Moderator: Redaktörer
Nattlorden skrev:Tror tyvärr att i alltför många fall är standardelementen konstuerade för att se snygga ut på vissa specifika parametrar och glömma många andra väsentliga uppföranden.
Varför finner vi alla standardelement i standardstorlekar? Måste säkerligen kunna finnas tekniska anledningar som skulle ge helt andra storlekar.. *höftar till ett exempel* När såg vi senast en 9.4tums bas? 5.6tum mellan register? Oavsett material, upphängning, arbetsområde så är det optimalt med 15",12",10",8",6" osv? Det får någon komma med en mycket bra förklaring innan jag tror på det...
Max_Headroom skrev:Jag har länge ondgjort mig över att många riktigt dyra högtalare är utrustade med något så simpelt som standardelement ur tillverkarnas sortiment. Alltså, pröjsar man flera 100000-tals kronor så tycker jag man borde få med element som är helt anpassade till den aktuella konstruktionen. Men efter att ha läst senaste MoLt så tror jag mig förstå varför det är som det är:
Det är ett drängjobb att ta fram högtalarelement! Dom som bygger högtalare har varken tid, ork eller lust att hålla på med det. Skulle inte jag heller ha. Standard element får duga.
Jag tycker fortfarande att man kan begära mer i dom högre prisklasserna, men förståelsen för situationen har ökat.
Grabbarna som gjorde X-jobbet har gjort ett bra jobb. I alla fall mina insikter i högtalarnas mystik och komplexitet har ökat. Nu begriper jag hur lite jag kan, egentligen... Men jag har i alla fall en något att utgå ifrån för att lära mig! Alltid något.
Nattlorden skrev:Piotr - 2" är 5 cm... så mycket avviker det väl i alla fall inte? Dessutom skrev jag inte om det var kon eller chassie jag pratade om.
jannemannen skrev:Dessutom så finns det så grymt mycket bra element idag, så man behöver inte "specialutveckla" diverse "specialelement" så mycket för den delen heller....
Mvh/Janne
dawen skrev:Är inte exempelvis P17RCY och ATC's mellanregister som patrikf använder exempel på bra mellanregister?
Mycket prat om att det inte finns bra mellanregister, men ändå finns det ganska gott om bra högtalare tycker jag
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 44 gäster