När ska de börja redovisa dist?

Hur funkar tekniken bakom bra hifi?

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

När ska de börja redovisa dist?

Inläggav Svante » 2005-04-02 17:58

Numera är det självklart att tillverkare av högtalarelement redovisar T/S-parametrar och en tonkurva. Men när ska de börja redovisa dist? Och hur borde en sån mätning standardiseras?

Det bästa vi har är xmax, men det är mest bara en gräns när disten blir "för" stor.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-02 18:22

Undrar jag också... Ser ju ibland tillverkare som anger dist fast inte vid vilken nivå den är mätt.... då säger det ju mycket.. :cry:

Det är väl iof kanske lite svårt att få en fullständig bild av distortionsbeteendet men lite borde ju en mätning av spektrumet vid kanske 10W* in vid olika frekvenser säga. (iof bättre kanske att ange uteffekten (eller ljudtrycket vid en meter ifrån) istället för ineffekt)

*helst skall man väl testa vid fler nivåer så man kan se när det börjar öka "okontrollerat".

Användarvisningsbild
skrutten

Inläggav skrutten » 2005-04-02 18:30

Jag tror att en del välrenomerade tillverkare inte mår bra av att visa dist vid en specificerad ljudnivå.
Sådana tankar får iallafal jag.
När det gäller högtalarelement får man liksom köpa grisen i säcken...
Har inga svar på frågor, men frågor på svaren.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-02 18:50

Hatten av för Seas och Accuton som är nästan ensamma ibland hifi tillverkare. En standard vore väldigt trevlig och dessutom fullständiga mätningar avseende HD/IMD och olika mätningar i tidsdomän samt kompression.

Vi lär få vänta 100 år på nå´t dylikt.

/Peter

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2005-04-02 19:50

Dist och nivå vid 10V in kanske skulle vara nåt? Eller heller, vid 1V, 10V och och 20V och kanske mer för element som tål det. Man vill ju veta hur grejjorna funkar när man gasar på lite...
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2005-04-03 02:30

Håller med, jag är också nyfiken på låg effekt typ 0.1W.

/Peter

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2005-04-03 07:57

Skulle marknaden kräva redovisning av distortionen hos högtalarelement misstänker jag att majoriteten skulle försvinna.

Hur många har en sub som de kan höra var den står i rummet trots låg delning? 8)
- Militant slacker

Användarvisningsbild
NNord
Användare

Inläggav NNord » 2005-04-03 10:56

JBL har haft distmätningar i sina säljpapper sedan 50-talet 8O
NN

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2005-04-03 11:36

Att redovisa dist vid några specifika givna ineffekter/nivåer är helt meningslöst anser jag. Det är ju vad man får ut som är det väsentliga om man ska kunna göra rimliga jämförelser. En kurva vid en nivå som inte är helt ovanlig 96dB (relaterat vid 1m) borde vara rimlig. Sedan så skulle man kunna ha kurvor som visar vid vilka nivåer disten passerar olika gränser. Låt säga 1% (för de element som ens klarar det), 3% och 10%.

Fast för element där man kan påverka avstämningen så blir det lite problematiskt för där beror disten på den så någon form av vettig standard behövs även där för att det ska blir relevant.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit

Inläggav dawen » 2005-04-03 12:28

Hur är det, finns det tillverkare som redovisar termisk kompression?

Förutom JBL, givetvis 8)
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-03 12:29

Naqref skrev:Att redovisa dist vid några specifika givna ineffekter/nivåer är helt meningslöst anser jag.

Fast helt meningslöst är det väl inte, man brukar ju ange känsligheten på elementen och då löser det sig. :) Men jag håller med iaf att det ju blir enklare om man anger m.a.p. utnivå istället.

Man kanske skulle börja maila företagen innan man köper element så de inser att folk är intresserade av dessa uppgifter. Nu är det ju rena lotteriet om man inte hittar information som nån annan än tillverkaren mätt upp (och det borde ju kunna vara en nackdel för tillverkaren då det ju är ganska lätt att göra felaktiga mätningar...))

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2005-04-03 12:58

norman skrev:
Naqref skrev:Att redovisa dist vid några specifika givna ineffekter/nivåer är helt meningslöst anser jag.

Fast helt meningslöst är det väl inte, man brukar ju ange känsligheten på elementen och då löser det sig. :) Men jag håller med iaf att det ju blir enklare om man anger m.a.p. utnivå istället.

Nej det gör det ju inte eftersom distmätningar inte är skalbara till en annan nivå. Visst kan man förstå vilken nivå mätningen har gjorts vid när man vet känsligheten, men det kommer inte att gå att jämföra med en annan mätning.

...vilket belyser att detta är ganska svårt, man behöver ju justera nivån när man byter frekvens, så ett vanligt svep duger inte riktigt. Man måste lägga på kompression (!) så att utnivån justeras (till tex 90 dB) för alla frekvenser man mäter. Men då skulle det vara lätt att jämföra!
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2005-04-03 13:09

Svante skrev:Nej det gör det ju inte eftersom distmätningar inte är skalbara till en annan nivå. Visst kan man förstå vilken nivå mätningen har gjorts vid när man vet känsligheten, men det kommer inte att gå att jämföra med en annan mätning.

Attans, tänkte inte på att det kan vara kul att jämföra med andra element vid samma utnivå....

Återgå till Teknikforum