Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer
Vee-Eight skrev:Jodå, det blev lite lyssning.
Tyvärr så har de en lite essig karaktär just nu, det är inte bara en höjning av diskanten, utan diskanten beter sig distat i olika områden. Det blir tillbaka till ritbordet.
avr7000 skrev:Vee-Eight skrev:Jodå, det blev lite lyssning.
Tyvärr så har de en lite essig karaktär just nu, det är inte bara en höjning av diskanten, utan diskanten beter sig distat i olika områden. Det blir tillbaka till ritbordet.
Nja jag håller inte med... Någon dist kan inte ha förekommit med den låga ljudnivån vi lyssande på.
Jag sänkte diskanten, Eq high shelving filter, 1.5 dB på ett sätt som motsvarar att man dämpar diskanten relativt basen i det analoga filtret och då började saker ramla på plats...
Jag tror alltså att det är en relativt enkel nivåanpassning som det är frågan om för att få det att lira mumma.
Stefan
Vee-Eight skrev:avr7000 skrev:Vee-Eight skrev:Jodå, det blev lite lyssning.
Nja jag håller inte med... Någon dist kan inte ha förekommit med den låga ljudnivån vi lyssande på.
Jag sänkte diskanten, Eq high shelving filter, 1.5 dB på ett sätt som motsvarar att man dämpar diskanten relativt basen i det analoga filtret och då började saker ramla på plats...
Jag tror alltså att det är en relativt enkel nivåanpassning som det är frågan om för att få det att lira mumma.
Stefan
Mnja, hade det handlat endast om nivåer så skulle det inte låta essigt, utan snarare en nivåskillnad, eller? Vad det sen berodde på, dist eller ej, var en ren spekulation från min sida.
paa skrev:Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?
Vad skiljer diskant och filter i OA51.LE2 från OA52LE?
Nån OA52.LE2 finns väl inte än, eller är det på gång också?
avr7000 skrev:Vee-Eight skrev:avr7000 skrev:Vee-Eight skrev:Jodå, det blev lite lyssning.
Stefan
Mnja, hade det handlat endast om nivåer så skulle det inte låta essigt, utan snarare en nivåskillnad, eller? Vad det sen berodde på, dist eller ej, var en ren spekulation från min sida.
MnjaaaaEn olinjär frekvensgång med nog så liten skillnad i något olämpligt område kan sticka ut nåt alldeles väldans och upplevas som ett större fel än vad man kanske skulle tro om man tittade på en mätning.
Ta t ex PK projektet där man om man inte placerar högtalaren optimalt som det var tänkt (mot vägg, med dämpning och hård vägg) får något som låter ljusare än vad det var tänkt. Många skulle säkert kalla det essigt och vasst...
Stefan
avr7000 skrev:paa skrev:Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?
OA51.LE och OA51.LE2 -> diskant och filter
paa skrev:avr7000 skrev:paa skrev:Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?
Är det samma diskant i OA51.LE2 som i pK?
schmutziger skrev:paa skrev:avr7000 skrev:paa skrev:Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?
Nä, det samma diskant som i L8
oa52le har väl redan den diskanten?
paa skrev:avr7000 skrev:paa skrev:Vad skiljer OA51.LE2 från LE(1), om det nu finns/fanns en sådan?
avr7000 skrev:Vee-Eight skrev:Jodå, det blev lite lyssning.
Stefan
StefanH skrev:OK, hoppas bara att vi har samma uppfattning om "snart".
".. för ett annat projekt.." du skriver lite om detta i din tråd om den basen snart, hoppas jag. Var det trots allt ett alternativ till Revelator et.c?
lennartj skrev:schmutziger skrev:Nattlorden skrev:Det lät bra.
Eller hur!?
+1
det märktes att diskanten hade mer att ge högre upp i frekvens än iaf mina .3:or
Diskanten suger på alla Carlsson jag hört med .3 diskant.
Det "nya Peerlesselementet" har jag i ett par LE-uppgraderade OA52, och förnimmer potentialen, men är inte nöjd med tillhörande delningsfilter, så de står i skamvrån och väntar.
Jag föredrar fortfarande mina .2-föregångare (med lite tweaks) som jag byggde i personlig dialog med Stig själv ca 2 år innan uppgraderingssatserna blev tillgängliga.
Under sommaren hoppas jag få tid att jobba på ett delningsfilter mer i Stigs anda med nivåanpassning för den nya diskanten.
lennartj skrev:Tack för länken, mycket intressant läsning.
Allt för många andra projekt kommer emellan så mina OA52.LE står fortfarande orörda, men nu har jag fått ökad inspiration att komma igång med dem.
lennartj skrev:Tack för länken, mycket intressant läsning.
Allt för många andra projekt kommer emellan så mina OA52.LE står fortfarande orörda, men nu har jag fått ökad inspiration att komma igång med dem.
OA51.LE2 skall "snart" spela och snart i den mening du hoppas... de spelar nog i veckan och sedan är det som sagt lite jobb med att justera filter.
Återgå till Carlsson Illuminati
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster