12E1 parallell SE

Hemmapulare debatterar lämpligen i detta forum.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
LTA

12E1 parallell SE

Inläggav LTA » 2010-05-08 01:03

Jag har ett antal 12E1 som jag skulle vilja bygga med i parallell-single-end-koppling.
Tyvärr verkar det svårt att hitta något på nätet. Någon som har ett schema antingen som integrerad eller enbart slutsteg?

Det börjar bli bråttom - kliar i fingrarna att efter ett längre uppehåll åter få löda lite. :D

Tacksam för alla förslag.
/Daniel
Stolt ägare av en AVO Mk IV i nästintill nyskick.
* tubes@tyfonmail.se *

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-05-08 10:58

Hittar du något som antyder att det går att sno ihop ett SE-steg med ett enkelt 12E1? Då skulle du kunna labba med halva trafoimpedansen (dubbla strömmen) halva katodmotståndet (eller separata) och dubbla avkopplingskapacitansen.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.
Bo Rothstein, professor i statsvetenskap

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-05-08 13:39

Jag skulle inte tänka på singleendkoppling med annat än trioder.
Men bara för att.. bygg och testa.
http://www.r-type.org/pdfs/12e1.pdf
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
LTA

Inläggav LTA » 2010-05-08 14:36

Man kan ju triodkoppla.
/Daniel
Stolt ägare av en AVO Mk IV i nästintill nyskick.
* tubes@tyfonmail.se *

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-05-08 15:29

Se upp med maxspänning på skrämgallret bara.
Att bara prata med dem som tycker som en själv är grundreceptet för att bli riktigt dum i huvudet.

Användarvisningsbild
thulle

Inläggav thulle » 2010-09-17 22:21

Gick det att göra något lyssningsbart av dessa?
Håller på och gräver i lite gammalt elskrot och ser ut att ha 7st 12e1 plus en del blandat som 12at7, 12ax7, 5751, 6aq6 osv. och funderar på om det är värt att bygga ihop nåt av dem.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-09-18 00:51

Hej thulle, det är klart att du ska bygga något med de rören.
Har du enbart rören, så kan du bygga en kombinerad hörlursförstärkare och förförstärkare. Små lämpliga anodtrafos finns bla på ELFA.
Vill du bygga något att koppla högtalare till, så blir det genast mer komplicerat, iom att lämplig utgångstrafo ska letas fram.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
thulle

Inläggav thulle » 2010-09-18 12:26

För egen del så är jag nog mest intresserad av kunna koppla in ett par högtalare, så jag räknar med att behöva köpa ett gäng transformatorer.
Det är visserligen en del transformatorer bland allt jag skruvat isär, men tvivlar lite på att det är nåt jag kan använda. De är okapslade, och de enda värden jag har på dem är några serienummer.. får se om jag kan hitta nån information om dem.

Blir det sen några rör över så är jag sugen på att bygga en hörlursförstärkare som present till en kompis som sitter med ett par sennheiser hd650.

Användarvisningsbild
soundbrigade
Inaktiverad

Inläggav soundbrigade » 2010-09-19 08:32

Om trafar kan jag kort berätta att Mike i England säljer skapliga och billiga trafar. Jan Wüsten har några mindre trafar som passar till EL84 (SE & PP) till rimliga priser.
Även om man åker på lite frakt är ju ett (grupp)köp av trafar från EdcorUSA en bra affär.

Det går ju att bygga rörförstärkare 'on a shoe-string' om man gör kloka och ekonomiska val, vilka inte alls behöver innebära att man tummar på kvaliteten. Kolla på amerikanska forumet DIYtube där man alltsomoftast bland annat diskuterar annorklunda rör att använda i kretsar. Med annorlunda menas rör med identiska data med "etablerade" (=dyra) rör men med "fel" benämning eller i fel kapsling.

Användarvisningsbild
thulle

Inläggav thulle » 2010-09-25 16:36

Tackar! Ska kolla på dem då jag klurat ut vad jag ska försöka mig på att bygga.

Jag kan nog tänka mig att lägga ut en del om jag känner mig någorlunda säker på att jag får ett resultat som låter bra, hellre det än att jag ska försöka mig på kloka val i ett ämne där jag har noll koll.
DIYtube och DIYaudios röravdelning har jag stött på ett par gånger då jag letat alternativa beteckningar på rören jag plockat loss, ska kolla mer där nu och se vad av allt som är värt att använda. Av vad jag sett hittills så verkar ECC82 och 12AT7 rätt populära som förstegsrör.
Vad jag har att pussla ihop nåt av är; http://webwee.hoho.nu/eget/r%C3%B6rsteg/r%C3%B6rlista.txt
+ ett 3tums crt-rör (http://www.akh.se/tubes/htm/dg7-52a.htm) att ha i fronten om man orkar bygga ett litet oscilloskop :)

Hur mycket roll spelar de individuella skillnaderna mellan rören förresten? Man ser ju att de säljs som "matched pair" lite överallt. Borde man försöka få rören uppmätta innan man ens ger sig in på att bygga nåt?

Återgå till DIY-forum