Moderator: Redaktörer
Almen skrev:Det beror på om känsligheten är angiven i /volt eller /watt.
UrSv skrev:Det var inte illa att en förstärkare på 128 W i 8 Ohm kan ge 132 W i samma 8 Ohm.
MichaelG skrev:Almen; Tack för dina ansträngningar, men jag kan alldeles för litet för att förstå hur ditt svar besvarar min fråga.
Laila; Jag tackar även för dina ansträngningar och konstaterar även här att mina kunskaper är för små för att ditt resonemang ska leda mig till rätt svar på min fråga.
UrSv; Jag noterade samma sak. Kan Laila möjligen vara en evighetsmaskin på spåren?
Hälsn. Michael
MichaelG skrev:Om man har ett par 8 ohmshögtalare med en känslighet på 93 dB/W/m och en förstärkare på 128 W i 8 ohm så kan man (idealt) spela med en ljudstyrka på 114 dB.
Om man i stället tar ett par 4 ohmshögtalare med samma känslighet (93 dB/W/m) och kopplar till förstärkaren vilken ger 256 W i 4 ohm, kan man då (idealt) spela med en ljudstyrka på 117 dB?
MichaelG skrev:Om man har ett par 8 ohmshögtalare med en känslighet på 93 dB/2,83 V/m och en förstärkare på 128 W i 8 ohm så kan man (idealt) spela med en ljudstyrka på 114 dB.
Om man i stället tar ett par 4 ohmshögtalare med samma känslighet (93 dB/2,83 V/m) och kopplar till förstärkaren vilken ger 256 W i 4 ohm, kan man då (idealt) spela med en ljudstyrka på 117 dB?
Ragnwald skrev:Det innebär väl knappast att man samtidigt åstadkommer dubbla akustiska effekten.
Ragnwald skrev:Lika lite som förstärkareffekten dubbleras vid halvering av lasten...
...så får man inte till öronen dubbla ljudtrycket, även om elementen har samma känslighet.
Ragnwald skrev:Almen skrev:Jo, .... (i princip, om än inte riktigt i praktiken) ....
Exakt.
Almen skrev:Notera MichaelGs "(idealt)" i postuleringen av problematiken.
Användare som besöker denna kategori: rikkitikkitavi och 14 gäster