phloam skrev:Men samtidigt tror jag inte att man kommer åt förstörandet av gamla klassiker genom att hävda att all musik borde vara mastrad på ett visst sätt.
Nej, det är ju de som tror att all musik skall vara mastrad på samma sätt som förstör även gamla klassiker. Vi andra försöker förgäves hävda att man faktiskt kan låta något annat än loudness-racet bestämma hur det skall låta.
Annars kommer bolagen (som också hänt här....) att försöka komma undan med att "mastring är subjektivt" osv osv. Det kan vara sant vid nyproduktion, men RE-mastering får aldrig innebära att man ignorerar artistens önskemål som i detta fall.
Ja, det är en grej jag tänkt på: varför skall åldern på mastern egentligen avgöra det konstnärliga?
[Nu tänker jag högt...]
Antag en mastringstekniker som får två tvåkanalsmixar och mastrar dem efter sin erfarenhet, d.v.s. limiterar toppar, komprimerar till ca 10 dB toppfaktor, lägger alla låtar med toppen på 0 dB, samt essar till dskanten lite grand.
Varför är det fel om det är en gammal master men rätt om det är en ny? Borde man inte vara lika varsam med ny musik, eller, om man vänder på det - borde det inte vara mastringsteknikerns (på uppdrag från rättighetsinnehavaren) omdöme som alltid avgör?
I fallet Duran Duran kan man ju tycka att det är ganska uppenbart, men har man sålt sina rättigheter, så...