg/sidvägg samt tak/golv) enligt v=f*lambda.

Menar du att detta är felaktigt? Om du menar att det är det, hur är det istället?"

För övrigt kan jag inte förstå varför du vill ha halvbra ljud i hela rummet istället för riktigt bra ljud i sweetspot och dåligt ljud i resten av rummet? Ställer du samma krav på huvudhögtalarna? Om ja, varför står de då uppställda enligt 1.18?
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-16 14:25

Det är inte felaktigt.

Halvbra? Du måtte skoja. Skitbra i hela rummet istället för sjögång är mitt svar. Vi har helt klart olika krav där du förlitar dig på en micks placering och totalt ignorerar resten av rummet. Alla "en sub EQad" jag hört har låtit klart sämre än anläggningar med multi sub och basabsorbenter.

Jag ställer samma krav på frontarna med, därför faller elektrostater bort t ex.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-16 14:37

Harryup skrev:
MagnusÖstberg skrev:Det är ju liksom lite trist med stora toppar och djupa dalar av basinformation i rummet eftersom det kan bli väldigt påtagligt till skillnad från fronthögtalarna. synd om polaren bredvid har en 10db dipp.

Vad fyller du ut dippen med? I fas signal eller delvis urfas signal?
Mäter man bara frekvensgång får man aldrig reda på det.
Håller med dig I princip att det att det är bättre med flera subbar men jag tycker inte det rävcker fullt ut.
Mvh/harry up
Svaret är spackel!
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
Joseppo

Inläggav Joseppo » 2010-09-16 15:18

subjektivisten skrev:Det är inte felaktigt.

Halvbra? Du måtte skoja. Skitbra i hela rummet istället för sjögång är mitt svar. Vi har helt klart olika krav där du förlitar dig på en micks placering och totalt ignorerar resten av rummet. Alla "en sub EQad" jag hört har låtit klart sämre än anläggningar med multi sub och basabsorbenter.

Hur många eq:ade enkelsubbar har du hört i hemmiljö?

Att få skitbra basåtergivning i hela rummet oavsett lyssnarens placering är både i teori och praktik onåbart eftersom fysikens lagar omöjliggör det oavsett hur mycket du absorberar diffuserar och justerar. Läs på lite om rumsakustik så förstår du kanske en dag varför.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 15:37

Jag ställer samma krav på frontarna med, därför faller elektrostater bort t ex.

Jag förlitar mig inte på en micks placering. Jag förlitar mig enbart på mina örons placering. Det är inte så att du råkar ha en läsbar mätning på basåtergivning i ett rum som du tycker är bra, eller kanske till och med skitbra?? Hade varit intressant att se en bild på vad du talar om. För övrigt noterar jag att du valde att inte svara på min fråga.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 15:37

Joseppo skrev:

Att få skitbra basåtergivning i hela rummet oavsett lyssnarens placering är både i teori och praktik onåbart eftersom fysikens lagar omöjliggör det oavsett hur mycket du absorberar diffuserar och justerar. Läs på lite om rumsakustik så förstår du kanske en dag varför.

"You were stuck playing by the rules of logic and science. Believers have no such constraints."

:D

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-16 15:38

Joseppo skrev:

Du kanske borde fundera över att läsa lite om ljudutbredning själv?

Det kan ju vara så att det du anser vara bra nog inte alls duger för någon annan? Tänkt på det?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 15:41

MagnusÖstberg skrev:
Joseppo skrev:

Du kanske borde fundera över att läsa lite om ljudutbredning själv?

Det kan ju vara så att det du anser vara bra nog inte alls duger för någon annan? Tänkt på det?

Hur menar du där Magnus. Menar du att du är av åsikten att det går att få ett uniformt tryck i ett rum ovanför den våglängd som representeras av rummets största dimension? Under den motsvarande frekvensen så håller jag med dig, men, inte över.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-16 15:43

steveo1234 skrev:Jag förlitar mig inte på en micks placering. Jag förlitar mig enbart på mina örons placering. Det är inte så att du råkar ha en läsbar mätning på basåtergivning i ett rum som du tycker är bra, eller kanske till och med skitbra?? Hade varit intressant att se en bild på vad du talar om. För övrigt noterar jag att du valde att inte svara på min fråga.

Ja, att öronen måste vara på samma plats jämnt. Känns lika korrekt som hörlurar typ.
Tengils rum låter kanon, lätt bland det bästa jag hört i basväg. Hur hans mätningar är vet jag inte, det låter iaf bra på dom flesta platser och inte sjögång.

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2010-09-16 15:47

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Jag förlitar mig inte på en micks placering. Jag förlitar mig enbart på mina örons placering. Det är inte så att du råkar ha en läsbar mätning på basåtergivning i ett rum som du tycker är bra, eller kanske till och med skitbra?? Hade varit intressant att se en bild på vad du talar om. För övrigt noterar jag att du valde att inte svara på min fråga.

Ja, att öronen måste vara på samma plats jämnt. Känns lika korrekt som hörlurar typ.
Tengils rum låter kanon, lätt bland det bästa jag hört i basväg. Hur hans mätningar är vet jag inte, det låter iaf bra på dom flesta platser och inte sjögång.

Hur låter det bra menar du?, är det inte lite väl subjektivt tyckande här och lösa grunder? 8O
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-16 15:50

Man kanske inte alls kan spela frekvenser med våglängder längre än rummet?
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 15:55

subjektivisten skrev:

Hörlurar? Det låter nära nog identiskt över en yta som motsvaras av soffan som jag sitter i, dvs, över en meter i bred och en halvmeter i djup. Ljudet från mina fronthögtalare ändrar sig mer än bashögtalaren om jag flyttar mig..

EDIT: Tengil har utmärkta förutsättningar att få ett bra ljud. Hade varit intressant att se hur hans rum mäter med tanke på att det antagligen är så bra det går att få det utan EQ. Vem vet, det kanske räcker!
Senast redigerad av steveo1234 2010-09-16 15:58, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 15:56

MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte alls kan spela frekvenser med våglängder längre än rummet?

Då pratar vi om frekvenser under typ 50hz?

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-09-16 16:05

steveo1234 skrev:
MagnusÖstberg skrev:Man kanske inte alls kan spela frekvenser med våglängder längre än rummet?

Ja, de får ju inte plats!

Man kan varken spela dem eller få ett jämt tryck ;)

Jag tror man kan konstatera att man kan få ett väldigt bra resultat mot resonanser och tryckskillnader på mekanisk väg (multipla basmoduler) och ett för många tillräckligt bra resultat med en basmodul där man elektroniskt klippt bort toppar.

Lika bra som det går att få med multipla basmoduler kan man dock aldrig få med basmodul placerad på en lokation annat än just på en specifik plats. Vem minns inte knepet med att sätta basmodulen på lysningsplats och krypa omkring på golvet tills man hittade där det lät bäst - där skulle basmodulen stå. De som försökte sig på det upptäckte allt som oftast att där ville de inte ha en basmodul placerad...
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 16:08

MagnusÖstberg skrev:
steveo1234 skrev:

Ja, de får ju inte plats!

Man kan varken spela dem eller få ett jämt tryck ;)

Jag tror man kan konstatera att man kan få ett väldigt bra resultat mot resonanser och tryckskillnader på mekanisk väg (multipla basmoduler) och ett för många tillräckligt bra resultat med en basmodul där man elektroniskt klippt bort toppar.

Lika bra som det går att få med multipla basmoduler kan man dock aldrig få med basmodul placerad på en lokation annat än just på en specifik plats. Vem minns inte knepet med att sätta basmodulen på lysningsplats och krypa omkring på golvet tills man hittade där det lät bäst - där skulle basmodulen stå. De som försökte sig på det upptäckte allt som oftast att där ville de inte ha en basmodul placerad...

Det är väl precis det som händer, vid de 50hz som nämns ovanför så övergår vågorna till tryck. Jag undrar om rummet då trycksätts uniformt eller inte, hmm..

För övrigt så hoppas jag att någon kan visa en mätning på multipla subwoofers som är jämnare än den mätningen jag gjort i mitt eget rum som enligt förespråkarna för multipla subwoofers praktiskt taget gör alla fel i regelboken. Och ändå ser det rätt bra ut...

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-16 16:11

steveo1234 skrev:Hörlurar? Det låter nära nog identiskt över en yta som motsvaras av soffan som jag sitter i, dvs, över en meter i bred och en halvmeter i djup. Ljudet från mina fronthögtalare ändrar sig mer än bashögtalaren om jag flyttar mig..

Bra att det duger för dig.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 16:12

subjektivisten skrev:
steveo1234 skrev:Hörlurar? Det låter nära nog identiskt över en yta som motsvaras av soffan som jag sitter i, dvs, över en meter i bred och en halvmeter i djup. Ljudet från mina fronthögtalare ändrar sig mer än bashögtalaren om jag flyttar mig..

Bra att det duger för dig.

Jao, det är ju tur att jag ställer så låga krav :D

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2010-09-16 16:36

Tengils rum är möjligt att göra akustiskt bättre för låga frekvenser.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 16:39

Johan_Lindroos skrev:Tengils rum är möjligt att göra akustiskt bättre för låga frekvenser.

Ah, då gjorde jag ett felaktigt antagande. Jag antog att det var "så bra det går att göra" eftersom såvitt jag förstått så har Ingvar designat rummet från scratch för att vara biorum samt använt sina egna moduler och dessutom kanske till och med placerat ut dem.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-09-16 16:45

Kanske jag inte riktigt förstår, men när ni talar om bas är vi då i storleksordningen
från 80Hz och neråt? Om så är fallet så pratar vi om våglängder som är ca.
4m och längre. Är verkligen lyssningspositionen så kritisk om man exempelvis
skulle ta ner en topp vid säg 37 Hz med några dB? Att det inte låter lika i hela
rummet köper jag, men inte fan måste man väl sitta med huvudet i ett
skruvstäd för att det ska låta bra?

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 17:15

Aerob skrev:Kanske jag inte riktigt förstår, men när ni talar om bas är vi då i storleksordningen
skulle ta ner en topp vid säg 37 Hz med några dB? Att det inte låter lika i hela

Det beror kanske på rummets storlek det där, eller, i alla fall avståndet till sidväggen kanske. Som jag skrivit tidigare i tråden så är ljudet jämnt över soffan i alla fall och med tanke på att de enda sittplatserna i rummet är just i soffan så spelar det för mig ingen roll om det är "perfekt" i hela rummet eller bara i soffan. To each his own...

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-09-16 17:26

steveo1234 skrev:
Aerob skrev:Kanske jag inte riktigt förstår, men när ni talar om bas är vi då i storleksordningen

Det beror kanske på rummets storlek det där, eller, i alla fall avståndet till sidväggen kanske. Som jag skrivit tidigare i tråden så är ljudet jämnt över soffan i alla fall och med tanke på att de enda sittplatserna i rummet är just i soffan så spelar det för mig ingen roll om det är "perfekt" i hela rummet eller bara i soffan. To each his own...

vad har du för material i dina väggar i rummet? Med ett mycket gynnsamt rum tror jag att man kan lyckas bra med en sub. I en betongbunker tror jag inte att det blir bra alls med en sub. (Å andra sidan tror jag inte att det blir "bra" med fler heller för den delen, under sådana förutsättningar.) Min erfarenhet säger att det i vart fall blir bättre med två subbasar istället för en. Antal därutöver har jag ingen koll på. Då har jag iofs inte använt någon EQ heller.

I övrigt håller jag med dig, om det låter skitbra framme vid blomkrukan vid fönstret är helt ointressant, bara det låter bra i soffan på de platser där man själv, eller ens vänner, kan tänkas sitta.

Användarvisningsbild
steveo1234

Inläggav steveo1234 » 2010-09-16 17:29

UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:

vad har du för material i dina väggar i rummet? Med ett mycket gynnsamt rum tror jag att man kan lyckas bra med en sub. I en betongbunker tror jag inte att det blir bra alls med en sub. (Å andra sidan tror jag inte att det blir "bra" med fler heller för den delen, under sådana förutsättningar.) Min erfarenhet säger att det i vart fall blir bättre med två subbasar istället för en. Antal därutöver har jag ingen koll på. Då har jag iofs inte använt någon EQ heller.

I övrigt håller jag med dig, om det låter skitbra framme vid blomkrukan vid fönstret är helt ointressant, bara det låter bra i soffan på de platser där man själv, eller ens vänner, kan tänkas sitta.

Mina väggar innehåller gips på regler. Golvet är parkettgolv på ovanvåning och snedtaken är också gips. Ena sidväggen är yttervägg.

Det kan mycket väl vara så att rumsmaterial och dimensioner (samt snedtak) ger mig en fördel. Inte en susning.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2010-09-16 17:38

steveo1234 skrev:
UnholyRishna skrev:
steveo1234 skrev:

Mina väggar innehåller gips på regler. Golvet är parkettgolv på ovanvåning och snedtaken är också gips. Ena sidväggen är yttervägg.

Det kan mycket väl vara så att rumsmaterial och dimensioner (samt snedtak) ger mig en fördel. Inte en susning.

Kan garantera dig att det är så. Och det är ingen liten fördel heller! Hela konstruktionen äter bas, och har man bara tillräckligt kraftigt bassystem, samt kraft att driva det, så kan det bli precis hur bra som helst! :)
Tycker att det är lustigt hur vissa här kan vara så tvärsäkra på att de har bättre basåtergivning än dig bara för att de har multipla subbar. För sitter dessa personer i en betonglägenhet så kommer det enligt mina standarder att låta skit oavsett. men visst, vill man fylla hela rummet med basfällor så finns det kanske en chans! :lol:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi