Ingen baffel!

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-09-17 10:53

En tolva kan nog spela respektabelt från 100Hz och uppåt i fri luft.

Testa!

Kolla in SL's sida där det finns massvis med info och länkar till byggen osv.

/Peter

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-17 11:01

Piotr skrev:En tolva kan nog spela respektabelt från 100Hz och uppåt i fri luft.

Testa!

Kolla in SL's sida där det finns massvis med info och länkar till byggen osv.

/Peter

Mjo, jag kan nog inte låta bli. :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-17 11:58

hur kommer en sådan högtalare att sprida, jag inbillar mig att det kommer att låta en del annorlunda, färgat skulle man kanske kunna säga
Bikinitider

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-17 12:12

Piotr skrev:En tolva kan nog spela respektabelt från 100Hz och uppåt i fri luft.

Kom att tänka på gamla portabla filmprojektorer, som ofta hade 10"- eller 12"-bredbandselement i ett öppet lock. En del lät skapligt vidsträckt.
Den som vet mest, tror minst.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2010-09-17 12:27

Ragnwald skrev:

Kom att tänka på gamla portabla filmprojektorer, som ofta hade 10"- eller 12"-bredbandselement i ett öppet lock. En del lät skapligt vidsträckt.

Ja shit det kommer jag också ihåg! Men är du säker på att det var så stora element(?)

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-17 12:35

Projektorlock?

Perfekt för filmvisning med andra ord. :wink:

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-17 13:36

Ragnwald skrev:

Lite högre Qts à la Carver gör det säkert möjligt att hålla lite nivå nedåt?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-17 13:49

-Martin- skrev:Ja shit det kommer jag också ihåg! Men är du säker på att det var så stora element(?)

Det var projektorer för 16mm film som jag kom i kontakt med i skolan och på olika mässor.
Minns även att en god vän visade 16mm svart/vit porfilm på den dylik med 12"-element. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
screen
interlaced

Inläggav screen » 2010-09-17 16:37

paa skrev:
När membranet går framåt så trycker det luft framför sig, men om det inte finns någon baffel så smiter ju luften "runt kanten" på elementet och ingen luft flyttas. Om man har en baffel som avskiljer luften framför och luften bakom elementet så får man en luftflyttning framåt. Om baffeln är liten så hinner låga frekvenser gå runt baffeln men höga frekvenser hinner inte, så för att fungera vid låga frekvenser så måste man ha en väldigt stor baffel.

När det är en låda som skiljer av membranets framsida från baksida så kan ju membranet skapa ljudtryck i alla frekvenser, mer eller mindre utifrån vilken kapacitet det har på bl.a slaglängd osv. och storleken har ingen sådan betydelse som vid dipoler.

Tack så väldigt mycket för denna fina förklaring paa, jag har läst hur mycket som helst här av IÖ & Svante med flera men aldrig förstått grunden i funktionen förrän nu.

Tack ännengång! :)

Så nu fattar jag äntligen vad det svamlas om varför "infinit baffel" skall vara så bra och hur det förhåller sig lite bättre. Tänk om "herrarna" kunde berätta sånt här på liknande sätt med samma språk åtminstonne inledningsvis innan det fullständiga "teknikmatematikdravlet" drar igång för full spruta. Då skulle (tror jag i.a.f.) fler kunna följa med och dessutom kanske också kunna (våga?) ställa vettiga frågor, eller frågor som "herrarna" faktiskt inte tänkt på.

Sedan kan ju någon putsförnuftig översittare kanske fälla komentaren: - jamen då får du väl läsa på då så du hänger med.

Jovisst kan man det, men ibland räcker intresset precis lagom till den nivån som paa så fint beskrev förhållandet på, och det kan räcka!

Alla kanske inte vill konstruera högalare men ändå bara förstå förhållandet i funktionerna i enklare meningar och drag. Att det är (fan!) så mycket mer komplicerat än så, det har jag nog också fattat efter allt läsande här.

Mvh Björn//
Mvh Björn//

Visst fan är masur vackert!
http://i28.photobucket.com/albums/c213/ ... /TS330.jpg

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-17 17:29

screen skrev:Så nu fattar jag äntligen vad det svamlas om varför "infinit baffel" skall vara så bra och hur det förhåller sig lite bättre.

"Infinte baffle" har ju bytt betydelse (en aning i varje fall) på senare tid. Tidigare var en oändlig baffel just det eller en sluten låda. Idag är det även "Mainfold speakers" av den typ som några på detta forum vurmar för. En typ av oändlig baffel var att montera elementen i en rumsskiljande vägg.

Användarvisningsbild
Piotr

Re: Ingen baffel!

Inläggav Piotr » 2010-09-17 18:06

paa skrev:När membranet går framåt så trycker det luft framför sig, men om det inte finns någon baffel så smiter ju luften "runt kanten" på elementet och ingen luft flyttas.

Visst flyttas det luft., både runt baffeln och mot den glada lyssnaren. :)

Om man har en baffel som avskiljer luften framför och luften bakom elementet så får man en luftflyttning framåt. Om baffeln är liten så hinner låga frekvenser gå runt baffeln men höga frekvenser hinner inte, så för att fungera vid låga frekvenser så måste man ha en väldigt stor baffel.

Näe, baffeln måste inte vara väldigt stor. Man kan möjligtvis påstå att man behöver en mycket stor baffel för att uppnå hög verkningsgrad vid låga frekvenser.

Vidare kan man använda en vikt baffel som blir akustiskt stor trots fysiskt litenhet.

Det råder en vanlig missuppfattning tycker jag.. beträffande vad som går att uppnå med välbyggda dynamiska element och öppna bafflar.

/Peter

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-09-17 18:18

RogerGustavsson skrev:Element i vägg går inte hur som helst. De flesta element kommer att bottna när ingen luftfjäder finns där och håller emot. Det blir nog att leta fram passande element, möjligen avsedda för öppet montage i bil?

Njaa, bottnar gör ju alla element förr eller senare men det som styr detta är ju hur högt man spelar och hur stora/många element man har och dess småsignalparametrar (Fs, Vas, Q).

Det går ju rätt bra att spela i små öppna bafflar med vanliga element och placerad i en vägg får man ju massa mer djup bas.

Den där luftfjädern saknas ju i stort även i basreflexhögtalare.

/Peter

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-17 19:24

Jovisst, är det så med basreflexsystem men skillnaden är väl att där är ofta resonansvilligheten betydligt mindre hos elementet. Element för slutna lådor eller öppet montage har i regel andra data. Elementets egna fjädring bör väl också ha passande egenskaper?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-09-17 23:58

Så här tolkar jag begreppen:

Oändlig baffel (= eng infinite baffle) är antingen en teoretisk abstraktion, där elementet sitter i en oändligt stor skiva, eller en (stor) sluten låda. Baffeln/lådan hindrar helt luften från baksidan att nå framsidan och det blir därmed ingen akustiskt kortslutning.

Öppen baffel (=eng. open baffle) är en skiva med begränsad storlek, där en viss kortslutning av låga frekvenser, mer om baffeln är liten. En sådan högtalare kallas även dipolhögtalare pga riktmönstret.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-09-18 13:01

å jag håller med svante
Bikinitider

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-09-19 01:08

Det finns / fanns också högtalare där frontbaffeln vid behov förstorades med utvikbara påhängsskivor, typ "lagårdsdörrar, på sidorna för att nå längre ned i registret.

Om din ide är att fälla ned högtalarelement vid sidan av bioduken, kanske det går att spinna vidare på, i stället för att som nu ha lådorna väldigt högt placerade.

Användarvisningsbild
Adhoc

Inläggav Adhoc » 2010-09-24 16:16

Kalle XII, har idéerna inte bara krackelerat utan även gått i bitar helt?

Trillade på bilder på några DIY som är något åt det håll du kanske önskar, frontbaffel med element och inte mycket mer.

Bilden på rum 216, Hawthorne Audio: http://www.hifizine.com/2010/06/lone-star-audio-fest/

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-24 17:45

Adhoc skrev:Kalle XII, har idéerna inte bara krackelerat utan även gått i bitar helt?

Trillade på bilder på några DIY som är något åt det håll du kanske önskar, frontbaffel med element och inte mycket mer.

Bilden på rum 216, Hawthorne Audio: http://www.hifizine.com/2010/06/lone-star-audio-fest/

Här är det långa planer som gäller. 8)
Jag lurar, kikar och spekulerar. Vi får se vad det blir. :D

Föregående

Återgå till Teknikforum