Men en första transient där man kan få fullt stöd och motstånd av en stadig stomme är nog nödvändigt.
Det tror jag inte med tanke på att man kan uppnå detta utomhus eller i bil... eller genom att tänka på det som IÖ och jag nämnt.
/Peter
Moderator: Redaktörer
Men en första transient där man kan få fullt stöd och motstånd av en stadig stomme är nog nödvändigt.
IngOehman skrev: Använder man dessutom 4 st monopoler i registret under 80 Hz blir det monopolerna som vinner på alla punkter.
Vh, iö
paa skrev:IngOehman skrev: Använder man dessutom 4 st monopoler i registret under 80 Hz blir det monopolerna som vinner på alla punkter.
Vh, iö
Hur skall dom placeras för att alltid vinna?
Piotr skrev:JL,
vad har dina öron "mätt upp" då?
/Peter
Nå´n som fattar? Blir mer o mer pladdrigt nu, så nu orkar jag inte skriva mer...
Johan_Lindroos skrev:Piotr skrev:JL,
vad har dina öron "mätt upp" då?
/Peter
Det som jag generellt stör mig mest på när det gäller dipolhögtalare, är deras starka ljudustrålning bakåt som reflekteras i väggen bakom högtalarna. Jag tycker det skapar ett konstgjort djup i ljudbilden som inte finns på inspelningen.
hevi skrev:Det finns ju för och nackdelar både med dipol- och monopolära högtalare, och som vanligt beror ganska mycket på hur man konstruerar högtalaren. Om du menar att ljudutstrålningen bakåt är ett problem för lite högre frekvenser, så håller jag med dig.
Dock är jag nog benägen att hålla med Piotr när han, som jag tolkar det, tycker att dipoler i basområdet ofta exiterar rummet på ett för musikupplevelsen fördelaktigt sätt (dvs subjektivt mycket mindre än en monopol). I alla fall i mitt lyssningsrum (som inte är speciellt akustikbehandlat) ger en gradientbas en påtagligt mer naturtrogen artikulation i basen än de monopoler jag testat.
Henrik
Johan_Lindroos skrev:Jag gillade NHTs basmoduler då de fanns på marknaden. Själv har jag hembyggen nu med 4 st NHT 1259 i fyra separata slutna lådor. Jag skulle gärna ha något som är "värre", men p.g.a. grannosämja så kanske jag utnyttjar 1%? av max konutslag bara. Men om jag flyttar, så ska de bort direkt, det kan jag lova!
Johan_Lindroos skrev:De är väl bättre än 95 % av allt annat kanske. Tämligen grymma alltså. Men är man basnarkoman så är man...
Bill50x skrev:OT kan väl förresten lika gärna tydas som On Topic, vem är bestämt Off?
Naqref skrev:Bill50x skrev:OT kan väl förresten lika gärna tydas som On Topic, vem är bestämt Off?
Negativisterna!
Bill50x skrev:Old Topic?
OK Topic?
Original Topic?
Optimum Topic?
Open Topic?
Men digitala förstärkare ska man vänta med då? Eller ha som stärkare till subbar?
/ B
IngOehman skrev:Bill50x skrev:Old Topic?
OK Topic?
Original Topic?
Optimum Topic?
Open Topic?
Men digitala förstärkare ska man vänta med då? Eller ha som stärkare till subbar?
/ B
Min inställning, baserad på mina hittillsvarande (blind-F/E-lyssings) erfarenheter, är väl kanske redan kända, men jag kan ju repetera/sammanfatta ändå:
Jag tycker inte att switch-förstärkare duger för återgivning av höga audiofrekvenser ännu. För <1 kHz fungerar många av dem utomordentligt bra dock, men inte alla.
De tekniska problemen är egentligen värre hos digitalar switchförstärkare än för de analoga, men ändå går utvecklingen just nu i riktning mot de digitala.
Bristerna/begränsningarna hos switchförstärkare av idag kan inte klandras konstruktörerna, utan är nog primärt en konsekvens av att de halvledare som behövs för att göra en riktigt kvalificerad 50 kHz-kapabel (vilket jag tycker är ett minimumkrav) förstärkare (som inte heller ger ifrån sig missljud av högfrekvensigare insignaler >50 kHz) inte finns ännu. I varje fall inte där konstruktörerna letar...
Jag förväntar mig inte att hitta någon riktigt bredbandsanvändningsbar swithförstärkare förrän tidigast om tre-fyra år.
Vh, iö
Användare som besöker denna kategori: FalloutBoy och 14 gäster