MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
gnypp45

Inläggav gnypp45 » 2010-09-16 19:54

carpelux skrev:Jag kollade som hastigast idag, jag har 3 versioner som MP3 och dessutom orginalsingeln från 1973.

Den sämsta versionen hade 11,7 i crest och 0 toppfaktor (Absolute Rock Classics) och den bästa (You Ain't Seen Nothing Yet) hade 16,8 Crest -3 db Topp.

Vinylen lät ännu lite mer dynamisk.

(Psst! Toppvärdet menar du.)

Användarvisningsbild
carpelux

Inläggav carpelux » 2010-09-16 19:56

Senast redigerad av carpelux 2011-04-19 16:34, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
bran

Inläggav bran » 2010-09-20 09:18

EMI gillar loudness:

http://www.guardian.co.uk/music/2010/ju ... ran-albums

"EMI has also asked fans to stop complaining about the recording engineer who mastered the discs, calling these comments "highly offensive, wholly inappropriate and unjustified". Duran Duran may be asked to sit in the corner."
Senast redigerad av bran 2010-09-20 13:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-20 09:25

EMI skrev:Mastering is always subjective, and we acknowledge that the mastering on these versions is different to that of previous remasters, however that does not necessarily make it wrong

Ja, det är ju den vanliga apologetiken från okunniga, profithungriga skivbolagsdirektörer.
Senast redigerad av Almen 2010-09-20 09:34, redigerad totalt 1 gång.
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
kasper

Inläggav kasper » 2010-09-20 09:32

Amen fy f-n! Där gick proppen ur helt. Jag har tidigare varit rätt vacklande i frågan, men nu undrar jag om det inte vore hög tid att skivorna börjar märkas upp med MasVis-grafer på baksidan. Lite på samma sätt som cigarettpaketens varningstexter. Med en svart sorgeram runt!

/G

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-20 10:45

Håller med. Det där är en helt annan sak än "Robyn mastrar i bilen".

Dags att spela den här kanske, Sex Pistols - EMI :evil:
http://open.spotify.com/track/5PqgzVhB0EpDr0D8gaEPS4

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-09-20 12:50

Precis det som är problemet idag med loudness war, att alla musik ska låta så högt som möjligt hela tiden. Jag har slutat köpa deras (skivbolagets) produkter på grund av det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-20 13:06

Heder åt The Guardian som skriver om ljudförstörelsen!

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-20 14:44

subjektivisten skrev:

Precis det som är problemet idag med loudness war, att alla musik ska låta så högt som möjligt hela tiden. Jag har slutat köpa deras (skivbolagets) produkter på grund av det.

Men samtidigt tror jag inte att man kommer åt förstörandet av gamla klassiker genom att hävda att all musik borde vara mastrad på ett visst sätt.

Skivköpare borde med kraft (som också hänt här) reagera mot att man förstör saker av värde, helt enkelt, plus att man uppenbarligen skiter i artistens åsikter. Det är mycket illa, det ska helt enkelt inte förekomma. Punkt slut.

Annars kommer bolagen (som också hänt här....) att försöka komma undan med att "mastring är subjektivt" osv osv. Det kan vara sant vid nyproduktion, men RE-mastering får aldrig innebära att man ignorerar artistens önskemål som i detta fall.

Sen kan man föra en separat diskussion om mastering i övrigt, men som sagt, man får inte låta dem komma undan med sånt här oavsett allt.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-09-20 14:52

Gör som jag, köp skivorna på det medium de var avsedda för. :)

Tycker man om Duran Duran och vill ha sede, finns det äldre utgåvor.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Lust

Inläggav Lust » 2010-09-20 15:05

CODY skrev:Gör som jag, köp skivorna på det medium de var avsedda för.

Enkelt!

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-09-20 15:07

phloam skrev:
subjektivisten skrev:

Men samtidigt tror jag inte att man kommer åt förstörandet av gamla klassiker genom att hävda att all musik borde vara mastrad på ett visst sätt.

Skivköpare borde med kraft (som också hänt här) reagera mot att man förstör saker av värde, helt enkelt, plus att man uppenbarligen skiter i artistens åsikter. Det är mycket illa, det ska helt enkelt inte förekomma. Punkt slut.

Annars kommer bolagen (som också hänt här....) att försöka komma undan med att "mastring är subjektivt" osv osv. Det kan vara sant vid nyproduktion, men RE-mastering får aldrig innebära att man ignorerar artistens önskemål som i detta fall.

Sen kan man föra en separat diskussion om mastering i övrigt, men som sagt, man får inte låta dem komma undan med sånt här oavsett allt.

Nej, Mastering är inte nödvändigtvis alltid subjektiv!

Det kan vara så att det uppenbarligen låter allt ifrån hemskt illa till bra nog om samma röst i olika delar av en och samma låt, p g a klippning eller pump-komprimering.

Men mastering kan göras så att det måste ses som en subjektiv grej.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-20 15:27

Lust skrev:

Enkelt!

Nej, det är är tyvärr inte så enkelt. Om vi bortser från vinyl, som ju var det enda formatet fram till hösten 1982, skiljer sig även de allra tidigaste cd-utgåvorna från Tyskland och Japan åt. När bolagen började pressa även i USA, England och Holland blev det ytterligare förvirrat. Det här gäller för så gott som all cd-utgivning - man måste vara hängivet intresserad samt vara beredd att lägga ner MasVis av tid för att leta skivor, lyssna och jämföra för att hitta de minst förstörda utgåvorna av varje enskild pop- och rockplatta genom historien. Pengar kostar det också - i flera fall är de bästa utgåvorna inte tillgängliga om man inte är beredd att betala tusentals kronor på begagnatmarknaden. Tänk vad mycket enklare och roligare det vore om man kunde köpa raka överföringar i varje gatuhörn eller via dator och gå hem i förvissningen om att man hör vad artister, producenter och tekniker faktiskt åstadkom.

Med detta sagt: Duran Duran-samlingen "Decade" från 1989 är helt OK och hittas ofta för en billig slant i begagnatbutikerna. Värre är det med "Rio" på tidig västtysk press som jag såg senast för 35 euro på Ebay...

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-09-20 15:32

Pekka, om du känner att du måste göra det, förstår jag inte hur du hinner
lyssna på alla skivor du köper. Vad gäller Duran Duran är ljudkvaliteten i
närheten av förstklassig på mina LP. Så :)
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-20 15:34

CODY skrev:Pekka, om du känner att du måste göra det, förstår jag inte hur du hinner
lyssna på alla skivor du köper. Vad gäller Duran Duran är ljudkvaliteten i
närheten av förstklassig på mina LP. Så :)

Jag känner mig föranledd att citera Adolphson & Falks svar på frågan hur de hinner med både musiken och sina arbeten: "Vi har dragit ner på en ingrediens och det är sömnen".

Vad gör man inte för konsten? :-)

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-09-20 15:35

:D
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-20 15:37

PekkaJohansson skrev:
Lust skrev:

Enkelt!

Nej, det är är tyvärr inte så enkelt. Om vi bortser från vinyl, som ju var det enda formatet fram till hösten 1982, skiljer sig även de allra tidigaste cd-utgåvorna från Tyskland och Japan åt. När bolagen började pressa även i USA, England och Holland blev det ytterligare förvirrat. Det här gäller för så gott som all cd-utgivning - man måste vara hängivet intresserad samt vara beredd att lägga ner MasVis av tid för att leta skivor, lyssna och jämföra för att hitta de minst förstörda utgåvorna av varje enskild pop- och rockplatta genom historien. Pengar kostar det också - i flera fall är de bästa utgåvorna inte tillgängliga om man inte är beredd att betala tusentals kronor på begagnatmarknaden. Tänk vad mycket enklare och roligare det vore om man kunde köpa raka överföringar i varje gatuhörn eller via dator och gå hem i förvissningen om att man hör vad artister, producenter och tekniker faktiskt åstadkom.

Med detta sagt: Duran Duran-samlingen "Decade" från 1989 är helt OK och hittas ofta för en billig slant i begagnatbutikerna. Värre är det med "Rio" på tidig västtysk press som jag såg senast för 35 euro på Ebay...

Med vänlig hälsning

Pekka

Låter mycket seriöst men också mycket jobbigt.
Kanske så jobbigt att glädjen med det hela riskerar försvinna?

Duran avnjutes med fördel på Spottan. Det är skitlätt. Och kul. ;)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-20 15:39

Jag tror inte de tidigare utgåvorna av Duran Duran-skivor föranlett så hårda ord från bandmedlemmarna själva. Vi får kanske skilja på vad som är nyanser för audiofiler och vad som gränsar till förändringar av innehållet rent artistiskt..! :)

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-20 15:39

*gah*
Senast redigerad av phloam 2010-09-20 15:40, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-20 15:40

phloam skrev:Men samtidigt tror jag inte att man kommer åt förstörandet av gamla klassiker genom att hävda att all musik borde vara mastrad på ett visst sätt.

Nej, det är ju de som tror att all musik skall vara mastrad på samma sätt som förstör även gamla klassiker. Vi andra försöker förgäves hävda att man faktiskt kan låta något annat än loudness-racet bestämma hur det skall låta.

Ja, det är en grej jag tänkt på: varför skall åldern på mastern egentligen avgöra det konstnärliga?

[Nu tänker jag högt...]

Antag en mastringstekniker som får två tvåkanalsmixar och mastrar dem efter sin erfarenhet, d.v.s. limiterar toppar, komprimerar till ca 10 dB toppfaktor, lägger alla låtar med toppen på 0 dB, samt essar till dskanten lite grand.

Varför är det fel om det är en gammal master men rätt om det är en ny? Borde man inte vara lika varsam med ny musik, eller, om man vänder på det - borde det inte vara mastringsteknikerns (på uppdrag från rättighetsinnehavaren) omdöme som alltid avgör?

I fallet Duran Duran kan man ju tycka att det är ganska uppenbart, men har man sålt sina rättigheter, så...
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-09-20 15:49

Är det något nytt att ljudkvaliteten inte är bra? Jag minns att jag upplevt mindre bra ljud på 80-talet också.
Oh, by jingo!

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-20 15:56

KarlXII skrev:Låter mycket seriöst men också mycket jobbigt.
Kanske så jobbigt att glädjen med det hela riskerar försvinna?

Absolut inte. Glädjen över att hitta den där sällsynta, eftersökta och bättre utgåvan kan inte överskattas! Själva letandet är för övrigt också både spännande och avkopplande. Dessutom finns alltid chansen att man snubblar över andra rara skivor än de man avser att hitta. Men visst, jag hade hellre sett att goda utgåvor av alla plattor i hela popmusikhistorien fanns ständigt tillgängliga. Då hade jag ständigt kunnat köpa ny musik i stället för att som nu köpa samma plattor om och om igen.

Att jakten på den goda ljudåtergivningen skulle förta glädjen kring musikhobbyn är en återkommande missuppfattning på Faktiskt.se. Det är tvärtom så att musikintresset berikas av en kombination av fördjupade kunskaper och glädjen över att uppleva den hisnande resa i tid och rum som riktigt god återgivning kan medge. Det ena ger dessutom det andra - medan man letar plattor hittar man ofta musikhistorisk information av stort värde.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-20 15:58

Almen, jag menar typ att bolagen måste inse att det är oetiskt och dumt att gå in och förändra till den grad att originalartisten tycker illa därom. Där måste man dra en definitiv gräns. Oavsett om de egentligen har rätt att göra så, oavsett hur man mastrar allt annat.

En kränkning av artisten är vad det är, det ska inte förekomma. Thats it. En kränkning som inte har att göra med rådande mastringsideal hiteller dit. Det kunde lika gärna gällt en annan sorts förstöring.

Ska man angripa det hela från "hur det borde låta"-hållet är slaget förlorat. De har rättigheterna, de har anledningarna (om än dumma).

Det här är ett utmärkt sätt att göra bolagen medvetna om att vissa saker gör man bara inte, om man vill att folk ska köpa skivor. Då kanske de börjar reflektera kring nyproduktionen också. Men gå andra hållet lär inte funka, för där gör de som de vill - det finns inget original att peka på.

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-20 16:02

phloam skrev:Men gå andra hållet lär inte funka, för där gör de som de vill - det finns inget original att peka på.

Vad sägs om produktionsmastern? :-)

En dynamiskt och klangmässigt oförändrad överföring av produktionsmastern till CD är närmast undantagslöst den för örat mest tilltalande. Det inses lätt om man inser att musik är organiserade ljud och att vi människor är väldans duktiga på att höra manipulation av ljud.

Med vänlig hälsning

Pekka
Senast redigerad av PekkaJohansson 2010-09-20 16:07, redigerad totalt 2 gånger.
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-09-20 16:03

CODY skrev:Är det något nytt att ljudkvaliteten inte är bra? Jag minns att jag upplevt mindre bra ljud på 80-talet också.

Varför så minimalistisk ? :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2010-09-20 16:05

Laila skrev:
CODY skrev:Är det något nytt att ljudkvaliteten inte är bra? Jag minns att jag upplevt mindre bra ljud på 80-talet också.

Varför så minimalistisk ? :wink: :D

Skulle bara kolla så att du inte satt och sov vid skärmen :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-09-20 16:06

PekkaJohansson skrev:Vad sägs om produktionsmastern? :-)

Nähä du, mig lurar du inte :D Den finns ju inte att köpa (hoppas jag) och är ingen utgåva om vi ska vara petiga :)

Edit: Jag kan komma på en hel del som var rätt kasst med 80talet faktiskt :x :D

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-20 16:11

phloam skrev:Almen, jag menar typ att bolagen måste inse att det är oetiskt och dumt att gå in och förändra till den grad att originalartisten tycker illa därom. Där måste man dra en definitiv gräns. Oavsett om de egentligen har rätt att göra så, oavsett hur man mastrar allt annat.

En kränkning av artisten är vad det är, det ska inte förekomma. Thats it. En kränkning som inte har att göra med rådande mastringsideal hiteller dit. Det kunde lika gärna gällt en annan sorts förstöring.

Ska man angripa det hela från "hur det borde låta"-hållet är slaget förlorat. De har rättigheterna, de har anledningarna (om än dumma).

Det här är ett utmärkt sätt att göra bolagen medvetna om att vissa saker gör man bara inte, om man vill att folk ska köpa skivor. Då kanske de börjar reflektera kring nyproduktionen också. Men gå andra hållet lär inte funka, för där gör de som de vill - det finns inget original att peka på.

Nä, du har helt rätt att i ena fallet är det entydigt, i andra inte.

Det hindrar ehuru icke att man för en vidare diskussion... ;)

PekkaJohansson
Popkulturist

Inläggav PekkaJohansson » 2010-09-20 16:11

phloam skrev:
PekkaJohansson skrev:Vad sägs om produktionsmastern? :-)

Nähä du, mig lurar du inte :D Den finns ju inte att köpa (hoppas jag) och är ingen utgåva om vi ska vara petiga :)

Edit: Jag kan komma på en hel del som var rätt kasst med 80talet faktiskt :x :D

Att något inte finns att köpa innebär inte att man inte kan saluföra fullgoda kopior - särskilt inte om man är intresserad av att sprida ett konstverk som inte är förvanskat (rekord i negationer? :-)).

Jo, 80-talet var bitvis eländigt ljudkvalitetsmässigt. Starten för den stora ljudkvalitetsdegraderingen sammanföll med introduktionen av kompaktskivan, men fram till omkring 1990 kan man hitta riktigt bra utgåvor av både samtida och äldre popmusik.

Med vänlig hälsning

Pekka
Kan inte leva utan pop

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-20 16:14

Och 70-talet. Lyssnat på Yes-skivan Relayer, till exempel? 8O

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi