Stenberg bygger OA-52-lådor!!

Samtal och diskussioner ang. Carlssonhögtalarna och ortho-akustik.

Moderatorer: Carlssongossarna, Redaktörer

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Stenberg bygger OA-52-lådor!!

Inläggav KarlXII » 2010-09-19 14:45

....eller gör han det, det är ju frågan...? Bild

Vad säger du, Stenberg? Finns det chans att ta fram några lådor nu när du får tillgång till verkstad (och maskiner, antar jag) ?
AVR7000 har ju lagt ut ritningarna här någonstans.

Denna tråd kan ju också fungera lite som intresseanmälan - och där skriver jag upp mig själv direkt. Personligen skulle jag också kunna tänka mig att hjälpa till om det behövs.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2010-09-19 14:56

Jag googlade på OA52 för att hitta ritningar och det som fanns var ju alla bilder avr7000 lagt upp.

Jag ska prova att göra en låda så man kan uppskatta hur mycket jobb det är, vilken precision som krävs osv.

Det kan vara så att det blir svårt/omöjligt att göra lådorna fanérade eftersom snickeriet har begränsningar i utrymme och en del maskiner.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-09-19 15:34

Stenberg skrev:Jag googlade på OA52 för att hitta ritningar och det som fanns var ju alla bilder avr7000 lagt upp.

Jag ska prova att göra en låda så man kan uppskatta hur mycket jobb det är, vilken precision som krävs osv.

Det kan vara så att det blir svårt/omöjligt att göra lådorna fanérade eftersom snickeriet har begränsningar i utrymme och en del maskiner.

Du kan ju liksom göra en höger och en vänster låda bara för att se om det är någon skillnad i jobbighet liksom.

Så kan jag köpa dem av dig sen. :D

För min del spelar inte fanering någon roll - jag ser dem ändå som lackerade.
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
schmutziger
Felfasarn

Inläggav schmutziger » 2010-09-19 15:40

Stefan ska ju lägga ut ritningar med löstagbar botten som förenklar det hela lite, tror rätt många som väntar på de ritningarna 8)

Användarvisningsbild
Stenberg

Inläggav Stenberg » 2010-09-25 14:15

Jag hittar ingen riktigt bara sammanställd ritning på varken OA-52 eller OA-51. Sprängskiss med ritning för separata delar eller ritning i tre vyer med snitt spelar ingen större roll, men någon komplett sammanställning underlättar. Det är inte säkert att det går att tillverka som det är ritat pga tillgången till maskiner så man kan behöva ändra (framför allt sammanfogningarna) för att kunna få ihop lådorna.

Nästa svårighet är ju alla dämpskivor som ska finnas. Mått material och vad för sorts tyg man kan klä dem i för att de ska fungera som det är tänkt skulle vara bra att känna till.

Under veckan som har gått så har jag funderat en del på dels hur man skulle bygga en faneringsmojäng till OA-51 och dels hur Carlssonhögtalare låter. Det är över 20 år sedan jag hörde någon OA-52a....

En annan fundering är ju om man skulle ändra den inre volymen för att anpassa bättre till de elementen som är i .3 uppgraderingen. Ett par centimeter på höjden på lådan borde inte spela någon roll för spridningen.

Återgå till Carlsson Illuminati